Gå til innhold

Uenighet om feriesamvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meg og barnefar er uenig om feriesamvær i år. Vi har praktisert annenhver tidlig/sen ferie, 3 uker sammenhengende som det virker som de fleste andre  i samme livssituasjon praktiserer.

I år er det hans tur til å ha tidlig ferie. Det har som regel vært fra skoleslutt og tre uker. Nå vil han at hans ferie begynner halvannen uke etter skoleslutt og at vanlig samvær går som normalt inntil da. Jeg mener at hans ferie begynner ved skoleslutt, men han mener han kan starte ferien med barnet når han ønsker ila sommermånedene. Han får uansett innvilget 2, av 3 tre uker som han ønsker. Han kan også velge når han vil jobbe og ikke.

Denne samtalen forløp seg over sms og han avsluttet med å skrive at jeg kom til å høre fra hans advokat. Jeg opplyste i samme sms utveksling at ferieukene var som beskrevet over. 

I dag kom barnet hjem fra samvær og kunne fortelle at faren hadde fortalt henne gjentatte ganger når han skulle ha ferie med henne i år. Hva gjør jeg nå? Hva hvis han ikke henter baret ved skoleslutt og tviholder på når han skal ha ferie med barnet?  Det ser ut som han har tenkt å kjøre sitt eget løp.

Anonymkode: d205f...1c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kan da ikke drive på sånn. Dere har en praksis, denne får han følge. Om han ikke ønsker samværet den første uka etter feriestart, kan han gjøre det. Det er det jeg kaller samværsforeldres privilegiet, de velger selv om avtalt samvær blir gjennomføres eller ei.

Men, vil hans ønsker ødelegge for deres planer i sommer?

Anonymkode: 3e752...89e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han kan da ikke drive på sånn. Dere har en praksis, denne får han følge. Om han ikke ønsker samværet den første uka etter feriestart, kan han gjøre det. Det er det jeg kaller samværsforeldres privilegiet, de velger selv om avtalt samvær blir gjennomføres eller ei.

Men, vil hans ønsker ødelegge for deres planer i sommer?

Jeg har lagt ferien og planer etter mine tre uker med barnet som blir ødelagt hvis han ikke forholder seg til vanlig tidlig/sen ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan dere voksne klarer å lage problem ut av ferie. Her så løper samvær som normalt igjennom feriene, også spør vi hverandre om vi planlegger noe. Typ hei vi vil til syden i 2 uker og ha med barnet, passer det for dere? Eller hvilke planer har dere i sommer, så planlegger vi så godt vi kan ut ifra det. Vi vil på hytta i helga, kan barnet få være med om han vil selv om han egentlig er hos dere? 

Så snakker vi sammen som 4 voksne som er interessert i å lage den beste løsningen for barner og ikke for oss selv. 

Anonymkode: ed32b...d30

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har en avtale om sen og tidlig ferie annethvert år, så får du jo bare gi beskjed om at du forholder deg til det. 

Hvis han da venter 1,5 uke med å begynne sitt samvær, så blir de tjo bare 1,5 uke på han, ikke tre, da du allerede har planer for ukene etter det. 

Anonymkode: 2dbe2...cc7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men skoleferien er vel ca 8 uker? Så hvis han har ferie med barnet rett etter skoleslutt, er det fortsatt to uker igjen når begge har hatt ferie? Jeg skjønner derfor ikke hvordan du kan ta det som en selvfølge at «tidlig ferie» er rett etter skoleslutt.

Anonymkode: d1c51...152

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme utfordring her. Vi praktiserer 3 uker + 1 uke for å få kabalen til å gå opp. Plutselig ville far ha barna midt i ferien, mye kverulering fra hans side uten å ta hensyn til at andre )(som meg) er prisgitt den ferien de får innvilget av arbeidsgiver. Her har jeg daglig omsorg og måtte til slutt (dessverre) si at enten fikk han komme med sine ønsker i begynnelsen eller slutten av ferien ellers ville han få de ukene jeg bestemte. Endte opp med at far til slutt la bort kveruleringen og valgte sen ferie med barna. Noen vil kanskje si at jeg var den vanskelige her, men far fikk to valg og jeg innrettet ferien etter hva han omsider bestemte seg for.

Anonymkode: 77ee9...f53

Skrevet

Er det bare praktisert tidligere eller faktisk en avtale?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lagt ferien og planer etter mine tre uker med barnet som blir ødelagt hvis han ikke forholder seg til vanlig tidlig/sen ferie.

Som sagt i tråden, han har sine tre uker fortløpende etter skoleslutt. Om han velger å starte samværet etter det, blir det jo kortere tid for hans del av feriesamværet. 

Her skal ferien avtales før 1 mai. Han har enda ikke tatt kontakt og må dermed tilpasse seg de planene vi har lagt. I og med at heller ikke gjennomførte sist samvær, antar jeg sommeren blir likt… 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at han ønsker akkurat de spesifikke ukene? Her har vi avtale om tre uker hver og at det skal avtales i starten av året, men i praksis har det blitt litt mer skjønn etterhvert. Noen ganger dukker det opp ting og om man har mulighet til å være fleksibel er det bra. Men om det er konflikter er det klart best å ha en detaljert plan og foholde seg slavisk til den😅 Kan dere diskutere saken på fvk? 

Anonymkode: 50f5f...d80

AnonymBruker
Skrevet
Stargaze skrev (18 timer siden):

Er det bare praktisert tidligere eller faktisk en avtale?

Det er praktisert i mange år og vi har en skriftlig avtale om annenhver tidlig/sen ferie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det noen spesiell grunn til at han ønsker akkurat de spesifikke ukene? Her har vi avtale om tre uker hver og at det skal avtales i starten av året, men i praksis har det blitt litt mer skjønn etterhvert. Noen ganger dukker det opp ting og om man har mulighet til å være fleksibel er det bra. Men om det er konflikter er det klart best å ha en detaljert plan og foholde seg slavisk til den😅 Kan dere diskutere saken på fvk? 

Det er ikke en spesiell grunn. Han har ikke bestilt noen form for ferie og han kan velge selv når han vil jobbe og ha fri. Det meste er en kamp med ham og jeg forsøker så godt jeg kan å holde konfliktnivået på et minimum.

Vi har tidligere hatt møter på fvk og forsøkt å få bedre samarbeid, men han følger ikke opp noe som blir avtalt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som legges i "tidlig/sen" ferie. Her har vi annenhver uke, og to uker i strekk over sommermånedene. Det settes opp her halvår i januar og september. 

Anonymkode: 55fec...a7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skjønner ikke hvordan dere voksne klarer å lage problem ut av ferie. Her så løper samvær som normalt igjennom feriene, også spør vi hverandre om vi planlegger noe. Typ hei vi vil til syden i 2 uker og ha med barnet, passer det for dere? Eller hvilke planer har dere i sommer, så planlegger vi så godt vi kan ut ifra det. Vi vil på hytta i helga, kan barnet få være med om han vil selv om han egentlig er hos dere? 

Så snakker vi sammen som 4 voksne som er interessert i å lage den beste løsningen for barner og ikke for oss selv. 

Anonymkode: ed32b...d30

Jeg skjønner godt at de færreste orker å måtte spørre og sjekke hver gang de legger planer. Vi har en kalender som settes opp ved starten av året, og den forholder alle seg til slavisk. De fleste klarer å planlegge innenfor gitte rammer.

Anonymkode: 55fec...a7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke en spesiell grunn. Han har ikke bestilt noen form for ferie og han kan velge selv når han vil jobbe og ha fri. Det meste er en kamp med ham og jeg forsøker så godt jeg kan å holde konfliktnivået på et minimum.

Vi har tidligere hatt møter på fvk og forsøkt å få bedre samarbeid, men han følger ikke opp noe som blir avtalt.

Da burde det holde å vise til inngått avtale og si at han må ta det videre via fvk eller rettsapparatet om han ønsker å endre samværsavtalen som sådan.

AnonymBruker
Skrevet

Det virker jo ikke som dere har hatt en praksis i det hele tatt. Men at som regel har det vært sånn, men noen ganger slik og andre ganger slik. Og at du egentlig tolker det litt sånn du vil for å få det til å bli et mønster som forsvarer at det skal bli de ferieukene du vil ha denne sommeren uten diskusjon.

Kan du ramse opp ferieukene dere har hatt hver siden bruddet, så vi i tråden kan si oss enige eller uenige i at han bør ha ferie med barnet rett etter skoleslutt slik du sier?

Anonymkode: 429df...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over her.

Meg og eksen bytter på å ha 27-29 og 30-32. Veldig enkelt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er da voksne mennesker, ts. Dere kommuniserer ikke om barnets oppdragelse over sms. Det er så barnslig og smålig ovenfor ungen deres at jeg ikke har ord. 

1. Inviter far over på middag. 

2. Lag noe han liker

3. ta en sivilisert samtale om hvordan sommerens samvær best tilrettelegges for den eneste som har noen form for betydning i denne sammenhengen: datteren deres.

Tenk på Atle Antonsen i reklamen og "ta dere sammen". 

Anonymkode: 38b50...5d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dere er da voksne mennesker, ts. Dere kommuniserer ikke om barnets oppdragelse over sms. Det er så barnslig og smålig ovenfor ungen deres at jeg ikke har ord. 

1. Inviter far over på middag. 

2. Lag noe han liker

3. ta en sivilisert samtale om hvordan sommerens samvær best tilrettelegges for den eneste som har noen form for betydning i denne sammenhengen: datteren deres.

Tenk på Atle Antonsen i reklamen og "ta dere sammen". 

Anonymkode: 38b50...5d4

Herlighet, du har virkelig ikke forståelse for at i enkelte tilfeller går det ikke å ha en sivilisert samtale med den andre forelderen? At enkelte lever med så stor frykt og uro relatert til den andre forelderen at en ikke kan være under samme tak uten evt tilsyn av andre?

Jeg forsøkte i mange år å få til et ok samarbeid med faren til barnet mitt, men han var ikke interessert. Det var his way or no way. Vet ikke hvor mange insidenter vi hadde som bidro til at barnet til slutt hadde samværsvegring og ønsket å trylle bort faren om han hadde Harry Potters magiske krefter (fortalt til dommeren ifm hovedforhandling i retten). Langtidseffekten på barnet mitt tør jeg ikke tenke på, for min egen del ble min psykiske helse ødelagt og jeg sliter f.eks med Ptsd.

Alle kan dessverre ikke bare «ta seg sammen», invitere far på middag og ha en «sivilisert samtale.»!!

Anonymkode: b6ea7...c06

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Alle kan dessverre ikke bare «ta seg sammen», invitere far på middag og ha en «sivilisert samtale.»!!

Huff. Nei, her har jeg bare berget annenhver faste uker. Føler meg heldig! Middag med eksen er helt uaktuelt! Her må jeg ha all kommunikasjon skriftlig, så jeg kan vise tilbake til alt som har blitt sagt, og ingenting kan vris på.

Middag... 😂😂😂

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...