Gå til innhold

Stramt tungebånd hos eldre barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg leste nettopp om stramt tungebånd, og at det finnes de som finner ut av det senere. 

Det er et barn i familien som er fire og et halvt år, han har problemer med å spise mat, liker best flytende mat, sutter på kjeks osv, men spytter ut igjen. Han kan spise vanlig mat, men det er en utfordring. 

Han kan heller ikke snakke. Utrolig mange talefeil, masse lyder som jeg hører at han ikke bruker tungen på å lage. 

Han ble ikke ammet lenge da han var liten, så de gikk over til mme. 

Foreldrene sier det kanskje er noe med kjeven. De har vært hos lege, men ingenting hjelper. 

Samtidig er jo alle disse tingene noe som kan ha en annen årsak. 

Jeg vil ikke tråkke over noen grenser, tror barnet sliter, og at dette er allerede svært utfordrende for foreldrene, men jeg får lyst til å spørre om de har sjekket tungebåndet. 

Det har sikkert blitt gjort når de har vært både hos helsestasjonen på vanlige kontroller og tatt opp problemet med lege.. 

Er det noen her som har funnet ut av denne diagnosen i senere tid? Hvilke symptomer hadde barnet? (for det er en ting å lese på nett og hva virkeligheten faktisk er) 

Anonymkode: b6f32...41f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

To av våre barn har/har hatt stramt tungebånd. På yngste gjorde helsest oss oppmerksomme, og det ble klipt før han fylte ett. Han merket det knapt. Med eldste var det ingen som tenkte på det😕 Begge to strevde litt med amming, og eldste manglet noen lyder opp til skolealder (t for k, d for g). Ingen problemer utover det, men vi hadde garantert klipt hans da han var liten, hadde vi vært klar over det! For å sjekke kan man be barnet rekke tunge. Hvis tuppen på tunga får "hjerteform", er tungebåndet for stramt. 

Anonymkode: 5f7a2...31c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

To av våre barn har/har hatt stramt tungebånd. På yngste gjorde helsest oss oppmerksomme, og det ble klipt før han fylte ett. Han merket det knapt. Med eldste var det ingen som tenkte på det😕 Begge to strevde litt med amming, og eldste manglet noen lyder opp til skolealder (t for k, d for g). Ingen problemer utover det, men vi hadde garantert klipt hans da han var liten, hadde vi vært klar over det! For å sjekke kan man be barnet rekke tunge. Hvis tuppen på tunga får "hjerteform", er tungebåndet for stramt. 

Tusen takk for at du deler ❤️ kan sjekke det på ham, det var et godt tips 😊 nesten så jeg håper det er "bare det" for så mye kan bli løst.. 

Hvordan gikk det for han eldste med mat og sånt? 

Anonymkode: b6f32...41f

AnonymBruker
Skrevet

Bortsett fra litt ammeproblemer har ikke eldste strevd med mat og spising i det hele tatt. Vi gjorde aldri noe med tungebåndet hans, siden det ikke var et problem lenger da vi ble klar over det. Men begge hadde den typiske hjertetunga. Etter ditt innlegg tenker jeg at dette barnet strever mer enn vårt gjorde. Kanskje det er svært stramt? Om det har med tungebåndet å gjøre er det hvert fall en rask og enkel ting å fikse! 😊 Lykke til, oppdater gjerne❤

Skrevet

Jeg hadde problemer med å si r-lyden. klippet tungebåndet da jeg var 4-5 år, dro til legen og de bare klippet den der og da raskt på noen sekunder, det var ikke så vondt og det blødde litt. Jeg sliter fortsatt med å si r/d lyden på engelsk i dag, men ellers går det fint.

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste fikk klippet tungebåndet da hen var rundt 4 år. Husker ikke hvem som oppdaget det, om det var vi, helsesøster eller barnehagen. Veldig enkelt inngrep.

Anonymkode: 73097...0f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...