Gå til innhold

Kan valper gå opp trapper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdretter har fortalt oss at valpen ikke under noen omstendigheter skal gå verken opp eller ned trappene (vi bor i 3 etasje uten heis), og vi er forberedt på å bære henne til hun blir ett år, og etter det vet jeg ikke helt hvordan vi løser det.

Det er jo faren for HD som er skrekken, og dette blir en stor hund, så vi kan ikke bære henne for alltid. Lurer på om det er tryggere å la henne gå opp enn ned? Da får hun vel ikke de støtene på samme måte? Og hvis vi har sele på og holder henne igjen så hun må gå rolig?

Anonymkode: 51845...f5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt med hunder som blir store skal man være forsiktig med i starten. En trapp med et par trappetrinn kan gå greit men ikke flere etasjer. Dere vil ikke trenge å bære hunden for alltid. Grunnen til at den helst ikke skal gå så mye i trapper er at skjelettet ikke er ferdig utviklet på en valp, spesielt en valp som vokser så mye som deres. 

Anonymkode: b9523...79a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bør følge oppdretters råd.

Anonymkode: a3aba...5c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Valper kan gå i trapper. Men, med måte. Og, du må passe på at den ikke skader seg. Bor du i 4. etasje bør 
den ikke gå ned alle trappene hver gang den skal ut på do, for det skal den mange ganger i løpet av en dag. 
Men, den kan gå det siste trappetrinnet ned, og det siste opp. For valper må lære å gå i trapper. Valper som ikke går i trapper før de er f.eks 7 måneder kan bli redd for trapper, eller særdeles klønete i trapper. Og, har du en stor rottweiler som ikke behersker trapper kan det gjøre hverdagen vanskelig senere.

Mange snakker om at valper ikke kan gå i trapper, fordi de ikke tåler det. Det er en sannhet med  modifikasjoner. De bør som sagt ikke gå mange trinn opp og ned mange ganger om dagen. Men, noen trinn
og korte trapper av forskjellige typer må de lære seg før de er 4 mnd. Og, om det kombineres med naturlige 
bevegelser i ulent terreng utvikler valpen bra motorikk og balanse.

Lenke til info

Anonymkode: 2e8e0...263

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HD er vel genetisk arvelig og ikke noe man kan påføre seg? 

Valpen min har gått i trapper fra dag 1. Ikke flere ganger hver dag, og ikke flere etasjer, men hun løper lett opp og ned når vi først møter på en trapp. Hun får også bevege seg så mye hun vil når vi er en tur i skogen.

Trapper er ikke farlige. Alt med måte, selvfølgelig, men virker jo dumt å måtte bære hunden opp og ned trappene i et helt år.

Anonymkode: 3911d...058

Skrevet (endret)

Jeg lar ikke min valp gå i trapper. Hun er 11 uker og vi bor i 1. etasje, så det er kun en trapp opp. Men jeg tenker at hun er for liten til å gå i trapper selv om hun mestrer det helt fint (hun har gjort det et par ganger med uhell.) 

Tror nok jeg ville hørt på oppdretter og bært henne opp til hun er et år. Dum sjanse og ta tenker jeg. Vi har en bag som vi putter ho i når vi går trappa, da er det lettere og du trenger ikke være redd for å miste ho. 

Endret av miaw
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oppdretter har fortalt oss at valpen ikke under noen omstendigheter skal gå verken opp eller ned trappene (vi bor i 3 etasje uten heis), og vi er forberedt på å bære henne til hun blir ett år, og etter det vet jeg ikke helt hvordan vi løser det.

Det er jo faren for HD som er skrekken, og dette blir en stor hund, så vi kan ikke bære henne for alltid. Lurer på om det er tryggere å la henne gå opp enn ned? Da får hun vel ikke de støtene på samme måte? Og hvis vi har sele på og holder henne igjen så hun må gå rolig?

Du trenger ikke å bære hunden opp og ned trapper resten av livet. Men den skal ikke gå mye i trapper før den er 1år. 

Noen trinn om dagen er bare god læring for den lille 😊 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

HD er vel genetisk arvelig og ikke noe man kan påføre seg? 

Valpen min har gått i trapper fra dag 1. Ikke flere ganger hver dag, og ikke flere etasjer, men hun løper lett opp og ned når vi først møter på en trapp. Hun får også bevege seg så mye hun vil når vi er en tur i skogen.

Trapper er ikke farlige. Alt med måte, selvfølgelig, men virker jo dumt å måtte bære hunden opp og ned trappene i et helt år.

HD er både arv og miljø. Det er forsket på at valper som er mere ute og får fri bevegelse får mindre HD enn valper som er mindre ute. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare ikke mulig å bære fx 50 kilo hund tre etasjer i ett år. Se hvor lenge du klarer å bære og sørg for sikker ferdsel når det ikke er mulig å bære lengre. Altså at valpen ikke sklir, ramler, løper tulling osv i trappa. Sele og kort bånd er ikke dumt. Lykke til med valp!

Anonymkode: eac75...6d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, men nå vet jeg virkelig ikke hvordan dette skal gå om noen måneder. Valpen vokser i rasende fart og vil snart veie 30 kilo. Noe lurt jeg kan gjøre? Legge henne i bag, ja, eller hva med å sette frem en slags planke hun kan gå på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for alle svar, men nå vet jeg virkelig ikke hvordan dette skal gå om noen måneder. Valpen vokser i rasende fart og vil snart veie 30 kilo. Noe lurt jeg kan gjøre? Legge henne i bag, ja, eller hva med å sette frem en slags planke hun kan gå på?

Sele med håndtak (sånn med to stropper under brystet), så kan dere ta litt av vekten når den går opp og ned

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 22.19):

Det er uansett lurt å øve på å bære henne, i tilfelle det skulle bli nødvendig pga skade/huggormbitt.  I midt hode må det da løses ved å ha hunden rundt nakken om du skjønner?

Anonymkode: dfd43...74c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er uansett lurt å øve på å bære henne, i tilfelle det skulle bli nødvendig pga skade/huggormbitt.  I midt hode må det da løses ved å ha hunden rundt nakken om du skjønner?

Ja det er absolutt lurt. Har selv en Staff mix på 25kg, og det er som å bære 25kg betong 😅 Men han er vandt til å bli løftet, så han er heldigvis rolig. Noe som var kjekt da jeg for en tid tilbake måtte bære han opp en rulletrapp fordi at heisen sto. 

AnonymBruker
Skrevet

Oppdretter sa det samme til oss. Ikke gå i trapper før han er ett år. Nå er han 5mnd og går i trapper. Han er stor og mestrer det helt fint. Oppdretter er redd for HD, men mannen min mener det bare er tull så lenge hunden tar det rolig. 

Anonymkode: ef5d3...3a3

Skrevet

Har selv en stor hund, vi bar han ned trapper så lenge vi klarte, men lot han gå noen trinn slik at han lærte seg og gå i trapper. Gikk da men stramt bånd slik at han ikke hoppet ned flere trinn av gangen. Vi lot han gå gradvis mer og mer oppover i trapper etter hvert som han ble større slik at han fikk øve og også bygge muskler til å bære kroppen siden vi ikke kan bære han for alltid. Dette var også det vi bli rådet til av veterinær. Husk å la valpen utforske å gå i ulendt terreng slik at den styrker muskler og ledd, dette kan hjelpe mot å utvikle HD til en viss grad. Vi har også blitt rådet til å gi fiskeolje sammen med foret, dette også for å styrke muskler og ledd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I siste kullet til min oppdretter begynte den ene hunden å gå i trapper ved ca 5 måneders alder, mens en annen ikke gikk (de var veldig nøye på å unngå det). Hun som begynte å gå i trapper ved 5 måneders alder har litt HD og AD i dag, den andre ikke. Men det kan være tilfeldig selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Den kan gå i mindre trapper, når de går fornuftig i trappen, 1-2 ganger om dagen. Om valpen begynner å løpe opp og ned trappa skal du stoppe den. Om du har 1-2 trinn ute i hagen, er ikke det noe å bekymre seg over.

Anonymkode: 5c7c8...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den kan gå i mindre trapper, når de går fornuftig i trappen, 1-2 ganger om dagen. Om valpen begynner å løpe opp og ned trappa skal du stoppe den. Om du har 1-2 trinn ute i hagen, er ikke det noe å bekymre seg over.

Glemte å tilføye at de kan gå i trapper fra 4 måneders alder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...