Gå til innhold

Påskeliljeløker i balkongkasse? Ev. i en potte til neste vår?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg som vanlig en potte med påskeliljer til påske i år, og etter at de var ferdige med å blomstre, har jeg bare latt dem stå. Nå er alle bladene brune, og jeg har lurt på om jeg skulle prøve å gjenbruke løkene istedenfor å bare kaste dem. Jeg har lest mange steder at det er mulig, men jeg har null erfaring med løkblomster. Jeg har ikke hage, men jeg har en balkong, så det jeg lurer på er egentlig om det er mulig å sette de brukte løkene ned i balkongkassen min, og håpe at de kommer igjen neste år? Kan jeg eventuelt putte dem i en terrakottapotte som jeg oppbevarer inne og så håpe at de kommer igjen neste år? Hvilken løsning har størst sjans til å lykkes, og er det noe jeg må tenke på om jeg gjør dette?

Anonymkode: 05e4d...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd selv, men det skal funke hvis du:

Lar de stå til stilken er helt avblomstret før du kutter av det visne. Så legger løken tørt og mørkt gjennom sommeren. Så setter du de i jorda før frosten kommer til høsten.

🙂

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis er de sterile og vil ikke komme tilbake neste år. Disse billige pottene med påskeliljer er ment for engangsbruk. Men det koster jo ingenting for deg å prøve, og er du heldig kommer kanskje en eller to tilbake neste år. 

Anonymkode: 822f6...b16

Skrevet

Eg sett vanlegvis ut påskelilje-løkane i hagen, men har også ei potte i kjellaren som eg satte dit etter påska i fjor. Den er i full gang med å spire no, så no skal ho få opp i lyset :)  Når eg gløymer dei slik blir dei jo ikkje klare til påske, men fint med liljer på balkongen seinare på våren også :smilyblomst:

AnonymBruker
Skrevet

Setter alltid mine ned i hagen, og noe kommer tilbake :) problemet med krukker er at det ofte blir for tett/varmt/fuktig, slik at de råtner. Men det er bare å prøve!

Anonymkode: 52186...ee7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...