AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Del Skrevet 5. mai 2021 Jeg har lyst å lære å bytte dekk selv, men jeg er fysisk veldig liten (43 kg) og er ikke særlig sterk. Kan jeg klare dette selv med noen form for innretning? Og, tenkte å henge opp vinterdekkene med noe, men hva? Må være billig. I tillegg lurer jeg på hva jeg kan gjøre av billige ting som vedlikeholder bilen best mulig. Hva vasker jeg den med, feks? Ps; brukte en spade til å måke snø av rutene og da kom det riper på vinduene....synes når sola står på. Er ikke plaget under kjøring men særlig pent er det ikke. Er dette krise? Er en 18 år gammel billig bil til 30 000 men vil at den skal vare lengst mulig. Anonymkode: 32cab...911 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Del Skrevet 5. mai 2021 Skifte hjul er ikke vanskelig, få noen til å vise deg. Du trenger ikke være stor og sterk for å klare det. Det er greit å kunne, for ingen stopper for å hjelpe deg når du punkterer på vei hjem fra jobb en fredag ettermiddag. Ta en titt i Biltema-katalogen, så finner du ting både til å henge opp hjul og til å vaske bilen med. Og ikke bruk spade til å fjerne snø fra bilen! Bruk kost. Anonymkode: 11cd0...ab7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. mai 2021 #3 Del Skrevet 5. mai 2021 Vaske bilen er det beste for å vedlikeholde den. Spyle vekk salt på vinteren. Bilsåpe og høyttrykkspyler er det beste for denslags, og avslutte med håndvask. Men hageslange går greit det også. Snøkost bruker man for å fjerne snø. Isskrape for å fjerne is på ruta. For å bytte dekk trenger du en jekk, hjulkryss, latmannsarm om du ikke får løsnet boltene/mutterne. Felgrens er kjekt for å vaske felgene før de pakkes bort for sesongen. Momentstang er kjekt om man ikke har erfaring med krefter og moment for å feste hjulmutterne. Biltema og Thansen har fint utstyr for den slags 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 5. mai 2021 #4 Del Skrevet 5. mai 2021 Hvis du klarer å løfte ett dekk (med felg) 10 cm over bakken i 2-3 sekunder, så er du sterk nok til å bytte dekk. Jeg er ikke spesielt sterk eller svak for en vanlig kvinne, og klarer å løfte ett dekk med hver arm hvis jeg anstrenger meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Del Skrevet 5. mai 2021 Nicathv skrev (3 minutter siden): Hvis du klarer å løfte ett dekk (med felg) 10 cm over bakken i 2-3 sekunder, så er du sterk nok til å bytte dekk. Akkurat dette kan være en ryggdreper. Jeg er stor og normalt sterk mann, men har lært meg noen knep som letter jobben. Det er et mål å ikke være sliten etter et hjulskift. Det ene er å ikke jekke høyere enn akkurat, slik at du nesten kan sette hjulet borttil navet, og kanskje bare kile skotuppen under, for å justere høyden. Noen hjul sitter fast i senter. Da er det bedre å sparke litt på hver side, enn å prøve å dra det løs. Bruk en latmannsarm til å løsne boltene, og snu den mot venstre, slik at du kan bruke kroppsvekta på den. Å bøye seg, og dra i verktøyet, er ikke bra for korsryggen. Bruk en stålbørste på anleggsflatene, slik at ikke felgen blir liggende an på gammel skitt og rust. Anonymkode: 572d2...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Del Skrevet 5. mai 2021 På biltema selger de ett bor til å bytte dekk. Husker ikke navnet, men det funker bra. Det finnes også stativ man kan legge dekkene på, istede for å måtte løfte de over hodet for å få de på veggen. Evt sett krokene i en høyde som passer deg Anonymkode: 1d69c...14f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 5. mai 2021 #7 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Akkurat dette kan være en ryggdreper. Jeg er stor og normalt sterk mann, men har lært meg noen knep som letter jobben. Det er et mål å ikke være sliten etter et hjulskift. Det ene er å ikke jekke høyere enn akkurat, slik at du nesten kan sette hjulet borttil navet, og kanskje bare kile skotuppen under, for å justere høyden. Noen hjul sitter fast i senter. Da er det bedre å sparke litt på hver side, enn å prøve å dra det løs. Bruk en latmannsarm til å løsne boltene, og snu den mot venstre, slik at du kan bruke kroppsvekta på den. Å bøye seg, og dra i verktøyet, er ikke bra for korsryggen. Bruk en stålbørste på anleggsflatene, slik at ikke felgen blir liggende an på gammel skitt og rust. Anonymkode: 572d2...08c Det er sikkert en fin metode du bruker. Men jeg har aldri bøyd meg eller blitt sliten av hjulskift. Jeg setter meg på huk og løfter hjulet de få centimeterene. For å skru ut/inn boltene bruker jeg en håndholdt maskin som jeg ikke husker hva heter, hvis boltene sitter for hardt for maskinen sitter jeg på huk og løsner de med en latmannsarm. Noen ganger har jeg lagt kroppsvekta på verktøyet. Samme når jeg gjør strammesjekk, legger ikke noe press på ryggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ps; brukte en spade til å måke snø av rutene og da kom det riper på vinduene....synes når sola står på. Er ikke plaget under kjøring men særlig pent er det ikke. Er dette krise? Mulig krise. Ett ruteverksted kan kanskje polere bort noe av det, men hvis ripene er midt i synsfeltet, vil du få problemer på PKK. Jeg lærte den samme leksa da jeg var 18. Noen isskraper har metall, bronse helst. Aluminiumsspade mot glass går derimot ikke bra. Nicathv skrev (37 minutter siden): Det er sikkert en fin metode du bruker. Men jeg har aldri bøyd meg eller blitt sliten av hjulskift. Jeg setter meg på huk og løfter hjulet de få centimeterene. Det er viktig som du sier, å ikke bøye ryggen, men gå ned på huk, og bruk kroppen. Problemet er de hjulene som ikke henger på navet, og du skal holde det på plass, samtidig som du finner hullene, og får entret første bolten. Det er stor forskjell på bilene her, og jeg angriper ikke det du sier. Anonymkode: 572d2...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå