AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Barnet mitt har ørten fritidsaktiviteter hun ønsker å gå på, og vi har verken tid eller råd til alle. Dette året har hun gått på kulturskolen (instrument), kampsport og turn. De to sistnevnte har ingen "hjemmelekser" og holder relativt lavt nivå (og er heldigvis også billige og ligger i gåavstand fra hjemmet), så jeg anser dem som gode hobbyer for et barn under 10 år. Kulturskolen derimot - de gir oss lekser, men ikke noe press om at de må gjøres. De har veldig treg fremgang. Og det koster mye mer enn de to andre aktivitetene tilsammen, samt at kulturskolen ligger såpass langt borte at vi må kjøre til/fra (30 minutter hver vei). Jeg ønsker egentlig å gi barnet et ultimatum om å øve 3 ganger i uka, eller droppe hele kulturskolen, for det føles som bortkastet tid og penger. Men er jeg for streng? Er det normalt at barn (under 10 år) bare har fritidsaktiviteter som ikke krever oppfølging/hjemmeøving? Anonymkode: b111e...2e1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Vårt barn har også tre aktiviteter, kampsport, svømming og kulturskole instrument. Har gått to år på instrument men nekter å øve hjemme. Vi blir å fortsette selv om barnet nekter, mange synes det er bare gøy selv om progresjonen er superslow og mitt barn synes det er fint å spille instrument selv om øvingen hjemme blir sparsom. For oss er det viktigste at det er lite foreldredugnad så gjør ikke spesielt mye at det koster endel. Spesielt svømming er dyrt der er det 3-4 kurs ila året som kommer på ca 1500 per kurs. Anonymkode: 0027e...27b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Vi har stort sett latt barna styre hva og hvor mye de går på, så lenge det er innenfor en mengde som kan kombineres med lekser/skole, og som fortsatt gir rom for søvn og tid med venner. (Og at vi forelder til en viss grad klarer å følge opp.) For vår del har vi lagt lite vekt på progresjon, og mer på barnets interesse for å gå på noe. (Og at minst en aktivitet er fysisk.) Flere av aktivitetene barna har gått på har vært mer sosiale enn "faglige". (Spesielt korps, der det at de lærer noter og å håndtere et instrument er et positivt "biprodukt" av aktiviteten.) Lekser fra fritidsaktiviteter følges litt tilfeldig opp her. Noen ganger minner vi på det, andre ganger forsøker vi å følge opp, men for det meste lar vi det gå uten å gjøres. Anonymkode: 2a3f3...0ba
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 At det er noe hun har lyst til, og at det ikke går utover skolen. Jeg håper hun har lyst til å begynne med ridning, men hun får såklart velge selv:) Anonymkode: 87154...421
Kvinneguideren Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Uten at jeg vet hvordan leksene er utformet, om det er "lær deg melodien fram til hit", "øv i 20 min tre ganger i uka" eller noe helt annet, mener jeg at dere kan forvente at datteren deres gjør leksene, eller i alle fall gjør et ærlig forsøk på å gjøre dem. Det handler både om at dere betaler for undervisningen og at undervisningen krever at hun gjør sin del, men også at hun lærer at (noen) ting har sine plikter. Dette tror jeg er viktig å lære fra man er liten. Jeg tenker at du og datteren din burde snakke om motivasjonen hennes for å gå på kulturskolen. Dersom det er for å lære seg instrument burde det være selvsagt at hun i det minste følger opp leksene. Dersom det ikke er for å lære, har hun vel egentlig ingenting på kulturskolen å gjøre (dette høres jo veldig hardt ut, men det er vel sant?)? Samtidig tror jeg du skal være forsiktig med å stille krav til øving utover leksene. Å spille instrument skal jo være lystbetont og ytterligere press om å øve kan virke mot sin hensikt. Dersom kulturskolen var det eneste hun gikk på, ville jeg kanskje tillatt meg selv å være mer tilbøyelig, men når hun har andre aktiviteter og instrumentspilbingen ikke er det eneste som får henne ut av huset og som gir henne impulser, mener jeg at dere kan kreve mer. Forresten: Jeg husker fra da jeg spilte piano at jeg ikke likte å øve når andre var hjemme siden jeg følte meg irriterende som terpet samme melodi om og om igjen. Kanskje er det på samme måte for datteren deres? Er det nå det siste året, når alle har vært hjemme, at hun ikke har øvd? For å svare på det siste spørsmålet ditt: Ja, det er vanlig at barn under 10 år kun går på fritidsaktiviteter som ikke gir hjemmeøving. Det er fordi de fleste aktiviteter for barn er aktiviteter som det ikke gir helt mening å gi lekser i. Det betyr ikke at barn ikke "takler" lekser i fritidsaktiviteten. Jeg begynte på piano da jeg var åtte år, men noen er yngre når de begynner å spille instrumenter, og for at man skal lære seg et instrument, er man nødt til å øve jevnlig.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 At det ikke koster alt for mye, at barnet faktisk er interessert og at kravene til foreldre ikke er helt hinsides. Anonymkode: 3a820...2fa
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Våre krav er at de er i aktivitet og har det gøy. Til tross for at begge har spilt instrument, så valgte vi bort det. Har de lyst til å trene 5-6 ganger i uka så får de det, selv om de må kjøres 4-5 km, men de får ikke trene mindre enn tre dager, vi merker forskjellen på humøret om de blir sittende hjemme og sløve (og spille). Humøret er mye bedre etter trening og de får være mer med venner. Vi voksne synes organisert trening er viktig og har derfor enten vært med som trenere eller lagledere så lenge barna våre har drevet med idrett. Ungene setter pris på å bli sett og at vi engasjerer oss i det de gjør. På samme måte som vi også ofte spiller dataspill eller mobilspill med de. Samtalene i bilen til og fra trening en-til-en er også veldig hyggelige. Jeg kunne ikke tenke meg at MIN tid hjemme skulle være så viktig at den ikke kan brukes sammen med barna på noe de liker. Jeg prioriterer ungenes trening lett på bekostning av dyre middager ute og andre fancy ting, for her i huset har vi akkurat nå kun en ordentlig inntekt. Anonymkode: ad63b...080
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Hvis barnet viser glede med kulturskolen, så hadde jeg ikke vært så streng i forhold til øving. Så mange arenaer barna skal prestere på, men øve en gang kanskje hun får til? Anonymkode: dad52...329
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 At hun gleder seg til aktivitetene og har venner der. (8 år) Anonymkode: ed208...707
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet mitt har ørten fritidsaktiviteter hun ønsker å gå på, og vi har verken tid eller råd til alle. Dette året har hun gått på kulturskolen (instrument), kampsport og turn. De to sistnevnte har ingen "hjemmelekser" og holder relativt lavt nivå (og er heldigvis også billige og ligger i gåavstand fra hjemmet), så jeg anser dem som gode hobbyer for et barn under 10 år. Kulturskolen derimot - de gir oss lekser, men ikke noe press om at de må gjøres. De har veldig treg fremgang. Og det koster mye mer enn de to andre aktivitetene tilsammen, samt at kulturskolen ligger såpass langt borte at vi må kjøre til/fra (30 minutter hver vei). Jeg ønsker egentlig å gi barnet et ultimatum om å øve 3 ganger i uka, eller droppe hele kulturskolen, for det føles som bortkastet tid og penger. Men er jeg for streng? Er det normalt at barn (under 10 år) bare har fritidsaktiviteter som ikke krever oppfølging/hjemmeøving? Anonymkode: b111e...2e1 Må ærlig si at jeg ble svett ved å lese alt barnet går på! Har de tid til å leke og slappe av og? Vet om flere som gjør dette.Må være utrolig utmattende tilslutt.Og vet og at en del heller vil være med venner men nei trening trening trening. Bra i normale mengder men dette var mye! Anonymkode: e8c75...27e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå