Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er dere? Vurderer selv å bli lærer, men jeg føler alt jeg hører om yrket kommer fra lærere som mistrives. Hva med dere som faktisk trives? Hvorfor velger dere å bli i yrket?

Nevn gjerne fag og trinn dere underviser i også

Anonymkode: fc1e7...0e1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger denne, er i samme situasjon som ts. Håper at lærerne som ikke trives eller skal slutte, klarer å holde seg unna tråden.

Anonymkode: 73fa6...881

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye jeg kan klage over og som jeg også klager over for å ventilere, MEN jeg kommer ikke til å slitte!

Jeg elsker å være inne i klasserommet med elevene, og (når jeg har overskudd til) å forberede gode opplegg som passer til elevene er det veldig givende. 
Følelsen av at noe jeg gjør i klasserommet faktisk treffer gjør alt det andre verdt det. 
Og ja, det er litt kjipt å bruke helger og kvelder på å sitte å jobbe, men samboeren min jobber (minst) like mye i et annet yrke. Forskjellen er at han får overtidsbetalt og usikkert når og hvor mye fri han får tatt. Jeg derimot vet at det kommer friperioder der jeg er garantert fri. Dermed klarer jeg å holde ut litt harde arbeidsperioder. For meg betyr det mer enn pengene. 

Jeg jobber på vgs. 

Anonymkode: ef4b9...237

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives godt med de varierte dagene. Man har undervisning, møter, kontorarbeid, planlegging osv. Det betyr at ingen dager er like, og det passer meg bra (kan fort bli lei når ting er det samme). 

Så elsker jeg å være med elevene. Se de mestre, utvikle seg, være nysgjerrige. Det er såklart dager hvor dette IKKE er tilfelle, og ting føles tungt og dritt for oss alle i det klasserommet, men stort sett er det veldig givende. Som ab over sier, de dagene som er dritt glemmes for av dagene som er gode.

Jeg blir også mye utfordret i jobben min. Både i møte med elevene, men også faglig. Det er gøy å finne nye måter å gjøre ting på, og utforske litt hvor grensene går.

Jeg har neste år master i norsk, så har jeg stp i KRLE og samfunnsfag. Underviser dog i det meste utenom matte og engelsk, men hender jeg må steppe inn i de fagene også :) Jobber på 2. trinn (men er egentlig 5-10 lærer😅)

Anonymkode: 1d26c...d09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg trives godt med de varierte dagene. Man har undervisning, møter, kontorarbeid, planlegging osv. Det betyr at ingen dager er like, og det passer meg bra (kan fort bli lei når ting er det samme). 

Så elsker jeg å være med elevene. Se de mestre, utvikle seg, være nysgjerrige. Det er såklart dager hvor dette IKKE er tilfelle, og ting føles tungt og dritt for oss alle i det klasserommet, men stort sett er det veldig givende. Som ab over sier, de dagene som er dritt glemmes for av dagene som er gode.

Jeg blir også mye utfordret i jobben min. Både i møte med elevene, men også faglig. Det er gøy å finne nye måter å gjøre ting på, og utforske litt hvor grensene går.

Jeg har neste år master i norsk, så har jeg stp i KRLE og samfunnsfag. Underviser dog i det meste utenom matte og engelsk, men hender jeg må steppe inn i de fagene også :) Jobber på 2. trinn (men er egentlig 5-10 lærer😅)

Det glemte jeg, men helt enig i at de varierte dagene også er viktig. Jeg kjeder meg fort hvis det blir for ensformig, mens i skolehverdagen skjer det såpass mye ulikt at jeg ikke rekker å bli lei. 

Anonymkode: ef4b9...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives veldig godt, men det er krevende. Stadige endringer som tar fokus bort fra å gi den beste mulige undervisningen. 

Tilfeldige politikere som får igjennom endringer. Hvorfor kan ikke profesjonelle utvikle skolen?

Anonymkode: 49fe9...913

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trives veldig godt, men det er krevende. Stadige endringer som tar fokus bort fra å gi den beste mulige undervisningen. 

Tilfeldige politikere som får igjennom endringer. Hvorfor kan ikke profesjonelle utvikle skolen?

Anonymkode: 49fe9...913

Og ikke minst et økende ansvar! Man skal ha styr på mye forskjellig i lærerhverdagen. Da jeg begynte å studere fikk jeg nesten sjokk over hvor liten del av yrket som egentlig handler om undervisning. Så det er jo en ting å være klar over før man begynner å studere☺️

Skrevet

Er en glad i mennesker, liker å gi av seg selv, ser mennesker, liker å hjelpe andre, liker å inspirere og er lite nevrotisk er dette en kjempefin jobb! Jeg har en bror som trives svært godt som lærer! 

Broren min lager av og til kreative undervisningsopplegg, for eks. brettspill på engelsk i engelsktimen. Elevene liker han veldig godt! Og han klarer å se hvem son faller utenfor og hjelper dem. Broren min er et lite nevrotisk menneske og tar ikke med seg jobben hjem, noe jeg tror er en fordel. Å klare å si nei, er også viktig, så en ikke blir overbelastet. Er en et ja-menneske kan det være fint å si mer nei av og til. 

Som lærer tenker jeg at det er viktig at en har et klart skille mellom jobb og fritid. Klarer en dette er jobben utrolig fin! Og så er det DEN sommerferien da! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...