Gå til innhold

Privatisteksamen og karantene - får jeg ny dato??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha privatisteksamen i mrg men har funnet ut at jeg har vært i kontakt med noen med korona og egentlig burde gå i karantene. Problemet er at det er helt essensielt at jeg får tatt opp dette faget for å komme inn på det studiet jeg vil. 

Vet noen om jeg vil få en ny eksamensdato før sommeren? Eller må jeg rett og slett ha enda et friår og ta eksamen neste år? Jææævlig dritt i så fall...

Anonymkode: 3bc6d...9bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med eksamenskontoret der du er meldt opp (i fylket ditt). Jeg er RIMELIG sikker på at du får gyldig fravær, og at det kan settes opp ny eksamen eller et eller annet.

AnonymBruker
Skrevet

Må ta den til høsten, men får komme inn på studiet likevel. 

Anonymkode: 4acdc...3a6

• Liker 1
Skrevet

Gjør det nå med en gang, sånn at du eventuelt rekker å kontakte fastlegen din hvis de sier at du trenger en sykemelding.

• Liker 1
Skrevet

Har du fått beskjed om å gå i karantene? 

Om du skal i karantene eller ikke avgjøres av de ansvarlige i kommunen, når du har fått bekreftelse fra de om at du skal i karantene får du gyldig fravær og kan settes opp til ny dato.

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg trenger å heve karaktersnittet mitt, har 2 i dette faget fra før og er helt sikker på at jeg får 5 eller 6 på eksamen, har jobba som bare det i hele år... Hvis det bare var at jeg trengte et fag for å få gyldig vitnemål hadde det sikkert gått med bare legeerklæring 😕

Har ingen symptomer og hadde ikke nærkontakt med denne personen med korona så er en del av meg som vurderer å ha eksamen likevel, er derfor jeg ikke har kontaktet noen enda, men skjønner at det blir dumt og altså. Situasjonen er bare så sykt dritt 😭 Rekker jo ikke få svar på eventuell test før etter eksamen heller...

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg kan få ny eksamensdato før sommeren er det ikke noe å lure på engang, er det noen som vet om man får det?

Vanligvis måtte man jo ventet til neste semester men tenkte kanskje de hadde tilrettelagt litt pga korona...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg trenger å heve karaktersnittet mitt, har 2 i dette faget fra før og er helt sikker på at jeg får 5 eller 6 på eksamen, har jobba som bare det i hele år... Hvis det bare var at jeg trengte et fag for å få gyldig vitnemål hadde det sikkert gått med bare legeerklæring 😕

Har ingen symptomer og hadde ikke nærkontakt med denne personen med korona så er en del av meg som vurderer å ha eksamen likevel, er derfor jeg ikke har kontaktet noen enda, men skjønner at det blir dumt og altså. Situasjonen er bare så sykt dritt 😭 Rekker jo ikke få svar på eventuell test før etter eksamen heller...

Men hvis det settes opp en ny dato, og du får karakteren på vitnemålet, så er det jo ikke noe problem lenger. Ring til fylket ditt (privatistkontoret) og undersøk i stedet for å ta sorgene på forskudd :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke dra på en privatklinikk og ta en hurtigtest? Da får du jo svar rimelig fort :) koster noen kroner men det er det kanskje verdt?

Anonymkode: ceda3...f82

Skrevet

Om du ikke har hatt nærkontakt, og vært nær denne personen i minst 15min så er du ikke verken i karantene eller ventekarantene og kan ta eksamen.

Du kan jo møte med munnbind for ekstra sikkerhet. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hvis jeg kan få ny eksamensdato før sommeren er det ikke noe å lure på engang, er det noen som vet om man får det?

Vanligvis måtte man jo ventet til neste semester men tenkte kanskje de hadde tilrettelagt litt pga korona...

Dette sto det om i avisa i går, mye feilinformasjon her. 

1. To fylker vil prøve å gi ny dato, resten av fylkene gir gratis eksamen neste semester.

2. Privatister får ikke betinget opptak ved ikke avlagt eksamen, bare vgs-elever. 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du får en sykemelding, så må du melde deg selv opp igjen neste semester. 

Jeg ble syk under en privatist eksamen, og da sa de at jeg kan få sykemelding, men det vil antagelig ikke hjelpe noe, siden jeg uansett må melde meg opp på nytt i neste semester. 

Men det kommer sikkert veldig ann på hvilken fylkeskommune du tilhører. 

Anonymkode: a6b58...034

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...