Gå til innhold

Noen med husky her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Litt nysgjerrig. Alle hunder er forskjellige. Men hvor mye trening/trim trenger din hund? Klarer den seg alene hjemme og har du den ute eller inne når du drar? :) 

Anonymkode: 30476...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert da jeg ikke har husky  men en veldig god venninne av meg har husky malamuten. Hun bor på landet og jobber turnus. Denne hunden bor i en stor hundegård når hun er på jobb, med skur og inne liggeplas på "gårdstunet" sitt.. Hun slepper den ut og inn, da fortrinnsvis i en langline utenfor døren sin når hun er hjemme og den skraper på døren når den vil inn. Men den bor mest ute og er bare vekselvis inne. Den får gode turer en gang om dagen, en liten kveldstur og en liten morgentur. 

Igjen, ingen ekspert sånn sett, bare sett på nært hold hvordan denne hunden har det. Og synes virkelig den har det bra og er elsket på de riktige vilkårene.

AnonymBruker
Skrevet

Både Siberian og Alaska husky trenger mye trim og mental stimulering, det er faktisk arbeidshunder. Og siden du spør her fremfor å gå gjennom arbeidet å tilegne deg informasjonen selv, vil jeg absolutt ikke anbefale deg denne rasen. 

Anonymkode: cc1ce...da1

• Liker 3
Skrevet (endret)

En ung dame, en tidligere nabo av meg, fikk det for seg at hun skulle ha seg hund. Hun valgte hund på Finn etter søthetsfaktoren, og kom hjem med en husky... uten noen som helst research eller forarbeid om hvordan den hunden ville oppføre seg eller bli.

Jeg forklarte henne at dette ikke er en hund det holder å gå en runde rundt kvartalet med på små tisseturer et par ganger daglig, og ellers la den lufte seg i hagen... virket ikke som hun trodde meg.

Det tok ikke lang tid før hun fikk realitetene kastet i ansiktet. Hver dag når de bare dro fra den for å dra på jobben, begynte hunden (understimulert og stresset som den var) å ramponere boligen. Den GNAGDE bokstavelig talt av dørkarmene! Den rev dem helt i stykker med tenner og klør. Alle persienner ble ramponert og revet ned. Sofaputer ble flerret opp. 

Hunden fikk ikke det den trengte av mosjon og stimulans, det var jo helt tydelig, og den passet ikke til å bo i et tettbygd rekkehusområde.

Det endte med at hunden ble gitt bort til en mer aktiv friluftsfamilie da den var 7-8 måneder gammel. Gudskjelov. Den dama skulle aldri hatt en sånn hund. Eller hund overhodet. Hun var ikke noe turmenneske.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både Siberian og Alaska husky trenger mye trim og mental stimulering, det er faktisk arbeidshunder. Og siden du spør her fremfor å gå gjennom arbeidet å tilegne deg informasjonen selv, vil jeg absolutt ikke anbefale deg denne rasen. 

Hvorfor vil du ikke anbefale rasen? Du vet jo ikke noe om min livsstil eller noe?

Jeg vil faktisk ha en treningshund. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke anbefale rasen? Du vet jo ikke noe om min livsstil eller noe?

Det stod det absolutt ingenting om i innlegget ditt, derfor svarer folk på måten de gjør. De må forsvare seg for at ikke en larskapsperson som bare vil ha en koseklump skaffer seg en husky. For det går sjeldent bra!

jeg har en omplasseringshusky, han har vokst opp i hundegård som proff trekkhund som løp Femundsløpet og Finnmarksløpet. Han trivdes ikke så godt med så mange andre hunder, og har det bedre som en "stor fisk i liten dam" en "liten fisk i stor dam". I hundegården var han krakilsk, kronisk stresset, utagerende og masete - og trengte mye, mye, mye fysisk og mental trening for å ha det fint. 

I et hjem med en liten flokk falt han umiddelbart mer til ro. Han får 30-45 min tur på morgenen, 1 time ettermiddag og 10 min kveldstur. En av turene per dag er gjerne med tyngre kløv, trekking av dekk, stifinning i skogen eller løping. Han kan godt gå rusleturer i nabolaget noen dager på rad, men jeg ser han aller mest koser seg (og sover tyngre!) etter en tur med fysisk jobbing. 

inne er han alltid rolig, sover for det meste. Finner han på bøll eller er urolig er det pga turmangel over tid. 

det beste med huskyen for vår del er at hvis du gir den det den trenger over lengre tid, er at den tåler en fridag eller to. Men IKKE over lengre tid. 

Det beste du kan lære en husky er kunsten å slappe av. Den må læres helt fra valpetiden av! Heldigvis fikk jeg en "ferdigtrent" hund, og det har jeg høstet goder av. 

hvis du virkelig vurderer en husky så kan du ta over en pensjonert trekkhund. De har løpt mange mil, de har lært seg å slappe av og er for gamle til å løpe lange løp. Det er mange pensjonerte trekkhunder som trenger et nytt hjem, og de kan være fine å ha som førstegangshund hvis du får en hund du matcher bra med. 

huskyer har MASSE personlighet, de er pratsomme og lykkelige når de får brukt kroppen til det de skal. Noen klarer fint å være alene hjemme etter trening, men noen har det bare bra sammen med flokken sin. 

Hvis du virkelig vil ha husky ta kontakt med noen som driver med disse bikkjene på fulltid, som hundekjørere(ofte alaska huskyer) eller SERIØSE oppdrettere (sibirske huskyer) og fortell hvem du er og hva du kan tenke deg. 

Anonymkode: c0662...796

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huskyen jeg hadde var utrolig lydig, vi trente mye som innebar lydighet. Han hadde behov for å bruke hjernen, han kunne løpe i timesvis (kom fra en gruppe med løpshunder) så jeg måtte fokusere veldig på hjernetrim for at han skulle få ned energinivået. Han var utrolig rolig innendørs, der var det ikke noe stress eller mas, men som en over her sier så har pensjonerte trekkhunder lært seg å slappe av. Åh som jeg savner den hunden, han var en 100% perfekt hund i mine øyne. Han skravlet mye, hadde tidenes personlighet og var god og snill uansett. Opplevde han noe nytt som var skremmende (feks det å bli med på buss) så taklet han det veldig fort. 

Anonymkode: b11ce...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi det at du spør her hvor du "får" svar, og fra kilder du ikke kan ane noe om autentisitet til de som svarer. Fremfor å skrive akkurat samme setning i Google og bruke tid til å lese deretter, som nevnt tidligere. Bare det i seg selv sier noe om deg. 

En hund som treningskompis er flott, og det finnes ekstremt mange andre raser som passer til denne bruken som er mye lettere og håndtere iforhold til energikrav, stimulering og jaktinstinkt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det stod det absolutt ingenting om i innlegget ditt, derfor svarer folk på måten de gjør. De må forsvare seg for at ikke en larskapsperson som bare vil ha en koseklump skaffer seg en husky. For det går sjeldent bra!

jeg har en omplasseringshusky, han har vokst opp i hundegård som proff trekkhund som løp Femundsløpet og Finnmarksløpet. Han trivdes ikke så godt med så mange andre hunder, og har det bedre som en "stor fisk i liten dam" en "liten fisk i stor dam". I hundegården var han krakilsk, kronisk stresset, utagerende og masete - og trengte mye, mye, mye fysisk og mental trening for å ha det fint. 

I et hjem med en liten flokk falt han umiddelbart mer til ro. Han får 30-45 min tur på morgenen, 1 time ettermiddag og 10 min kveldstur. En av turene per dag er gjerne med tyngre kløv, trekking av dekk, stifinning i skogen eller løping. Han kan godt gå rusleturer i nabolaget noen dager på rad, men jeg ser han aller mest koser seg (og sover tyngre!) etter en tur med fysisk jobbing. 

inne er han alltid rolig, sover for det meste. Finner han på bøll eller er urolig er det pga turmangel over tid. 

det beste med huskyen for vår del er at hvis du gir den det den trenger over lengre tid, er at den tåler en fridag eller to. Men IKKE over lengre tid. 

Det beste du kan lære en husky er kunsten å slappe av. Den må læres helt fra valpetiden av! Heldigvis fikk jeg en "ferdigtrent" hund, og det har jeg høstet goder av. 

hvis du virkelig vurderer en husky så kan du ta over en pensjonert trekkhund. De har løpt mange mil, de har lært seg å slappe av og er for gamle til å løpe lange løp. Det er mange pensjonerte trekkhunder som trenger et nytt hjem, og de kan være fine å ha som førstegangshund hvis du får en hund du matcher bra med. 

huskyer har MASSE personlighet, de er pratsomme og lykkelige når de får brukt kroppen til det de skal. Noen klarer fint å være alene hjemme etter trening, men noen har det bare bra sammen med flokken sin. 

Hvis du virkelig vil ha husky ta kontakt med noen som driver med disse bikkjene på fulltid, som hundekjørere(ofte alaska huskyer) eller SERIØSE oppdrettere (sibirske huskyer) og fortell hvem du er og hva du kan tenke deg. 

Jeg har snakket med noen oppdrettere og har møtt to av dem. De sier at de har det bra når de får trene skikkelig tungt 2-3 gangen i uken, men det er ikke sånn at de må det hver dag. To timer daglig høres overkommelig ut. Bor landlig med stor hage og har tenkt å bygge hundegård. Har mye fritid og vet ikke hva jeg skal bruke det til 😅 Husky er flotte å se på. Og jeg har møtt en del huskyer og har brukt ett par år på å «tenke meg om». 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det at du spør her hvor du "får" svar, og fra kilder du ikke kan ane noe om autentisitet til de som svarer. Fremfor å skrive akkurat samme setning i Google og bruke tid til å lese deretter, som nevnt tidligere. Bare det i seg selv sier noe om deg. 

En hund som treningskompis er flott, og det finnes ekstremt mange andre raser som passer til denne bruken som er mye lettere og håndtere iforhold til energikrav, stimulering og jaktinstinkt.

Altså. Jeg spurte her om det var noen andre her med husky som kunne dele erfaringer. Jeg synes ikke noe om at folk ber meg velge andre raser fremfor husky. Har du hund selv? Har du erfaring med husky? Eller er det bare det at «du har hørt» om rasen. På nettet står det at de kan være flotte familiehunder og at de er veldig vennlige ovenfor andre og er glad i barn.
Jeg hadde forstått deg hvis jeg hadde sagt at jeg ville skaffe meg husky som vakthund 😂 

Skrevet

Har erfaring med husky da jeg har venner som driver med trekk. Svaret fra de er; Du vet hva husken er avlet for. Det kan du aldri "ta ut av" hunden. Kan du ikke gi hunden et slikt liv, ikke skaff deg husky. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Altså. Jeg spurte her om det var noen andre her med husky som kunne dele erfaringer. Jeg synes ikke noe om at folk ber meg velge andre raser fremfor husky. Har du hund selv? Har du erfaring med husky? Eller er det bare det at «du har hørt» om rasen. På nettet står det at de kan være flotte familiehunder og at de er veldig vennlige ovenfor andre og er glad i barn.
Jeg hadde forstått deg hvis jeg hadde sagt at jeg ville skaffe meg husky som vakthund 😂 

Jeg har faktisk 25 år erfaring med hund og 12 år erfaring med alaska husky, så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om.

Som du nettopp skrev selv "husky er flotte å se på". Det er en ekstremt dårlig grunn til å få seg en hund, uansett om det er snakk om chihuahua eller grand danois. Det er ikke en hund som du får deg fordi du har for mye fritid, hadde du vært egnet for rasen hadde du ikke hatt fritid for den ville du brukt på f.eks sport og friluftsliv, trening o.l.

Du sier selv at du ikke er en aktiv person her, rasen passer ikke deg som vil begynne å trene og trenger en hund som motivasjon fordi den har et stort aktivitetsnivå.

Dette er en ekstremt dårlig ide, og til syvende og sist så er det hunden som vil lide mest og det er hva du skal tenke på når du skaffer deg hund. Hvilken rase komplimenter mitt liv slik det er NÅ, og ikke hvordan du ønsker livet ditt skal være. Det er hundens velvære som skal stå i fokuset i ett hundehold, og det er ett varig ansvar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har faktisk 25 år erfaring med hund og 12 år erfaring med alaska husky, så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om.

Som du nettopp skrev selv "husky er flotte å se på". Det er en ekstremt dårlig grunn til å få seg en hund, uansett om det er snakk om chihuahua eller grand danois. Det er ikke en hund som du får deg fordi du har for mye fritid, hadde du vært egnet for rasen hadde du ikke hatt fritid for den ville du brukt på f.eks sport og friluftsliv, trening o.l.

Du sier selv at du ikke er en aktiv person her, rasen passer ikke deg som vil begynne å trene og trenger en hund som motivasjon fordi den har et stort aktivitetsnivå.

Dette er en ekstremt dårlig ide, og til syvende og sist så er det hunden som vil lide mest og det er hva du skal tenke på når du skaffer deg hund. Hvilken rase komplimenter mitt liv slik det er NÅ, og ikke hvordan du ønsker livet ditt skal være. Det er hundens velvære som skal stå i fokuset i ett hundehold, og det er ett varig ansvar.

Amen 👏

Anonymkode: 64ec1...90a

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (33 minutter siden):

Har erfaring med husky da jeg har venner som driver med trekk. Svaret fra de er; Du vet hva husken er avlet for. Det kan du aldri "ta ut av" hunden. Kan du ikke gi hunden et slikt liv, ikke skaff deg husky. 

Amen! 👏😘

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen min har husky. Den uler og ynker seg hver gang eier er på jobb. Den liker overhodet ikke å være alene! Og ja, det er en voksen hund. Vi bor i et tett boligområde. Forstår ikke hvorfor de valgte en slik rase. Husky er for spesielt interesserte! Man må ha mulighet til å ha flere hunder (ellers blir de ensomme) og de trenger mye stimuli og aktivitet. Helst bør man ha tilgang til fjell/snø slik at de kan utfolde seg i naturlige omgivelser og trekke og bruke kreftene sine.

Anonymkode: c9ccb...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Forstår hva du mener. Ser ikke noe galt i å ha en husky jeg da. Man trenger da ikke være et supermenneske eller kjøre Finnmarksvidda for å ha husky? De jeg har snakket med sier at man kan fint ha en husky selv om man selv er i en dårlig form så lenge hunden får bruke kroppen sin og dra litt. Jeg er heller ikke alene. Vi er flere her i husstanden som er mye mer aktive enn det jeg er for å si det sånn. Men det er fint at du deler erfaring. Så etter å ha snakket med en del folk som har rasen og oppdrettere så kom jeg frem til at husky passer fint til oss. Dette med linje har jo også noe å si. Det går an å finne en hund som passer en best, uti fra de muligheten man har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Amen! 👏😘

Så man må drive med hundekjøring for å ha husky? Være overmenneske og kjøre Finnmarksvidda? 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell på VIL og KAN.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Forskjell på VIL og KAN.

Vel. KAN da! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så man må drive med hundekjøring for å ha husky? Være overmenneske og kjøre Finnmarksvidda? 

Nei, ingen sier det.

Men å forstå hva slags hund man skaffer seg er avgjørende for om hundeholdet blir vellykket. Derfor møter du motstand, for du spør helt random mennesker på KG du ikke ANER om har kunnskapen du er på jakt etter. Etter hvert legger du frem info om deg og ditt liv og dine planer og ønsker for hundeholdet - dette burde selvfølgelig vært skrevet i HI.

Vi vet ikke hvem du er, men vi vet hvem huskyene er. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...