zemer Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 De hadde verken smittevernsregler eller vaksine da. Disse gikk jo over. Så hvorfor skulle ikke korona gjøre det samme? Ser flere eksperter på virus i Tyskland sier det samme. 8
Mezzosoprena Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Det døde vel en del mennesker i disse pandemiene, eller? Svartedauden la hele bygder øde før den "gikk over" - så jeg vet ikke jeg - kanskje ikke så ille med noen smittevernregler? Det er gjerne slik at med kunnskap kan vi agere bedre enn vi gjorde før i tiden! 20
Gummibjørn Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Ja, det har du rett i. Selv er jeg glad for at jeg slipper å oppleve både svartedauden og spanskesyken. Men de gikk jo over, for all del. 1
Gjest Lawyam Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Vi bor jo tettere nå og er flere samtidig som vi beveger oss med litt andre fremkomstmidler enn hest og båt... De som klarte seg er de som ikke døde...., ja!
Anonymburker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Lawyam skrev (5 minutter siden): Vi bor jo tettere nå og er flere samtidig som vi beveger oss med litt andre fremkomstmidler enn hest og båt... De som klarte seg er de som ikke døde...., ja! Men det kanskje naturens måte å røske opp litt i ting på, når det trengs? Dessverre er vi mennesker så smarte at vi klarer å øke og øke befolkningen uansett. Som til slutt vil bli vår bane. Det er jo ikke bærekraftig i lengden. 8
Hedy Lamarr Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 (endret) zemer skrev (40 minutter siden): De hadde verken smittevernsregler eller vaksine da. Disse gikk jo over. Så hvorfor skulle ikke korona gjøre det samme? Ser flere eksperter på virus i Tyskland sier det samme. Les deg opp! For eksempel: Ta the Great Plague i 1665 i London. Ble ett familiemedlem sykt måtte hele familien holde seg innendørs, og inngangsdørene ble merket med et pestmerke (så gjester holdt seg unna) og sperret. Rike mennesker satte seg selv i isolasjon på landstedene sine. Det ga resultater, men utryddet ikke pandemien helt. Det gjorde imidlertid bybrannen i London året etter. Likevel døde minst 15 prosent av Londons innbyggere. Endret 5. mai 2021 av Hedy Lamarr 17
Katten.2.0 Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Er ikke så vanskelig å håndtere en pandemi når halvparten av befolkningen dør. 4
Den Sagnomsuste Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Det sier det meste om akkurat hvor engstelige folk har blitt når man sammenligner denne lille "snuen" med pesten på 1300- tallet. Herlighet! Dersom vi ga beng i alt smittevern ville denne pandemien ha gått helt greit sett ilys av makrodata. Problemet vårt er at vi har besluttet at ingen skal dø av dette her. Døden er naturlig og vil innhente oss alle. Hvorfor skal vi herpe en hel generasjon ungdommer og unge voksne, la gamle dø i ensomhet, la selskaper gå over ende, la psyken til hele befolkningen gå ad undas bare for å redde noen ytterst få? Det vi ser utspille seg i dag er ren og skjer galskap. Man burde åpne opp å la naturen gå sin gang. Det gjør den jo til sist allikevel! 11
Gjest Lawyam Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Vet du; du kan mene hva du vil, men noen har lyst å leve - og beholde sine kjære - lengst mulig - og det burde ikke være særlig vanskelig hverken å forstå eller kunne samarbeide om å få til.
MissLucy Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 zemer skrev (9 timer siden): De hadde verken smittevernsregler eller vaksine da. Disse gikk jo over. Så hvorfor skulle ikke korona gjøre det samme? Ser flere eksperter på virus i Tyskland sier det samme. De hadde masse smittevernsregler, med karantene og portforbud. Shakespeare skrev King Lear mens han var innestengt pga epidemi, og teatret hans måtte holde stengt i lange perioder pga smittevernsrestriksjoner. 12
Gjest Cillian Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Herregud, så historieløst 🤦🏻♂️ Ja, de hadde ikke samme teknologi og kunnskap som vi har i dag, men da satt selvsagt ikke på hendene sine likevel. Karantene kommer fra latin og betyr 40 dager, og var betegnelsen på ett av smittvernstiltakene fra svartedauen. Ellers er dagens smittervernstiltak mistenkelig like som de som ble brukt under spanskesyken.
