Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble for litt siden kjent med en jente som jeg har et litt ambivalent forhold til. På den ene siden liker jeg henne egentlig ganske godt. Samtidig retter hun enkelte kommentarer som jeg stusser litt over. 

Eksempler er at jeg f.eks sier jeg skal lysne håret hvorpå hun svarer "det er så stygt med sånn farge, men det blir sikkert ikke det på deg". Jeg var også nylig på intervju for en jobb som virker spennende og fortalte om denne hvor hun svarer "det er en skikkelig drittbedrift. De virker helt idioter og inkompetente de som jobber der" (hun har truffet en av de ansatte tidligere). Det er flere hendelser, men med mellomrom. Føler hun skal rakke ned på meg av en eller annen grunn. Jeg er konfliktsky og synes det er ubehagelig å ta opp sånt, men må nesten bare gjøre noe. 

Noen som har vært borti lignende før? Hva gjorde dere? 

Anonymkode: c04fb...bf4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en lignende venninne en gang som mobbet meg på samme måte. Jeg tok det opp med henne, og hun bedret seg ikke. Så jeg kuttet henne bare ut. Føler i ettertid at hun var venn med meg kun for å ha en å rakke ned på. Men jeg har også lurt på om hun muligens var litt misunnelig på meg og, fordi jeg har hatt en normal oppvekst og vokst opp i et møblert hjem osv. (vi var veldig unge da vi var venner 18-20)

jeg ville bare droppet hun om jeg var deg, men gi hun muligheten til å bedre seg først

Anonymkode: 5e9ca...c73

• Liker 2
Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble for litt siden kjent med en jente som jeg har et litt ambivalent forhold til. På den ene siden liker jeg henne egentlig ganske godt. Samtidig retter hun enkelte kommentarer som jeg stusser litt over. 

Eksempler er at jeg f.eks sier jeg skal lysne håret hvorpå hun svarer "det er så stygt med sånn farge, men det blir sikkert ikke det på deg". Jeg var også nylig på intervju for en jobb som virker spennende og fortalte om denne hvor hun svarer "det er en skikkelig drittbedrift. De virker helt idioter og inkompetente de som jobber der" (hun har truffet en av de ansatte tidligere). Det er flere hendelser, men med mellomrom. Føler hun skal rakke ned på meg av en eller annen grunn. Jeg er konfliktsky og synes det er ubehagelig å ta opp sånt, men må nesten bare gjøre noe. 

Er nok det at du er tafatt og konfliktsky som får deg til å reagere og føle som du gjør. For man trenger ikke å være spesielt konfronterende av natur for å si noe sånt som "vel, jeg kan tenke meg at du ble skuffet da du bleket håret ja", og  "Å? Søkte du jobb der og fikk ikke napp?" til det andre eksempelet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun virker misunnelig. Følg planene dine.❤️

Anonymkode: 496d0...04d

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun virker misunnelig. Følg planene dine.❤️

Anonymkode: 496d0...04d

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å avfeie ting folk sier som sjalusi. Kan være at TS er for sensitiv også.

AnonymBruker
Skrevet

Hun mangler enten sosiale antenner, eller så er hun ikke helt riktig spikra. Begge deler kan gi store problemer i et vennskapsforhold

Anonymkode: 205eb...14a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS her. På det med jobben svarte jeg henne "åja, så synd å høre du synes det. Jeg har i fall et veldig godt inntrykk av firmaet og krysser fingrene for at jeg får jobben" (med et smil). Hun pleier ikke svare på det eller bare si at vi får være enige om å være uenige. Jeg tror ikke hun er sjalu, men kanskje hun ikke tenker over at enkelte av kommentarene kan være litt ufine. Det er flere, direkte ting hun sier som jeg ikke ramser opp her i fare for gjenkjenning. Jeg kjenner ikke noen av hennes venner og vet ikke om hun er slik mot dem også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun mangler enten sosiale antenner, eller så er hun ikke helt riktig spikra. Begge deler kan gi store problemer i et vennskapsforhold

Anonymkode: 205eb...14a

Ja, jeg har tenkt over at det kan være mangel på sosiale antenner. Samtidig har jeg inntrykk ut i fra det hun forteller at hun har mange venner og synes det er rart at såpass mange aksepterer å bli møtt med kommentarer (om hun er sånn mot de også, det vet jeg som nevnt ikke). 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en sånn venninne på vgs. Hun trykket meg ned med kommentarene sine og gjorde det vanskelig for meg å få andre venner. Så det var bare oss to, liksom. Følte meg kvalt. Byttet faktisk skole for å komme meg unna😅

Anonymkode: 656fd...46a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja. Hun sa bare at hun ikke liker fargen. Men samtidig sier hun at det kan hende du kler den. Hun formulerte seg bare annerledes. 

Det er kjent at ulike hudtoner osv, gjør at man kler forskjellige farger osv. Så fargen kan være fin til deg. 

Når det kommer til intervjuet ditt, påpekte hun bare at det var dårlig arbeidsmiljø der dj søker jobb. Og hun ville informere deg om det antagelig, siden du er hennes venn. Kjedelig å komme uforberedt til et dårlig arbeidsmiljø. 

Kan hende hun bare slenger ut slike kommentarer for at du skal vite det samme som henne, men at hun er litt dårlig på å filtrere/formulere seg. 

