AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Jeg er førstegangsgravid og har derfor litt spørsmål. Håper noen ønsker å hjelpe meg🙂 - Hvordan telles ukene? Jeg hadde første dag i siste mens den 31.mars og jeg har en 34 dagers syklus, med 13-14 dagers lutefase. Hvilken uke+dag er jeg egentlig nå da? Appene sier så forskjellig. - I hvilken uke har man egentlig første legetime? - Jeg tok en graviditetstest på søndag som viste «Gravid 1-2» og i går på tirsdag viste den «Gravid 2-3», er det normalt? Syntes den steg så fort, siden den ikke ble positiv før søndag ettermiddag. Anonymkode: da65a...5ae
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er førstegangsgravid og har derfor litt spørsmål. Håper noen ønsker å hjelpe meg🙂 - Hvordan telles ukene? Jeg hadde første dag i siste mens den 31.mars og jeg har en 34 dagers syklus, med 13-14 dagers lutefase. Hvilken uke+dag er jeg egentlig nå da? Appene sier så forskjellig. - I hvilken uke har man egentlig første legetime? - Jeg tok en graviditetstest på søndag som viste «Gravid 1-2» og i går på tirsdag viste den «Gravid 2-3», er det normalt? Syntes den steg så fort, siden den ikke ble positiv før søndag ettermiddag. Anonymkode: da65a...5ae Når siste mens var 31. mars er termin 8. januar og du er 5 uker på vei, 5+0 helt nøyaktig. Bruk https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kalkulator-og-oversikter/terminkalkulator/ Av apper så bruk de norske, de gir rett informasjon forhold til hvordan man regner uker på norsk. Helseoversikt og Babyverden sin gir riktige uketall Det er ikke så nøye med syklus og lutealfase osv når man bare regner menstermin. Menstermin er bare et cirka-tall. Terminen fastslås ikke offisielt før i rutinemessig ultralyd i uke 17-20 på sykehuset du skal føde ved. Første svangerskapskontroll er en gang mellom uke 6-12. Det er nå rutine at førstegangsgravide skal inn på en tidlig kontroll . Jeg anbefaler å gå til jordmor fra start. Ta kontakt med helsestasjonen i fin kommune via e-post eller telefon og si at du ønsker oppfølging, så får du time når de vil ha deg inn Det er litt ulik praksis, men du skal få oppfølging. Graviditetstester måler hCG,og det nivået øker veldig mye i starten fra dag til dag. Det er bare positivt at graviditetstesten viser økning Anonymkode: 22e1f...616
prettylittlemisfit Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Gratulerer! På møllers sin nettside står det veldig mye nyttig info om svangerskapskontrollene som i hvert fall hjalp meg da jeg var gravid første gang. https://www.mollers.no/alt-du-ma-vite-om-svangerskapskontrollene/ Litt ned på siden står det om første kontroll, andre kontroll, osv. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 De offisielle sidene er muligens litt mer oppdatert enn Møllers sine også https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Anonymkode: 22e1f...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå