Gå til innhold

Er det noe som heter nærkontakt av nærkontakt?


Utopi

Anbefalte innlegg


-Person A var for noen dager siden sammen med person B over flere timer utendørs. I løpet av tiden de var sammen hendte det at avstanden var under en meter. 
-Noen dager går og person A er sammen med person C med to meters avstand innendørs i en time. 
-Person B får deretter påvist korona. 

Person A er nærkontakt, men hva er person C og hvordan bør person C forholde seg til situasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Person C må i ventekarantene inntil person A har fått svar på sin test. Er A sin test positiv havner C i karantene og må ta test. Er A sin test negativ er C ute av ventekarantene. 
Slik praktiseres det her jeg bor 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken kommune du bor. I følge de nasjonale reglene står det:

"Hvis du ikke deler bolig med den som er i smittekarantene, trenger du vanligvis ikke å gå i ventekarantene. Kommuner med høyt smittenivå kan ha behov for å sette flere personer i ventekarantene."

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#ventekarantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte I vente-karantene og ta test fordi jeg var nærkontakt av nærkontakt AV nærkontakt! Til og med test-stasjon stusset på det. Eneste grunnen til at de testet meg da var fordi jeg jobber innen helse. Men som de sa trengte ikke barnet mitt å være i karantene. De sa selv at sirkelen for nærkontakter måtte stoppe et sted 🤦‍♀️🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet det slik at "nærkontakt av nærkontakt" må i karantene dersom de er i samme husstand, eller av andre grunner veldig tette nærkontakter. (Altså tilnærmet samme husstand.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...