AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Er sammen med ei dame, eller rettere sagt vi er samboere. Vi har det ofte fint sammen, men vi har også ofte diskusjoner om alt mulig. Vi er veldig dårlige til å diskutere, så det ender ofte opp med å bli sure på hverandre. Jeg orker ikke å være sur lenge, så jeg går alltid å sier unnskyld, gir henne en klem og kyss. Da er alt okey igjen. Nå er jeg bare lei at jeg alltid gjør dette, og vi hadde igjen en diskusjon. Nå har ikke jeg lyst til å komme løpende og si unnskyld. Men jeg kjenner samboeren, og det vill bli dårlig stemning helt til jeg kommer løpende med hale mellom beina. Er jeg barnslig om jeg for en gangs skyld ikke gjør noe? Anonymkode: 2c209...c3f 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Hadde jeg vært dere, hadde jeg heller prøvd å løse måten og årsakene til all diskusjon, hvorfor diskuterer dere ofte så mye at dere blir sure i lang tid? Livet er da for kort til å sløse det bort på sånt tull! Fatter ikke at noen orker å være i et forhold som tærer på, stjeler energi og glede. Hvis ikke begge ønsker å løse dette, så hadde jeg avbrutt forholdet og funnet en stabil partner. Sutring og teit oppførsel orker jeg bare ikke. Men vi er alle forskjellige
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 3 minutter siden, Dævendøtte said: Hadde jeg vært dere, hadde jeg heller prøvd å løse måten og årsakene til all diskusjon, hvorfor diskuterer dere ofte så mye at dere blir sure i lang tid? Livet er da for kort til å sløse det bort på sånt tull! Fatter ikke at noen orker å være i et forhold som tærer på, stjeler energi og glede. Hvis ikke begge ønsker å løse dette, så hadde jeg avbrutt forholdet og funnet en stabil partner. Sutring og teit oppførsel orker jeg bare ikke. Men vi er alle forskjellige Jeg er enig, det er derfor jeg alltid sier unnskyld, gir en klem, og lar det gå videre. Men som sagt er jeg lei at jeg alltid gjør det, men om jeg ikke gjør det så blir det sutring i lang tid. Anonymkode: 2c209...c3f 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er enig, det er derfor jeg alltid sier unnskyld, gir en klem, og lar det gå videre. Men som sagt er jeg lei at jeg alltid gjør det, men om jeg ikke gjør det så blir det sutring i lang tid. Anonymkode: 2c209...c3f Hadde ikke giddet å være sammen med en sånn person. Men hadde tatt en skikkelig prat før jeg hadde pakket kofferten, det går an å forandre seg om man går inn for det.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Var som jeg tenkte. Pratet ikke sammen i hele går. Da jeg kom hjem fra jobb på kvelden tok dama med seg en bok å la seg på senga. Gikk inn å strøk henne på armen og håpet at jeg skulle få en reaksjon, men ingen ting. Så jeg gikk til stua og så på en film før jeg gikk å la meg. Dama sa ingenting da heller. Da jeg våknet gjorde jeg det jeg pleier å gjøre før jeg drar på jobb. Dama kom, men overså meg totalt. Jeg orker ikke dette tullet mer, så før jeg dro på jobb, ga jeg henne en lang klem og ett kyss. Da fikk jeg svar, ha en fin dag på jobb. Anonymkode: 2c209...c3f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er sammen med ei dame, eller rettere sagt vi er samboere. Vi har det ofte fint sammen, men vi har også ofte diskusjoner om alt mulig. Vi er veldig dårlige til å diskutere, så det ender ofte opp med å bli sure på hverandre. Jeg orker ikke å være sur lenge, så jeg går alltid å sier unnskyld, gir henne en klem og kyss. Da er alt okey igjen. Nå er jeg bare lei at jeg alltid gjør dette, og vi hadde igjen en diskusjon. Nå har ikke jeg lyst til å komme løpende og si unnskyld. Men jeg kjenner samboeren, og det vill bli dårlig stemning helt til jeg kommer løpende med hale mellom beina. Er jeg barnslig om jeg for en gangs skyld ikke gjør noe? Anonymkode: 2c209...c3f vel, hvis du ikke innser det ved andre gang, så vil du ikke forstå. Et kjærlighetsforhold skal gå begge veier, så henne må bite stoltheten og ha like mye skyldfølelse som du. Det ringer en bjelle hos meg når den du er sammen med så og si aldri sier unnskyld. Anonymkode: 93157...e65 1
Blueberrymuffin Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Var som jeg tenkte. Pratet ikke sammen i hele går. Da jeg kom hjem fra jobb på kvelden tok dama med seg en bok å la seg på senga. Gikk inn å strøk henne på armen og håpet at jeg skulle få en reaksjon, men ingen ting. Så jeg gikk til stua og så på en film før jeg gikk å la meg. Dama sa ingenting da heller. Da jeg våknet gjorde jeg det jeg pleier å gjøre før jeg drar på jobb. Dama kom, men overså meg totalt. Jeg orker ikke dette tullet mer, så før jeg dro på jobb, ga jeg henne en lang klem og ett kyss. Da fikk jeg svar, ha en fin dag på jobb. Anonymkode: 2c209...c3f Hvorfor orker du å være i et forhold med den møkkakjerringa der? Unnskyld, men hun manipulerer deg jo. I et forhold, så skal det være likeverdig respekt og begge har et ansvar. Det betyr at du ikke alltid skal føye deg og bøye deg etter henne. Hun høres svært krevende ut og ikke helt psykisk stabil. Hadde bedt henne ta seg sammen, og om hun blir sur for det eller ikke ønsker å forandre seg hadde jeg pakket sakene og gått. Det høres giftig ut når du alltid må si unnskyld, og hun mener at det er du som alltid gjør feil. Kom deg vekk, dama di er en narsissist som vil ødelegge deg fullstendig om du lar det fortsette slik! Endret 6. mai 2021 av Blueberrymuffin 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Det er helt normalt å diskutere. Men å bli sure? Hvorfor blir dere sure? Er det vanskelig å akseptere at den andre har en annen mening enn deg? Lar dere ikke den andre si meningen sin eller hører dere ikke etter hva den andre sier og annerkjenner dette? Sier dere stygge ting til hverandre? Om dere bare diskuterer ting er det litt rart å bli sur. Løsningen må være at dere snakker sammen om dette på et tidspunkt der dere ikke er sure. Vær åpen og nysgjerrig, si at du har lyst til å finne ut hva som gjør at det alltid ender med sure miner mellom dere. Etterhvert kan dere prøve å stoppe opp før det eskalerer. Av egen erfaring vet jeg at jeg kan bli sur hvis vi er uenige om noe, og han fortsetter å forklare som om jeg ikke forstår. Da må jeg si at "jeg forstår hva du mener (og gjerne gjenta med egne ord så han forstår at jeg faktisk skjønner hva han sier) men jeg er likevel uenig". Kanskje er vi uenige om måten vi skal gjøre noe på, fordi vi har forskjellige prioriteringer for hva som er viktig når det kommer til resultatet. Når begge har fått frem poenget, kan vi si noe om hvor viktig dette er for oss og hvorfor. Man velger sine kamper. Kanskje er jeg oppsatt på å vaske badet på fredag fordi det er en vane og jeg liker å ha det fint til helga, men han vil ta det torsdag denne uken fordi vi får besøk fredag og da er det mye annet som skal gjøres så fint å slippe denne oppgaven men fortsatt ha det rent til gjestene kommer. (Akkuratt dette har aldri skjedd, så er bare en tenkt situasjon som eksempel. Vi har selvfølgelig heller ikke gjester nå pga korona.) Anonymkode: 27017...3ef
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 11 minutter siden, Blueberrymuffin said: Hvorfor orker du å være i et forhold med den møkkakjerringa der? Unnskyld, men hun manipulerer deg jo. I et forhold, så skal det være likeverdig respekt og begge har et ansvar. Det betyr at du ikke alltid skal føye deg og bøye deg etter henne. Hun høres svært krevende ut og ikke helt psykisk stabil. Hadde bedt henne ta seg sammen, og om hun blir sur for det eller ikke ønsker å forandre seg hadde jeg pakket sakene og gått. Det høres giftig ut når du alltid må si unnskyld, og hun mener at det er du som alltid gjør feil. Kom deg vekk, dama di er en narsissist som vil ødelegge deg fullstendig om du lar drt fortsette slik! Faktisk etter såpass lang tid sammen har jeg aldri fått en unnskyldning. Fikk det engang, men da sa jeg unnskyld først, og lurte på om det var vanskelig å si unnskyld for henne. Jeg er glad i dama, så er vanskelig å bare gå. Men mulig du har rett. Anonymkode: 2c209...c3f
