Gå til innhold

Det er betydelig mer smitte i Norge nå enn i mai 2020. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er betydelig mer smitte i Norge nå enn i mai 2020. 

4 mai 2020 : 59 registrert smittet 

4 mai 2021 : 484 registrert smittet 

Hvordan tror dere sommeren blir med tanke på smitte iforhold til i fjor?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det dessverre blir mer restriksjoner enn i fjor, både i sommer og i høst. Nå forteller mediene at man åpner litt igjen, tildels mye, men jeg tror dessverre ikke dette vil vare så lenge før man strammer til igjen. Håper jeg tar feil, men man burde jo ha lært etter å ha drevet på med å åpne, lukke, åpne og lukke nå i godt over et år. 

• Liker 2
Skrevet

I mai i fjor ble jo ingen testet, så nesten ingen ble registrert som smittet. 

• Liker 17
Skrevet

Vi ser nå at de vaksinerte kan bli lettere smittet av den sør afrikanske varianten, og jeg er redd for at siden de vaksinerte slippes mer fri (og spesielt hvis de får reise utenlands uten karantene) så kan vi få noen stygge mutasjonsutbrudd.

• Liker 1
Skrevet

Og en vesentlig forskjell: vaksiner.

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Og en vesentlig forskjell: vaksiner.

Det kommer mutasjoner, pluss at man ikke får vaksinert alle på lenge ennå. Så jeg syntes det dessverre lukter at det blir stengt igjen innen relativt kort tid likevel. 

Får f. eks. den indiske varianten godt fotfeste og vaksiner ikke fungerer særlig mot den, så kan man godt se for seg at alt blir stengt 1-2 år fremover minst, inkludert skoler og treningsmuligheter. 

• Liker 2
Skrevet

Mamma mia!!!!, for noen pessimister det er her inne.

I følge nettopp avholdt pressekonferanse, kan norske borgere med et verifisert coronasertifikat, i begynnelsen av juni, sette nesen utenfor de norske grenser. dette uten og slippe karantene ved hjemkomst!!! HURRA!!! Men som statsministeren sa, det vil nok bli testing på grensen fortsatt, nettopp for å kunne fange opp muterte virus!!! Og det lever vi fint med!

Vi har selvfølgelig ingen garantier for noe, da coronaen er uforutsigbar, men la oss i hvertfall beholde håpet til det motsatte er bevist!!! Norge er i ferd med og åpne opp, da håper jeg nordmenn fortsatt er flinke med smittevern, og til å vise hensyn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Skogstussa skrev (46 minutter siden):

I følge nettopp avholdt pressekonferanse, kan norske borgere med et verifisert coronasertifikat, i begynnelsen av juni, sette nesen utenfor de norske grenser. dette uten og slippe karantene ved hjemkomst!!! HURRA!!! Men som statsministeren sa, det vil nok bli testing på grensen fortsatt, nettopp for å kunne fange opp muterte virus!!! Og det lever vi fint med!

Vi har selvfølgelig ingen garantier for noe, da coronaen er uforutsigbar, men la oss i hvertfall beholde håpet til det motsatte er bevist!!! Norge er i ferd med og åpne opp, da håper jeg nordmenn fortsatt er flinke med smittevern, og til å vise hensyn.

Det er vel mer det at man har blitt klok av skade av tidligere forsøk på gjenåpning. De har endt dårlig, og risikoen er stor for at det ender dårlig denne gangen også med en fortsatt lav vaksinasjonsgrad. Man lærer jo liksom aldri, det åpnes opp noe, så blir det tung nedstengning noen uker etterpå fordi det viste seg at man ikke hadde kontroll likevel. Som å se noen dunke hodet i en vegg og lure på hvorfor de fikk vondt i hodet etterpå, bare for å gjøre akkurat det samme igjen noen timer senere. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 6
Skrevet

Når det gjelder muterte virus og utenlandsreiser, tror jeg nok ikke det holder å komme til den norske grensen med en coronatest tatt før utreise, og tro du slipper karantene. Vaksinering, og nylig gjennomgått corona, som er verifisert gjelder.

Hvis de fortsatt holder oppe all testing på grensene, tror jeg importsmitte er tatt hånd om.

Er mer bekymret for alle de som ikke vil la seg vaksinere i Norge, både norske og de med utenlandsk bakgrunn, samt alle som fester over evne. Da vil jo smittetrykket holdes oppe, men ikke så mye nye mutasjoner inn.

Dessuten, de regner med å ha vaksinert mange flere, innen dette åpner opp. Vi får håpe det beste:-)

Skrevet
Skogstussa skrev (4 minutter siden):

Når det gjelder muterte virus og utenlandsreiser, tror jeg nok ikke det holder å komme til den norske grensen med en coronatest tatt før utreise, og tro du slipper karantene. Vaksinering, og nylig gjennomgått corona, som er verifisert gjelder.

Hvis de fortsatt holder oppe all testing på grensene, tror jeg importsmitte er tatt hånd om.

Er mer bekymret for alle de som ikke vil la seg vaksinere i Norge, både norske og de med utenlandsk bakgrunn, samt alle som fester over evne. Da vil jo smittetrykket holdes oppe, men ikke så mye nye mutasjoner inn.

Dessuten, de regner med å ha vaksinert mange flere, innen dette åpner opp. Vi får håpe det beste:-)

Å teste en gang på grensen er ikke nok for å stoppe mutasjoner. Er du nylig smittet vil ikke nødvendigvis en test tatt på en dag tidlig i forløpet avdekke smitte. Da bør det takes 2 tester med 7 dagers mellomrom, men problemet her er at iløpet av de 7 dagene kan man ha ført smitten videre til mange. Vi ser jo bare på restauranten Tollboden i Ålesund hvor en kveld nå har ført til over 100 smittetilfeller.

• Liker 3
Gjest irkan90
Skrevet
1 hour ago, Capt. Obvious said:

Det kommer mutasjoner, pluss at man ikke får vaksinert alle på lenge ennå. Så jeg syntes det dessverre lukter at det blir stengt igjen innen relativt kort tid likevel. 

Får f. eks. den indiske varianten godt fotfeste og vaksiner ikke fungerer særlig mot den, så kan man godt se for seg at alt blir stengt 1-2 år fremover minst, inkludert skoler og treningsmuligheter. 

Ikke i det hele tatt. Nye vaksiner er allerede på vei. Vi starter ikke på bar bakke på noen som helst måte.

Dette her blir et maraton for verden som helhet, men for oss her i Norge kan det bli relativt normalt relativt raskt. Folk må ta den forbanna vaksinen, og så må regjeringen sette hardt mot hardt og kreve karantene på innreisende der det er fare for mutasjonsimport. Det er ikke verre enn det.

Skrevet

Det trenger ikke være nok, men det kan være nok, det spørs NÅR du ble smittet. Dessuten tror jeg ikke noen som kommer fra utlandet har tenkt å gå og menge seg med 1000 andre. De fleste har vel litt i toppen, som gjør at de kanskje tar det litt rolig i en ukes tid ettet innreise. Evt frivillig tar en test på dag 7, det ville jeg selv ha gjort.

Med ditt tankesett, kan vi aldri reise mer, eller noen sinne åpne opp landet igjen. Ihvertfall ikke før det har gått flere år!!

Såpass har regjeringen skjønnt!!!

Skrevet
Skogstussa skrev (6 minutter siden):

Det trenger ikke være nok, men det kan være nok, det spørs NÅR du ble smittet. Dessuten tror jeg ikke noen som kommer fra utlandet har tenkt å gå og menge seg med 1000 andre. De fleste har vel litt i toppen, som gjør at de kanskje tar det litt rolig i en ukes tid ettet innreise. Evt frivillig tar en test på dag 7, det ville jeg selv ha gjort.

Med ditt tankesett, kan vi aldri reise mer, eller noen sinne åpne opp landet igjen. Ihvertfall ikke før det har gått flere år!!

Såpass har regjeringen skjønnt!!!

Jeg mener det kan være klokt å være litt tilbakeholdne frem til vi får de oppdaterte vaksine som hjelper mot mutasjoner. Ellers tror jeg at vi kan få et smittesjokk som vil gi værre nedstengninger. Hadde vi holdt grensene stengt og heller åpnet opp Norge så kunne vi kanskje ha levd like fritt som i fjor sommer over lengre tid.

• Liker 2
Skrevet
Skogstussa skrev (59 minutter siden):

Jepp, det er viktig at pensjonistene får reise ut av landet, og dra med seg muterte virus hjem igjen, slik at barn og ungdom nok en gang skal betale prisen..

Regjeringen i et nøtteskall..hva var gjennomsnittsalderen i regjeringen nå igjen 🤔🤔

Faen så horribelt at det er til å grine av!

• Liker 7
Skrevet
irkan90 skrev (8 minutter siden):

Ikke i det hele tatt. Nye vaksiner er allerede på vei. Vi starter ikke på bar bakke på noen som helst måte.

Dette her blir et maraton for verden som helhet, men for oss her i Norge kan det bli relativt normalt relativt raskt. Folk må ta den forbanna vaksinen, og så må regjeringen sette hardt mot hardt og kreve karantene på innreisende der det er fare for mutasjonsimport. Det er ikke verre enn det.

Nye vaksiner er på vei, men ikke ferdig testet og absolutt ikke produsert i stor grad. Det er ikke vaksineutviklingen som er bekymringen, mRNA kan forholdsvis enkelt justeres. Men så må det testes, produseres, distribueres og settes i folks armer da. Nå har man brukt i overkant av 4 mnd. for å vaksinere 25-30% av befolkningen, og det vil gå minst ca et halvt år til før "alle" har blitt vaksinert, i stor nok grad til å kunne snakke om flokkimmunitet. Så da snakker man om nærmere et år for hver vaksinevariant, så det som kan bli "morsomt" er hvis det kommer flere store mutasjoner på rekke og rad, som hver for seg trigger et nytt behov for et nytt år med vaksinasjon, og et nedstengt samfunn i mellomtiden. 

Karantene på innreise kreves i høyeste grad allerede, men har langt fra fjernet nesten hele smitten. Så selv med tunge tiltak blir man ikke enkelt kvitt dette. Det lover også dårlig for tiden i årene fremover, også da med tanke på mutasjoner som er mer smittsomme. 

Dette ligner mer på en marerittaktig tilstand man bare ikke greier å komme seg ut av, og som vil føre til den vestlige verdens ødeleggelse. 

• Liker 2
Skrevet
Sermina skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det kan være klokt å være litt tilbakeholdne frem til vi får de oppdaterte vaksine som hjelper mot mutasjoner. Ellers tror jeg at vi kan få et smittesjokk som vil gi værre nedstengninger. Hadde vi holdt grensene stengt og heller åpnet opp Norge så kunne vi kanskje ha levd like fritt som i fjor sommer over lengre tid.

Jeg skjønner det, men er allikevel uenig. Innen nye , oppgraderte vasksiner kommer, har det kommet enda noen nye mutasjoner!!! En dag må Norge åpne opp igjen. Dessuten, det er ikke lett å være utenforlandet, når vi har Eu på den andre siden.

Skrevet

Få ble testet i fjor. En må se på antall innlagte for å få et mer nøyaktig bilde. 85 i begynnelsen av mai 2020, vs 109 nå. Hvis en justerer for at mutasjonene som dominerer nå fører til flere innleggelser er det ikke så usannsynlig at vi ligger omtrent på samme smittenivå

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (4 minutter siden):

Jepp, det er viktig at pensjonistene får reise ut av landet, og dra med seg muterte virus hjem igjen, slik at barn og ungdom nok en gang skal betale prisen..

Regjeringen i et nøtteskall..hva var gjennomsnittsalderen i regjeringen nå igjen 🤔🤔

Faen så horribelt at det er til å grine av!

Innen dette trer i kraft, tror jeg det er mange yngre voksne 18+ som er vaksinert.Pluss at oppgraderte vaksiner er på vei inn.

Vi får håpe det går bedre enn du tror.  Forresten, jeg er ingen pensjonist!

Skrevet
Skogstussa skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner det, men er allikevel uenig. Innen nye , oppgraderte vasksiner kommer, har det kommet enda noen nye mutasjoner!!! En dag må Norge åpne opp igjen. Dessuten, det er ikke lett å være utenforlandet, når vi har Eu på den andre siden.

Ja, men jeg tror vi må drøye minst 2-3 år før man kan snakke om noen gjenåpning som monner der man ser hvordan dette med mutasjoner går. 

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (54 minutter siden):

Ja, men jeg tror vi må drøye minst 2-3 år før man kan snakke om noen gjenåpning som monner der man ser hvordan dette med mutasjoner går. 

Jeg begynner å tro at du får rett :( 

• Opprett ny...