AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Hei! Jeg skal melde meg inn i Nordnet snart, men har et par enkle spørsmål. Dvs. enkle spørsmål for de som kan økonomi, for jeg vet ikke helt forskjellen. 1) Jeg får 3 valg for hva slags konto jeg ønsker å åpne: Aksjesparekonto, spar i aksjer og aksjefond uten løpende skatt Aksje- og fondskonto, spar og invester i alle typer verdipapir Egen pensjonskonto, samle din jobb-pensjon på ett sted Men jeg skjønner ikke helt forskjellen på aksjefond og aksje- og fondskonto? Jeg ønsker å sette inn et sted mellom 3000 og 5000 kr i måneden (med et startinnskudd på ca. 50.000) og ønsker ikke å ta altfor mange sjanser. Jeg hørte da at indeksfond kan være lurt, uten at jeg helt skjønner hvilken av de to øverste kategoriene jeg bør velge da? 2) Jeg vil også begynne å spare til pensjon, et felt jeg også er ganske grønn på (er 35 år og har ikke satt meg mye inn i dette ennå). Er det noen her som bruker Nordnet til å spare til pensjon? Jeg har også sett at Gjensidige har pensjonssparing, og jeg liker veldig godt appen der man kan se omtrent hva man får etter hvor stort månedlig innskudd man betaler? Tips tas imot med stor takknemlighet! Jeg har ingen nær familie jeg kan spørre, så håper noen kan hjelpe meg litt her inne #69dudes Anonymkode: 0e1bd...8ca
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Anbefaler aksjesparekonto og et globalt indeksfond. Anonymkode: c7643...b11
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anbefaler aksjesparekonto og et globalt indeksfond. Anonymkode: c7643...b11 Takk for rask respons! Men kunne du også forklart forskjellen på aksjesparekonto og aksje- og fondskonto ganske enkelt? Jeg trodde nemlig det var det samme TS Anonymkode: 0e1bd...8ca
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Det er to forskjellige kontotyper. Hovedforskjellen er at på en aksjesparekonto (ask) kan du kjøpe og selge uten at dette utløser skattekrav så lenge du ikke tar ut mer penger fra kontoen enn du har satt inn. Du kan ikke kjøpe aksjer/aksjefond som er registrert utenfor eøs på en ask. Dvs amerikanske aksjer kan ikke kjøpe. Da må du over på aksjekonto. Du kan heller ikke kjøpe rentefond på en ask. Anonymkode: c7643...b11 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er to forskjellige kontotyper. Hovedforskjellen er at på en aksjesparekonto (ask) kan du kjøpe og selge uten at dette utløser skattekrav så lenge du ikke tar ut mer penger fra kontoen enn du har satt inn. Du kan ikke kjøpe aksjer/aksjefond som er registrert utenfor eøs på en ask. Dvs amerikanske aksjer kan ikke kjøpe. Da må du over på aksjekonto. Du kan heller ikke kjøpe rentefond på en ask. Anonymkode: c7643...b11 Da skjønner jeg litt mer. Aksjesparekonto høres lurt ut da. Takk! Om det er flere som har noen tips, tar jeg gjerne imot det Anonymkode: 0e1bd...8ca
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Ta nordnetskolen, les deg opp på nordnetbloggen Jeg har hatt Nordnet i 5-7 år nå, er kjempefornøyd, sparer indeksfond og aksjer på aksjesparekonto (ask) og aksjekonto (af) https://www.nordnet.no/blogg/borsskolen/ Ser på arkfanene der, les bloggen, hør på pengepodden og ta nordnetskolen Anonymkode: 499de...101
dyptvann Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Sidene du har fått svar på 1) så fokuserer jeg på spørsmål 2). Nordnets Egen Pensjonskonto er en konto for deg som jobber i det private og får innskuddspensjon av arbeidsgiver. Denne råder du over selv i den grad du kan velge hvem som skal forvalte ditt innskudd. Her kan du kjøpe div fond i EØS. Denne kontoen følger folketrygdens regler, hvilket betyr at dette er midler som først utbetales når du er pensjonist og skal utbetales minst over ti år. IPS er en spareform der du låser midlene på samme måte som over, men med denne kontoen kan du kjøpe enkeltaksjer i tillegg. Dette funker fint om du mangler disiplin da det er ingen mulighet for å få disse midlene før du er pensjonist. Denne kontoen gir en utsatt skattefordel som betyr at du får et rentefritt lån av staten frem til midlene utbetales. (fordeler og ulemper til IPS får du evt Google deg frem til) Du kan også spare til pensjon på en ASK, men da er det bare du som øremerker midlene. Og ja, du kan ha flere ASK i Nordnet og ha forskjellige navn og spareprofil. Selv bruker jeg aksje-og fondskonto (AF) til å leke meg med aksjer i USA og Canada (skatteplikt oppstår umiddelbart ved salg av aksjer) Jeg har to ASK (en til meg og en til min datter). Her er det typisk nordiske aksjer og fond. Her kan jeg leke meg med kjøp og salg og først betale skatt når midlene tas ut av den