Gå til innhold

Hjelp! Burde jeg endre retning og starte på ny bachelor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er straks ferdig med mitt 2.semester på sosialt arbeid. Som ferdigutdannet sosionom har jeg alltid sett for meg at jeg ville jobbe på psykiatri. Jeg var så heldig at jeg fikk jobbe som assistent på psykiatrien allerede som førsteårsstudent. Det jeg dessverre har oppdaget er at de ikke lenger tilbyr sosionom-stillinger der og jeg vil da evt. bli ansatt som miljøterapeut. Sykepleiere og vernepleiere er også høyst prioritert. Jeg har funnet ut at vernepleier skal starte opp i byen min til neste år og jeg er plutselig i vurderingsfasen på å bytte retning. Har noen erfaring og kunnskap om dette? Er det store lønnsforskjeller på sosionom og vernepleier? Jeg vet godt hva forskjellen på yrkene og utdanningene er. 

Anonymkode: 37649...728

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er veldig bestemt på å jobbe et sted hvor de ikke ansetter sosionomer bør du jo absolutt bytte (hvis du da har sjanse på jobb). Men sjekk for sikkerhetsskyld ut arbeidsmarkedet generelt, i tilfelle du ikke får jobbe innen psykiatrien. 

Anonymkode: b60c0...f45

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket studium syns du virker mest interessant? Jeg er sosionom, og opplevde det som litt vanskelig å få jobb som nyutdannet. Men jeg hadde ingen relevant arbeidserfaring. Jeg har også opplevd at man kan stille sterkere som vernepleier  pga. medisinkompetanse. 

Er det et alternativ for deg å ta videreutdanning i psykisk helsearbeid på sikt? Hvilken del av psykisk helsevern er du mest interessert i å jobbe i? Jeg har videreutdanning, og har fått jobb der jeg har ønsket etter at jeg var ferdig med den. Men jeg har ønsket å jobbe "i miljøet" og har stort sett hatt miljøterapeut som stillingstittel. 

Jeg opplever sosionomutdanningen som veldig allsidig, og litt som en start som man går videre fra etter hvert. For meg ble karrieren rettet mest mot ungdom og psykisk helse. Jeg kjenner flere sosionomer som jobber i psykisk helsevern, de fleste innen dagtilbud, boliger eller oppsøkende team i sin kommune. Det varierer litt hvilken stillingstittel de har. Det er nok vanskeligere å få jobb som sosionom i sykehus, da det er færre stillinger, og særlig om det da er psykiatri man ønsker å jobbe med. Hvis du evt. ønsker å jobbe som sykehussosionom, er det aktuelt for deg å jobbe på en somatisk avdeling også? Det øker mulighetene. 

Jeg tror jeg hadde gått for det studiet jeg brant mest for, og så jobbet meg i retning den type stilling jeg ønsket meg etterpå hvis det var vanskelig å få som nyutdannet. 

Så vidt jeg vet er det lite lønnsforskjeller, og det kommer mer an på arbeidstider enn hvorvidt man er vernepleier eller sosionom. Flere vernepleiere jobber turnus, og har tillegg av den grunn som gjør at de tjener mer enn en sosionom i en dagstilling. 

Anonymkode: 70744...440

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...