Anonymkode: 9a326...4aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan løse problemet ved å be henne utdype nærmere hva hun mener og vil med det hun sier.... Hun tenker antagelig ikke over dette i det heletatt. Så får du se at det kommer mer reflekterte svar antagelig. Kanskje du blir + overrasket. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at enkelte bare er veldig negative i tonen av natur. Jeg synes det er ganske slitsomt i lengden, så for min del ville jeg ha begrenset hvor hyppig du omgås denne personen. Søsteren min er også sånn, så da pleier jeg også sjeldent å fortelle om hva jeg planlegger og sånt. Hvis jeg gjør det og hun holder på slik som venninnen din så blir jeg fort lei meg. 

Du får jo vurdere vennskapets verdi selvfølgelig, og om det er verdt å beholde. 

Anonymkode: 7f446...f40

• Liker 2
Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Hun sa bare at hun ikke liker fargen. Men samtidig sier hun at det kan hende du kler den. Hun formulerte seg bare annerledes. 

Det er kjent at ulike hudtoner osv, gjør at man kler forskjellige farger osv. Så fargen kan være fin til deg. 

Når det kommer til intervjuet ditt, påpekte hun bare at det var dårlig arbeidsmiljø der dj søker jobb. Og hun ville informere deg om det antagelig, siden du er hennes venn. Kjedelig å komme uforberedt til et dårlig arbeidsmiljø. 

Kan hende hun bare slenger ut slike kommentarer for at du skal vite det samme som henne, men at hun er litt dårlig på å filtrere/formulere seg. 

Sånn oppfattet jeg samtalene også.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (3 minutter siden):

Sånn oppfattet jeg samtalene også.

Det med oppfatning har mye og si. Men skal ærlig innrømme at det tok litt tid før det fikk opp et lys for meg også. 🙂 Det er en kunst å gjøre seg riktig forstått 😬

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet

Det med oppfatning har mye og si. Men skal ærlig innrømme at det tok litt tid før det fikk opp et lys for meg også. 🙂 Det er en kunst å gjøre seg riktig forstått 😬

Det skal ikke noe annet som fører til helvete enn en nærtagende person som tar alt som kritikk og mobbing og alt er en krenkelse....

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (4 minutter siden):

Det skal ikke noe annet som fører til helvete enn en nærtagende person som tar alt som kritikk og mobbing og alt er en krenkelse....

Haha, for en karakter du er 😁 Uff..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig ingen av disse kommentarene var så ille? Hun kunne kanskje ordlagt seg litt annerledes, men jeg ville også advart en venninne dersom hun holdt på å søke jobb på et sted jeg visste det var dårlig arbeidsmiljø. Likeledes kunne jeg fint funnet på å prøve å stoppe en venninne som holdt på å gjøre et dårlig valg for utseendet sitt, som å farge det stygt. Jeg anser dette som omsorg, ikke kritikk.

Anonymkode: 22fbc...7c7

• Liker 2
Gjest O.G.
Skrevet

Haha, for en karakter du er 😁 Uff..

Men hva med karakteren din da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg opplever at enkelte bare er veldig negative i tonen av natur. Jeg synes det er ganske slitsomt i lengden, så for min del ville jeg ha begrenset hvor hyppig du omgås denne personen. Søsteren min er også sånn, så da pleier jeg også sjeldent å fortelle om hva jeg planlegger og sånt. Hvis jeg gjør det og hun holder på slik som venninnen din så blir jeg fort lei meg. 

Du får jo vurdere vennskapets verdi selvfølgelig, og om det er verdt å beholde. 

Anonymkode: 7f446...f40

Jeg vil bare si at jeg får samme behandling av min søster. Det er veldig sårt for meg, fordi da hun sluttet å delta i samtalen. Dvs hun sluttet å dele av seg selv, mistet vi egentlig kontakten🙂 Jeg føler jeg ikke får kjenne henne lenger, og ønsker hun kunne snakke like åpent tilbake til meg.

Jeg ville iallefall spurt søsteren om hun mente å være negativ, fordi av og til så er vi negative i tonefallet, men det er fordi at når man tenker på noe som man har hatt en negativ forbindelse til før, så vil tonen bli negativ. Men det er ikke på grunn av deg, men kan være på grunn av at din søsters erfaring bringer frem den følelsen, slik at følelsen kommer til utrykk som noe negativt, i f. Eks tonefall eller ansiktsmine. 

Jeg er en person som babler i vei om alt og ingenting, og jeg er superkomfertabel i alle samtaler. Og jeg har måttet bli veldig bevisst på dette faktisk. 😳 Men jeg er dømt til å feile for man vet aldri hva folk reagerer på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på å advare mot noe fordi man er genuint opptatt av at venninnen skal gjøre gode vurderinger og bare si noe negativt helt unøvendig. Det er vanskelig å få et skikkelig inntrykk av hvordan dette uttarter seg hos venninnen til TS, men med tanke på advarselen mot bedriften hun hadde søkt jobb hos , så er hun i beste fall bare veldig lite reflektert. Selv om hun har èn negativ erfaring, så trenger ikke det å bety at arbeidsplassen er pill råtten, og da kan man holde sånne meninger for seg selv og la andre få gjøre seg opp sin egen mening. Spesielt siden TS fremsto veldig glad og fornøyd med å få sjansen til intervju. 

Anonymkode: 8a953...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...