MissLucy Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Den Sagnsomsuste skrev (7 timer siden): Det sier det meste om akkurat hvor engstelige folk har blitt når man sammenligner denne lille "snuen" med pesten på 1300- tallet. Herlighet! Dersom vi ga beng i alt smittevern ville denne pandemien ha gått helt greit sett ilys av makrodata. Problemet vårt er at vi har besluttet at ingen skal dø av dette her. Døden er naturlig og vil innhente oss alle. Hvorfor skal vi herpe en hel generasjon ungdommer og unge voksne, la gamle dø i ensomhet, la selskaper gå over ende, la psyken til hele befolkningen gå ad undas bare for å redde noen ytterst få? Det vi ser utspille seg i dag er ren og skjer galskap. Man burde åpne opp å la naturen gå sin gang. Det gjør den jo til sist allikevel! Nå er jo premisset ditt helt feil da, for de hadde faktisk masse smittevernstiltak både i middelalderen og under spanskesyken, som flere her svarer. Så det sier faktiske ikke det du hevder i det hele tatt. Vi reagerer på denne pandemien slik menneskeheten alltid har reagert på epidemier og pandemier. Endret 6. mai 2021 av MissLucy 12
Hatsumomo Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Den Sagnsomsuste skrev (11 timer siden): Det sier det meste om akkurat hvor engstelige folk har blitt når man sammenligner denne lille "snuen" med pesten på 1300- tallet. Herlighet! Dersom vi ga beng i alt smittevern ville denne pandemien ha gått helt greit sett ilys av makrodata. Problemet vårt er at vi har besluttet at ingen skal dø av dette her. Døden er naturlig og vil innhente oss alle. Hvorfor skal vi herpe en hel generasjon ungdommer og unge voksne, la gamle dø i ensomhet, la selskaper gå over ende, la psyken til hele befolkningen gå ad undas bare for å redde noen ytterst få? 6
Sportydame Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 MissLucy skrev (7 timer siden): Nå er jo premisset ditt helt feil da, for de hadde faktisk masse smittevernstiltak både i middelalderen og under spanskesyken, som flere her svarer. Så det sier faktiske ikke det du hevder i det hele tatt. Vi reagerer på denne pandemien slik menneskeheten alltid har reagert på epidemier og pandemier. Nå er vel covid vesentlig mindre farlig for yngre mennesker enn spanskesyken etc var, det er det som er det spesielle her. Nå har man plutselig besluttet at ingen i Norge skal dø av dette, koste hva det koste vil, og tross at det rammer stort sett eldre mennesker og ikke-vestlige innvandrere. De har gått bortifra den opprinnelige pandemi-håndteringen de selv laget for noen få år siden pga et virus som de fleste tåler veldig godt. De skal ta fra vanlige mennesker friheten om de ikke sier ja til å vaksineres med en vaksine som ikke blir endelig godkjent før i 2023. De skremte 80% av Norges befolkning med at vi ville dø som fluer om vi ikke hører på myndighetenes skremselspropaganda. De samme 80% synes derfor at det er helt greit med totalitære tiltak og diktatur pga et virus som 0,12% over 60 år muligens kan dø av..... FHI vet dette, men de får ikke lov av myndighetene til å si det høyt...... Det er årsaken til at endel mennesker ikke skjønner noe som helst av håndteringen og til at flere og flere konspirerer om årsaken.....og polarisering i samfunnet og konsekvensene som kommer grunnet dette. For all del, jeg tar vaksinen, ikke fordi jeg bryr meg om Olga på 90, men fordi jeg vil ut av dette landet så fort som F......og helst aldri komme hjem igjen. Florida tenker jeg kan være mitt fremtidige bosted, for denne galskapen vil jeg ikke være med på. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 MissLucy skrev (8 timer siden): Nå er jo premisset ditt helt feil da, for de hadde faktisk masse smittevernstiltak både i middelalderen og under spanskesyken, som flere her svarer. Så det sier faktiske ikke det du hevder i det hele tatt. Vi reagerer på denne pandemien slik menneskeheten alltid har reagert på epidemier og pandemier. Poenget er at dersom vi ga beng i alle smitteverntiltakene så ville hva da? Maksimalt 5 % av befolkningen dø av sykdommen, sannsynligvis langt færre. Å kjøre på sånn som man nå gjør er ikke logisk holdbart. Hva så om kun 95-97.5 % av befolkningen overlever pandemien? Mattestykke lyver ikke! Vi ville ha klart oss helt greit i det lange løp! Joda, tragedier ville forekommet. Jeg kunne selvsagt bli smittet og dødd av dette. Som 34åring ville det jo med rette kunne karakteriseres som tragisk, men det er det jo om jeg dør på sykkeltur, biltur eller av kreft også. Jeg tenker det er på tide å vekke opp logikeren i oss snart. Dette er en relativt triviell sykdom for de aller, aller fleste. Hatsumomo skrev (5 timer siden): Det burde du, så absolutt 👍 Sportydame skrev (54 minutter siden): Nå er vel covid vesentlig mindre farlig for yngre mennesker enn spanskesyken etc var, det er det som er det spesielle her. Nå har man plutselig besluttet at ingen i Norge skal dø av dette, koste hva det koste vil, og tross at det rammer stort sett eldre mennesker og ikke-vestlige innvandrere. De har gått bortifra den opprinnelige pandemi-håndteringen de selv laget for noen få år siden pga et virus som de fleste tåler veldig godt. De skal ta fra vanlige mennesker friheten om de ikke sier ja til å vaksineres med en vaksine som ikke blir endelig godkjent før i 2023. De skremte 80% av Norges befolkning med at vi ville dø som fluer om vi ikke hører på myndighetenes skremselspropaganda. De samme 80% synes derfor at det er helt greit med totalitære tiltak og diktatur pga et virus som 0,12% over 60 år muligens kan dø av..... FHI vet dette, men de får ikke lov av myndighetene til å si det høyt...... Det er årsaken til at endel mennesker ikke skjønner noe som helst av håndteringen og til at flere og flere konspirerer om årsaken.....og polarisering i samfunnet og konsekvensene som kommer grunnet dette. For all del, jeg tar vaksinen, ikke fordi jeg bryr meg om Olga på 90, men fordi jeg vil ut av dette landet så fort som F......og helst aldri komme hjem igjen. Florida tenker jeg kan være mitt fremtidige bosted, for denne galskapen vil jeg ikke være med på. Ja, men velg deg for all del en klassisk republikansk stat. Woke-hysteri og pandemisk galskap forekommer i aller høyeste grad også i USAs demokratiske stater. Skulle bare ønske jeg kunne flyttet herfra sammen med deg! 3
Gjest Gagaen Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Vi er mer ille ute nå fordi vi reiser verden rundt og henter hjem smitte gang på gang. Tåpelig å drive slik!
