AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Akkurat kommet hjem etter en handletur hvor jeg var vitne til tidenes meltdown. Sto i kø og barnet fikk ikke is, og dermed var helvete løs. Ungen kastet seg ned på bakken og skreik av full hals, og når hun ikke fikk oppmerksomhet av foreldrene (som valgte å ignorere barnet ) så løp hun bort til hylla med proteinbarer og kosttilskudd og begynte og kaste ting rundt i butikken. Det holdt på i sikkert 5 minutter. Foreldrene sa ingenting til jenta under hele seansen, og til slutt måtte den stakkars 18-åringen i kassa be foreldrene gjøre noe. Hva gjorde de? De kjøpte is til barnet, og sa oppgitt til jenta i kassa at hun tydeligvis ikke hadde noen erfaring med barn 🙃 av ren nysgjerrighet, hva gjør du i situasjoner hvor barnet ditt slår seg helt vrang og trasser til den grad at det er til sjenanse for andre? Selv tar jeg ikke med meg barna og handler nå (pga korona), spesielt ikke når man er to og en kunne ha ventet utenfor eller tatt med barnet ut. De gangene barna har vært med og blitt sutrete har jeg rett og slett avsluttet handleturen og fjernet barnet fra butikken - ofte skrikende og hylende selvsagt, men sånn kan man seriøst ikke la ungene sine oppføre seg blant folk. Anonymkode: e8452...be7 41
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Enkelte barn har diagnoser man ikke ser. Neste gant får du tenk deg om 2 ganger før du bedømmer andres barn. Anonymkode: 2d910...14f 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enkelte barn har diagnoser man ikke ser. Neste gant får du tenk deg om 2 ganger før du bedømmer andres barn. Anonymkode: 2d910...14f Så diagnose gir en frikort til å rasere butikker uten at man som omsorgsperson gjør noe med det? Interessant. ts Anonymkode: e8452...be7 193
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så diagnose gir en frikort til å rasere butikker uten at man som omsorgsperson gjør noe med det? Interessant. ts Anonymkode: e8452...be7 Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Kanskje like greit at du stopper her så du ikke driter deg ut mer. Anonymkode: 2d910...14f 13
Populært innlegg Jensine Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Kanskje like greit at du stopper her så du ikke driter deg ut mer. Anonymkode: 2d910...14f Hvis ikke diagnosen tilsier at barnet har en mye høyere massetetthet enn normalt, kan det vel bæres ut? 161
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Nå har aldri ungen min slått seg vrang i butikken, men om det hadde skjedd at ungen la seg ned og skreket, kunne ungen bare fortsette med det. Om ungen hadde begynt å rive ting ned av hyllene, hadde hun fått klar beskjed om å kutte og, ingen innestemme. Hadde omså tatt ungen under armen, også betalt for varene. Anonymkode: cddec...9eb 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Kanskje like greit at du stopper her så du ikke driter deg ut mer. Anonymkode: 2d910...14f 😂 jeg spurte hvordan folk håndterer sine barn som trasser (med og uten diagnoser forøvrig, hvorfor spiller det noen rolle? Min erfaring er at foreldre med diagnosebarn sjeldent snur ryggen til når de ligger på bakken og skriker), ikke om din mening rundt et kunstig scenario du finner opp. Har du noe konstruktivt å komme med? ts Anonymkode: e8452...be7 55
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Kanskje like greit at du stopper her så du ikke driter deg ut mer. Anonymkode: 2d910...14f Tviler på at denne ungen hadde noen diagnose, hadde den det,hadde foreldrene a: ikke tatt med ungen i butikken siden de er vant til at det skjer, b: kjøpt is med en gang siden de vet hva som vil skje hvis den ikke får. Dette var nok bare grenseløse og tafatte foreldre som ikke tør å sette grenser. De kan glede seg til fortsettelsen og en unge ingen liker. Anonymkode: 4b3e0...e4b 66
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Noen foreldre mener at alt og alle i verden må vise hensyn til deres lille gull. Diagnose eller ikke, dette kunne vært håndtert. Se til hvordan de ansatte oppfører seg på instutisjoner for barn med diagnoser - de hadde stoppet det som TS beskriver. Slutt å drit dere ut med å finne på unnskyldninger for slik oppførsel (fra foreldrene). Anonymkode: 71eaa...12c 46
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Forberedende samtaler om hva som skal kjøpes i butikken er lurt. Hvis barna slal få noe godt bør det avtales, hvis ikke går det an å avtale banan, eple eller annet søtt som ikke er usunt. Begynner barnet å hyle/protestere og lage Mye greier er det naturlig å forsøke å forklare tydelig. Gi tydelig beskjed om forventet atferd, sett ord på barnets ønske, «jeg forstår at du gjerne ville ha is. Det skal vi ikke kjøpe nå desverre, til lørdag kan vi det». Eskalerer situasjonen må man jo eskalere tilsvarende med involvering. Strengere stemme, færre ord, «nå har jeg fortalt at du ikke får, nå må du slutte», and so on. Man stopper selvfølgelig rasering, om nødvendig må barnet leies ut av butikken, i verste fall bæres. Barna må læres hvordan man opptrer i alle rom. forventningene barna har til handlingen er foreldrenes ansvar. Ikke ta med sultne barn i butikken uten avtale om at det skal kjøpes noe de kan spise(f eks frukt, grovt rundstykke ol). Tydelighet og riktige forventninger kommer man langt med. Anonymkode: 5ae36...7a7 15
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Det er virkelig lov å lære barna at nei betyr nei, selv om man ikke skulle tro det lenger er slik. Disse foreldrene lærer barnet akkurat det motsatte. Anonymkode: 71eaa...12c 20
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 (endret) At han hyler eller legger seg ned og spiller død er innafor. Men nulltoleranse for å rive ned ting, slå etc. Da fjerner jeg han øyeblikkelig fra situasjonen. Er man konsekvensent på det og ikke gir etter og blir stresset så går det seg til. Han innså kjapt at han ikke kom noen vei. Han kan fremdels få anfall, men han er blitt flink å regulere seg selv kjapt fordi vi ikke gjorde annet enn å være rolig, men konsekvent. At diagnose barn har frikort til å rive ned ting og slå, UTEN AT FORELDRENE ØYEBLIKKELIG BRYTER INN, er pisspreik. Endret 6. mai 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Jeg får sikkert tyn for dette (igjen). Jeg hadde grepet inn om ikke foreldrene gjør noe og sagt at det ikke er greit. Mitt barn har ennå ikke hatt utbrudd i butikken, men mest pga forberedende samtaler i forkant. Men om hen hadde fått utbrudd så hadde jeg satt stor pris på at andre sier fra. It takes a village... Anonymkode: d90f2...772 16
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så diagnose gir en frikort til å rasere butikker uten at man som omsorgsperson gjør noe med det? Interessant. ts Anonymkode: e8452...be7 Jepp. selvfølgelig. Og foreldrenes diagnose må også inkluderes. 3 stk med diagnoser og alle må forstå dem. Så det betyr egentlig i praksis at alle kan oppføre seg som de vil, jeg har også diagnose. Hmmmm. Får voldsomt med inspirasjon her. ❤️ peace’n luv everybody Anonymkode: 29df7...b28 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Barn burde faktisk ikke ha lov til å være i butikk før de klarte å oppføre seg. Skriking, grinunger, mas, ekkel oppførsel som i hi er bare ikke greit. Ennda mindre greit med tafate foreldre som har lagt igjen barneoppdragelsen på hattehylla hjemme. Anonymkode: dd2c4...850 19
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Ta kontakt med BV! Anonymkode: 0c7db...9e9 1
Xfreya Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Min 2 åring har hatt en håndfull meltdowns I butikken. Tingen er at jeg er alenemor, og det frister lite å gå tomhendt hjem, og så gå hele veien tilbake senere på kvelden. Så jeg har fullført handleturen, med varierende volum på han i vogna eller under armen min. Må man så må man! Endret 5. mai 2021 av Xfreya Skrivefeil 10
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 Jeg hadde løftet barnet mitt opp og forlatt butikken. Anonymkode: 420d6...aa4 11
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Barn burde faktisk ikke ha lov til å være i butikk før de klarte å oppføre seg. Skriking, grinunger, mas, ekkel oppførsel som i hi er bare ikke greit. Ennda mindre greit med tafate foreldre som har lagt igjen barneoppdragelsen på hattehylla hjemme. Anonymkode: dd2c4...850 Hvordan skal foreldrene få handlet eller gjort noen ting i det heletatt. Tror du det går ann å la slike pøbler være hjemme alene hjemme? Man kan diagnostisere og skylde på så mye rart. Men noen barn er rett og slett enoen ordentlige drittunge. Da må du ha med deg drittunge på butikken da, selv om den oppfører seg som det drittunger gjør også der. Anonymkode: c0c71...7db 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Enkelte barn har diagnoser man ikke ser. Neste gant får du tenk deg om 2 ganger før du bedømmer andres barn. Anonymkode: 2d910...14f Diagnoser gir ikke foreldrene frikort for å la ungen rasere butikker. Anonymkode: 4e6d8...2af 28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå