Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fyller 36. Har regelmessig mens. Har vært gravid og mistet i spontanabort. Forsøkt litt av og på siden oktober og mistet i januar, så tok testen via det private. Tok prøver dag 1 i syklus

Tatt prøve hos furst: 

S-FSH : 11 referanseområdet 1-13

S-LH: 6        refområde 1-13

S- Prolaktin 134:  referanse < 700

Østrodiol 17: 0,15

Jeg forstår ikke dette. Har ikke snakket med legen. Ikke et ønske lm IVF. Ville bare vite status, men googler og er livredd for ar 11 er for lavt. Fikk skikkelig vondt i hjertet. Furst sa at prøvene er fine. Men fine i forhold til hva? Jeg ønsker å bli naturlig gravid. Var veldig nervøs på prøvedagen. Har også sett at ulile labratorium kan ha ulike verdier og at svar derfor ikke kan sammenlignes.

Stusser over at normalverdiene gjelder kvinner fra 20 til 50 år. Måler de ta fortsatt fertilitet. Det er jo det jeg utredes for. Kan kommentaren om at prøvene er fine, bety at jeg kun ligger i et område hvor jeg "ikke er syk"

Jeg har normal bmi. 

Ønsker kun svar fra de som kjenner furst eller har peiling. 

Anonymkode: 9785f...81c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fyller 36. Har regelmessig mens. Har vært gravid og mistet i spontanabort. Forsøkt litt av og på siden oktober og mistet i januar, så tok testen via det private. Tok prøver dag 1 i syklus

Tatt prøve hos furst: 

S-FSH : 11 referanseområdet 1-13

S-LH: 6        refområde 1-13

S- Prolaktin 134:  referanse < 700

Østrodiol 17: 0,15

Jeg forstår ikke dette. Har ikke snakket med legen. Ikke et ønske lm IVF. Ville bare vite status, men googler og er livredd for ar 11 er for lavt. Fikk skikkelig vondt i hjertet. Furst sa at prøvene er fine. Men fine i forhold til hva? Jeg ønsker å bli naturlig gravid. Var veldig nervøs på prøvedagen. Har også sett at ulile labratorium kan ha ulike verdier og at svar derfor ikke kan sammenlignes.

Stusser over at normalverdiene gjelder kvinner fra 20 til 50 år. Måler de ta fortsatt fertilitet. Det er jo det jeg utredes for. Kan kommentaren om at prøvene er fine, bety at jeg kun ligger i et område hvor jeg "ikke er syk"

Jeg har normal bmi. 

Ønsker kun svar fra de som kjenner furst eller har peiling. 

Mente 11 for høyt, altså ikke for lav som jeg klarte å skrive. Ønsker en normal graviditet

AnonymBruker
Skrevet

11 er høyt, ikke lavt:) 

FSH er hormonet som stimulerer eggene til å modnes. Dine egg trenger mye hormonstimulering for å modnes. Hvis du får ned FSH vil det øke kvaliteten på eggene dine.  Blant annet D-vitamin, omega-3-fettsyrer, inositol, hvetegresspulver og Q10 uniqinol kan over tid redusere fsh

Anonymkode: 7189c...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Alt er i referanseområdet, altså normalt. 

Er mannen "sjekket ut"?

Anonymkode: 66ea6...0a5

Skrevet

Der det står vedsidenav f.eks 1-13 er det normale verdier sålenge du er over 0 og under 14 😊 

11 skal derfor ikke være for høyt selv om jeg ikke aner hva dette er fornoe 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde FSH på 10, fikk vite at det er helt ok. Ble naturlig gravid noen mnd etter)

Men det er viktig å huske at FSH og østradiol henger sammen. Du kan eventuelt lese litt her: https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/

Anonymkode: 3deac...bc3

Takk. Først ble jeg lettet over resultatene, men nå angrer jeg meg nesten for å ha tatt prøvene. Mensen kommer alltid samme dag, og den var godt i gang da jeg testet. Østradiolnivået mitt er visst høyt,? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

11 er høyt, ikke lavt:) 

FSH er hormonet som stimulerer eggene til å modnes. Dine egg trenger mye hormonstimulering for å modnes. Hvis du får ned FSH vil det øke kvaliteten på eggene dine.  Blant annet D-vitamin, omega-3-fettsyrer, inositol, hvetegresspulver og Q10 uniqinol kan over tid redusere fsh

Anonymkode: 7189c...2f2

Takk for svar. Hva sier kombinasjonen med østrodiol? Er kombinasjonen ok? Det har vært noen tøffe år med mange "familietraumer". Har mistet og grått mye de siste 5 årene pga. samlivsbrudd, voldsepisode og død i nær familie. Jeg har nok blitt litt frynsete. Jeg orker ikke mer motgang. Kjenner jeg blir helt nummen når jeg graver i dette, og det ble et glass vin for å i det hele tatt fordøye alt jeg leste om idelle verdier på FSH under 10 og ser at kvinner på 40 har lavere FSH enn meg.  Jeg forstår at det er mer sammensatt enn som så, men mister litt fotfeste. Hadde jeg i det minste hatt gode verdier her. Er under gjennomsnitt på alt i livet. 

Har som du sier også lest at jeg kan få ned FSH, men ser jo også at enkelte studier hevder det bare er tull.

Skal uansett ta d-vitamin og kutte ned på kaffe. Drikker nesten 3 kopper hver morgen.

Gynekologen min sa ved forrige eggløsning at egget var " normalt og klart for befruktning"  Han viste det på skjermen og målte. Han sa det kom om 2 dager, og det stemte bra med min egen prognose. Har tatt eggløsningstest før, og den bekreftet eggløsning på dag 14. 

Da er det eventuelt eggkvaliteten som ikke er helt topp? Har opplevd spontanabort.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Først ble jeg lettet over resultatene, men nå angrer jeg meg nesten for å ha tatt prøvene. Mensen kommer alltid samme dag, og den var godt i gang da jeg testet. Østradiolnivået mitt er visst høyt,? 

Min var 0,12, mener jeg å huske... ikke så mye lavere. Legen sa at det er helt fint. 
Ikke stress deg for mye! Det er umulig å vite og sjekke ALT. Hvis prøvene er normale, er dette et bra tegn :)  

Anonymkode: 3deac...bc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar. Hva sier kombinasjonen med østrodiol? Er kombinasjonen ok? Det har vært noen tøffe år med mange "familietraumer". Har mistet og grått mye de siste 5 årene pga. samlivsbrudd, voldsepisode og død i nær familie. Jeg har nok blitt litt frynsete. Jeg orker ikke mer motgang. Kjenner jeg blir helt nummen når jeg graver i dette, og det ble et glass vin for å i det hele tatt fordøye alt jeg leste om idelle verdier på FSH under 10 og ser at kvinner på 40 har lavere FSH enn meg.  Jeg forstår at det er mer sammensatt enn som så, men mister litt fotfeste. Hadde jeg i det minste hatt gode verdier her. Er under gjennomsnitt på alt i livet. 

Har som du sier også lest at jeg kan få ned FSH, men ser jo også at enkelte studier hevder det bare er tull.

Skal uansett ta d-vitamin og kutte ned på kaffe. Drikker nesten 3 kopper hver morgen.

Gynekologen min sa ved forrige eggløsning at egget var " normalt og klart for befruktning"  Han viste det på skjermen og målte. Han sa det kom om 2 dager, og det stemte bra med min egen prognose. Har tatt eggløsningstest før, og den bekreftet eggløsning på dag 14. 

Da er det eventuelt eggkvaliteten som ikke er helt topp? Har opplevd spontanabort.

Jeg skjønner godt at du gjerne vil tolke det som står. Jeg har vært der selv, og jeg har også erfart at det ikke er lurt. Jeg logget meg inn og så på mine prøver fra Furst nå, fordi jeg husket jeg googlet og ble livredd for at FSH var for høy. Det var brukt andre verdier og referanseområder hos meg, selv om det var hos Furst, så det var ikke sammenlignbart. Men det var noe av det samme jeg bekymret meg for, FSH i øvre del av referanseområdet. 

Prøv å tenk at så lenge det er innenfor referanseområdet, er det normalt. I siste del av den fruktbare alderen er det nok også naturlig at det ligger høyere i referanseområdet, og at det er helt normalt. Jeg var 31 da jeg tok blodprøvene. Vi vi fikk et barn med IVF etterpå (tok prøvene som et ledd i utredning for barnløshet), men jeg ble også gravid naturlig og fikk et til da jeg var 36.  

FSH som ligger innenfor normalen skal ikke bety lavere eggkvalitet. Men vi får jo alle lavere eggkvalitet med alderen. Det betyr ikke at det ikke sannsynligvis er mange gode egg igjen, det er bare flere av eggene som har dårlig kvalitet enn det var da man var i 20-årene. Og man risikerer å måtte prøve lengre før man treffer på med både et godt egg og en god sædcelle samtidig. 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: d6a91...bd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det høres ut som du har vel mye bagasje med deg. Har du noen å prate med om dette? Ting blir ikke bedre eller enklere av å bli gravid, om du tror det er stressende som prøver har du tunge dager i vente, for å si det sånn. Jeg håper du får hjelp til å sortere tankene og å sette ting litt i perspektiv, det er ikke godt å leve slik du gjør nå! 

Anonymkode: 17e32...a76

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...