Ukjent. Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Sportydame skrev (1 time siden): Nå er vel covid vesentlig mindre farlig for yngre mennesker enn spanskesyken etc var, det er det som er det spesielle her. Nå har man plutselig besluttet at ingen i Norge skal dø av dette, koste hva det koste vil, og tross at det rammer stort sett eldre mennesker og ikke-vestlige innvandrere. De har gått bortifra den opprinnelige pandemi-håndteringen de selv laget for noen få år siden pga et virus som de fleste tåler veldig godt. De skal ta fra vanlige mennesker friheten om de ikke sier ja til å vaksineres med en vaksine som ikke blir endelig godkjent før i 2023. De skremte 80% av Norges befolkning med at vi ville dø som fluer om vi ikke hører på myndighetenes skremselspropaganda. De samme 80% synes derfor at det er helt greit med totalitære tiltak og diktatur pga et virus som 0,12% over 60 år muligens kan dø av..... FHI vet dette, men de får ikke lov av myndighetene til å si det høyt...... Det er årsaken til at endel mennesker ikke skjønner noe som helst av håndteringen og til at flere og flere konspirerer om årsaken.....og polarisering i samfunnet og konsekvensene som kommer grunnet dette. For all del, jeg tar vaksinen, ikke fordi jeg bryr meg om Olga på 90, men fordi jeg vil ut av dette landet så fort som F......og helst aldri komme hjem igjen. Florida tenker jeg kan være mitt fremtidige bosted, for denne galskapen vil jeg ikke være med på. Som jeg skulle skrevet det selv.
Gjest Lawyam Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 Sportydame skrev (2 timer siden): Nå er vel covid vesentlig mindre farlig for yngre mennesker enn spanskesyken etc var, det er det som er det spesielle her. Nå har man plutselig besluttet at ingen i Norge skal dø av dette, koste hva det koste vil, og tross at det rammer stort sett eldre mennesker og ikke-vestlige innvandrere. De har gått bortifra den opprinnelige pandemi-håndteringen de selv laget for noen få år siden pga et virus som de fleste tåler veldig godt. De skal ta fra vanlige mennesker friheten om de ikke sier ja til å vaksineres med en vaksine som ikke blir endelig godkjent før i 2023. De skremte 80% av Norges befolkning med at vi ville dø som fluer om vi ikke hører på myndighetenes skremselspropaganda. De samme 80% synes derfor at det er helt greit med totalitære tiltak og diktatur pga et virus som 0,12% over 60 år muligens kan dø av..... FHI vet dette, men de får ikke lov av myndighetene til å si det høyt...... Det er årsaken til at endel mennesker ikke skjønner noe som helst av håndteringen og til at flere og flere konspirerer om årsaken.....og polarisering i samfunnet og konsekvensene som kommer grunnet dette. For all del, jeg tar vaksinen, ikke fordi jeg bryr meg om Olga på 90, men fordi jeg vil ut av dette landet så fort som F......og helst aldri komme hjem igjen. Florida tenker jeg kan være mitt fremtidige bosted, for denne galskapen vil jeg ikke være med på. God tur!
velociraptor Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 Enig med @Den Sagnsomsuste Siden ca 3,5 % blir så syke at de trenger sykehusinnleggelse vil max 3,5 % av befolkningen dø. Jada, enkelte som ikke får corona vil også dø hvis helsevesenet blir overbelastet, men prosenten totalt vil likevel neppe overstige 3,5 %, for for hver kreftpasient som ikke får plass på sykehus, er det jo en covid-pasient som faktisk får plass og dermed mest sannsynlig overlever. Ut over det må man i så fall bruke triage for å se hvem det er mest konstruktivt å prøve å redde. Det hjelper lite på overbefolkningsproblemet i verden om bare 3,5 % dør, men det er jo en start. 4
Muskath Skrevet 6. mai 2021 #20 Skrevet 6. mai 2021 Nå er det ikke bare døden som truer etter covid19. Mange som har vært smittet har fått plager i ettertid, ingen vet hvor alvorlig det vil se ut etter hvert. Jeg leste at det skulle opprettes egne klinikker for ettersykdommer av covid, husker ikke hvor det var. Men det er et reelt problem. 6
Anbefalte innlegg