enkelte ASK. Har selvsagt satt opp en lavere risikoprofil på min datter enn den risikoperverse porteføljen jeg selv kjører. En IPS-konto for Pensjonssparing (les jeg har manglende disiplin og hadde helt sikkert brukt oppsparte midler på noe annet om jeg hadde hatt tilgang til dem) Til slutt har jeg flyttet over tidligere innskuddspensjon til Nordnet i Egen Pensjonskonto (EPK). Dette er bare fordi jeg liker å ha samlet alt på ett sted. Nei, Nordnet gir ikke samme oversikt som Gjensidigeappen og gir ingen prognoser eller forventninger til avkastning. Her finnes det haugevis av tilgjengelige kalkulatorer på nettet, så jeg har aldri savnet denne funksjonaliteten i Nordnet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ta nordnetskolen, les deg opp på nordnetbloggen Jeg har hatt Nordnet i 5-7 år nå, er kjempefornøyd, sparer indeksfond og aksjer på aksjesparekonto (ask) og aksjekonto (af) https://www.nordnet.no/blogg/borsskolen/ Ser på arkfanene der, les bloggen, hør på pengepodden og ta nordnetskolen Anonymkode: 499de...101 Takk for tips, jeg skal sjekke ut den bloggen :) Indeksfond er det jeg tror passer meg best i første omgang. Så da må jeg kanskje velge alternativ 2 på listen deres? Altså denne: Aksje- og fondskonto, spar og invester i alle typer verdipapir Anonymkode: 0e1bd...8ca
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 dyptvann skrev (11 timer siden): Sidene du har fått svar på 1) så fokuserer jeg på spørsmål 2). Nordnets Egen Pensjonskonto er en konto for deg som jobber i det private og får innskuddspensjon av arbeidsgiver. Denne råder du over selv i den grad du kan velge hvem som skal forvalte ditt innskudd. Her kan du kjøpe div fond i EØS. Denne kontoen følger folketrygdens regler, hvilket betyr at dette er midler som først utbetales når du er pensjonist og skal utbetales minst over ti år. IPS er en spareform der du låser midlene på samme måte som over, men med denne kontoen kan du kjøpe enkeltaksjer i tillegg. Dette funker fint om du mangler disiplin da det er ingen mulighet for å få disse midlene før du er pensjonist. Denne kontoen gir en utsatt skattefordel som betyr at du får et rentefritt lån av staten frem til midlene utbetales. (fordeler og ulemper til IPS får du evt Google deg frem til) Du kan også spare til pensjon på en ASK, men da er det bare du som øremerker midlene. Og ja, du kan ha flere ASK i Nordnet og ha forskjellige navn og spareprofil. Selv bruker jeg aksje-og fondskonto (AF) til å leke meg med aksjer i USA og Canada (skatteplikt oppstår umiddelbart ved salg av aksjer) Jeg har to ASK (en til meg og en til min datter). Her er det typisk nordiske aksjer og fond. Her kan jeg leke meg med kjøp og salg og først betale skatt når midlene tas ut av den enkelte ASK. Har selvsagt satt opp en lavere risikoprofil på min datter enn den risikoperverse porteføljen jeg selv kjører. En IPS-konto for Pensjonssparing (les jeg har manglende disiplin og hadde helt sikkert brukt oppsparte midler på noe annet om jeg hadde hatt tilgang til dem) Til slutt har jeg flyttet over tidligere innskuddspensjon til Nordnet i Egen Pensjonskonto (EPK). Dette er bare fordi jeg liker å ha samlet alt på ett sted. Nei, Nordnet gir ikke samme oversikt som Gjensidigeappen og gir ingen prognoser eller forventninger til avkastning. Her finnes det haugevis av tilgjengelige kalkulatorer på nettet, så jeg har aldri savnet denne funksjonaliteten i Nordnet. Takk for utfyllende svar, mye interessant å lese der. Når den gjelder pensjon, så tror jeg at jeg starter med Gjensidige. Rett og slett fordi den virket enklest for meg nå og jeg tror jeg får holde fokus på fondssparing i Nordnet til å begynne med slik at det ikke blir for overveldende. Dette er kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å ta med meg meg det jeg sparer i Gjensidige over til Nordnet senere dersom om jeg skulle ombestemme meg på et tidspunkt? Eller er det slik at det "låses" så fort jeg har begynt? Som sagt er jeg ganske grønn på dette, men det er bedre å spørre enn å late som at man forstår TS Anonymkode: 0e1bd...8ca
