Gå til innhold

Når og hvordan fortelle om graviditet til besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

vi er i uke 6(5+4)  skal på første svangerskapskontroll idag. 

jeg skal til min mor i helgen og hun bor 16t unna. Skal jeg fortelle henne dette i helgen og eventuelt hvordan? 

Om 2uker skal vi fortelle det til svigers og vi vil si det på en artig måte, og ikke bare si jeg er gravid. 

Hvordan fortalte dere det?

Endret av Anonymous 91
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare sa at jeg var gravid. Hva er det du synes er vanskelig?

Anonymkode: 49cc5...0ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bare sa at jeg var gravid. Hva er det du synes er vanskelig?

Anonymkode: 49cc5...0ac

Har da ikke sagt jeg synes det er vanskelig. Jeg sa jeg ikke vil si det rett ut men heller på en morsom måte

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok et par babysokker jeg hadde og la de i en boks jeg hadde. Jeg gav mor boksen og hun var helt satt ut. Først skjønt hun ikke hva det var eller hvorfor hun fikk babysokker og til slutt kom lyset på og hun ble så glad da hun skjønte jeg var gravid. Det ble en veldig koselig stund, og hun kan enda snakke om de sokkene flere år etterpå:)

Anonymkode: c5fd9...a26

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg nok ventet litt med å fortelle det, men det er nok bare fordi jeg selv har opplevd en SA og syntes det nesten var vanskeligere å skulle ta bort gleden til den kommende mormoren, enn å deale med sorgen selv. Ble overrasket over hvor tøft det var, faktisk, selv om alle jo bare var støttende. Men det var bare min erfaring og er jo veldig individuelt❤️

Vi viste graviditetstesten helt ut av det blå mens vi hadde snakket om noe helt hverdagslig, typ: «og jo, forresten - se!», så måtte hun lene seg frem for å se nøye før hun forstod hva det var og begynte å gråte😭

Anonymkode: d43b7...26d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Personlig ville jeg nok ventet litt med å fortelle det, men det er nok bare fordi jeg selv har opplevd en SA og syntes det nesten var vanskeligere å skulle ta bort gleden til den kommende mormoren, enn å deale med sorgen selv. Ble overrasket over hvor tøft det var, faktisk, selv om alle jo bare var støttende. Men det var bare min erfaring og er jo veldig individuelt❤️

Vi viste graviditetstesten helt ut av det blå mens vi hadde snakket om noe helt hverdagslig, typ: «og jo, forresten - se!», så måtte hun lene seg frem for å se nøye før hun forstod hva det var og begynte å gråte😭

Anonymkode: d43b7...26d

Har hatt en SA jeg også. Og synes det var vanskelig fordi da visste ingen at jeg var gravid før det skjedde.  Og da var det vanskelig å snakke med noen om det i etterkant. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare fortalt det uten noe styr. 
Da vi fortalte til svigers at de skulle bli besteforeldre for første gang sa de bare: «Åja. Det var jo hyggelig.» og fortsatte å snakke om kaffen snart var ferdig eller noe. 🙄

Anonymkode: d089c...c33

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville bare fortalt det uten noe styr. 
Da vi fortalte til svigers at de skulle bli besteforeldre for første gang sa de bare: «Åja. Det var jo hyggelig.» og fortsatte å snakke om kaffen snart var ferdig eller noe. 🙄

Anonymkode: d089c...c33

Som jeg har sagt allerede så vil vi ikke bare si det rett ut. Men på en morsom måte.  

Hadde svigers sagt noe slik hadde jeg følt de ikke ble så glade. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Anonymous 91 said:

Som jeg har sagt allerede så vil vi ikke bare si det rett ut. Men på en morsom måte.  

Hadde svigers sagt noe slik hadde jeg følt de ikke ble så glade. 

Vi viste ultralydbilde og "verdens beste bestemor/far" kopp :)

Anonymkode: 3be6b...8a6

AnonymBruker
Skrevet
Anonymous 91 skrev (1 time siden):

vi er i uke 6(5+4)  skal på første svangerskapskontroll idag. 

jeg skal til min mor i helgen og hun bor 16t unna. Skal jeg fortelle henne denne i helgen og eventuelt hvordan? 

Om 2uker skal vi fortelle det til svigers og vi vil si det på en artig måte, og ikke bare si jeg er gravid. 

Hvordan fortalte dere det?

Jeg ville ventet til minst uke 12 før jeg hadde fortalt det til noen. Du er ganske tidlig på vei, og mye kan skje i ukene fremover. 

Anonymkode: d252f...b02

Skrevet

Jeg bare sa jeg var gravid jeg, gjorde ikke noe verre enn det. 😄 Sa det til mine nærmeste når jeg fant det ut og det var vel i uke 8. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kom på middagsbesøk til mine foreldre, skravlet et par timer og da vi satte oss ved bordet og hadde smakt på maten var det tid for "så hyggelig at dere kom på middag!"-skålen. 

I det de andre skålte buste jeg ut med "JEG ER GRAVID". - begge satte drikken sin i halsen av sjokk, men de ble veldig glade selvfølgelig, etter at de fikk prossesert nyheten og satt fra seg glassene 🤣

Anonymkode: b6017...8e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville ventet til minst uke 12 før jeg hadde fortalt det til noen. Du er ganske tidlig på vei, og mye kan skje i ukene fremover. 

Anonymkode: d252f...b02

Og som motsvar til dette:

jeg ville fortalt det til de nærmeste nå, mye kan skje i ukene fremover og det kan være veldig tungt å miste i all hemmelighet. 

du må selv avgjøre TS, hva som passer deg best. 

• Liker 10
Skrevet

Først, så er du etter Norges telling i uke 5. 6+0 så er du i uke 6. Norge teller kun fullgåtte uker 😉

Vi fortalte besteforeldre i slutten av uke 9. Fortalte da bare at de skal bli besteforeldre. Til min bror som hadde bursdag når jeg var 13 uker, ble fortalt det da. Da fikk han et kort som stod "Only the best Brothers get promoted to uncle", et smokkesett og et ultralyd bilde. Så måtte han koble alle tingene selv og ble såå overrasket og glad 🥰

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du vil fortelle er helt opp til deg. Noen synes det er godt å fortelle tidlig, og få trøst og støtte ved en evt sa. Jeg ville ikke si det fordi jeg var redd det ville føre til mas om jeg mistet og de ville vite om jeh skulle prøve igjen osv. 

Vi fortale til svigers først sist, da de bør langt vekke og mannen ville si det når de var på det årlige besøket her. Bare sa det. 

Jeg sa det til mine i uke 14, da gjemte jeg tul bildet midt i feriebildene våre (som de ville se på).

Med andremann fikk storebroren si det rundt uke 14.

Anonymkode: 96ba3...b27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi blir en til på julaften sa vi. Mamma skjønte ikke stort selv om jeg hintet om at personen var i rommet nå. Hun skjønte det først når hun fikk se UL bildet 🤣

Anonymkode: 0973f...880

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi blir en til på julaften sa vi. Mamma skjønte ikke stort selv om jeg hintet om at personen var i rommet nå. Hun skjønte det først når hun fikk se UL bildet 🤣

Anonymkode: 0973f...880

Hahahaha det var gøy! Hvordan reagerte moren din da hun skjønte at hun ikke hadde forstått det første gangen du prøvde å si det? 🤣

• Liker 1
Skrevet

Vi var på besøk hos svigers og hadde kjøpt en blomst, hvor det lå en smokk nedi 😊 

• Liker 1
Skrevet
Patriotpaula skrev (39 minutter siden):

Vi var på besøk hos svigers og hadde kjøpt en blomst, hvor det lå en smokk nedi 😊 

Hmm, det var egentlig en god ide. Takk❤

• Liker 2
Skrevet (endret)
Niny skrev (1 time siden):

Først, så er du etter Norges telling i uke 5. 6+0 så er du i uke 6. Norge teller kun fullgåtte uker 😉

Vi fortalte besteforeldre i slutten av uke 9. Fortalte da bare at de skal bli besteforeldre. Til min bror som hadde bursdag når jeg var 13 uker, ble fortalt det da. Da fikk han et kort som stod "Only the best Brothers get promoted to uncle", et smokkesett og et ultralyd bilde. Så måtte han koble alle tingene selv og ble såå overrasket og glad 🥰

5+4 er 5 fullgåtte uker og 4dager inn i uke 6. Så dermed uke 6😊

Endret av Anonymous 91
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...