Gå til innhold

Båndbredden minsker når fildelingsprogram kjører

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har ADSL 2048/256 fra Telenor. Når jeg sjekker hastigheten hos f.eks It-avisen, ligger den alltid i overkant av hva jeg betaler for. Men med en gang jeg starter et fildelingsprogram, f.eks Bearshare, Bitcomet el. DC++, blir det umulig å bruke linjen til noe som helst annet. Det går utrolig treigt f.eks å surfe på nettet mens et fildelingsprogram kjører. Selv om programmet bruker minimalt med båndbredde. Har prøvd å strupe både opp- og nedhastigheten til et minimum med Netlimiter, men det hjelper ikke. Hva er det som skjer her? Det er jo ikke logisk at jeg ikke skal kunne kjøre fildelingsprogram uten at hastigheten på linja synker så drastisk? Dette skyldes ikke spyware/adware/virus, for det er akkurat likt når jeg nettopp har formatert maskinen. Det er heller ingen prosesser som går i bakgrunn og tar opp båndbredde. Hva kan det være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som antagelig er problemet ditt er opplastingskapasiteten din. 256kbps eller 32kB/s er ganske lite.

Overføringer på internett skjer ved datamaskinene sender små datasnutter, kalt pakker. Siden alt fra kapasitetsproblemer til transmisjonsfeil kan føre til at disse pakkene ikke alltid når frem(kalt pakketap) så krever systemet at mottaker må bekrefte av pakken er mottatt. Hvis ikke sender mottar en slik kvittering fra mottaker så vil den sende pakken på nytt.

Problemet med dette er selvfølgelig at det krever ledig båndbredde opp så vel som ned for å laste ned noe. Rett nok så er kviteringspakkene beskjedne i størrelse, men hvis først bandbredden opp er opptatt så vil de jo ikke slippe igjennom.

Så hvis du f.eks. laster opp på 25kB/s og går inn på en nettside. Så vil raskt de siste 7kB/s fylles opp av kviteringspakker. Noen av disse må da forkastes. Etter en stund vil nettsiden tro at noen av pakkene ikke nådde igjennom siden den ikke har fått kvitering fra deg. Disse vil da sendes omigjen, og vil igjen kreve at du kvitterer for dem og fyller opp båndbredden.

Med så liten opplastingshastighet så er det lite annet å gjøre enn å ikke surfe samtidig som du benytter fildelingsprogrammer. I hvertfall så bør du strupe opplastingshastigheten til disse. Maksimalt 15-20kB/s hvis ting skal fungere i det hele tatt.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for svar :) . Da lærte jeg noe nytt i dag også. Visste ikke at opphastigheten hadde så mye å si. Men nå har bindingstida hos Telenor gått ut, og jeg kommer til å gå over til sdsl. Så når jeg får 4Mb både opp og ned blir det nok bra :sjarmor:

Skrevet

Det som det ikke snakkes mye om er et annet problem som vil oppstå selv hvor rask linje du har.

Et fildelingsprogram pleier å sende/motta data fra kollosalt mange steder på en gang, en nettleser pleier f.eks kun å hente data fra maks 10 steder på en gang, mens et fildelingsprogram kan i tilfeller hente data fra flere tusen steder, og det som skjer da er at linja rett og slett vil forsvinne for alle andre, inntil det programmet er ferdig med det det driver med.

Skal inrømme at jeg brukte litt tid før jeg husket på det selv når min 2mbit linje plutselig ikke fungerte for surfing lengre.

Skrevet

Det stemmer nok det ja. Antall mulig oppkoblinger er begrenset av en innstilling et sted. Enkelte fildelingsprogram benytter veldig mange, men det skal ikke påvirke nedlastingshastigheten direkte. Inderekte kan det derimot skje, hvis et nettsted er satt sammen av deler fra mange tjenere slik at man må vente på at nedlastingen fra en tjener er ferdig før en kan laste ned fra en annen. F.eks. så ligger reklame ofte på eksterne tjenere og krever egne oppkoblinger.

Antall tilatte oppkoblinger kan man sette selv, hvis man er guru og liker å rote opp innstillinger i registret og slikt. Jeg husker ikke i farten hvor man gjør slikt ;(

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for tips :) . Jeg mener jeg har sett et eller annet sted i Bearshare hvor man kan stille på antall tillatte oppkoblinger. Skal se om jeg finner det igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...