AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Hei, dattera mi er fire år og går i barnehage. Nå har hun og ei jente begynt å leke veldig mye sammen, og datteren min spurte om hun andre jenta kunne komme på besøk, eller om hun kan besøke henne. Det synes jeg er veldig koselig. Likevel har jeg noen spørsmål, for dette er mitt første barn, jeg har ikke peiling. 1 - har aldri sett foreldrene, kjenner dem ikke. Hvordan kan man ta kontakt? Kan man legge en beskjed i hylla til barnet? 2 - datteren min har aldri blitt med til noen vi ikke kjenner alene uten oss før. Hun har vært hos jevnaldrende nabo før, og det gikk fint. Er det teit å evt be barnet til oss først så jeg får se hvordan moren er, eller spørre om vi heller skal dra på tur sammen eller noe? Jeg tør ikke sende datteren min til et hjem der jeg ikke aner hvordan foreldrene er.. 3 - vi har ikke så stor plass, men mye hjerterom. Er det slik at de som har liten plass ikke skal invitere andre hjem til seg? Hvordan hadde du som forelder forholdt deg til at andre tok kontakt med deg for at barna kan leke sammen? Anonymkode: d4ef4...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Jeg ville ha avtalt et møte på lekeplassen med både foreldre og barn tilstede. Når dere har møttes et par ganger sammen og utvekslet nummer kan dere avtale å bli med hjem etter barnehagen. Det er ikke vanlig å bli med hjem til noen man ikke kjenner foreldrene til, i så ung alder som 4 år. For å få kontakt med foreldrene kan du legge igjen lapp, finne de på facebook eller satse på å møte de tilfeldig i bhg og spørre om å utveksle nummer. Jeg har fått masse gode venner til meg og barnet ved å bli facebook-venner og utveksle telefonnummer😄 Anonymkode: 50c3b...3b9 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Så hyggelig med vennskap blant små barn! 1. Lapp i hylla med ditt telefonnummer er en fin idé 😊 2. Ville også invitert hjem til meg selv først, både barn forelder/foreldre. Eller aller helst møtes på lekeplass eller tur 😊 3. Du skal absolutt ikke bekymre deg for størrelsen på boligen din. Den er det bare du som vil tenke på. Anonymkode: 54c68...0cd 2
Gjest Kirapoooo Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Bare send melding! Jeg er så takknemlig for den kontakten vi har med de andre foreldrene,og at vi snakker sammen rundt besøk og andre ting barna skal delta på med dem. Bare å begynne tidlig med det 💛
Nuith Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 1. Jeg ville vært litt mer "stalker" og funnet ut hva foreldrene heter og så sendt en venneforespørsel på facebook: "Hei! Jeg er mammaen til Mia i barnehagen, som pleier å leke sammen med Marte!" og så spurt om besøk når de har lagt meg til som venn. Omtrent samme formulering: "Hei! Har Marte lyst til å komme og besøke Mia en tur i helga?" 2. Jeg inviterer alltid hjem til oss, og håper på invitasjon tilbake, men går det bare en vei så er det også ok. Når det er en 4-åring så er det nok greit at en forelder er på besøk første gangen, så greit å ha en kanne med kaffe klar. 3. Jeg ville nok reagert dersom boligen var for liten til at det var et sted å sitte og snakke (sofa med stuebord, eller kjøkkenbord med minst 2 voksenstoler) og dersom barnet ikke hadde eget rom/lekehjørne. Men alt over det hadde jeg ikke tenkt over.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Tusen takk for gode råd 😍 da er det ikke fullstendig høl i huet at jeg legger igjen en beskjed til dem i hylla😊 Høres ut som det er normalt at foreldre er med de første gangene, de er jo fortsatt små, og noen er mer usikre enn andre, så det kan være trygghet for dem å ha med mamma (eller pappa). 😊 Da er jeg ikke fullstendig paranoid 😅 Anonymkode: d4ef4...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Har ikke barnehagen delt kontaktinformasjon til de andre foreldrene, i app eller lignende? Anonymkode: 9b77e...f81
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har ikke barnehagen delt kontaktinformasjon til de andre foreldrene, i app eller lignende? Anonymkode: 9b77e...f81 Jo det kan hende 😊 aner ikke hva ungen heter til etternavn. Samtidig er det to som har samme navnet, men kan spørre 😊 Anonymkode: d4ef4...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Jeg ville foreslått å møtes på en lekeplass sammen med foreldrene først, og så tatt det derfra.Det er jo også koronavennlig. Jeg ville ikke sendt min 4 åring hjem til noen jeg absolutt ikke kjente, ville du? Anonymkode: 69b5c...539
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg ville foreslått å møtes på en lekeplass sammen med foreldrene først, og så tatt det derfra.Det er jo også koronavennlig. Jeg ville ikke sendt min 4 åring hjem til noen jeg absolutt ikke kjente, ville du? Anonymkode: 69b5c...539 Nei vil jo ikke det, aner jo ikke hvem de voksne er. Nå går de i samme avdeling , så koronavennlig er det vel her 😊 Anonymkode: d4ef4...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Bare send de en melding, det har funket for oss hver gang 😊 De første gangene vår var borte på besøk så var en av oss med. Har inntrykk av at det er vanlig. Fint å bli kjent med foreldrene også. Vi har også møtt folk utendørs, på lekeplasser o.l. Vi har ikke stor plass, aldri brydd oss om det. Har ikke inntrykk av at andre bryr seg heller. Men vi bor i sentrum, så de som eier enebolig i vår barnehage er liksom unntakene. Anonymkode: 26db9...61c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Aldri hørt om noen foreldre som ikke blir glad for et slikt i initiativ😉 men start sammen ute på lekeplass, både slik at barn blir kjent med den andres foreldre, og at foreldrene blir trygge på hverandre før hjemmebesøk👍🏻 i mitt hode blir det litt formelt med lapp, vi sender melding på sms/face. Anonymkode: e092f...4de 1
Rosa Dartle Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Vi gjorde det samme her før jul, og jeg hadde innmari noia 😄 Er ikke så utadvendt, og koronaen gjør det ikke så mye bedre. Gutten vår hadde lekt mye med en annen gutt i barnehagen, og de hadde lyst til å besøke hverandre. Jeg visste ikke helt hvem foreldrene var eller hvor de bodde, så jeg sendte melding til styrer som spurte foreldrene om det var greit at jeg fikk nummeret for å sende en melding. Mammaen syntes det var veldig hyggelig. Vi planla besøk hos oss på sms, og jeg ba henne inn på en kaffekopp. Den neste gangen dro hun etter en liten prat, og planla tidspunkt for at hun skulle hente igjen. Hadde nummeret hennes, og sendte et bilde og melding underveis i leken av guttene som hadde det veldig artig. Har gått kjempefint og nå har de vært hos hverandre jevnlig. De er i samme kohort. Vi har forresten ikke god plass, vanlig leilighetsstørrelse. Endret 5. mai 2021 av Rosa Dartle
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, dattera mi er fire år og går i barnehage. Nå har hun og ei jente begynt å leke veldig mye sammen, og datteren min spurte om hun andre jenta kunne komme på besøk, eller om hun kan besøke henne. Det synes jeg er veldig koselig. Likevel har jeg noen spørsmål, for dette er mitt første barn, jeg har ikke peiling. 1 - har aldri sett foreldrene, kjenner dem ikke. Hvordan kan man ta kontakt? Kan man legge en beskjed i hylla til barnet? 2 - datteren min har aldri blitt med til noen vi ikke kjenner alene uten oss før. Hun har vært hos jevnaldrende nabo før, og det gikk fint. Er det teit å evt be barnet til oss først så jeg får se hvordan moren er, eller spørre om vi heller skal dra på tur sammen eller noe? Jeg tør ikke sende datteren min til et hjem der jeg ikke aner hvordan foreldrene er.. 3 - vi har ikke så stor plass, men mye hjerterom. Er det slik at de som har liten plass ikke skal invitere andre hjem til seg? Hvordan hadde du som forelder forholdt deg til at andre tok kontakt med deg for at barna kan leke sammen? Anonymkode: d4ef4...5ce 1) Tenker du godt kan legge en lapp i hyllen om du ikke har fått en «klasseliste» i barnehagen 2) Jeg tenker det er mest naturlig at den som tar initiativet selv inviterer hjem til seg selv. Vi som foreldre har aldri selv vært med hjem til venner. Men om de leverer barnet til dere tenker jeg det er naturlig at dere snakker litt sammen når de kommer. Vi har alltid kjent til foreldrene vi har invitert (liten barnehage, og før korona) så derfor har det ikke vært så stort problem. Du kan jo invitere de til nærmeste lekeplass - da kan dere snakke sammen mens barna leker sammen ute. 3) Liten plass spiller absolutt ingen rolle. Vi bor i et ganske stort hus, og jeg hadde selvsagt ikke syntes det var noe dumt at barna mine ble invitert til en liten leilighet!! Hjerterom er veldig mye viktigere!! 4) Det er en helt naturlig ting å gjøre. Koselig at barna leker sammen utenfor barnehagen også. Vi har gjort det med alle våre tre barn. Anonymkode: 6f729...903
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 I vår barnehage er det mange som spør pedleder om vi kan spørre en annen forelder om nummer fordi de vil ha leketreff. Det er så koselig når foreldre ser at barna er i ferd med å etablere vennskap, og inviterer barnet hjem 😊 Anonymkode: a8dad...464 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå