Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er norsk, men har brunt hår da. Kanskje de tror jeg har spanske/ aner fra balkan evt. 

Anonymkode: 72d8c...e80

Det tror jeg :) 

Anonymkode: 22f87...337

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nå er jeg av en annen mindset da, og dette vil jeg få mye pepper for.

Kronisk sykdom kan være så mangt, men i noen tilfeller er det noen som har utviklet dette selv, og kan ikke skylde på noen andre enn seg selv. Som f.eks. rusmisbrukere som ikke tok tak tidligere.

Og andre kronisk syke kunne kanskje aldri gjort noe med sykdommen sin uansett hvor hardt de prøvde. Men det finnes nesten alltid en utvei til å tenke nytt, og tjene penger og ta utdanninger som passer en selv og sin egen sykdom.

Og i noen tilfeller kan man faktisk ikke gjøre noen ting, og da ser jeg poenget. Men i mange tilfeller er disse "kronisk syke" rusmisbrukere eller folk som bare ikke orker...

Anonymkode: 57764...ae8

Jeg er helt enig med deg her. Syntes generelt folk har for lett for å godta sykdommen sin og la den definere livskvaliteten. Ofte er det mange ting man selv kan gjøre for å optimalisere hvertdagen og legge til rette. Det finnes jo så utrolig mange yrker, så at SÅ mange må bli uføre og gå på AAP sånn som det er i dag er jo helt tullere. Jeg er sikkert på at MANGE "syke" egentlig hadde klart å utføre en eller annen form for arbeid. Mye "vondt i vilja"....

For å svare på HI så er det ingen spørsmål som plager meg. At folk spør meg om noe tyder jo bare på at de viser interesse :) 

Anonymkode: 0d4e3...d73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Hva jobber du med»? Jeg er ufør og hater det. Jeg føler at folk alltid tenker at man er uføretrygdet fordi man har vondt i viljen og er lat. Så når jeg får dette spørsmålet så føler jeg at jeg må være mer privat enn jeg ønsker for at de skal forstå at jeg har en grunn for å ikke jobbe. Så svaret blir «Jeg jobber ikke lengre siden jeg har hjernesvulst». Føler det er så ydmykende, men føler det er bedre enn at de trekker egne konklusjoner. De vet jo ikke at jeg en gang var i full jobb og elsket jobben min, de ser bare et mislykket menneske som de mener snylter på staten. 
Men, heldigvis så finnes det også forståelsesfulle mennesker som ikke dømmer. Så jeg skal i påstå at alle tenker likt om uføretrygdede. 

Anonymkode: ed41f...be0

For det første...God bedring! 🌹 For det andre, må du lære å si «F...off!» til slike mennesker. 

Anonymkode: 22f87...337

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Noe du trenger?" 
"går det bra?" 

svaret er på første "ja, men det har vi snakket om  mange ganger og du vet det så inderlig vel…" 

og "hadde du vært våken og til stede i det virkelige liv hadde du visst at det går til helvete, så nei."

Anonymkode: 71054...c54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ingen. Sier bare at det vil jeg ikke svare på, hvis jeg får ubehagelige spørsmål. 

Anonymkode: 400ef...3e7

Skrevet (endret)

Har du barn?

Vil du ikke ha barn?

Hvorfor har du ikke barn?

Typisk folk, som jeg egentlig ikke kjenner, som har barn selv og som aldri kommer til å forstå/respektere mitt valg og heller ikke prøver å forstå det. Syns det er unødvendig å spørre om barn. Hvorfor skal de vite det? 🤔

Endret av Elysian
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Hva jobber du med?"

Jeg ble ufør etter lang tids sykdom, men er mye friskere nå, og virker for andre helt funksjonsfrisk. Imidlertid har det vist seg ekstremt vanskelig å finne en arbeidsgiver som tør å ansette meg, og etter et år med hundrevis av søknader, traff koronaen og lukket døren helt. Vet ikke hvor lang tid det tar før arbeidsmarkedet tar seg opp igjen, men frykter jeg blir værende på uføretrygd i flere år til.

Anonymkode: 0c2d6...4cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har egentlig ingen spørsmål jeg hater. Er vel fordi jeg ikke har noen ytre sårbarhet som å ikke være i arbeidslivet, ufrivillig barnløs etc. Men hater at folk spør hva jeg jobber med, for det er vanskelig å forklare 😅 Hater også «kan vi snakke sammen», da får jeg litt innvendig panikk. 

Anonymkode: 386c9...240

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig med deg her. Syntes generelt folk har for lett for å godta sykdommen sin og la den definere livskvaliteten. Ofte er det mange ting man selv kan gjøre for å optimalisere hvertdagen og legge til rette. Det finnes jo så utrolig mange yrker, så at SÅ mange må bli uføre og gå på AAP sånn som det er i dag er jo helt tullere. Jeg er sikkert på at MANGE "syke" egentlig hadde klart å utføre en eller annen form for arbeid. Mye "vondt i vilja"....

For å svare på HI så er det ingen spørsmål som plager meg. At folk spør meg om noe tyder jo bare på at de viser interesse :) 

Anonymkode: 0d4e3...d73

Så bra du er enig, og det er mye klokt i det du sier. Hvis man f.eks. er arbeidsufør pga. fysisk skade kan man jobbe på f.eks. kontor. Ikke alle har "vilje" til å sitte så mye stille, og erklærer seg selv som ufør på den måten fordi de ikke vil ta slike jobber, og noen har kanskje ikke anlegg for å jobbe med slike ting og trives mer praktisk. Men alternativet er jo å ikke ha jobb, og spør du meg er all jobb bedre enn ingenting. Vil man så kan man. :)

Skrevet

«Hva jobber du med?»

Det er ubehagelig for de som er arbeidssøkere, de som er ufør og de som er under utredning. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Tuppeluri skrev (1 time siden):

Når kommer nr 2?

Har du slanket deg??

Hvorfor jobber du ikke?

Hvorfor ringer du aldri?

Nå har dere vært forlovet i mange år, skal dere ikke gifte dere snart?

Hvordan er sexlivet?

Seriøst? 😳

Hva slags folk spør om sånt?

Anonymkode: 27483...ee3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst? 😳

Hva slags folk spør om sånt?

Anonymkode: 27483...ee3

Folk som virkelig går over grensa... er jo flaut.

• Liker 2
Gjest En dråpe i havet
Skrevet

Kommer ikke på noen spørsmål som er universelle, typ at jeg hater det spørsmålet uansett hvem som stiller meg det 🤔. Men en kompis spør meg ofte "Når er neste gang du har fri?". Trenger litt pusterom fra den karen av og til, så med akkurat han hater jeg å få det spørsmålet 😅. Har andre eksempler også, men det har mer med hvem som stiller dem enn hvilket spørsmål som blir stilt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt barn har barneautisme og er likevel normaltfungerende. Får ofte høre: «Er du sikker på at hn har autisme, hn ser helt normal ut»

🙄🙄🙄

Anonymkode: 9c994...ea6

Har Asperger og er ikke uvanlig å få høre det , nei. Hæh, du er ikke som andre autister jeg kjenner,  du er jo normal. 

Anonymkode: ba106...b26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forsøkt å få barn i mange år, mistet et også så det verste er spørsmål om når vi  får barn. 

Anonymkode: 126b6...536

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha godteri?

Anonymkode: 447dd...0fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Hva jobber du med?

- Jeg jobber i Forsvaret.

- Oi, har du vært utenlands? 

- Ja

- Har du drept noen? 
- Nei

- Hva er det verste du har sett?  

Dette er helt ukjente mennesker som spør,  gjerne i sammenhenger med mange folk,  både med og uten alkohol. Det skjer ofte (i hvert fall før covid). Nå opplevde ikke jeg noe veldig dramatisk i mine utenlandsoperasjoner, men ikke spør noen du har kjent i fem minutter om det verste de har opplevd, helt uavhengig av yrkesbakgrunn. 

Anonymkode: de3a2...566

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har Asperger og er ikke uvanlig å få høre det , nei. Hæh, du er ikke som andre autister jeg kjenner,  du er jo normal. 

Anonymkode: ba106...b26

Ikke sant? Dette er en av grunnene til at flere foreldre unnlater å fortelle at barna deres har autisme for barnet blir automatisk diagnosen sin hos visse mennesker🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 76c81...462

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

- Hva jobber du med?

- Jeg jobber i Forsvaret.

- Oi, har du vært utenlands? 

- Ja

- Har du drept noen? 
- Nei

- Hva er det verste du har sett?  

Dette er helt ukjente mennesker som spør,  gjerne i sammenhenger med mange folk,  både med og uten alkohol. Det skjer ofte (i hvert fall før covid). Nå opplevde ikke jeg noe veldig dramatisk i mine utenlandsoperasjoner, men ikke spør noen du har kjent i fem minutter om det verste de har opplevd, helt uavhengig av yrkesbakgrunn. 

Anonymkode: de3a2...566

«Har du drept noen?» 

Altså wtf?😂😂😂😂

Anonymkode: 76c81...462

• Liker 5
Skrevet

«Kan du spise det der?»

«Sikker på at du bør spise det?»

Eller folk som har «velmenende» råd om alternativ medisin, eller kommer med tips til hvordan jeg kan bli «frisk» eller kurere diabetes min.

Får ofte spørsmål som «er du nødt til å stikke deg» eller «må du bruke insulin», fordi de har besteforeldre med diabetes, som har klart seg helt fint med kun kosthold og diett.

Så hører ofte:

«har du prøvd å styre det med kosthold isteden, det må vel være bedre enn å gjøre seg avhengig av medisiner»

og

«Hvis du bare hadde gått litt ned i vekt, så kan det jo hende du hadde slippet alt styret med medisiner» -_-

Jeg har diabetes type 1 -_-

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...