Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsgravid og har derfor litt spørsmål. Håper noen ønsker å hjelpe meg🙂

- Hvordan telles ukene? Jeg hadde første dag i siste mens den 31.mars og jeg har en 34 dagers syklus, med 13-14 dagers lutefase. Hvilken uke+dag er jeg egentlig nå da? Appene sier så forskjellig.

- I hvilken uke har man egentlig første legetime?

- Jeg tok en graviditetstest på søndag som viste «Gravid 1-2» og i går på tirsdag viste den «Gravid 2-3», er det normalt? Syntes den steg så fort, siden den ikke ble positiv før søndag ettermiddag. 

Anonymkode: da65a...5ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er førstegangsgravid og har derfor litt spørsmål. Håper noen ønsker å hjelpe meg🙂

- Hvordan telles ukene? Jeg hadde første dag i siste mens den 31.mars og jeg har en 34 dagers syklus, med 13-14 dagers lutefase. Hvilken uke+dag er jeg egentlig nå da? Appene sier så forskjellig.

- I hvilken uke har man egentlig første legetime?

- Jeg tok en graviditetstest på søndag som viste «Gravid 1-2» og i går på tirsdag viste den «Gravid 2-3», er det normalt? Syntes den steg så fort, siden den ikke ble positiv før søndag ettermiddag. 

Anonymkode: da65a...5ae

Når siste mens var 31. mars er termin 8. januar og du er 5 uker på vei, 5+0 helt nøyaktig. Bruk https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kalkulator-og-oversikter/terminkalkulator/ :) Av apper så bruk de norske, de gir rett informasjon forhold til hvordan man regner uker på norsk. Helseoversikt og Babyverden sin gir riktige uketall :)

Det er ikke så nøye med syklus og lutealfase osv når man bare regner menstermin. Menstermin er bare et cirka-tall. Terminen fastslås ikke offisielt før i rutinemessig ultralyd i uke 17-20 på sykehuset du skal føde ved. 

Første svangerskapskontroll er en gang mellom uke 6-12. Det er nå rutine at førstegangsgravide skal inn på en tidlig kontroll

. Jeg anbefaler å gå til jordmor fra start. Ta kontakt med helsestasjonen i fin kommune via e-post eller telefon og si at du ønsker oppfølging, så får du time når de vil ha deg inn :) Det er litt ulik praksis, men du skal få oppfølging. 

Graviditetstester måler hCG,og det nivået øker veldig mye i starten fra dag til dag. Det er bare positivt at graviditetstesten viser økning :)

Anonymkode: 22e1f...616

Skrevet

Gratulerer!

På møllers sin nettside står det veldig mye nyttig info om svangerskapskontrollene som i hvert fall hjalp meg da jeg var gravid første gang.

https://www.mollers.no/alt-du-ma-vite-om-svangerskapskontrollene/

Litt ned på siden står det om første kontroll, andre kontroll, osv.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...