Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer det? Hvor mye får man?

Jeg har gått opp aap i 4 år. Mister den nå. Nav sa at jeg kan få midlertidig uføretrygd i mens jeg er i praksis og søker jobb. Når jeg fikk aap så var det kun 6500 kr utbetalt hver 14 dag. Håper jeg får litt mere nå 

Anonymkode: c2afe...e18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om midlertidig uføretrygd. Trodde det vanlige når man har nådd maks tid på AAP, var karensår og sosialen. 

Anonymkode: cd05e...e94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri hørt om midlertidig uføretrygd. Trodde det vanlige når man har nådd maks tid på AAP, var karensår og sosialen. 

Jeg blir usikker ja. Nav gjør jo mye rart. Må ringe de å spørre. Kan ikke risikere å stå uten penger fra August 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke lengre!

Anonymkode: f5229...da2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får tiltakspenger, og det blir nok mer enn det du får nå ja

Anonymkode: bc7a1...298

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får tiltakspenger, og det blir nok mer enn det du får nå ja

Selv om jeg bare jobber 2 dager i uken?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Selv om jeg bare jobber 2 dager i uken?

Slik jeg har forstått nav systemet, så får du tiltakspenger for de dagene du er på jobb, og sosial stønad for resten av tiden.. men jeg er absolutt ikke sikker!! 

Har nettopp kranglet med nav ang det samme selv... nav veileder mener jeg skal ut i et karens år med sosial stønad og tiltakspenger, mens jeg mener jeg har krav på forlenget AAP siden jeg ikke har klart å kombinere arbeidsrettet tiltak med medisinsk behandling. Etter å ha stått mye på mitt og inkludert advokat, så virker det som jeg får forlenget AAP. Men det er ikke helt sikkert enda. Skal på møte med nav om 3 uker, jeg får vite mer da 🙄 siden min veileder er så dårlig på å forklare, så skal det være flere med fra nav i møtet, så vi alle sammen har lik forståelse av situasjonen til slutt

Om du er usikker på hvor du skal få penger ifra, så bare mas, mas, mas, og mas på nav. Det er nav veileders jobb å gi informasjon til brukerne som de forstår. Forstår du ikke, så har ikke veilederen din gjort en god nok jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik jeg har forstått nav systemet, så får du tiltakspenger for de dagene du er på jobb, og sosial stønad for resten av tiden.. men jeg er absolutt ikke sikker!! 

Har nettopp kranglet med nav ang det samme selv... nav veileder mener jeg skal ut i et karens år med sosial stønad og tiltakspenger, mens jeg mener jeg har krav på forlenget AAP siden jeg ikke har klart å kombinere arbeidsrettet tiltak med medisinsk behandling. Etter å ha stått mye på mitt og inkludert advokat, så virker det som jeg får forlenget AAP. Men det er ikke helt sikkert enda. Skal på møte med nav om 3 uker, jeg får vite mer da 🙄 siden min veileder er så dårlig på å forklare, så skal det være flere med fra nav i møtet, så vi alle sammen har lik forståelse av situasjonen til slutt

Om du er usikker på hvor du skal få penger ifra, så bare mas, mas, mas, og mas på nav. Det er nav veileders jobb å gi informasjon til brukerne som de forstår. Forstår du ikke, så har ikke veilederen din gjort en god nok jobb. 

Men det er jo ikke opp til veileder på Nav lokal å bestemme. Det er Nav Arbeid og ytelser som bestemmer om du fyller vilkårene for unntak, som det heter. 

Da er det superviktig at legen din har skrevet gode legeerklæringer hvor det er beskrevet hvorfor du ikke har klart å kombinere utredning/behandling med arbeidsrettet tiltak. 

Anonymkode: 8f4af...255

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter tidsbegrenset uføretrygd lenger, det er AAP som har tatt over den biten.

Så her må det være noe misforståelser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke opp til veileder på Nav lokal å bestemme. Det er Nav Arbeid og ytelser som bestemmer om du fyller vilkårene for unntak, som det heter. 

Da er det superviktig at legen din har skrevet gode legeerklæringer hvor det er beskrevet hvorfor du ikke har klart å kombinere utredning/behandling med arbeidsrettet tiltak. 

Ja jeg vet, men veileder sier det er det nav arbeid og ytelser kommer til å bestemme. Fordi det IKKE er noe legeerklæring fra lege. Men å gi nav legeerklæringer er ikke mitt ansvar, det er nav som har feilet her med å ikke etterspørre disse, da jeg hele tiden har gitt oppdatert informasjon ang hva som skjer. Heldigvis er legen på min side og mener bokstavelig talt at nav har driti seg ut 🤷🏼‍♀️ Eneste svar jeg nå får fra nav er at de må sende saken høyere opp i systemet og overlege i nav... de vil ikke si noe for møtet om et par uker 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg vet, men veileder sier det er det nav arbeid og ytelser kommer til å bestemme. Fordi det IKKE er noe legeerklæring fra lege. Men å gi nav legeerklæringer er ikke mitt ansvar, det er nav som har feilet her med å ikke etterspørre disse, da jeg hele tiden har gitt oppdatert informasjon ang hva som skjer. Heldigvis er legen på min side og mener bokstavelig talt at nav har driti seg ut 🤷🏼‍♀️ Eneste svar jeg nå får fra nav er at de må sende saken høyere opp i systemet og overlege i nav... de vil ikke si noe for møtet om et par uker 🙈

Det er riktig at det er Nav som skal innhente legeerklæring. Nav Arbeid og ytelser vil ikke se på saken engang før man har en fersk legeerklæring, så du risikerer ikke opphør av AAP, men du risikerer midlertidig stopp av pengene hvis du når maksdato før all dokumentasjon er inne. 

Men har det blitt innhentet dokumentasjon nå? Rådgivende overlege på lokalkontoret har heller ingenting å si når det gjelder saker hos Nav Arbeid og ytelser, de har egne rådgivende overleger.

Når makser du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er riktig at det er Nav som skal innhente legeerklæring. Nav Arbeid og ytelser vil ikke se på saken engang før man har en fersk legeerklæring, så du risikerer ikke opphør av AAP, men du risikerer midlertidig stopp av pengene hvis du når maksdato før all dokumentasjon er inne. 

Men har det blitt innhentet dokumentasjon nå? Rådgivende overlege på lokalkontoret har heller ingenting å si når det gjelder saker hos Nav Arbeid og ytelser, de har egne rådgivende overleger.

Når makser du?

Har levert en legeerklæring og legen har sagt ifra til nav at om de trenger en mer utfyllende en så må de etterspørre det... på den legeerklæringen nå så står det bare kort at jeg ikke har kombinert medisinsk behandling med arbeidsrettet tiltak. Nav er veldig opptatte av at jeg ikke skulle sende den, men jeg turte jo ikke å IKKE sende 😅 makser i oktober 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

I de fleste tilfellene der en person går inn i karens, så mener selvsagt legen at personen ikke er frisk nok enda, mens Nav mener at de ikke er ferdig avklart. Likevel hjelper det ikke noe da reglene er sånn at makstid er 3 år. De som går i karens er syke mennesker. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes ikke lengre!

Anonymkode: f5229...da2

Dette. Det utgikk når AAP kom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I de fleste tilfellene der en person går inn i karens, så mener selvsagt legen at personen ikke er frisk nok enda, mens Nav mener at de ikke er ferdig avklart. Likevel hjelper det ikke noe da reglene er sånn at makstid er 3 år. De som går i karens er syke mennesker. 

Ja, men man har rettighet på forlenget AAP om man ikke har klart å kombinere arbeidsrettet tiltak og medisinsk behandling, for å få nok tid til utredelsen om hvor mye ufør man skal søke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har levert en legeerklæring og legen har sagt ifra til nav at om de trenger en mer utfyllende en så må de etterspørre det... på den legeerklæringen nå så står det bare kort at jeg ikke har kombinert medisinsk behandling med arbeidsrettet tiltak. Nav er veldig opptatte av at jeg ikke skulle sende den, men jeg turte jo ikke å IKKE sende 😅 makser i oktober 

Da har du litt tid. Er maksdatoen med koronaforlengelsen på 6 mnd?

Det er kjempeviktig med gode legeerklæringer, det skorter ofte på dem dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da har du litt tid. Er maksdatoen med koronaforlengelsen på 6 mnd?

Det er kjempeviktig med gode legeerklæringer, det skorter ofte på dem dessverre. 

Ja maksdatoeb er med koronaforlengelsen.. Har lært nå hvor viktig gode legeerklæringer er, men også ganske oppgitt på nav som ikke har hentet ut det de trenger 🙈 For jeg har hele tiden delt med nav at jeg ikke er klar for noe arbeidsrettet tiltak...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nav sa at jeg kan få midlertidig uføretrygd

Wow, det var imponerende at man kan klare å beholde jobben sin når man henger 11 år etter! Snakk om inngrodd type, han må ha bodd bak en kontorpult i omtrent 15 år når han ikke har fått med seg dette. Det er tydeligvis jobb som saksbehandler på NAV Lokal man bør skaffe seg om man ikke gidder å gjøre en ordentlig jobb, men bare vil ha betalt for å sitte på ræva hele dagen. Haha Dette var virkelig imponerende synes jeg, her tar man Navingen til nye høyder!

Anonymkode: 35566...cab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...