Gå til innhold

Tankekjør, asperger og vuderer antidepressiva/ssri. Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri prøvd SSRI. Jeg har asperger og add, bruker adhd-medisiner og de har hjulpet meg på noen områder. Men tankekjøret gir seg dessverre ikke. Er ikke sånne negative tanker nødvendigvis, men jeg sliter likevel med å holde hodet der jeg faktisk skal. De pillene har kun stabilisert humøret mitt, samlet meg mer og jeg blir mindre rastløs. Tankekjøret, altså når kvelden er kommet og virkningen så godt som ute så skjønner jeg ikke hvordan jeg kom på alt jeg tenkte på der i "speedrusen" om jeg kan kalle det det.
Har hatt medisinpause og det gikk kjempebra, så jeg har ikke problemer med å slutte. Men når jeg går lenge nok uten så kommer den korte lunta tilbake, blir veldig urealistisk og lettere aggressiv. Startet igjen, og freden var tilbake. 
SSRI har jeg aldri prøvd. Er det verdt det? 
Kan jeg siden jeg har asperger reagere bedre på det enn "vanlige"? Har bekjente som har gått på Cipralex og de sier de gikk opp i vekt og noen fikk bare masse angst. Ei annen bekjent går på Fontex og fungerer bra.. 
Hvor brått kan man slutte om man føler seg dårlig? Så må jeg si jeg er veldig placebo og nocebo. Jeg kan få den virkningen jeg tror jeg får, kommer an på hva folk sier. 

Anonymkode: a2212...3e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil aldri anbefale noen å teste ssri, bare for å teste. Du kan blant annet pådra deg livsvarige seksuelle dysfunksjoner, nesten fra første tablett.  

Anonymkode: bb6cb...d05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble suicidal og grenseløs av cipralex.

(Har Aspergers)

Anonymkode: e8170...45a

Skrevet

Kommer helt an på hvor altoppslukende dette tankekjøret er da. SSRI brukes i hovedsak mot depresjon, angst og OCD. Hvis det utelukkende er tankekjør så kan en lav dose antipsykotika fungere bedre. 

Når det er sagt så er det best å unngå medisiner så langt det er mulig. Man kan ikke nødvendigvis forvente å være helt symptomfri i livet. Medisiner er for å ta vekk den verste brodden og over en begrenset tidsperiode, så lenge det ikke gjelder diagnoser som er livslang og som virkelig bør medisineres. 

Enkelte trenger antidepressiva og antipsykotika livet ut, men det beste er å unngå det. 

Går på medisiner selv så er ikke det at jeg er i mot det, men det er noe med hvor bra eller dårlig man fungerer i hverdagen. Skal forøvrig om en litt uviss tid begynne å trappe ned og slutte på medisiner. Det kan bli spennende da jeg ikke vet hvordan jeg fungerer uten. Har gått på medisiner i 4,5 år nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill, ikke vurder medisinene selv (med mindre du er lege). Heller ikke bruk KG for å vurdere slikt, du får så utrolig mange rare innspill basert på tynt grunnlag, eller rett og slett bare synsing.

La lege vurdere medisinering, og gjør dine vurderinger i samråd med legen.

Anonymkode: 3fc57...a7f

AnonymBruker
Skrevet

Vil ssri i det hele tatt fungere når tankekjør kommer fra adhd? OCD og tankjeør er ikke det samme... Kan være ssri ikke har noe effekt i det hele tatt på det

Anonymkode: 93475...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil ssri i det hele tatt fungere når tankekjør kommer fra adhd? OCD og tankjeør er ikke det samme... Kan være ssri ikke har noe effekt i det hele tatt på det

Anonymkode: 93475...b84

Det trenger ikke fungere i det hele tatt mot det. Har Asperger selv og prøvd ulike antidepressiva både SSRI og andre typer. Enten har jeg hatt null virkning, eller så har jeg blitt hypoman, blitt aggressiv og andre negative bivirkninger. Hypomani kommer selvsagt av det bipolare. 

Men TS kan jo ha flere plager som kan avhjelpes med medisiner, det må hn ta med legen sin. Likevel viktig å først reflektere rundt hvor plagsomt eller hemmende dette tankekjøret er. Det er ikke unormalt å ha tankekjør. Enten man er frisk eller syk. Jeg har masse tankekjør selv om jeg går på medisiner. Det tar det jo tross alt sjeldent helt bort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...