Sportydame Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 FHI velger å ikke prate høyt om det forskningen viser - at visse genetisk grupper fra ikke-europeiske deler av verden har genetisk disposisjon for alvorligere sykdom av covid enn europeiske grupper. Ca halvparten fra Pakistan/India etc har denne disposisjonen, mens i Europa er det kun ca 14% som har denne. I tillegg kommer andre risikofaktorer som fedme, befolkningstetthet (demografi), helsevesen, etc. Likevel argumenterer myndighetene med at vi må stenge ned for å ikke få brasilianske tilstander, indiske tilstander, etc. Hva med å rette tiltakene mot de gruppene som faktisk er disponert for alvorlig sykdom, istedenfor å ta friheten fra absolutt alle? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bn1m5B/toer-vi-aa-snakke-om-covid-19-og-genetikk 5
The Kitten Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Sportydame skrev (3 timer siden): FHI velger å ikke prate høyt om det forskningen viser - at visse genetisk grupper fra ikke-europeiske deler av verden har genetisk disposisjon for alvorligere sykdom av covid enn europeiske grupper. Ca halvparten fra Pakistan/India etc har denne disposisjonen, mens i Europa er det kun ca 14% som har denne. I tillegg kommer andre risikofaktorer som fedme, befolkningstetthet (demografi), helsevesen, etc. Likevel argumenterer myndighetene med at vi må stenge ned for å ikke få brasilianske tilstander, indiske tilstander, etc. Hva med å rette tiltakene mot de gruppene som faktisk er disponert for alvorlig sykdom, istedenfor å ta friheten fra absolutt alle? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bn1m5B/toer-vi-aa-snakke-om-covid-19-og-genetikk Nei, det vil de ikke drømme om. Og jeg kan forstå at det sikkert er vanskelig å være genetisk disponert for sykdommen, men det er en realitet de må forholde seg til. Dermed må de f.eks la seg vaksinere. 4
Madame Butterfly Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Det har vært mye om dette i britisk media. Ikke bare forskjeller som kan forklares sosioøkonomisk. Sykdom og død er høyere blandt smittede leger og sykepleiere med asiatisk og afrikansk bakgrunn. 2
MissLucy Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Hvis det er slik, så burde jo disse gruppene være prioritert for vaksine. Hele India burde vært prioritert for de vaksinene som finnes i verden nå. 5
Helgeline Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Madame Butterfly skrev (15 timer siden): Det har vært mye om dette i britisk media. Ikke bare forskjeller som kan forklares sosioøkonomisk. Sykdom og død er høyere blandt smittede leger og sykepleiere med asiatisk og afrikansk bakgrunn. Afrikanere? Er de også mer utsatt? Trodde Afrika hadde kommet ganske bra fra pandemien. I artikkelen er folk fra sør-og Sørøst-Asia nevnt, ikke Afrika. 1
kajakn Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Helgeline skrev (20 minutter siden): Afrikanere? Er de også mer utsatt? Trodde Afrika hadde kommet ganske bra fra pandemien. I artikkelen er folk fra sør-og Sørøst-Asia nevnt, ikke Afrika. Tror slettes ikke afrikanere er mer utsatt. Mannen min er afrikansk, og i hjemlandet hans lever de som normalt. I hjemlandet hans er det kun 161 døde av et folketall på over 20 millioner. Broren hans bor i nabolandet der, og der er det 291 døde blant et folketall på ca 26 millioner. Og der bor folk tett og er mye mer sosiale enn her i Norge!
Helgeline Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 kajakn skrev (2 minutter siden): Tror slettes ikke afrikanere er mer utsatt. Mannen min er afrikansk, og i hjemlandet hans lever de som normalt. I hjemlandet hans er det kun 161 døde av et folketall på over 20 millioner. Broren hans bor i nabolandet der, og der er det 291 døde blant et folketall på ca 26 millioner. Og der bor folk tett og er mye mer sosiale enn her i Norge! Ja, det er det jeg også har hørt. Undersøkelsen sier ingenting om afrikanere, og det har vært undring i media om hvorfor kontinentet ikke har blitt hardere ramma. En teori har vært en lavere gjennomsnittsalder på befolkninga, men genetikk kan også være en faktor.
Madame Butterfly Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 40 minutter siden, Helgeline said: Afrikanere? Er de også mer utsatt? Trodde Afrika hadde kommet ganske bra fra pandemien. I artikkelen er folk fra sør-og Sørøst-Asia nevnt, ikke Afrika. Jeg jan ta feil, eller jeg kan ha sluttet feil av ordbruk som «minorities» Poenget er allikevel det samme, det er sannsynligvis genetiske forskjeller som spiller inn, og det finnes debatt om dette. Det er også stor underrapportering av covid dødsfall i mange afrikanske land. 2
Druid Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Madame Butterfly skrev (3 minutter siden): Jeg jan ta feil, eller jeg kan ha sluttet feil av ordbruk som «minorities» Poenget er allikevel det samme, det er sannsynligvis genetiske forskjeller som spiller inn, og det finnes debatt om dette. Det er også stor underrapportering av covid dødsfall i mange afrikanske land. Vi har ikke tradisjon for å ta inn genetikk i folkehelsevurderinger, siden vi ikke aktivt kartlegger det. Det eneste jeg vet vi har begynt å se på, er vel kreft, og selv her har vi lite strukturelt. Det er samme "utfordring" med svært mange andre sykdommer som vi samfunnsmessig regulerer mot. (Det KAN jo ligge en liten nasjonalistisk tanke her : De 14% av etnisk norske har en større samfunnsøkonomisk og samfunnsstrukturell konsekvens enn de 50% andre, så det er ikke samfunnstjenelig å diskriminere mellom dem.
Madame Butterfly Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 21 minutter siden, Druid said: Vi har ikke tradisjon for å ta inn genetikk i folkehelsevurderinger, siden vi ikke aktivt kartlegger det. Det eneste jeg vet vi har begynt å se på, er vel kreft, og selv her har vi lite strukturelt. Det er samme "utfordring" med svært mange andre sykdommer som vi samfunnsmessig regulerer mot. (Det KAN jo ligge en liten nasjonalistisk tanke her : De 14% av etnisk norske har en større samfunnsøkonomisk og samfunnsstrukturell konsekvens enn de 50% andre, så det er ikke samfunnstjenelig å diskriminere mellom dem. Man skulle vel tro at man innen helse ville bedrevet kartlegging, eller forskning med det for lye å redde, behandle, forebygge og skape best mulig helse, prognoser etc. Se på indikatorer og forsøke å få innsikt og forståelse? Dumt om det skal gå nasjonalistiske tanker eller andre politiske hensyn i driven til å skaffe seg innsikt. 1
The Kitten Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 MissLucy skrev (4 timer siden): Hvis det er slik, så burde jo disse gruppene være prioritert for vaksine. Hele India burde vært prioritert for de vaksinene som finnes i verden nå. For du syns de har vært så god på sosial distansering i India? En ting er når det ikke er mulig å holde avstand, men de behøvde ikke flokke seg sammen på religiøse festivaler. Beklager, men situasjonen i India har innbyggerne og myndighetene der skapt selv. 1
MissLucy Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 The Kitten skrev (36 minutter siden): For du syns de har vært så god på sosial distansering i India? En ting er når det ikke er mulig å holde avstand, men de behøvde ikke flokke seg sammen på religiøse festivaler. Beklager, men situasjonen i India har innbyggerne og myndighetene der skapt selv. hvis det er slik at 50 prosent av befolkningen er genetisk disponert for alvorlig sykdom og død, så synes jeg de fortjener å få vaksiner uansett hva de gjorde i forrige uke eller forrige måned, ja. 3
The Kitten Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 MissLucy skrev (10 minutter siden): hvis det er slik at 50 prosent av befolkningen er genetisk disponert for alvorlig sykdom og død, så synes jeg de fortjener å få vaksiner uansett hva de gjorde i forrige uke eller forrige måned, ja. Ok 1
Sportydame Skrevet 6. mai 2021 Forfatter #14 Skrevet 6. mai 2021 Druid skrev (6 timer siden): Vi har ikke tradisjon for å ta inn genetikk i folkehelsevurderinger, siden vi ikke aktivt kartlegger det. Det eneste jeg vet vi har begynt å se på, er vel kreft, og selv her har vi lite strukturelt. Det er samme "utfordring" med svært mange andre sykdommer som vi samfunnsmessig regulerer mot. (Det KAN jo ligge en liten nasjonalistisk tanke her : De 14% av etnisk norske har en større samfunnsøkonomisk og samfunnsstrukturell konsekvens enn de 50% andre, så det er ikke samfunnstjenelig å diskriminere mellom dem. For alt vi vet kan det jo også være interne forskjeller innad i Europa, kanskje folk i Norden har enda mindre genetisk disposisjon enn lenger sør i Europa f.eks? Hadde vært interessant å se statistikk på dette.... 1
Anbefalte innlegg