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Som andre har sagt, med en aksjesparekonto (AKS) kan du kjøpe og selge uten å realisere gevinsten, og slipper derfor å betale skatt. Det er noen begrensninger på hva du kan kjøpe, men for en nybegynner vil jeg ikke tro det spiller noen rolle, siden det er masse du kan kjøpe. Med mindre du har spesifikke ønsker til hva du vil kjøpe, og disse tingene ikke kan kjøpes i en (ASK), ville jeg begynt med det. Jeg kan skissere to ikke helt usannsynlige scenarioer for deg. Si at du kjøper deg inn i et mer eller mindre tilfeldig globalt indeksfond nå, bare for å komme i gang. 1) Om en stund ser du at fondet du har valgt ikke gjør det så godt som du hadde håpet, og du ønsker derfor å selge deg ut av dette fondet og kjøpe deg inn i et annet i stedet. 2) Du fortsetter å lære om aksjer, og utvikler en interesse for denne formen for sparing. Du synes derfor det blir litt kjedelig å ha alle pengene dine låst i bare et globalt indeksfond, og ønsker å bruke noen av pengene du har i dette fondet til å kjøpe andre fond som du har mer tro på eller som retter seg mer mot dine interesser (kanskje ønsker du å legge mer vekt på bærekraft, eller kanskje har du stor tro på utviklingen i et spesielt market, som teknologi). Er indeksfondet du begynte med kjøpt gjennom AKS, kan du i begge disse tilfellene fritt ta ut så mye av pengene du vil og kjøpe deg inn i disse andre fondene. Det påløper ingen gebyrer, og du må ikke betale skatt. Hadde du isteden valgt aksje- og fondskonto, kan du selvfølgelig fremdeles ta ut pengene dine, men du må da realisere gevinsten. Altså må du skatte av alt du har tjent i dette fondet, som i praksis vil si at du får mindre penger å investere videre. Anonymkode: 78f48...844
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #11 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som andre har sagt, med en aksjesparekonto (AKS) kan du kjøpe og selge uten å realisere gevinsten, og slipper derfor å betale skatt. Det er noen begrensninger på hva du kan kjøpe, men for en nybegynner vil jeg ikke tro det spiller noen rolle, siden det er masse du kan kjøpe. Med mindre du har spesifikke ønsker til hva du vil kjøpe, og disse tingene ikke kan kjøpes i en (ASK), ville jeg begynt med det. Jeg kan skissere to ikke helt usannsynlige scenarioer for deg. Si at du kjøper deg inn i et mer eller mindre tilfeldig globalt indeksfond nå, bare for å komme i gang. 1) Om en stund ser du at fondet du har valgt ikke gjør det så godt som du hadde håpet, og du ønsker derfor å selge deg ut av dette fondet og kjøpe deg inn i et annet i stedet. 2) Du fortsetter å lære om aksjer, og utvikler en interesse for denne formen for sparing. Du synes derfor det blir litt kjedelig å ha alle pengene dine låst i bare et globalt indeksfond, og ønsker å bruke noen av pengene du har i dette fondet til å kjøpe andre fond som du har mer tro på eller som retter seg mer mot dine interesser (kanskje ønsker du å legge mer vekt på bærekraft, eller kanskje har du stor tro på utviklingen i et spesielt market, som teknologi). Er indeksfondet du begynte med kjøpt gjennom AKS, kan du i begge disse tilfellene fritt ta ut så mye av pengene du vil og kjøpe deg inn i disse andre fondene. Det påløper ingen gebyrer, og du må ikke betale skatt. Hadde du isteden valgt aksje- og fondskonto, kan du selvfølgelig fremdeles ta ut pengene dine, men du må da realisere gevinsten. Altså må du skatte av alt du har tjent i dette fondet, som i praksis vil si at du får mindre penger å investere videre. Anonymkode: 78f48...844 Takk for svar til deg også! Jeg trodde at man enten måtte velge aksjesparekonto eller aksje- og fondskonto for å kjøpe indeksfond, men her går mer begrensingene på at aksjesparekonto er hovedsakelig innenfor EØS, mens aksje- og fondskonto er globalt men da må man skatte for hver gang man bytter fond? Altså så finnes indeksfond innenfor begge to? :) TS Anonymkode: 0e1bd...8ca
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #12 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar til deg også! Jeg trodde at man enten måtte velge aksjesparekonto eller aksje- og fondskonto for å kjøpe indeksfond, men her går mer begrensingene på at aksjesparekonto er hovedsakelig innenfor EØS, mens aksje- og fondskonto er globalt men da må man skatte for hver gang man bytter fond? Altså så finnes indeksfond innenfor begge to? TS Anonymkode: 0e1bd...8ca Du kan ha så mange kontoer hos Nordnet du ønsker. Du kan kjøpe aksjefond (indeksfond) på begge kontotypene. Vil anbefale ASK. Anonymkode: c7643...b11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #13 Skrevet 7. mai 2021 er ikke indeksfond blitt dyrere på nordnet? mener jeg leste noe om det. Anonymkode: 2b071...aff
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #14 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): er ikke indeksfond blitt dyrere på nordnet? mener jeg leste noe om det. Anonymkode: 2b071...aff Det stemmer. Ser personlig ingen grunn til å benytte Nordnet for å handle indeksfond. Sbanken er nok per d.d. den billigste på indeksfond. Anonymkode: c7643...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå