Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei . jeg er gravid og er i uke 38, snart termin. Dette er første barnet vårt og vi gleder oss stort.

Vi bor begge langt unna familiene våre, så for at vi kunne inkludere dem mest mulig i svangerskapet, har vi sendt litt bilder og videoer jevnlig på ting som skjer i graviditeten. Som feks ultralydbilder, babyspark, mage bilder, fosterlyd osv. Det skal sies at dette er første barnebarn på begge sider, så vi ville tro det var stort for dem.

Men nei. Vi får ingen respons, dem spør aldri om hvordan det går i graviditeten, det viser null interesse. Ingen av dem har spurt oss om vi har alt klart til babyen kommer/om vi trenger noe osv.

Jeg og mannen min kjenner dette er litt sårt. Vi hadde virkelig håpet og trodd at dem ville vise oss mye mer oppmerksomhet og var mer interesserte nå som dem skal bli besteforeldre. 

Hvordan opplever dere deres  foreldre når dem ble besteforeldre for første gang? har jeg for store krav? 

Anonymkode: b3f73...211

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da vi sa til svigers at de skulle bli besteforeldre for første gang svarte de: «Åja» og spurte om noen ville ha mer kaffe. 

Noen er rett og slett ikke så interessert, og noen får ikke interesse før barnet faktisk er født. Andre igjen blir ikke interessert før barna er så store at de er litt mer selvstendige (og da er det gjerne for sent for en særlig nær relasjon) Blås i de og fokuser på dere selv. 

Anonymkode: 65d9f...7fd

• Liker 8
Skrevet

Skjønner godt at du er såret, men ultralydbilder og magespark er desverre ikke interessant for andre enn dere selv... 

Vil tro de engasjerer seg mer når de faktisk har møtt babyen, og begynt å knytte bånd. 

Lykke til med innspurten🥰

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar,  men nå som jeg er gravid kjenner jeg på en stor skuffelse fra dem alle og kjenner mest at jeg ikke ønsker å inkludere dem når barnet er født når dem likevel ikke har vist noen interesse i forkant. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er sårt at de ikke får være der i det daglige? Og at bilder og sånt er fint, men de kjenner på savnet? Og at det er vanskelig å bry seg over melding? Jeg tror og den generasjonen har vanskelig for å vise følelser gjennom mobil, messenger og sånt. Ikke som vi som har vokst inn i det. 

Vi har besteforeldre langt unna og holder de oppdatert med å sende bilder og slikt via en  messenger gruppe. Responsen er lunken der, feks bare en tommel opp. Også når vi ringer så kan de snakke om det bildet, spørre og bry seg. Tilogmed vist bildet til oldeforeldrr som ikke er på Facebook.

Har vanskelig for å tro at 4 kommende besteforeldre ikke bryr seg i det hele tatt. Syns og du kan spørre de om hva de tenker og føler..  

Anonymkode: 76a19...a67

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei . jeg er gravid og er i uke 38, snart termin. Dette er første barnet vårt og vi gleder oss stort.

Vi bor begge langt unna familiene våre, så for at vi kunne inkludere dem mest mulig i svangerskapet, har vi sendt litt bilder og videoer jevnlig på ting som skjer i graviditeten. Som feks ultralydbilder, babyspark, mage bilder, fosterlyd osv. Det skal sies at dette er første barnebarn på begge sider, så vi ville tro det var stort for dem.

Men nei. Vi får ingen respons, dem spør aldri om hvordan det går i graviditeten, det viser null interesse. Ingen av dem har spurt oss om vi har alt klart til babyen kommer/om vi trenger noe osv.

Jeg og mannen min kjenner dette er litt sårt. Vi hadde virkelig håpet og trodd at dem ville vise oss mye mer oppmerksomhet og var mer interesserte nå som dem skal bli besteforeldre. 

Hvordan opplever dere deres  foreldre når dem ble besteforeldre for første gang? har jeg for store krav? 

Det kan godt være de gleder seg masse, men jeg i alle fall, syns sånt er kjempekjedelig å få.

Anonymkode: 4f0dc...fc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok du har litt urealistiske forventinger. Videoer med magespark er mildt sagt lite spennende for andre enn dere. Her har besteforeldrene knapt sett på ul bildet, og spurt en gang eller to etter formen. 

De er veldig interessert i barnebarna når de er født. 

Men seriøst, selve graviditeten er for deg og partneren.  Du overdeler.

Anonymkode: fbb86...77d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg kan skjønne at selve bildene og videoene kan være kjedelige for dem. Men dem gjør absolutt ingenting for å i det hele tatt holde kontakt med oss. Det er alltid vi som ringer og telefonsamtalene handler alltid om dem dem dem. De spør aldri  hvordan vi har det osv. Vi synes det er veldig sårt..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår hva du mener, selv om det ikke nødvendigvis er så interessant for dem med ultralydbilder og lignende så er det spesielt at de ikke engasjerer seg mer i graviditeten. De må jo i det minste forstå at det er veldig spennende for dere og det er naturlig og høflig å vise interesse for noe så stort som skje i livet til sine nærmeste. Men jeg synes virkelig ikke dere skal la være å inkludere de i livet til barnet når det blir født, det går jo bare ut over barnet deres som mister muligheten til god kontakt med besteforeldre. Jeg ville avventet og sett hvordan de oppfører seg etter fødselen. Min svigermor var aldri særlig opptatt av min graviditet før barnet ble født, men er verdens beste bestemor nå. 

Anonymkode: 7185f...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg kan skjønne at selve bildene og videoene kan være kjedelige for dem. Men dem gjør absolutt ingenting for å i det hele tatt holde kontakt med oss. Det er alltid vi som ringer og telefonsamtalene handler alltid om dem dem dem. De spør aldri  hvordan vi har det osv. Vi synes det er veldig sårt..

Bildene og videoene er neppe kjedelig for dem, for det om responsen ikke er den dere kunne ønsket eller håpet på. Ikke fokuser på hvem som tar kontakt når, ta kontakt når du vil. Det er vel ikke så ulogisk at de ønsker å snakke om seg selv, det har jo du også lyst til? Det er ikke så rart at det blir sårt, når man ikke får den responsen man trodde, men du må ikke glemme at du er ekstra sårbar nå, og at de ikke gjør som de gjør fordi de ønsker å såre deg. De handler som de gjør fordi de ikke er inne i hodet ditt og skjønner av seg selv hva du ønsker og trenger. Kanskje er de litt overtroiske og engstelige for å snakke om barnet før det er her. Kanskje tror de at du ønsker å høre nytt hjemmefra. Det kan være så mange grunner, og ingen av dem behøver å handle om vond vilje.

Anonymkode: 8175a...694

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor ofte ringer dere?

Anonymkode: 74386...7ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bildene og videoene er neppe kjedelig for dem, for det om responsen ikke er den dere kunne ønsket eller håpet på. Ikke fokuser på hvem som tar kontakt når, ta kontakt når du vil. Det er vel ikke så ulogisk at de ønsker å snakke om seg selv, det har jo du også lyst til? Det er ikke så rart at det blir sårt, når man ikke får den responsen man trodde, men du må ikke glemme at du er ekstra sårbar nå, og at de ikke gjør som de gjør fordi de ønsker å såre deg. De handler som de gjør fordi de ikke er inne i hodet ditt og skjønner av seg selv hva du ønsker og trenger. Kanskje er de litt overtroiske og engstelige for å snakke om barnet før det er her. Kanskje tror de at du ønsker å høre nytt hjemmefra. Det kan være så mange grunner, og ingen av dem behøver å handle om vond vilje.

Ja helt klart. Men jeg synes ihvertfall dem bør vise en viss oppmerksomhet når vi snakker over tlf. Feks hvordan går det i svangerskapet?

Jeg har egentlig mye jeg ville fortalt dem hvis dem bare hadde visst interesse. Som at jeg har begynnende svangerskapsforgiftning og at det vil bli planlagt keisersnitt beste tirsdag. 

Ting som jeg gjerne vil fortelle men pga så liten interesse, så ønsker jeg ikke å si noe. Virker nesten som dem har glemt at jeg er gravid da dem ikke spør etter interesserer seg en eneste gang. 

Jeg og mannen min er begge midt i 30 årene og brukte 8 år på å bli gravide, og det vet familiene våre om. Tror det ligger litt i det også at vi forventer litt mer fra dem.

• Liker 3
Skrevet

De har vært ivrige og gledet seg stort siden de fikk vite at jeg var gravid. Spurte masse, viste interesse, ville kjenne etter spark, kjøpt mye små og store ting - engasjert seg i svært grad. Det har de fortsatt med etter at hun ble født. Skjønner godt at du er skuffet, det hadde jeg blitt selv også (min familie bor langt unna)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte ringer dere?

Anonymkode: 74386...7ae

Jeg har pleid å ringe mine foreldre 1-2 ganger i mnd. Mannen min ringer sine foreldre ca 1 gang i mnd. Men kjenner vi vil prøve å la være å ringe, og heller vente på at dem ringer

Gjest Jon Are
Skrevet
uglejenta skrev (44 minutter siden):

Skjønner godt at du er såret, men ultralydbilder og magespark er desverre ikke interessant for andre enn dere selv... 

Vil tro de engasjerer seg mer når de faktisk har møtt babyen, og begynt å knytte bånd. 

Lykke til med innspurten🥰

Nei, det er ikke sant. Jeg syns det var superkoselig når begge niesene skulle ha baby. Handlet inn diverse til de og hjalp til mye. Kanskje fordi jeg har veldig sterk familiefølelse og kjente på en stolthet over at min famile ble bragt vodere om dere forstår. Har like mye kontakt i dag også. Har de ofte med meg. Jeg sparer til de og diverse. Det blir hva du gjør det til. Viser du ingen interesse , går en glipp av kontakten . Viser man interesse og bruker mye tid på de, kan dette være en gave i livet. 

AnonymBruker
Skrevet
Patriotpaula skrev (Akkurat nå):

De har vært ivrige og gledet seg stort siden de fikk vite at jeg var gravid. Spurte masse, viste interesse, ville kjenne etter spark, kjøpt mye små og store ting - engasjert seg i svært grad. Det har de fortsatt med etter at hun ble født. Skjønner godt at du er skuffet, det hadde jeg blitt selv også (min familie bor langt unna)

Så heldig du er som  har så fin familie.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja helt klart. Men jeg synes ihvertfall dem bør vise en viss oppmerksomhet når vi snakker over tlf. Feks hvordan går det i svangerskapet?

Jeg har egentlig mye jeg ville fortalt dem hvis dem bare hadde visst interesse. Som at jeg har begynnende svangerskapsforgiftning og at det vil bli planlagt keisersnitt beste tirsdag. 

Ting som jeg gjerne vil fortelle men pga så liten interesse, så ønsker jeg ikke å si noe. Virker nesten som dem har glemt at jeg er gravid da dem ikke spør etter interesserer seg en eneste gang. 

Jeg og mannen min er begge midt i 30 årene og brukte 8 år på å bli gravide, og det vet familiene våre om. Tror det ligger litt i det også at vi forventer litt mer fra dem.

Du holder på å havne i et uheldig spor. Å straffe foreldrene deres på denne måten, vil ikke gi deg bekreftelsen du trenger, bare såre deg selv ytterligere. Du leter nå etter bekreftelser på at de ikke bryr seg. Hva om du prøver å fokusere på det motsatte i stedet? Det vil ikke gi deg noen tilfredstillelse å gjennomføre et KS tirsdag uten at noen vet det, fordi du straffer dem når de ikke bryr seg nok. Tvert om, det vil gjøre deg mer trist. Ta nå bare å slå på tråden, gi de sjansen til å overbevise deg om at de bryr seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du holder på å havne i et uheldig spor. Å straffe foreldrene deres på denne måten, vil ikke gi deg bekreftelsen du trenger, bare såre deg selv ytterligere. Du leter nå etter bekreftelser på at de ikke bryr seg. Hva om du prøver å fokusere på det motsatte i stedet? Det vil ikke gi deg noen tilfredstillelse å gjennomføre et KS tirsdag uten at noen vet det, fordi du straffer dem når de ikke bryr seg nok. Tvert om, det vil gjøre deg mer trist. Ta nå bare å slå på tråden, gi de sjansen til å overbevise deg om at de bryr seg.

Du aner ikke hvor mye jeg har snakket med dem. Men hver gang jeg tar opp temaet graviditet, snur dem om og begynner å snakke om seg selv og sitt liv. Kan nesten virke som dem er sjalu fordi det skjer noe stort i vårt liv?

Ts.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Takk for svar,  men nå som jeg er gravid kjenner jeg på en stor skuffelse fra dem alle og kjenner mest at jeg ikke ønsker å inkludere dem når barnet er født når dem likevel ikke har vist noen interesse i forkant. 

Må huske på at det er mye hormoner som spiller deg puss nå.

Hvis dere er flinke på å dele ting ang graviditeten, hva i alle dager skal de spørre/snakke om da? Da er jo nysgjerrigheten dekket. 

Kan ikke huske at jeg fikk ett eneste spørsmål om det var noe vi trengte, eller hvordan det gikk under graviditeten. Men de var veldig ivrige på å bli kjent med babyen, få passe barna når de ble større (vi måtte av og til si hold an litt, vi vil gjerne ha barnet hos oss selv innimellom også 😄)

Noen kan jo også bli skremt fra å spørre om det er noe en mangler, ser jo enkelte som ønsker dyre gaver som vogn, seng og alt mulig slags merke greier som egentlig kan erstattes med langt rimeligere og nyttigere ting. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har pleid å ringe mine foreldre 1-2 ganger i mnd. Mannen min ringer sine foreldre ca 1 gang i mnd. Men kjenner vi vil prøve å la være å ringe, og heller vente på at dem ringer

Det er alltid vi som ringer her og.

Vi har en hektisk hverdag, og mange baller i luften. Foreldrene våre føler ofte de forstyrrer om de ringer når vi står midt i noe. Og foretrekker derfor at vi tar kontakt, når vi har tid til å prate en stund. 

Anonymkode: 71c0c...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...