Gå til innhold

Å jobbe fra hvor som helst - Er byens tidsalder snart forbi

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet

Det er ikke naturlig for menneske å leve så tett opp til hverandre. Det danner stress, nervøsitet og usikkerhet. Naturen gjør oss rolige og tilfredse. Det er trolig mye bedre for psyken å leve i spredtbygde strøk.

Store andeler av arbeidsstyrken jobber på kontor og i hovedsak med datamaskiner. Disse kan i praksis, i dagens samfunn, jobbe fra hvor som helst. Disse kan også bli målt, slik at dei ikke bare driver dank. Kanskje denne utviklingen kan føre til at vi mennesker kan spre oss utover landet.

Med elbilen er det heller ikke noe miljøargument at alle skal samle seg i byene. Kanskje byens tidsalder snart er forbi og vi alle blir frie fra dennes stress og mas.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, interessante tanker. Men når samfunnet og alle byens tilbud åpner opp igjen tror jeg det er mange som vil stortrives i byene. Som de har gjort i mange år. De fleste som velger å bo i by gjør jo det fordi de liker det pulserende livet, og ikke opplever det som "stress og mas". Men det er godt mulig at litt flere velger å flytte landlig til. Det blir spennende å se. 

Anonymkode: fec05...234

• Liker 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja, interessante tanker. Men når samfunnet og alle byens tilbud åpner opp igjen tror jeg det er mange som vil stortrives i byene. Som de har gjort i mange år. De fleste som velger å bo i by gjør jo det fordi de liker det pulserende livet, og ikke opplever det som "stress og mas". Men det er godt mulig at litt flere velger å flytte landlig til. Det blir spennende å se. 

Anonymkode: fec05...234

Absolutt, det er nok artig for unge med alle aktivitetene byene tilbyr, men for de som er litt eldre og etablerte, forsvinner nok gleden litt etter litt.

Endret av Jaconandersen
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Jaconandersen skrev (2 minutter siden):

Det er ikke naturlig for menneske å leve så tett opp til hverandre. Det danner stress, nervøsitet og usikkerhet. Naturen gjør oss rolige og tilfredse. Det er trolig mye bedre for psyken å leve i spredtbygde strøk.

Store andeler av arbeidsstyrken jobber på kontor og i hovedsak med datamaskiner. Disse kan i praksis, i dagens samfunn, jobbe fra hvor som helst. Disse kan også bli målt, slik at dei ikke bare driver dank. Kanskje denne utviklingen kan føre til at vi mennesker kan spre oss utover landet.

Med elbilen er det heller ikke noe miljøargument at alle skal samle seg i byene. Kanskje byens tidsalder snart er forbi og vi alle blir frie fra dennes stress og mas.

Det er jo veldig store forskjeller på hva slags jobb man har da.  Jeg gjorde et heldig valg slik sett, og kunne uten problemer sitte og jobbe på hytta i utlandet i tiden før koronastengte grenser. Det eneste jeg manglet var det sosiale.

AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (4 minutter siden):

Absolutt, det er nok artig for unge med alle aktivitetene byene tilbyr, men for de som er litt eldre og etablerte, forsvinner nok gleden litt etter litt.

Mine foreldre på 60 år flyttet fra en mindre by, til leilighet på Grunerløkka, umiddelbart når alle barna hadde flyttet ut. Utenom korona er de på konsert, restaurant, museum, cafe osv hver eneste kveld etter jobb. 

Anonymkode: 8f2dd...170

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer, ts, bygdas ulemper: sladder, smålighet, trange rammer og lave forventninger. Sammensveisede samfunn med få familier som gjerne lyver om det medlemmene foretar seg av ulovligheter - fra småting som underslag og korrupsjon til store ting som voldtekt og drap. Det skjer intet, og det som skjer er av typen «gå tur i skogen (eventuelt med litt tjuvjakt og kanskje noe dumping av avfall på veien)» Jeg liker at byfolk portretterer bygda som en naturskjønn idyll når den egentlig er en kriminell hotspot. Det skjer, statistisk sett, mye mer ulovligheter per hode på bygda.

Folk flytter ut av byen under korona, fordi det ikke skjer noe i byen heller, akkurat nå. Men fordi byfolk synes det er sjarmerende med et «år på landet» under pandemien så tenker de jo ikke bli der. Du drar til Legoland på ferie, men du bosetter deg ikke der. 

Anonymkode: da451...a5d

AnonymBruker
Skrevet

For noen er det fint, for mange er det fint å bo urbant uansett. 

Anonymkode: f7c54...79d

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du glemmer, ts, bygdas ulemper: sladder, smålighet, trange rammer og lave forventninger. Sammensveisede samfunn med få familier som gjerne lyver om det medlemmene foretar seg av ulovligheter - fra småting som underslag og korrupsjon til store ting som voldtekt og drap. Det skjer intet, og det som skjer er av typen «gå tur i skogen (eventuelt med litt tjuvjakt og kanskje noe dumping av avfall på veien)» Jeg liker at byfolk portretterer bygda som en naturskjønn idyll når den egentlig er en kriminell hotspot. Det skjer, statistisk sett, mye mer ulovligheter per hode på bygda.

Folk flytter ut av byen under korona, fordi det ikke skjer noe i byen heller, akkurat nå. Men fordi byfolk synes det er sjarmerende med et «år på landet» under pandemien så tenker de jo ikke bli der. Du drar til Legoland på ferie, men du bosetter deg ikke der. 

Hva slags høl av ei bygd har du vært borti? Kjenner meg ikke igjen i en eneste av de tingene du ramser opp, selv sladder er sjelden vare her. 

Anonymkode: 41582...a97

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror nok mange vil like å bo urbant uansett! Men jeg håper virkelig digitaliseringen fortsetter etter korona. Den har gitt oss bygdefolk uante muligheter for å delta! Jeg har fått deltatt på årsmøte i partiet mitt, uante mengder kurs, osvosv. Dette har aldri vært tema en gang tidligere. 

Jeg har fått så mye faglig påfyll gjennom jobben og på privaten takket være digitale plattformer, som har vært ekstremt nyttig. Har vært på utallige fagdager, seminarer og kurs jeg aldri ville reist på til vanlig fordi det innebærer 3-4 timer reising hver vei. Vi på bygda har også stort behov og ønske om fagutvikling på mange områder, men å reise til et universitet/høyskole/whatever føles helt uoverkommelig med småbarn, jobb og tidsklemme. 

Jeg hadde helt slått fra meg tanken på videreutdanning tidligere, for det er umulig og pendle og jeg hverken kan eller vil flytte - men hvis mulighetene for digital undervisning fortsetter kommer dette definitivt på bordet igjen. Og jeg vet jeg er langt fra den eneste som kjenner på de store mulighetene ved dette :) Så jeg håper korona kan bidra til at flere får øynene opp for digitale plattformer slik at vi bygdefolk kan få flere muligheter til å delta på sentraliserte aktiviteter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat som om dette er noe annerledes i byen. Jeg er fra bygda, og kjenner meg heller ikke igjen i det du skriver, at det skal være noe verre enn i andre miljøer. 

-----------------------------

Jeg flyttet til byen som 20-åring, fordi det var her det var mulig å få seg jobb. Nå kjenner jeg mer og mer på følelsen av at jeg lengter hjem, og slik situasjonen er nå, kan jeg faktisk beholde både jobb og leilighet i byen, og kan beholde det beste fra begge sider. Jeg tror at Oslo blir for de unge, og de eldre og etablerte etterhvert trekker ut.

Anonymkode: 1560e...138

AnonymBruker
Skrevet
boblevann skrev (16 timer siden):

Jeg tror nok mange vil like å bo urbant uansett! Men jeg håper virkelig digitaliseringen fortsetter etter korona. Den har gitt oss bygdefolk uante muligheter for å delta! Jeg har fått deltatt på årsmøte i partiet mitt, uante mengder kurs, osvosv. Dette har aldri vært tema en gang tidligere. 

Jeg har fått så mye faglig påfyll gjennom jobben og på privaten takket være digitale plattformer, som har vært ekstremt nyttig. Har vært på utallige fagdager, seminarer og kurs jeg aldri ville reist på til vanlig fordi det innebærer 3-4 timer reising hver vei. Vi på bygda har også stort behov og ønske om fagutvikling på mange områder, men å reise til et universitet/høyskole/whatever føles helt uoverkommelig med småbarn, jobb og tidsklemme. 

Jeg hadde helt slått fra meg tanken på videreutdanning tidligere, for det er umulig og pendle og jeg hverken kan eller vil flytte - men hvis mulighetene for digital undervisning fortsetter kommer dette definitivt på bordet igjen. Og jeg vet jeg er langt fra den eneste som kjenner på de store mulighetene ved dette :) Så jeg håper korona kan bidra til at flere får øynene opp for digitale plattformer slik at vi bygdefolk kan få flere muligheter til å delta på sentraliserte aktiviteter. 

Dette!! 

Anonymkode: 20ecf...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Nei, byenes tidsalder er på ingen måte forbi. Man kan gjøre mer fra hjemmekontor i dag, men langt fra alt. Ledere har pekt på vansker med å onboarde nye medarbeidere under pandemien (ikke så lette å bli kjent og danne nettverk når alt foregår digitalt) og det å drive kreative/innovative prosesser utelukkende digitalt har også vist seg vanskeligere. Mange bedrifter har også kundefunksjoner som gjør at tilstedeværelse i en viss grad er nødvendig. Ikke alle på samme tid, men på rotasjon. Så det blir nok en form for hybrid der man f. eks. kan være på kontoret halve tiden og hjemmekontor den andre halvdelen. Men det tror jeg ikke vil redusere behovet for å være i grei avstand til arbeidsstedet (Som jo ofte er i byer) i stor nok grad til at man kan flytte "på landet".  

Det er også ganske mange som har jobber som ikke kan gjøres på hjemmekontor, alt fra butikkmedarbeidere, til ansatte i politi- og helsevesen, kundeserviceapparat, barnehageansatte, lærere, ansatte i servering, kulturliv osv. Disse er nødvendigvis nødt til å bo i rimelig avstand fra jobb, noe som for de fleste betyr i byene i seg selv eller et av de omkringliggende tettstedene i pendleravstand. 

Så er det jo også andre grunner til å bo i en by enn arbeid, og mange oppsøker jo det livet som TS beskriver som stressende og masende, men som ser på det som tilbud i umiddelbar nærhet. Langt fra alle er personer som trives i landlige omgivelser. 

Rent empirisk er det heller ingenting som tilsier at boligprisene har falt kraftig under korona, i byene har de holdt seg stabile eller sågar økning. Det er en indikasjon på at man ikke ser massefraflytning fra byene, så det er hvert fall til nå ingenting som tyder på at TS' påstander stemmer. 

Anonymkode: c5195...591

AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (18 timer siden):

Jeg gjorde det motsatt, bodde på bygda da jeg var ung, flytta til byen og kjøpte leilighet i Oslo i en alder av 35  😄

Anonymkode: ea509...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...