Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet bunadspolitiet er ganske strenge her, men hva synes dere om å velge en bunad fra et sted hvor man ikke har noen røtter eller tilknytning?  Jeg har funnet drømmebunaden, og det er virkelig bare den jeg vil ha..

Anonymkode: 6db5f...236

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men da kjøper du den da og så slutter du å bry deg om hva andre mener!

Anonymkode: 7cd7d...c14

• Liker 14
Skrevet

Kjøp den fine bunaden og grav samtidig fram (ikke bokstavelig talt) en gammel tante du var veldig glad i fra litt uti slekten et sted.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg kjøpt festdrakt. 

Anonymkode: c64e4...63e

• Liker 10
Skrevet

:popcorn: 

Dette krever mot her inne på kg ts😅

Personlig synes jeg dette er helt innenfor, vi lever tross alt i et fritt land der en kan kle seg som en ønsker. Vi lever ikke i Pakistan, Tyrkia og slike land der andre bestemmer hva vi skal kle oss med, og vi vil da virkelig ikke ha det slik!

Jeg fikk en bunad til konfirmasjonen, den har hengt i skapet i mangen år, har kanskje brukt den 2 ganger fordi jeg har 0 tilknytning til den.  Den er stygg og jeg har ingen tilknytning til der jeg er oppvokst. Skulle jeg noensinne kjøpt meg en bunad hadde dette vært ut i fra hva jeg selv mente var fint.. Og ingen kunne stoppet meg.

Så jeg sier ja. Kjør på

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Arvet sølv hadde jeg brukt med stolthet uansett hvor det kom fra og uansett bunad.

Anonymkode: 487f7...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg bunad da mister sin hensikt. Dersom alle skulle kjøpt bunad ut ifra hvilken bunad de likte best ville det ikke blitt så stort mangfold av bunader etterhvert. Men hver sin lyst. 

Anonymkode: 6bab2...1e0

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er dumt, men hvert til sitt. Hadde tenkt mitt om ei venninne fikk seg bunad fra et sted hun ikke har tilknytning til, men hadde lagt det fort fra meg også. Ikke mine penger.

Hvorfor ikke bare følge en fin tradisjon?

Anonymkode: 5f95e...ac2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% vestlending med verdens fineste nordlandsbunad😊😅

Anonymkode: 83c70...fc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 100% vestlending med verdens fineste nordlandsbunad😊😅

Anonymkode: 83c70...fc7

Og jeg er en nordlending som er drittlei av Nordlandsbunaden (mye fordi "alle" har den) og drømmer heller om en bunad fra Aust-Agder. :nigo:

Jeg synes folk skal bære bunaden de liker best med stolthet. Hvis noen mener det er galt, så får de bare mene det. De kan jo ikke akkurat anmelde noen for å ha feil bunad :ler:

Anonymkode: c8dfd...435

• Liker 3
Skrevet

Når man først skal koste på seg et dyrt og forseggjort antrekk for livet, bør man i alle fall velge en bunad man synes er så vakker at man vil bruke den så mye som mulig. 

Samtidig må du være forberedt på å svare på spørsmål om bunaden din omtrent hver eneste gang den er i bruk. Alle med bunad får spørsmål om bunaden sin, men de som ikke har noen tilknytning til stedet bunaden kommer fra vil nok få flere oppfølgingsspørsmål. Hvis du ikke synes det gjør noe: kjør på! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe hvilken bunad du vil, men folk kommer til å tro du har tilknytning fordi de fleste arver eller velger en fra den landsdelen de er fra.  Jeg har Jelsabunaden og syns den er fin og har tilknytning gjennom hele morsiden min men ville vært rart for meg å kjøpe f.eks trønderbunad når jeg ikke har noen som helst tilknytning derfra.

Anonymkode: 885ab...a61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vi bare skal slutte å feire 17. mai og slutte med bunader. Alt blir så utvannet og tradisjoner betyr ingenting lenger. Grunnloven blir endrer, folk går med hijab til bunader og folk velger å kjøpe en de synes er fin uten å bry seg katta om tradisjoner. 

Anonymkode: debec...ea0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes vi bare skal slutte å feire 17. mai og slutte med bunader. Alt blir så utvannet og tradisjoner betyr ingenting lenger. Grunnloven blir endrer, folk går med hijab til bunader og folk velger å kjøpe en de synes er fin uten å bry seg katta om tradisjoner. 

Anonymkode: debec...ea0

Jaaaa, for grunnen til at vi feirer 17. mai er selvsagt fordi alle skal gå med bunad, har ingenting med et fritt Norge og grunnloven å gjøre selvsagt 😅 selvsagt skal en synes det en har på seg er fint

Anonymkode: cb6c2...82d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det blir rart, jeg har heller ikke bunad fra stedet jeg vokste opp....eller fra der jeg bor nå 😄 Selve det er ikke så viktig synes jeg.

Anonymkode: bc9c4...052

• Liker 1
Skrevet

Kjør på! Kjøp bunaden som du har lyst på, alle på Oslo vest har en «tante» i Telemark. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle «basic bitches» er fra Telemark 🙄😂

Anonymkode: 38d7d...5d1

• Liker 2
Skrevet

Se litt stort på det, at du representerer landet og hele landet er «ditt», litt som Sonja og mette Marit. Da kan dere ha bunader fra hvor som helst uten skam 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
PallePalle skrev (Akkurat nå):

Se litt stort på det, at du representerer landet og hele landet er «ditt», litt som Sonja og mette Marit. Da kan dere ha bunader fra hvor som helst uten skam 

Jeg likte den 😃

Anonymkode: bc9c4...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
#frøken skrev (1 minutt siden):

Kjør på! Kjøp bunaden som du har lyst på, alle på Oslo vest har en «tante» i Telemark. 

Ha,ha, det stemmer på en prikk.  Vi kaller Telemarks beltestakk for Asker-bunad  😄

Anonymkode: 99163...242

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...