AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Jeg lurer på dette. Kan arbeidstakeren ta skjult lydopptak av møte med sin sjef? Eller må man hente samtykke til lydopptak først? Anonymkode: 3e608...020
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Jeg er ganske sikker på at du kan ta lydopptak i samtaler du selv deltar i uten å informere. (Så noe på tv om dette). Anonymkode: 65f2e...bb5 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Det er vel lovlig å ta lydopptak av samtaler hvor man selv er til stede. Men så er det jo noe med regler på jobben din, det kan ses på som grovt regelbrudd og være sparkegrunnlag av den grunn eller være ulovlig å dele videre dersom om dere prater om noe konfidensielt osv. Ville trådt forsiktig iallfall... Anonymkode: c2d0b...b53 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Teoretisk sett, men det kan ikke uten videre utleveres til en tredjepart (fagforening, HR, etc.). Så det er ikke gitt at det er noen god idé, man kan tape langt mer enn man oppnår. Anonymkode: 1911a...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Teoretisk sett, men det kan ikke uten videre utleveres til en tredjepart (fagforening, HR, etc.). Så det er ikke gitt at det er noen god idé, man kan tape langt mer enn man oppnår. Anonymkode: 1911a...c8b Javel? Det var mange som anbefalte nettopp det i nabotråden om vanskelig sjef og fagforening Anonymkode: 950b5...dd5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Javel? Det var mange som anbefalte nettopp det i nabotråden om vanskelig sjef og fagforening Anonymkode: 950b5...dd5 Ja, man kan ta opptaket. Men ikke nødvendigvis bruke det til noe (dette har jeg hørt fra en bekjent som er advokat). Så hva er da vitsen? Anonymkode: 1911a...c8b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Jeg er ikke arbeidstakeren altså, men spør fordi jeg vet om en arbeidstaker som planlegger skjult lydopptak av møte med sin sjef. Så vil hjelpe denne personen å ikke begå en feil. TS her. Anonymkode: 3e608...020
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke arbeidstakeren altså, men spør fordi jeg vet om en arbeidstaker som planlegger skjult lydopptak av møte med sin sjef. Så vil hjelpe denne personen å ikke begå en feil. TS her. Anonymkode: 3e608...020 Hen kan gjerne ta opptaket, men det kan ikke nødvendigvis benyttes til noe. Anonymkode: 1911a...c8b 1
Knoot Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 (endret) 2. Straffelovens bestemmelse om lydopptak Straffeloven § 145 a) regulerer i hvilke tilfeller det er straffbart å foreta lydopptak. Det fremgår av denne bestemmelsen at det er straffbart å foreta hemmelig lydopptak av samtaler i lukket møte som man selv ikke deltar i. Dersom man selv deltar i en samtale, kan det derfor konkluderes med at det ikke er straffbart å ta opp samtalen. Dette gjelder også selv om den som foretar opptaket ikke gjør den andre part/de andre møtedeltakerne oppmerksom på at han foretar opptak. 3. Er det lov å fremlegge samtaler man selv er delaktig i som bevis? Vi vet at det ikke er belagt med straffeansvar å ta opp samtaler eller bildeopptak dersom man selv deltar i dette. Spørsmålet videre er om det er anledning til å bruke slike opptak som bevis i retten? I utgangspunktet kan spørsmålet besvares med ja. Etter de alminnelige bevisføringsregler i tvisteloven fremgår at partene har rett til å føre de beviser de selv ønsker for å få dokumentert det faktum de selv anfører. Det finnes imidlertid en unntaksbestemmelse i tvisteloven § 22-7 om «utilbørlig» fremskaffet bevis. Dersom et bevis er fremskaffet på utilbørlig måte, kan retten «i særlige tilfeller» nekte beviset ført. Retten har med andre ord anledning til å avskjære bevis den finner er skaffet til veie på en utilbørlig måte. Passusen «i særlige tilfeller», viser at dette er en snever unntaksbestemmelse og at det således skal mye til for å nekte bevisføring etter denne bestemmelsen. Kilde: Bevisopptak - Lydopptak og bildeopptak som bevis i retten Endret 5. mai 2021 av Knoot 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Kan man ikke heller skrive ett møtereferat hvor begge signerer på at er lest og godkjent eller ta med seg en støtteperson/fagforening/tillitsvalgt?! Sånn sniking med opptak du allikevel ikke får brukt til noe er vel ikke så lurt alltid?! Anonymkode: d9390...12a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Det er ikke ulovlig. Ei heller brukelig, så fremt du ikke dokumenterer grove overgrep og er forberedt på å forlate jobben uansett. Så lenge du informerer sjefen om opptaket, så har h*n ikke noe juridisk rett til å nekte deg sålenge du selv er tilstede og deltakende i opptaket. Anonymkode: dc450...c5f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Det er ikke ulovlig, og kan fint brukes som bevis så lenge samtalen ikke er "fremprovosert" i en viss retning. Det er dette som menes med lovteksten ab postet over om å få tak i noe på utilbørlig måte. Men det å ta et hemmelig opptak i en samtale du selv deltar i, vil i seg selv ikke regnes som utilbørlig. Anonymkode: 0e2fd...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Jeg er underlagt taushetsplikt for alt jeg gjør, ser og snakker om på jobb. Jeg kunne dermed ikke uten videre delt et slikt opptak, til tross for at selve handlingen å ta opp samtalen ville vært lovlig. Det finnes nok mange unntak som dette, som gjør at det ikke er uproblematisk å dele opptaket med hvem som helst. Anonymkode: c9198...87f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Men du får ikke brukt det til noe Anonymkode: 7e805...a72
PetterKanin Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 Ja, det kan du. Du kan selvsagt bruke dette også, om det passer seg, f.eks i rettsforhandlinger med arbeidsgiver etter usaklig oppsigelse etc.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er underlagt taushetsplikt for alt jeg gjør, ser og snakker om på jobb. Jeg kunne dermed ikke uten videre delt et slikt opptak, til tross for at selve handlingen å ta opp samtalen ville vært lovlig. Det finnes nok mange unntak som dette, som gjør at det ikke er uproblematisk å dele opptaket med hvem som helst. Anonymkode: c9198...87f TS her. Dette er veldig relevant fordi personen det gjelder som planlegger å ta opptaket er også underlagt taushetsplikt på samme måte som deg. Så da er spørsmålet om hen kan bruke opptaket til noe i det hele tatt som advokat, fagforening, andre personer. Da kan det fort forekomme sensitiv og taushetsbelagt informasjon. Det er derfor jeg spør for denne personen, for å unngå at hen havner i enda større konflikt og trøbbel på jobb. Det er snakk om et møte hvor arbeidstakeren ble tilbudt å skrive møtereferat med sjefen hvor begge signerer, men arbeidstakeren nekter. Jeg vet ikke hvorfor. Så vidt jeg kjenner saken så har arbeidstakeren (som er min venn) en svak sak mot sin sjef og jeg tror ikke lydopptaket kommer til å føre til noe nyttig for hen. Jeg ser at jeg får forskjellige svar her ... Anonymkode: 3e608...020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå