AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Min samboer er så slurvete med søvnen til baby. Har på tv på full Ltd når baby sover i stuen, forstyrrer den lille med familien på kamera på mobilen hvor det er flere som prater kjempehøyt, og han mener baby ikke trenger å ha det mørkt. Er ikke dette veldig usunt for barnet? Bør de ikke sove i mørke rom og ha ro? Eller sover spedbarn gjennom alt? Anonymkode: a34ba...280
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 De sover gjennom det meste, og de blir veldig vare for lyd og lys hvis de blir skånet for det fra dag én. Og da lager du ris til din egen bak, mtp når barnet blir eldre. La de venne seg til litt støy og lys. Anonymkode: c0367...b6e 36
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Vi så på tv, støvsugde, rydda ut av vaskemaskin, snakket i tlf fra hun var nyfødt. Og hun sov overalt når hun var nyfødt. Anonymkode: c9e5d...d81 15
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Min sov bare på fanget mitt den første tiden. La jeg han ned, sovnet han. Så da så jeg gjerne på tv eller noe slik imens. Kunne ikke sittet på et mørkt helt stille rom hver gang han sov... Anonymkode: ad286...07e 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Er man flink lærer man at lyder skjer i er hjem; ringeklokke, musikk, tv, støvsuger. Om baby lærer seg dette, så sover den gjennom mye. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste. Trenger man å spille skraptromme rett utenfor soverommet til baby? Nei. Men gjøre helt vanlig ting som må til, som støvsuging, eller få noen på besøk som ringer på, ja. Anonymkode: dee57...915 11
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De sover gjennom det meste, og de blir veldig vare for lyd og lys hvis de blir skånet for det fra dag én. Og da lager du ris til din egen bak, mtp når barnet blir eldre. La de venne seg til litt støy og lys. Anonymkode: c0367...b6e Dette er en myte. Noen spedbarn sover seg gjennom mye lyd, andre våkner av lite lyd. Dette er individuelt. Har man et barn som våkner lett av støy har det ingen hensikt å fortsette med mye lyd for at barnet skal venne seg til det. Anonymkode: 96c1f...6c7 16
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min sov bare på fanget mitt den første tiden. La jeg han ned, sovnet han. Så da så jeg gjerne på tv eller noe slik imens. Kunne ikke sittet på et mørkt helt stille rom hver gang han sov... Anonymkode: ad286...07e Ha ha ser den 😃 Anonymkode: a34ba...280
Blomsterpotta Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Mitt beste tips er å venne barnet til lyder fra de er nyfødt. De sover igjennom alt bråk. Begge mine ble vant med både gressklipping, elektriske sager og Gud vet hva helt fra de var nyfødt. De sov så godt atte 😊 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er en myte. Noen spedbarn sover seg gjennom mye lyd, andre våkner av lite lyd. Dette er individuelt. Har man et barn som våkner lett av støy har det ingen hensikt å fortsette med mye lyd for at barnet skal venne seg til det. Anonymkode: 96c1f...6c7 Jeg tror nok du har helt rett i dette. Begge mine var vant til mye lyd rundt seg og sovnet uansett greit, men det tenker jeg er en egenskap de har arvet fra sin mor 😄 Anonymkode: ee710...26a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Det går nok helt fint. Min eldste sov på stua på dagtid, sov seg gjennom alt; støvsuging rett ved siden av, TV-en, hendte seg jeg spilte musikk og generelt mye lys og lyd på dagtid. Sov seg gjennom alt. Yngste sover best på rommet, hvor det er litt mørkere, roligere og kjøligere, men våkner f.eks ikke når storesøster herjer rundt henne med mye lyd de gangene hun sover på stua Anonymkode: b1c11...534
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Tenk på hvor mye lyder det er inne i magen, fra fostervannet, hjertet ditt, tarmene, osv. Er slett ikke gitt at en liten baby trives best med at det er helt stille. Om hen sover uansett, er det bare positivt at det er litt lyder rundt. Også lurt å skille på søvn dagtid (la de sove i et lyst rom) og natt (mørkt), hjelper å utvikle døgnrytme. Anonymkode: 02145...a45 5
Mezzosoprena Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Hos oss har vi alltid praktisert normale lyder på dagtid, snakking, vaskemaskiner, telefoner som ringer, ringeklokke osv... Mens om natten skal det være stille og mørkt. Det har fungert fint hos oss, men det er ikke sikkert alle babyer er like lite vare for lyd som mine har vært. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Teatrica skrev (6 minutter siden): Hos oss har vi alltid praktisert normale lyder på dagtid, snakking, vaskemaskiner, telefoner som ringer, ringeklokke osv... Mens om natten skal det være stille og mørkt. Det har fungert fint hos oss, men det er ikke sikkert alle babyer er like lite vare for lyd som mine har vært. Ja nettopp , det er jo en del av det å lære seg døgnrytme og at det er forskjell på natt og dag. Anonymkode: 5c173...ddc 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Vi skilte også mellom dag og natt ganske tidlig. På dagen brukte vi å ha på lys som vanlig mens baby sov, og det gikk helt fint, mens om natta hadde vi det mørkt og rolig. Anonymkode: 59303...c91 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Vi skilte også mellom dag og natt ganske tidlig. På dagen brukte vi å ha på lys som vanlig mens baby sov, og det gikk helt fint, mens om natta hadde vi det mørkt og rolig. Anonymkode: 59303...c91 *Bråke og ha på lys 😬 Anonymkode: 59303...c91
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Med to eldre søsken så sover minstemann på 3 uker gjennom krangling, bråk, latter, grining, musikk, tv, you name it 🤓 Men om natten så er det stille og mørkt, han sover jo uansett sammen med oss Anonymkode: e26b3...115
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 Vi har hatt normale lyder på dagtid, altså jeg har nok venta med å støvsuge rommet til ungen mens hun sover der, men utenom det, har vi levd som normalt. Vi har det også lyst. Vi bruker også innestemme. Hun våkner ikke av lyder på natten 😊 Anonymkode: 05aa0...01f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 Man trenger ikke å være nyfødt for å trenge fred og ro når en skal sove. Jeg er 40 år og liker jo aller helst at det er stille når jeg skal sove Anonymkode: 27541...371 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er en myte. Noen spedbarn sover seg gjennom mye lyd, andre våkner av lite lyd. Dette er individuelt. Har man et barn som våkner lett av støy har det ingen hensikt å fortsette med mye lyd for at barnet skal venne seg til det. Anonymkode: 96c1f...6c7 Ja, det er det En ganske utbredt en. Jeg har hørt mange si det, og det var flere som kommenterte at det var så smart av oss å la første baby sove i stua og fint at vi ikke listet oss ut for å ikke vekke. Men hun sov tungt, og nå som hun er 3, kunne jeg sikkert invitert et musikkorps til å spille på rommet hennes uten at hun hadde merket det når hun først har sovnet for kvelden. Nr. to våkner av alt. I skrivende stund skulle jeg veldig gjerne vært på do og tisset, men da må jeg åpne ei veldig knirkete dør jeg var så dum å lukke i stad, og det er relativt stor fare for at det vekker babyen på soverommet. Men "hvit støy" hjelper bra med hun som våkner så lett her da. Står det på inne på rommet hennes, kamuflerer det andre lyder i huset og hun vekkes ikke. Hun kan sovne og sove godt mens jeg støvsuger av samme grunn. Anonymkode: 668a5...fcb 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 Men du spør om spedbarn sover igjennom alt. Du er vel moren og ser vel om barnet våkner av at far holder på sånn eller ikke? Sover han godt så er det vel bare å fortsette. På dagtid var det vanlige lyder, men kvelden mørkt og rolig. Anonymkode: 8b429...ab1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå