AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Min ex svigermor bor i England. Hun pleide å servere meg/oss sheperds pie. Jeg er 100% sikker på at hun kalte det dét. Googler oppskriften nå, og ser at det er bare kjøttdeig, saus, grønnsaker og potetmos. Hun hadde en ordentlig pai i bunnen. Hva er riktig? De er opprinnelig britiske og har vært der i generasjoner. Anonymkode: 0d84e...9b0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Jeg er britisk og har ikke paibunn i shepards pai. jrg har minced meat, tomatpuré og knuste tomater, løk, hvitløk og evt andre grønnsaker i kjøttblandingen, og evt kjøttbuljong. Så et lag med de grønnsakene jeg vil ha, f.eks gulrot, broccoli og hvite bønnestenger. Så har jeg hjemmelaget potetmos laget med smør og fløte, og til slutt gratineres det med ost. Anonymkode: 55ca1...096 2
Gjest Linny111 Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Jeg bor i Storbritannia og har aldri hørt om paibunn i shepherd's pie. Anbefaler denne oppskriften veldig!: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/cottage-pie (Shepherd's pie er omtrent det samme som cottage pie, bare med lammekjøtt).
Hunter7 Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Det finnes riktignok Shepherd's pie (eller Cottage Pie) med paibunn og -lokk. Opprinnelig var denne bunnen og lokket laget av poteter som var igjen etter middager, og paien bestod altså av kjøtt innhyllet i potet-paideig. Etterhvert ble det brukt mel til å lage paideig, ikke ulikt "Cornish pasty". Matvarer som poteter og mel har stort sett alltid vært gunstigere enn kjøtt, og man forsøkte ganske enkelt å strekke husholdningskassa ved å bruke mer "fyllmaterial" enn kjøtt - omtrent som å bruke brød/brødrasp og/eller havregryn i kjøttkaker.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Hunter7 skrev (På 5.5.2021 den 16.51): Det finnes riktignok Shepherd's pie (eller Cottage Pie) med paibunn og -lokk. Opprinnelig var denne bunnen og lokket laget av poteter som var igjen etter middager, og paien bestod altså av kjøtt innhyllet i potet-paideig. Etterhvert ble det brukt mel til å lage paideig, ikke ulikt "Cornish pasty". Matvarer som poteter og mel har stort sett alltid vært gunstigere enn kjøtt, og man forsøkte ganske enkelt å strekke husholdningskassa ved å bruke mer "fyllmaterial" enn kjøtt - omtrent som å bruke brød/brødrasp og/eller havregryn i kjøttkaker. Takk! Da er det nok fra gammelt av, hun er tross alt ganske gammel. (88) Anonymkode: 0d84e...9b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå