Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva jeg skal gjøre med baby når vi kommer hjem fra sykehuset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangs og kan INGENTING om babyer. Er litt stresset for tiden når vi kommer hjem for jeg har virkelig ingen peiling på hva vi skal gjøre med babyen.. 

Hvor ofte skal den spise, kan de spise for lite? Hvor mye skal den sove? Hva skal man gjøre med babyen når den er våken klokken 3 på dagen feks? 

Anonymkode: 16696...5ca

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser dette er jeg så glad det ikke bare er meg som lurer på slike ting! Er førstegangsgravid😃

Anonymkode: 2bffa...925

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Å forberede seg til å bli foreldre gjør en ved å snakke med andre foreldre , jordmor og ikke minst lese og lese litteratur som omhandler amming, soving , hygiene og påkledning .

Ta kontakt med helsesøster når du kommer hjem , men be noen på sykehuset om råd før du reiser hjem.

En nyfødt vil ofte ammes i starten . 
Får du hjelp til  ammingen så er du godt på vei. 
Nå er det noen år siden jeg hadde baby i hus , men gråter babyen så er det enten pupp, søvn eller ny bleie som trengs 

Anonymkode: dbd39...004

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste baby trenger i starten er masse nærhet, gjerne hud mot hud kontakt, melk, ren bleie og søvn. Babyer er forskjellige men i starten sover det stort sett hele døgnet, er bare våken for mat og noen minutter av gangen i løpet av dagen, men noen sover mer enn andre. 

Du vil merke at baby er sulten ved at hn våker, gråter og søker etter brystet ved at hn vrir seg og gaper om du stryker en finger mot babyens kinn. Som regel spiser de hver 2 til 3 time igjennom døgnet, de som får morsmelkerstatning spiser ofte litt sjeldnere da den er tyngre å fordøye enn morsmelk. 

Noen babyer bæsjer ofte, mens andre kan få dager uten å bæsje. Får babyen erstatning skal de ha avføring hver dag. 

Lytt til babyen og instinktene dine, dette går fint ☺️

Anonymkode: 64733...5b5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så små babyer sover og er våken om en annen hele døgnet, de har lite døgnrytme :) Så om den er våken kl.3 på ettermiddagen så er den kanskje sulten eller trenger kontakt.

Ammer du? 

Anonymkode: 65568...fe8

• Liker 3
Skrevet

Beste tiden! ❤️ Ikke stress, du merke når baby vil spise, og når den vil sove, i hvert fall når dere blir litt kjent! Når baby er våken kl 15 skal dere bare kose. Ja, jeg vet at ikke alle opplever det på samme måte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rart med det, men når babyen kommer så faller mye av de brikkene på plass helt av seg selv. Babyen trenger å få dekket grunnbehovene sine som søvn, mat, nærhet (masse nærhet!), tørr bleie, tørre klær og en god temperatur. Ikke forvent at babyen har en normal døgnrytme i starten, noen babyer sover mye, andre mindre. Om babyen viser ubehag så sjekk temperatur med å feks kjenne litt i nakken, tilby mat eller bleieskift, kanskje byssing. 

Husker vi stod i inngangspartiet på vei hjem fra sykehuset og tenkte "lar de oss bare gå ut herfra med han??" men da vi kom hjem falt mye på plass og ting går seg til :)  Lykke til!

Anonymkode: 9d9ec...9aa

• Liker 12
Skrevet

Til begge to. Antar dere begge er gravide og ikke allerede har født. 

Det er veldig normalt å bruke svangerskapet for å lære seg dette. Kjøp en bok om tema. Last ned app som viser barnets utvikling. 

Har ikke noe anbefalt lesestoff. Jeg bare leste på nett og en bok. Googlet søvnmønster osv. 

Dere skal etterhvert til kontroller hos jordmor. Spør henne om alt dere lurer på. 

Når jeg hadde født min første så skjønte ikke jeg at jeg skulle legge ungen til brystet. Vet ikke hva jeg trodde jeg altså. Men lærte iallfall at det måtte jeg gjøre. Fikk litt sur kommentar. 🤣. Gikk bra etterpå da. Måtte bare skru på mammarollen ❤️  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det  var et stort spørsmål... Babyer spiser gjerne hver 3./4. time når de er små, noen hyppigere. De sier oftest i fra når de er sultne 😅 Det kommer også an på om den får morsmelk eller morsmelkerstatning. Du kan gå og veie på helsestasjonen til du ser at babyen legger fint på seg, og de kan veilede deg.

Ellers skal du gi babyen din nærhet, kos, sosial kontakt, et trygt sted å sove, passe med klær og rene bleier. Det som er veldig viktig er at de små er sarte og kan fort bli overveldet av for mye lyder og inntrykk. Hvis/når babyen din snur seg bort, så må du la den gjøre det og ikke bli mer "intens".

Noen har enkle babyer som godtar alt (bilstol, vippestol, vogn, egen seng etc), andre er ikke like heldige. Dere blir kjent! 

Anonymkode: 2842c...910

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye kommer helt naturlig når babyen din er født :) men den første tiden er det anbefalt å ta livet med ro, være mye hjemme og bli kjent med babyen din. Det er ingen som kommer hjem fra sykehuset som eksperter. 

Mat babyen din er når den er sulten. Hvis du ammer, la baby få die helt til den er ferdig, og så ofte den ønsker. Det går alt fra en halvtime til et par timer mellom hvert måltid. Får babyen din flaske; bruk veiledningen bak, men ikke stress. Noen babyer følger det som står bak perfekt, andre igjen gjør ikke det. Det samme prinsippet gjelder mme; mat så ofte den ønsker, og la den få spise seg mat. 

Er babyen din våken klokka tre om dagen, ja - da er den våken klokka tre. Da kan du snakke med den, kose, stimulere, magetrening osv. Desto eldre babyen din blir, desto mer våken blir den. Nyt tiden, prøv og kos deg - de første ukene er ofte de tyngste, men det blir lettere :) 

Anonymkode: 0de66...8e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er dere ikke alene om å lure på, nei 😅

Jeg lurte på hva i alle dager jeg skulle gjøre med dette lille mennesket da vi kom hjem fra sykehuset med eldstejenta. Og det er ikke noe fasitsvar heller, ser jeg godt nå som jeg har to. Det varierer hvor mye babyer sover, og det varierer hvor mye, ofte og lenge de spiser. 

Med første føltes det litt som jeg gikk en runde hver gang hun ikke var fornøyd. Prøvde å gi mat og prøvde å få henne til å, rape og prøvde å få henne til å sove. Og innimellom prøvde jeg å bytte bleie eller ta på mer eller mindre klær. Ellers torde jeg bare å bruke bleier med strek som skifter farge når den blir full av tiss, så jeg skulle vite når jeg måtte bytte (jeg lo litt av meg selv med tanke på det da jeg fikk nr. to).

På en måte er det som regel ikke så komplisert. Babyen sier i fra når den ikke er fornøyd. Og er den ikke fornøyd så er det mat, bleie, sjekke at det ikke er for vamt/kaldt og søvn som gjelder den første tiden. 

Så kan det jo være forhold som gjør det mer komplisert. Jeg syns f.eks. amming var noe herk den første tiden. Men en på barsel sa til meg "stol på puppene dine og babyen", og det hjalp for min del. Altså, hvis man ammer så skal det være nok mel der, og babyen skal klare å regulere det selv. 

Men jeg syns altså det var vanskelig med en helt vanlig baby og vanlige ting, for jeg hadde virkelig ikke peiling på babyer. Nå med nr. to tenkte jeg ikke over disse tingene i det hele tatt, så man lærer. 

Anonymkode: 9640b...51c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker vi stod i inngangspartiet på vei hjem fra sykehuset og tenkte "lar de oss bare gå ut herfra med han??" men da vi kom hjem falt mye på plass og ting går seg til :)  Lykke til!

Anonymkode: 9d9ec...9aa

Husker et vennepar av meg fortalte at da de kom hjem bare satte de seg ned, kikket på hverandre og begynte å grunne. «Herlighet, vi har en unge, hva gjør vi nå!» 😅

Anonymkode: 00b43...b07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dere ikke alene om å lure på, nei 😅

Jeg lurte på hva i alle dager jeg skulle gjøre med dette lille mennesket da vi kom hjem fra sykehuset med eldstejenta. Og det er ikke noe fasitsvar heller, ser jeg godt nå som jeg har to. Det varierer hvor mye babyer sover, og det varierer hvor mye, ofte og lenge de spiser. 

Med første føltes det litt som jeg gikk en runde hver gang hun ikke var fornøyd. Prøvde å gi mat og prøvde å få henne til å, rape og prøvde å få henne til å sove. Og innimellom prøvde jeg å bytte bleie eller ta på mer eller mindre klær. Ellers torde jeg bare å bruke bleier med strek som skifter farge når den blir full av tiss, så jeg skulle vite når jeg måtte bytte (jeg lo litt av meg selv med tanke på det da jeg fikk nr. to).

På en måte er det som regel ikke så komplisert. Babyen sier i fra når den ikke er fornøyd. Og er den ikke fornøyd så er det mat, bleie, sjekke at det ikke er for vamt/kaldt og søvn som gjelder den første tiden. 

Så kan det jo være forhold som gjør det mer komplisert. Jeg syns f.eks. amming var noe herk den første tiden. Men en på barsel sa til meg "stol på puppene dine og babyen", og det hjalp for min del. Altså, hvis man ammer så skal det være nok mel der, og babyen skal klare å regulere det selv. 

Men jeg syns altså det var vanskelig med en helt vanlig baby og vanlige ting, for jeg hadde virkelig ikke peiling på babyer. Nå med nr. to tenkte jeg ikke over disse tingene i det hele tatt, så man lærer. 

Og nærhet! Andre brukere har jo nevnt at de trenger nærhet og kjærlighet, men jeg må nesten legge til det jeg og. For det er ofte det de helst vil. Være inntil, så er de ofte fornøyde de første ukene og månedene. 

De er ulike her og da, nr. to kunne gjerne ligge for seg selv i ei vugge i stua. Den første ville bli båret, ligge ved brystet eller inntil hele tiden. Og nr. to likte også det, men hun kunne sove fornøyd i vuggen i lange strekk også den første tiden. 

• Liker 3
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Jeg satt som et stort spørsmålstegn sammen med mannen i stua og sa «ja, hva skal vi gjøre nå da» med ANGST 😅

Men babyer er verdens enkleste og mest vanskelige på en gang - man bruker stort sett døgnet til å mate, skifte bleie og lure på «hva den vil». 

Noen sover mye, andre våkner konstant. 

Noen hater bæretøy, andre skriker hele dagen utenom i bæresjalet. 

Kort sagt bruker man tiden på å tolke signalene til sin baby, og ila 6 ukers tid så føler man det lander litt mer.

Og da finner de på noe nytt :P 

Amming kan fungere greit, eller være et sant helsike. Så man bruker gjerne mye tid på å finne ut av det - eventuelt vaske flasker. 

That’ s it. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er førstegangs og kan INGENTING om babyer. Er litt stresset for tiden når vi kommer hjem for jeg har virkelig ingen peiling på hva vi skal gjøre med babyen.. 

Hvor ofte skal den spise, kan de spise for lite? Hvor mye skal den sove? Hva skal man gjøre med babyen når den er våken klokken 3 på dagen feks? 

Mor til 2 her. Mitt råd er å følge magefølelsene dine og ikke henge deg for mye opp i hva andre sier og hva som står i bøker. 
Kan selvfølgelig være fint å få noe å gå etter men ikke tar det for bokstavelig. det som passer for andre sine babyer, passer ikke nødvendig for din.

I begynnelsen handler det mest å bli skjent med babyen, snakk med barnet ditt, kjærtegn barnet og slapp av så mye som du kan. 

Jeg prøvde alt i begynnelsen, når barnet begynte å gråte. 
1. kan det være bleien?

2. kan babyen være sulten eller tørst?

3. er babyen trøtt.

etter hvert skjenner du igjen gråtene for hva babyen trenger. Du kommer til å høre at det er sult skrik eller trøtt skrik.

kan også være et råd å skrive opp når barnet sover og spiser for å så se en klar mønster.

Ungen spiser når de er sulten og sover om de er trøtt- er ikke noe vanskeligere enn det. 

Treng ikke å tenke så mye på rutine nå i startfasen- husk at babyen er ikke vant til rutine, når den var i magen din, gjorde den som den selv ville. 

Det aller viktigste råde jeg har er å vise med ord og kjærtegn at du elsker barnet ditt- det får barnet til å føle seg tryg. 

I begynnelsen med mitt første barn , synes jeg det var rart å si at jeg elsker han fordi han kan jo ikke forstå det.. men har seinere sett og merket med siste mann at det er veldig viktig å si slike ting, selv om ikke de forstår hva du sier så kan de plukke opp kjærligheten i det du sier. 

Prøv også å sove når babyen sover. 

kos deg i denne tiden og ta vare på deg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kunne heller ingenting før fødselen. Men jeg fikk opplæring på barsel og noen brosjyrer og Ammehjelpen sine nettsider brukte vi som bibel de første ukene. Ordna seg fint det! 

Anonymkode: e9da0...a8f

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt å lure på alt dette og være usikker, TS.

Spør helsesøster på helsestasjonen, jordmor på sykehuset, familie og venner som har barn eller har nylig hatt barn. Du har allerede fått mange gode råd her i tråden :)

Men selv om du kanskje tenker at det er verst med nr.1, så må jeg si at hver gang jeg kom hjem med ny baby, så var det like spennende og usikkert - hvilket menneske har vi fått i hus nå? Noen av barna sov mye, andre ikke, noen spiste godt, andre ikke, noen gråt masse, andre var alltid blide - man blir kjent med en helt ny person hver gang.

Likevel er det viktigste mat, tørre bleier, varme og behagelige klær, nok søvn og mye, mye, mye fysisk nærhet i form av kos, berøring, go'lyder, smil og øyekontakt med babyen. Når baby er våken, er det bare å komme nærmere ansiktet og lage de mest overdrevne, men ikke skumle grimasene du kan mens du ser baby i øynene, smile og snakke med rolig og myk stemme. Husk at baby kjenner stemmen din allerede før fødselen, så det blir bare glede å høre den om og om igjen :) Viktig dette med overstimulering og å ta pauser. Noen liker å bæres, andre å kjøre bil eller trilles i vogn - dere må se hva som passer deres unge best.

Skrevet

Det som er helt fantastisk med babyer er at de utvikler seg sammen med at vi utvikler oss som foreldre. I starten kan de ingenting: de sover, får pupp, skifter bleie og sover mer. Og så etterhvert som man føler at "dette får vi til, nå skjønner vi det", så legger de på nye ting de kan og nye behov og så er man litt hjelpeløs igjen, men så finner man ut av det også. 

Mine beste tips er: ha minst mulig planer og ambisjoner, ta det som det kommer i starten, dere kommer dere fort nok ut i verden. Dersom du skal amme, ha en god ammepute og øv på skikkelig stilling, blir du sår: kjøpt multimam kompresser. La babyen sove på brystet ditt eller pappa sitt så mye dere bare vil i starten, den tiden går så fort over og kommer aldri igjen. Vær forberedt på at de er våken om natten. Vær rause med hverandre og la den andre sove (her fikk jeg tips om at mor er ganske høy på hormoner i starten, så ikke tell time for time på søvn med far den første uken). La pappa skifte bleier og bysse, Be gjestene ta med sin egen mat. Ta bilder. 

Lykke til ❤️ 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ordner seg helt selv. 

Når dere kommer hjem fra sykehuset, kan det være greit å være forberedt på at baby ikke har noen døgnrytme. Den har bare "rytme". 
Det går for de fleste litt "i ett", med sove, våkne og være sulten, ammes/gis flaske, rapes, bæsje, skifte bleie, bysse i søvn, og så om igjen. 
Amming tar ofte MYE tid i starten. Og babyer har ofte et veldig nærhetsbehov, så de liker gjerne å sove på noen. 

Vær forberedt på at om du ammer, så sitter du i en stol hele dagen de første ukene. 
Ha noe du kan gjøre eller se på. TV-serier som kan "binges" er genialt. 

Det virker sikkert veldig nytt og skummelt i starten, men det går seg som regel raskt til for de fleste. (Og de som jobber på barsel kan veilede før dere kommer hjem, så ikke alt blir nytt når dere kommer hjem.  

Anonymkode: f7e5e...495

AnonymBruker
Skrevet

Glem ikke også at du har instinkter. Du er kvinne, du er skapt til å føde barn og ta vare på dem.  Dette går så bra. Du vil merke når barnet trenger mat og stell. 

les deg opp, snakk med andre og så vil det ordne seg helt fint. :) 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: b4815...ec1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...