AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Hvordan kan det skje uten at noen har snakket med meg først? Fikk bare et brev i posten idag hvor det stod at navnet på barnet var endret fra å ha begge etternavnene til kun eksens... Står også på brevet at jeg kun skal ta kontakt om det er evt skrivefeil. Føler nå at eksen på en måte tar fra "tilhørligheten" min til barna fra meg.. synes dette er ganske urettferdig Da jeg snakket med eldste sønn og spurte hva han het så sier han bare etternavnet mitt, han bruker aldri eksens... Noen som har opplevd noe lignende og vil dele erfaringer? eller har tips/råd til meg Anonymkode: 71825...686
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Hvis dere har delt foreldreansvar må vel begge foreldre være enige for å skifte navn på barn? Anonymkode: 761e8...a97 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis dere har delt foreldreansvar må vel begge foreldre være enige for å skifte navn på barn? Anonymkode: 761e8...a97 Var det jeg også trodde... men her har jo endringen skjedd uten at jeg har fått noe informasjon, fikk bare brevet i postkassa om bekreftet endring av navn Anonymkode: 71825...686
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Jeg ville tatt kontakt og sagt fra at det var gjort uten din tillatelse. Anonymkode: 761e8...a97 11
Duff Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var det jeg også trodde... men her har jo endringen skjedd uten at jeg har fått noe informasjon, fikk bare brevet i postkassa om bekreftet endring av navn Anonymkode: 71825...686 Hvis du har foreldreansvar så kan du klage på dette. Les brevet nøye og skriv en klage. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Dersom dere har delt foreldreansvar (altså at DU også har foreldreansvar for barna), så kan ikke din eks endre barnas etternavn uten at du også samtykker. Det holder ikke at kun den ene foresatte samtykker. Så dersom du også har foreldreansvar, så har enten din eks forfalsket din signatur på skjemaet, eller også har saksbehandler begått en feil. Da sender du rett og slett inn en klage der du opplyser om at du aldri har samtykket til navneendringen, og at du krever å se kopi av papirarbeidet som er gjort. Da vil det komme frem hvor «feilen» ligger, og du kan så kreve det rettet. Din eks trenger ikke samtykke til dette som noen ny navneendring, da endringen som ble gjort ikke var lovlig i utgangspunktet. Lag en sak ut av dette; du vinner lett. Dersom du derimot IKKE har foreldreansvar for barna, så kan din eks etter loven endre barnas navn til hva hen vil, uten at du har noe du skulle ha sagt. Men har man avtalefestet samvær og tilknytning til barna så har man vel som oftest foreldreansvar også. Anonymkode: 6d35c...088 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Om ungen er 16 eller eldre, kan han/hun bytte som en selv vil. Under 16 år, skal de med foreldreansvar samtykke. Har det noe å si? Du har jo tydeligvis en gutt som kun bruker ditt navn. Han er jo barn av dere begge uavhengig av navnet. Anonymkode: 57c40...169
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Ulven skrev (20 timer siden): Hvor gamle er barna da? yngste er 1, har en til på 2, eldste som det nå ble endret navn på er 4 Anonymkode: 71825...686
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå