AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Min datter på 12 år fikk sin første menstruasjon i går. Jeg var gått på jobb, så hun spurte storesøsteren etter bind. Hun fortalte det til oss på ettermiddagen, og jeg gjorde ikke noe stort nummer av det - bare fortalte hvor hun fant bind og at hun måtte si ifra om hun lurte på noe. Hun virket ikke så interessert i å snakke om det... Med storesøsteren gikk praten på omtrent samme måte. Men når jeg leser på nettet virker det som om man liksom bør gjøre en stor greie av det og ha en lang prat... bør man det, eller er det greit å ikke lage så mye oppstyr? Anonymkode: 35fcb...8f6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Du bør absolutt lage en Mensen-fest, men husk å legge deg flat om dere ender opp for mange på festen og lokalavisa får vite det. Anonymkode: 4731e...38e 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Jeg var veldig glad for at det ikke ble noe oppstyr rundt det husker jeg. Hun vet nok mer om det enn du tror 😊 Anonymkode: 7c322...b90 16
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Jeg hadde ikke en stor samtale med min mor da jeg fikk mensen, var litt eldre enn datteren din, men hadde da lært det meste om mens og pubertet på skolen. Fikk beskjed om hvor bind lå og at det var viktig å bytte ofte for å unngå lukt og lekkasje. Hygieneprat hadde vi hatt tidligere. Anonymkode: a2025...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 De googler alt i dag så trenger neppe forklare noe. Anonymkode: ffa98...fa4 5
Ulrikke Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Var omtrent på samme måte her. Vi har snakket om det til og fra fra hun var liten, og vi hadde på ingen måte noen stor samtale. Det kom noen spørsmål litt til og fra etterpå (noen runder med mensen liksom). Nå er hun 15 og det har virkelig vært null stress, hun har vært mye bedre på dette enn det jeg var da jeg var 12. Så noen "stor" samtale rundt dette når hun ikke etterspør det skal du ikke tro at er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Når hun har en eldre søster har du vel gjort dette før? Men kanskje det er noen tips her? Anonymkode: b4d7f...a09 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min datter på 12 år fikk sin første menstruasjon i går. Jeg var gått på jobb, så hun spurte storesøsteren etter bind. Hun fortalte det til oss på ettermiddagen, og jeg gjorde ikke noe stort nummer av det - bare fortalte hvor hun fant bind og at hun måtte si ifra om hun lurte på noe. Hun virket ikke så interessert i å snakke om det... Med storesøsteren gikk praten på omtrent samme måte. Men når jeg leser på nettet virker det som om man liksom bør gjøre en stor greie av det og ha en lang prat... bør man det, eller er det greit å ikke lage så mye oppstyr? Anonymkode: 35fcb...8f6 Her har vi snakket om det på forhånd. Og de har snakket om det på skolen med helsesøster. Jeg har vist hvor bindene ligger og. Når det skjedde så kom hun til meg og fikk hjelp til å velge bind og hvilke type som var grei til natt og ved større blødning og vanlig eller lite blødning. Også truseinnlegg kan værr greit før det blir fast tid i måneden. Hun spurte meg litt og vi snakket om det.Og så var det greit.Far måtte ikke vite.Det ble for flaut. Eg har sagt det til han men hun vet ikke det og han sier ikke noe. Trengte å vite det i forhold til ekstra følsomhet og hormoner og div. Tar litt hensyn! Anonymkode: 6e781...dd4
pia mater Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Min mor lagde ikke noen stor greie utav det. Veldig glad for det. Hun forberedte meg selvsagt i forkant så skjønte jo hva som skjedde. Sa bare ifra så hun visste at hun måtte kjøpe inn litt ekstra 🤷🏼♀️
Tuppeluri Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Mamma laga ingen stor greie ut av det. Hu sa bare jeg skulle gi beskjed når jeg trengte bind, og hva slags bind jeg burde bruke utifra hva slags blødninger jeg hadde. Jeg ville ikke snakke så mye om det heller, syns det var ekkelt å flaut
StripeteOstepop Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Jeg fortalte det til pappa og vi dro til butikken og handlet litt forskjellig av bind og tamponger. Så hadde jeg igjennom oppveksten fått fortalt at når ei jente får menstruasjon er hun "klar" for å få barn (fra naturens side) og "den praten"
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Jeg fikk mensen i 1996, og foreldrene mine tok meg med på McDonald's for å feire. Haha. Kjempepinlig 😅 Anonymkode: c609e...177 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 jeg visste fra før hva mensen var, å hvor mamma hadde bind. Jeg sa ifra første gang det skjedde, å da passet hun på at det alltid var bind tilgjengelig og at jeg fikk prøve litt forskjellig sånn at det ble mest mulig komfortabelt og sa hva jeg skulle bruke om natten. Anonymkode: 8a8ae...241 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Trengte å vite det i forhold til ekstra følsomhet og hormoner og div. Tar litt hensyn! Anonymkode: 6e781...dd4 Folk trenger da ikke vite det, om man ikke har helt ekstreme hormonelle svingninger. Anonymkode: 861a1...d90 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Nææh, trenger vel ikke det. Husker da jeg selv fikk mensen. Fortalte det til mamma. Hun sa ikke så mye. Sa at nå begynte jeg å bli voksen. At hun skulle kjøpe bind og tamponger, og at jeg måtte spørre hvis det var noe. Husker jeg var med i Libresse-klubben, så fikk jo masse info der også. Så jeg lurte liksom aldri på noe. Anonymkode: 02997...921
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Jeg visste hva det var da jeg fikk mensen som nylig fylt 10-åring. Jeg var på ferie med pappa og satt på do da jeg så at jeg blødde. Han måtte løpe på butikken for å kjøpe bind mens jeg ble sittende. Vi snakket ikke noe spesielt om det i det hele tatt. Anonymkode: 7d83f...06c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De googler alt i dag så trenger neppe forklare noe. Anonymkode: ffa98...fa4 Google kan ikke erstatte en prat, som for ganske mange unge jenter kan være veldig viktig! Anonymkode: e2342...8d7 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 Vi snakket tidlig om det og da hun fikk mensen visste hun allerede det meste. Jeg ryddet en skuff på badet til henne som vi fylte opp med bind. Hun forteller når hun har mensen, hva hun trenger og vi handler sammen. Ukomplisert. Jeg er også vokst opp med et naturlig og greit forhold til dette. Mamma snakket tidlig om slike ting med meg Anonymkode: 74808...ac7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Folk trenger da ikke vite det, om man ikke har helt ekstreme hormonelle svingninger. Anonymkode: 861a1...d90 Jo for vi er ett team. Det er ikke folk, det er mannen min som er far til barnet. Og pga mye hormoner og kraftige blødninger (arvelig). Anonymkode: 6e781...dd4 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #20 Skrevet 6. mai 2021 Fortsatt noen år til jentene mine får mensen, men her kommer det ikke til å være behov for "en stor prat" når dagen kommer. Fordi vi har snakket om kropp og sex og grenser og anatomi og fysiologi og pubertet og hormoner og syklus i flere år allerede, og de har full kontroll (6 og 9 år). Planen er å vente til de viser tegn på pubertet, og så ta de med på å velge ut en fin menskopp i favorittfargen (regner ikke med at de bruker den i begynnelsen nei, men jeg startet med tamponger fra 2 gang jeg hadde mensen siden jeg syntes plastbind var så klamt), og et sett med fine tøybind. Så setter jeg sammen en liten "kvinnepakke" med kopp, bind, varmeflaske, sjokolade, våtposer og en bok (Honoring our cycles av Katie Singer) som er full av nyttig informasjon om alt man bør vite om menssyklusen sin. De gleder seg allerede til å få sine egne bind, og jeg håper yngste endrer mening for jeg tror det kan bli utfordrende å finne en lilla glitter-menskopp. 😅🥰 Anonymkode: 91d75...ffb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå