Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er man syk eller blir satt i karantene, så er man dømt til å måtte ta ny eksamen neste år. Og studier man har søkt, må man i værste fall si farvel til og håpe at man kommer inn neste år. 

Hvorfor er det ikke hjemmeeksamen for de som ikke kan møte opp? 

Føler at privatister er nederst i prioriteringslista. 

Anonymkode: 2e0d4...b41

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er man syk eller blir satt i karantene, så er man dømt til å måtte ta ny eksamen neste år. Og studier man har søkt, må man i værste fall si farvel til og håpe at man kommer inn neste år. 

Hvordan går det med biologien? 

Det ville åpenbart vært store problemer med hjemmeeksamen mtp. Juks, avvikling, datasystemer etc. Selvfølgelig er privatister nederst på prioriteringslista, de har allerede fått den skolegangen de har lovfestet krav på. Er ikke noe annerledes i andre land.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det mange år siden jeg var ferdig med studiene, men tenker at det må være greit å gjøre det slik som vi hadde det på Universitetet - kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen 1-3 mnd etter ordinær eksamen. Om du stryker, er syk, eller annen gyldig grunn. 

Anonymkode: 918c0...0aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (9 minutter siden):

Det ville åpenbart vært store problemer med hjemmeeksamen mtp. Juks, avvikling, datasystemer etc. Selvfølgelig er privatister nederst på prioriteringslista, de har allerede fått den skolegangen de har lovfestet krav på. Er ikke noe annerledes i andre land.

Man har jo hjemmeeksamen på høyskoler og universiteter. Kan blandt annet gjøre oppgavene vanskeligere. Og med datasystemer, så får man jo en link, som man gjør på høyere utdanninger, der alt blir loggført. Det finnes løsninger. 

Les deg litt mer opp på dette du. 

Det er helt riktig at mange privatister har fått skolegangen de har krav på. Men det er ikke alle som har klart å henge med på den pga ulike vansker. Og andre vil heve karakteren for å komme inn på studien de ønsker. Det finnes mange grunner. 

Les deg litt opp før du uttaler deg om noe du ikke er helt sikker på. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man har jo hjemmeeksamen på høyskoler og universiteter. Kan blandt annet gjøre oppgavene vanskeligere. Og med datasystemer, så får man jo en link, som man gjør på høyere utdanninger, der alt blir loggført. Det finnes løsninger. 

Les deg litt mer opp på dette du. 

Det er helt riktig at mange privatister har fått skolegangen de har krav på. Men det er ikke alle som har klart å henge med på den pga ulike vansker. Og andre vil heve karakteren for å komme inn på studien de ønsker. Det finnes mange grunner. 

Les deg litt opp før du uttaler deg om noe du ikke er helt sikker på. 

Jeg må lese meg opp fordi jeg er uenig med deg? det er direkte innlysende at det ikke er uproblematisk å innføre digital eksamensavvikling, da hadde det blitt gjort. Dette har forøvrig blitt utredet grundig av kunnskapsdepartementet (om du vet hva det er).

Selv om alt blir loggført kan det eksempelvis være noen andre som tar eksamen for deg, slik det gjennomføres på universiteteter låses datamskinen din gjennom flowlock til å bare kunne være i det programmet, men det er ingen som kontrollerer om du eks. sitter i lag med noen, har en ipad med internett-tilgang ved siden av deg. 

Ha litt respekt for andre som åpenbart er mer kunnskapsrik enn du noensinne kommer til å bli. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (5 minutter siden):

Jeg må lese meg opp fordi jeg er uenig med deg? det er direkte innlysende at det ikke er uproblematisk å innføre digital eksamensavvikling, da hadde det blitt gjort. Dette har forøvrig blitt utredet grundig av kunnskapsdepartementet (om du vet hva det er).

Selv om alt blir loggført kan det eksempelvis være noen andre som tar eksamen for deg, slik det gjennomføres på universiteteter låses datamskinen din gjennom flowlock til å bare kunne være i det programmet, men det er ingen som kontrollerer om du eks. sitter i lag med noen, har en ipad med internett-tilgang ved siden av deg. 

Ha litt respekt for andre som åpenbart er mer kunnskapsrik enn du noensinne kommer til å bli. 

Jeg tror vi snakker rundt hverandre. 

Det er nettopp derfor oppgavene burde bli "vanskeligere" Spesielt matte. 
Hvis  DEL 1 utgår og heller har hel eksamen der de vanlige hjelpemidler er tillatt, men at oppgavene blir litt vanskeligere. 

og man logger seg vell inn med bankID? 

Jeg er ganske sikker på at det finnes greie løsninger. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 timer siden):

I enkelte andre land er det til og med ikke anledning til å ta fag fra videregående på nytt, engang. 

Anonymkode: d6a65...92b

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (4 timer siden):

Dette er ikke biologipersonen du kranglet med. Jeg er her😂

Anonymkode: a476b...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke biologipersonen du kranglet med. Jeg er her😂

Hahhha. Var det det, det var. Skjønte ikke den delen. 

Hva dreide det seg om?😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Privatister er nederst på prioriteringslista. Det er en gammel ordning med kraftig renoveringspotensiale. 

Det er slik fordi det er ikke nok privatister som engasjerer seg for å få til endring. Folk er opptatt med sitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hahhha. Var det det, det var. Skjønte ikke den delen. 

Hva dreide det seg om?😂

Ikke noe spennende egentlig🙂 Vi er kanskje litt uenige om deler av privatistordningen, men det er jo en ærlig sak! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror vi snakker rundt hverandre. 

Det er nettopp derfor oppgavene burde bli "vanskeligere" Spesielt matte. 
Hvis  DEL 1 utgår og heller har hel eksamen der de vanlige hjelpemidler er tillatt, men at oppgavene blir litt vanskeligere. 

og man logger seg vell inn med bankID? 

Jeg er ganske sikker på at det finnes greie løsninger. 

Men hvordan vet man hvem som faktisk utfører eksamen hvis det ikke er noen som passer på? 

Kandidaten kan logge seg inn. Men samtidig kommunisere med andre. Man kan ha flere PCer, man kan leie inn en matematiker eller noe. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 timer siden):

Du har et poeng🙂 Men så har vi også et drøss med elever som slipper eksamen. Så i disse tider har faktisk Privatisten tapt enormt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...