Gå til innhold

Tips til baby og fireåring og legging

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo ❤️ jeg trenger tips til hvordan jeg kan takle denne situasjonen på best mulig måte. 

Jeg har en fireåring og en baby på 8 uker. Fireåringen legger seg mellom 1930 og 2000, så en eller annen gang før det, tar vi på pysj og pusser tenner. Vanligvis pleier jeg å lese på sengen eller ha litt kos først, før jeg går og hun sovner.

Men.. Nå er det ikke sånn, fordi pappaen er på jobb, og babyen har ofte uro eller gråt på denne tiden av døgnet. Det funker ikke å ha ham i bæresele, legge ham ned, amme ham.. Altså.. Ingenting funker. Noen ganger kan den ene tingen fungere bedre enn noe annet, så det er ikke samme problem hver dag, men jeg merker ofte at det kræsjer litt på dette tidspunktet da begge trenger meg samtidig. Idag var det ekstremt. 

Hvordan bør jeg løse dette? Idag tenkte jeg at vi kunne ligge sammen i storsengen alle tre mens babyen spiste og datteren min fikk ha mammaen sin der. Babyen ville ikke spise og bare gråt. Jeg fikk ikke roet ham ned før litt senere. Heldigvis hadde ikke barnet sovnet, så jeg fikk gitt en kos og pratet litt. 

Alternativet er jo at hun legger seg senere, som klokken halv ni, ni, men det blir jo sent for en fireåring i bhg. 

Hva hadde du gjort? Når går det over? 

Anonymkode: d58eb...0d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var en tråd om samme tema for noen dager siden, kanskje du finner noen tips der?

Jeg står i samme situasjon og syns det er så sårt for storesøster. Syns liksom hun fortjener en god avslutning på dagen.
Det har hendt at jeg bare må bysse baby på armen og synge ett par sanger. Den vanlige rutinen er bok og sang. Hun takler det fint men jeg får så dårlig samvittighet. 
Tenker egentlig at barn har godt av å lære å dele oppmerksomhet og at noen ganger må andres behov komme forran, men akkurat i legging syns jeg det er så det er viktig med en rolig og god avslutning på dagen og litt en-til-en-tid. Trøster meg med at det må bli bedre en dag.

Anonymkode: c7b05...e22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var en tråd om samme tema for noen dager siden, kanskje du finner noen tips der?

Jeg står i samme situasjon og syns det er så sårt for storesøster. Syns liksom hun fortjener en god avslutning på dagen.
Det har hendt at jeg bare må bysse baby på armen og synge ett par sanger. Den vanlige rutinen er bok og sang. Hun takler det fint men jeg får så dårlig samvittighet. 
Tenker egentlig at barn har godt av å lære å dele oppmerksomhet og at noen ganger må andres behov komme forran, men akkurat i legging syns jeg det er så det er viktig med en rolig og god avslutning på dagen og litt en-til-en-tid. Trøster meg med at det må bli bedre en dag.

Anonymkode: c7b05...e22

Den skal jeg finne, takk for tipset ❤️

Ja det er nettop det, jeg er så enig i alt du skriver, og man får skikkelig dårlig samvittighet.

Jeg vil jo at hun skal sovne med et smil enn størkna tårer som har skjedd noen ganger.. 😢 Ikke at hun gråter seg i søvn pga hun trenger meg, men hun har stilt noen krav som jeg ikke ser nødvendig å si ja til (tv til hun sovner, eller ha babyen alene feks). Det må gå bedre tilslutt. Prøver å få så mye en til en kontakt som mulig, selvom hun ikke finnes interessert på dagen. Heldigvis er jeg heldig å få legge henne de dagene pappaen har fri 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon for akkurat ett år siden. Pappa som jobbet en del kveld, baby med uro og en gutt som nettopp hadde fylt fire år. 
Jeg gikk frem og tilbake på rommet hans mens jeg leste en bok jeg kunne mer eller mindre utenat. Da kunne jeg bysse baby samtidig, og selv om det var gråt da også så klarte både jeg og eldstemann å ignorere det i de 10 minuttene vi brukte på leggingen.  
Du sier babyen din er 8 uker. Da er vel forhåpentligvis den verste kveldsuroen over om 2-4 uker. Det går fort og plutselig er hverdagen en helt annen. Lykke til uansett😊

Anonymkode: ed4ba...614

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo innmari sent for en fireåring å være i seng mellom 19.30 og 20.00!  Kanskje hun bør legges litt tidligere?

Anonymkode: 0f230...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo innmari sent for en fireåring å være i seng mellom 19.30 og 20.00!  Kanskje hun bør legges litt tidligere?

Anonymkode: 0f230...605

Hun er ikke trøtt tidligere. Hun står opp mellom 0730 og 0800 av seg selv. Ikke alle trenger å være i seng 1830. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tre samtidig her... Altså baby, og en toåring og en treåring, og pappa som var i Nordsjøen. Baby var alltid urolig på kveld. Løsningen var at de to andre fikk mye oppmerksomhet og kontakt på ettermiddagen, mens baby sov. Mest mulig klart til kvelden. Mine la seg kl 18.30, og da var det tannpuss, pysj og sang. Har alltid tenkt at det er barnas behov for kontakt som skal dekkes, ikke foreldrenes behov for kos og for å unngå vår dårlige samvittighet. Idag er de trygge barn som legger seg fint hver kveld, sover natten gjennom og en søskenflokk som er veldig glade i hverandre. Har aldri opplevd sjalusi eller at de har gitt uttrykk for at jeg prioriterer den ene mer enn de andre. 

Anonymkode: 2e306...60c

Skrevet

Må det leses og koses ekstra akkurat den siste tiden før legging de kveldene du er alene med begge barna? Jeg vil tro at den minste sover/er roligere tidligere på kvelden. Så hva med å ta eldste på badet, få på pysj og lese/kose i den tiden? Så gjenstår kveldsmat, pusse tenner og en sang eller tre etterpå når minste er mer urolig? 😊 Så kan rutinene være som de er de dagene pappaen også er hjemme😊

AnonymBruker
Skrevet
7v8 skrev (5 minutter siden):

Må det leses og koses ekstra akkurat den siste tiden før legging de kveldene du er alene med begge barna? Jeg vil tro at den minste sover/er roligere tidligere på kvelden. Så hva med å ta eldste på badet, få på pysj og lese/kose i den tiden? Så gjenstår kveldsmat, pusse tenner og en sang eller tre etterpå når minste er mer urolig? 😊 Så kan rutinene være som de er de dagene pappaen også er hjemme😊

Dette var et godt tips ☺️ det er jo bare for en kort periode, så det går nok fint 😊 tusen takk ❤️ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...