Blueberrymuffin Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Faktisk etter såpass lang tid sammen har jeg aldri fått en unnskyldning. Fikk det engang, men da sa jeg unnskyld først, og lurte på om det var vanskelig å si unnskyld for henne. Jeg er glad i dama, så er vanskelig å bare gå. Men mulig du har rett. Anonymkode: 2c209...c3f Det vil aldri endre seg. Jeg har vokst opp med en slik person. Som aldri innrømmet feil, aldri sa unnskyld. Holder derfor en viss avstand, og har lært meg å aldri si unnskyld eller gi etter for slike mennesker. Jeg vet hvordan det kan ødelegge deg som menneske, så jeg kunne aldri levd med et slik menneske, resten av livet, som min nærmeste. Fordi et forhold skal være gjensidig respekt. Kan forstå at dere er glad i hverandre, men så må man tenke på seg selv og egen helse. Hun er ikke bra for deg, når hun aldri kan si unnskyld, eller aldri kan innrømme feil, og alltid skal påføre deg skamfølelse eller skyld. Det er kun deg dette går utover, og du kommer til å ta skade av dette, om du lar hun få all makt over deg, og lar hun få holde på lenge nok. Mitt råd er, tenk på egen psykisk helse, hjelp deg selv, og kom deg videre. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt normalt å diskutere. Men å bli sure? Hvorfor blir dere sure? Er det vanskelig å akseptere at den andre har en annen mening enn deg? Lar dere ikke den andre si meningen sin eller hører dere ikke etter hva den andre sier og annerkjenner dette? Sier dere stygge ting til hverandre? Om dere bare diskuterer ting er det litt rart å bli sur. Løsningen må være at dere snakker sammen om dette på et tidspunkt der dere ikke er sure. Vær åpen og nysgjerrig, si at du har lyst til å finne ut hva som gjør at det alltid ender med sure miner mellom dere. Etterhvert kan dere prøve å stoppe opp før det eskalerer. Av egen erfaring vet jeg at jeg kan bli sur hvis vi er uenige om noe, og han fortsetter å forklare som om jeg ikke forstår. Da må jeg si at "jeg forstår hva du mener (og gjerne gjenta med egne ord så han forstår at jeg faktisk skjønner hva han sier) men jeg er likevel uenig". Kanskje er vi uenige om måten vi skal gjøre noe på, fordi vi har forskjellige prioriteringer for hva som er viktig når det kommer til resultatet. Når begge har fått frem poenget, kan vi si noe om hvor viktig dette er for oss og hvorfor. Man velger sine kamper. Kanskje er jeg oppsatt på å vaske badet på fredag fordi det er en vane og jeg liker å ha det fint til helga, men han vil ta det torsdag denne uken fordi vi får besøk fredag og da er det mye annet som skal gjøres så fint å slippe denne oppgaven men fortsatt ha det rent til gjestene kommer. (Akkuratt dette har aldri skjedd, så er bare en tenkt situasjon som eksempel. Vi har selvfølgelig heller ikke gjester nå pga korona.) Anonymkode: 27017...3ef Sier aldri stygge ting til hverandre. Selv om noe kan være sårende på en annen måte. Vi er vell veldig like at vi hater begge å ha feil. Men dama gar en egen evne til å alltid mene det motsatte av meg uansett hva det er. Har lyst på fisk, nei jeg vill ha kjøtt. Se på denne filmen, nei den ser kjedelig ut. Samme er det i andre ting, må alltid mene det motsatte. Forrige diskusjon var så tullete. Sett på en film, og fikk spørsmål om hva jeg mente om denne historien, og hva poenget var. Sa hva jeg mente, og fikk selvfølgelig svar at nei er ikke det som var meningen med filmen. Sa at det er min mening, som du spurte om. Dama ble mer irritert og hevet stemmen. Da sa jeg, er ikke noe poeng å rope. Dama snudde seg bare i senga å la seg til i sove. Tidligere i forholdet har jeg alltid gått dette mot meg at jeg roper så nå sa jeg det og da ble det bare sutring. Anonymkode: 2c209...c3f
M71 Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Jeg får vondt i hjertet av deg😦. Slik jeg oppfatter det bedriver hun psykisk vold mot deg. Har du kompiser å prate med om samboerforhold og oppførsel hadde jeg tatt en lang prat med de, gjerne over to tre øl for å løsne tungemusklene🙂 1
Blueberrymuffin Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sier aldri stygge ting til hverandre. Selv om noe kan være sårende på en annen måte. Vi er vell veldig like at vi hater begge å ha feil. Men dama gar en egen evne til å alltid mene det motsatte av meg uansett hva det er. Har lyst på fisk, nei jeg vill ha kjøtt. Se på denne filmen, nei den ser kjedelig ut. Samme er det i andre ting, må alltid mene det motsatte. Forrige diskusjon var så tullete. Sett på en film, og fikk spørsmål om hva jeg mente om denne historien, og hva poenget var. Sa hva jeg mente, og fikk selvfølgelig svar at nei er ikke det som var meningen med filmen. Sa at det er min mening, som du spurte om. Dama ble mer irritert og hevet stemmen. Da sa jeg, er ikke noe poeng å rope. Dama snudde seg bare i senga å la seg til i sove. Tidligere i forholdet har jeg alltid gått dette mot meg at jeg roper så nå sa jeg det og da ble det bare sutring. Anonymkode: 2c209...c3f Varsellampe. Det du skriver her får meg til å tenke narsissist eller psykopat. Dessverre, høres det ut som kona di (basert på det du skriver) gjør dette bevisst, fordi hun får nytelse eller en form for glede av å hakke på deg eller være stygg mot deg. Jo mer du skriver om henne i tråden (dersom dette stemmer), jo mer tenker jeg kom deg vekk NÅ, og fort! Nå ser jeg så mange varsellamper og røde flagg. Det er ikke meninga at du skal finne deg i slik behandling.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Blueberrymuffin skrev (31 minutter siden): har lært meg å aldri si unnskyld eller gi etter for slike mennesker. "slike mennesker". Så du sier aldri unnskyld selv. Hvordan er du da bedre enn dama som omtales i HI? Fordi du klarer å peile ut "slike mennesker" med supersansene dine? Synes narsissist/psykopat-diagnostisering sitter løst her inne. Ingen andre enn ts kjenner dama så ingen har forutsetning for å vite mer enn det han beskriver. At en dame ikke sier unnskyld til typen bekrefter ikke narsissisme. Samtidig har de delvis rett, ts. Uansett om dama sier unnskyld til andre eller sliter med andre personlige problemer, så er det ikke rett at hun skal fóres av din rettferdighetsans når hun ikke selv klarer det. Dette må opp til samtale, og betingelser må settes. Lykke til. Anonymkode: f73d9...8d5
Blueberrymuffin Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): "slike mennesker". Så du sier aldri unnskyld selv. Hvordan er du da bedre enn dama som omtales i HI? Fordi du klarer å peile ut "slike mennesker" med supersansene dine? Synes narsissist/psykopat-diagnostisering sitter løst her inne. Ingen andre enn ts kjenner dama så ingen har forutsetning for å vite mer enn det han beskriver. At en dame ikke sier unnskyld til typen bekrefter ikke narsissisme. Samtidig har de delvis rett, ts. Uansett om dama sier unnskyld til andre eller sliter med andre personlige problemer, så er det ikke rett at hun skal fóres av din rettferdighetsans når hun ikke selv klarer det. Dette må opp til samtale, og betingelser må settes. Lykke til. Anonymkode: f73d9...8d5 Les det jeg skriver en gang til. Jeg sier unnskyld selv når jeg gjør noe galt. Men det jeg skriver er at jeg har lært meg å ikke gi etter og si unnskyld når andre mennesker gjør noe galt. Jeg har sluttet å si unnskyld eller beklage meg når andre gjør feil, eller når andre behandler meg dårlig. Jeg har vokst opp med en narsissist, så jeg snakker av egen erfaring, og at jeg kjenner igjen mye av det ts skriver om sin kone. Vær så snill og ikke vri om på det jeg skriver. At du sammenligner meg med kona til ts, fordi jeg setter tydelige grenser for meg selv og min egen selvrespekt er grovt. Endret 6. mai 2021 av Blueberrymuffin
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 42 minutter siden, M71 said: Jeg får vondt i hjertet av deg😦. Slik jeg oppfatter det bedriver hun psykisk vold mot deg. Har du kompiser å prate med om samboerforhold og oppførsel hadde jeg tatt en lang prat med de, gjerne over to tre øl for å løsne tungemusklene🙂 Har en jeg kan prate med, så mulig jeg kan gjøre det. Anonymkode: 2c209...c3f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 33 minutter siden, Blueberrymuffin said: Varsellampe. Det du skriver her får meg til å tenke narsissist eller psykopat. Dessverre, høres det ut som kona di (basert på det du skriver) gjør dette bevisst, fordi hun får nytelse eller en form for glede av å hakke på deg eller være stygg mot deg. Jo mer du skriver om henne i tråden (dersom dette stemmer), jo mer tenker jeg kom deg vekk NÅ, og fort! Nå ser jeg så mange varsellamper og røde flagg. Det er ikke meninga at du skal finne deg i slik behandling. Tanken har slått meg noen ganger. Hvorfor blir dette gjort? Hvorfor må man alltid ha en annen mening? Virker som dama liker det veldig. Anonymkode: 2c209...c3f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier aldri stygge ting til hverandre. Selv om noe kan være sårende på en annen måte. Vi er vell veldig like at vi hater begge å ha feil. Men dama gar en egen evne til å alltid mene det motsatte av meg uansett hva det er. Har lyst på fisk, nei jeg vill ha kjøtt. Se på denne filmen, nei den ser kjedelig ut. Samme er det i andre ting, må alltid mene det motsatte. Forrige diskusjon var så tullete. Sett på en film, og fikk spørsmål om hva jeg mente om denne historien, og hva poenget var. Sa hva jeg mente, og fikk selvfølgelig svar at nei er ikke det som var meningen med filmen. Sa at det er min mening, som du spurte om. Dama ble mer irritert og hevet stemmen. Da sa jeg, er ikke noe poeng å rope. Dama snudde seg bare i senga å la seg til i sove. Tidligere i forholdet har jeg alltid gått dette mot meg at jeg roper så nå sa jeg det og da ble det bare sutring. Anonymkode: 2c209...c3f Dette GÅR IKKE AN! Nei, man er ikke narsissister bare pga dette. Men kranglefanter og emosjonelt umodne. Tror jeg ville levert henne tilbake til moren og spurt om de gjerne ikke var helt ferdig med oppdragelsen enda? Skal dere krangle og være uvenner i timesvis helt til DU sier unnskyld for at dere er UENIG om hvilken mat dere liker og hva dere synes om filmer, så kan dere bare slå opp med det samme. Normale mennesker VET at ALLE mennesker har ulik smak når det gjelder både mat og film og... ja... ALT!! Det er greit å være uenig! Det er greit at du synes at en film er tragisk som hun synes er kjempefin. Det er greit at hun synes at favorittretten din smaker pyton! Dere er ikke kloner! Dere skal ikke være enige i alt! Dere skal ikke krangle hver gang dere ikke er enige. Dere skal bare godta det. For det er greit. Du trenger ikke å si unnskyld for at du er uenig med henne. Men du skal si unnskyld hvis du sier noe stygt til henne eller er slem med henne. Det er ikke slemt å ville ha fisk til middag når hun vil ha kjøtt eller omvendt. Anonymkode: 4f406...880
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå