AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Kommer meg ikke over forrige gang jeg var hos gynekolog, føler fortsatt på hvor trist jeg ble av kommentaren. Var min første undersøkelse. Har alltid skammet meg over kroppen min og håpet jeg aldri trengte å dra til gynekolog. Det å vise underlivet er noe jeg ser på som relativt OK, men følte fortsatt på skammen over selve kroppen som var synlig, alt fettet. Hadde intense smerter nederst i magen / underliv og fikk hastetime til gynekolog på sykehus. Gynekologen visste jeg var veldig nervøs og ukomfortabel (hun har skrevet dette i journalen). Jeg klarte heller ikke ha sykepleieren i rommet samtidig pga skammen. Viste seg å være en stor cyste på eggstokken. Da jeg lå der med beina spredd full av skam sier hun «du burde være glad du ikke må operere, fordi du er veldig overvektig og det ville vært veldig risikofylt». Ble helt lammet, ville gråte. Er fullstendig klar over vekta selv, men i dette tilfellet syns jeg ikke det var relevant. Fordi jeg skulle ikke operere. Og hvis jeg skulle ha hasteoperert ville jeg fortsatt vært feit og da er det unødvendig å si. Dessuten er jeg ikke SÅ feit at en operasjon ville vært risikofylt (har hørt med andre leger). I journalen fra denne dagen har hun notert hele tre steder at jeg er «veldig overvektig», at jeg følges opp av overvektsklinikk osv. Det var en cyste, noe alle kan få. Men pga vekta følte jeg det ble feil fokus da. Jeg vil aldri tilbake igjen. Er ikke rart unge jenter gruer seg. Når det kommer inn en ung nervøs jente og en gynekolog kommer med en sånn kommentar .. hun kunne ha ventet til jeg fikk på meg truse i det minste. Nå får jeg sikkert mange kommenterer som «er bare å slanke seg» «legen har rett til å kommentere sånt» osv. Så ja, holder på med slanking. Men ikke enig i at en gynekolog trengte å kommentere dette. Anonymkode: 9d4d2...bf6 13
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 "håpet jeg aldri trengte å dra til gynekolog." Det må man om man er kvinne. Det er mange grunner, og din var en cyste. Bra du dro! Leger kommenterer ofte om man er overvektig. Jeg dro til psykiater en gang og nesten det eneste han kommenterte på var at jeg var litt overvektig. Enig i at de trenger ikke fokusere så mye på det. Er mange jeg kjenner og har lest om på nett som har sine symptomer helt bagatellisert, kun fordi legen fokuserer på vekta. Og de får deretter diagnosen for sent. Finn en annen gynekolog? Fortsett å dra, for vi trenger det, men kanskje en annen er bedre for deg! Håper det går bra med deg nå! Anonymkode: 5dd25...c46 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Nei, hun behøvde ikke kommentere dette, og spesielt ikke før du hadde kledd på deg igjen. Dessuten forstår jeg ikke helt poenget med å kommentere det om hun allerede visste at du ble fulgt opp vedrørende dette. Da må man jo anta at du er bevisst problemet. Anonymkode: 8f055...aaa 16
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Helt unødvendig å ta opp at du var overvektig. Heter gynekologen Kristin så er hun kjent for spydige kommentarer og hardhendt undersøkelser. Dra til en annen gynekolog neste gang. Ikke alle er sånn heldigvis. Uheldig at kvinner blir skremt fra stolen. Så på nyhetene for litt siden en reportasje om hjemmetest celleprøve. Å legen sa at det var mange som kviet seg for gynekologiske stolen. Det er ikke rart når man ikke blir behandlet med respekt. Håper du får en grei fremtid.. Anonymkode: 3ae88...d22 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Det er faktisk relevant at du er overvektig, kanskje ikke å si det mens du sitter i stolen, men det er helt nødvendig å kommentere i f.eks journal mtp spørmål rundt behandling som ble valgt/ikke valgt og ved evt behov for behandling i fremtiden. Du sier du ikke er så overvektig, men går du til overvektklinikk så er du jo i en overvektskategori som er farlig og det vil ha betydning både for undersøkelse og behandling. F.eks pleier gynekologen ved undersøkelse å kjenne på magen som en del av undersøkelsen, og det vil så klar være vanskelig å kjenne skikkelig når du har veldig mye fett der, det burde ikke være noen overraskelse. En del med cyster på eggstokken må operere, og det er økt risiko ved både anestesi og selve operasjonen når man er overvektig, det er klart det er relevant å nevne. Jeg er selv overvektig, har gynekologiske problemer, har hatt operativ behandling og blir selvfølgelig ikke sur og støtt fordi gynekologen påpeker overvekten som en faktor, for det er jo helt sant! I steden for å bli sur på gynekologen må du heller jobbe med ditt eget selvbilde. Uansett hva du får av sykdom/skader og behov for behandling vil overvekten ofte være relevant. Det er ikke legen som er dum som påpeker dette, det er du som må akseptere at realiteten er at du er for stor og det er en faktor i utredning og behandling av tilstander tilknyttet din kropp. Anonymkode: 12df7...34e 22
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Det kan være krevende å utføre gynekologisk undersøkelse når pasienten er overvektig. Det er også relevant informasjon for journal. Anonymkode: 8df30...046 6
Chiubi Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har bedre erfaring med mannlige gynekologer. De har litt mer respekt og ydmykhet for det kvinnelige kjønn. Husk at du kan ha med deg en god venn eller venninne inn til konsultasjon. Det blir dratt for en gardin sånn at du ikke ligger blottet for andre enn gynekologen, selv om det er både sykepleier og en venn i selve rommet. At det er en sykepleier der, er for din trygghet, for at du ikke skal bli forulempet på noen måte. Og sykepleier ville vært vitne til hvor dårlig du ble behandlet, og kunne tatt det videre med overlege på avdelingen. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Hei kjære deg! Helsepersonell har dessverre ofte mye fettforakt, i likhet med resten av befolkningen. Leit at du hadde en kjip opplevelse, håper du klarer å bearbeide den og komme over det. Som overvektig er det ekstremt viktig å tale sin egen sak, fordi overvektige får dårligere helsehjelp enn andre. Alle symptomer og plager tilskrives ofte overvekten, så man må noen ganger presse på for å få skikkelig utredning og behandling. Anonymkode: 9f106...bab 7
The Rosestarwoman Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Si ifra til henne at du ble lei deg, spør henne hva hun mente, men si ifr a du ble lei deg.
The Rosestarwoman Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Og husk, ikke skam deg for din egen kropp, du er mer enn bra nok overvektig eller ei, mange varme klemmer ifra meg❤️❤️❤️Sender deg tre hjerter jeg 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Jeg sier hvis jeg vil ha råd om vekta mi drar jeg til en spesialist, nå er jeg her i _____ ærend. Anonymkode: 24668...71c 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har inntrykk av at mange leger (ikke alle) blir desensitivisert etter hvert og rett og slett glemmer at de behandler ekte mennesker med sitt eget følelsesliv. Vi blir etter hvert et objekt med div. feil og utfordringer som legen bare skal fikse, akkurat som en bil. Da kommer slike observasjoner ut fullstendig uten sensitivitet og omtanke. Anonymkode: ca7d4...3fa 7
GammelKaktus Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Har selv aldri opplevd dette men skjønner at du synes dette var ubehagelig. Men å droppe gynekolog livet ut det skal du jo selvsagt ikke en gang vurdere, viktig for kvinnehelsa å få tatt celleprøve og få sjekket andre ting, enten hos fastlege eller gynekolog. Det som kan være lurt er å velge seg en gynekolog som har mange pasienter med PCOS og slike ting, de har som regel forståelse for at man er stor. De vet hva det går i for å si det slik. Men er man feit så er man feit, da kommer det ikke som et sjokk hvis en lege kommenterer det. Men det er måten en gjør det på. Å kommentere til ts som ligger bekymret og med store smerter at hun bør være glad for at det "bare" er en cyste og at hun skal være glad at hun ikke må opereres fordi hun er så feit... Altså, for en fittete oppførsel. Selv om man er lege så må man da kunne oppføre seg på en skikkelig måte. Jeg hadde her vurdert å klage bare så det er sagt, det er en tid og sted for alt og dette var ikke rette tidspunktet å gnåle til det om vekt. En gang har jeg opplevd at en lege har kommentert at jeg var feit og da var det etter at jeg hadde vært på en undersøkelse og han skreiv en kommentar på slutten av konklusjonen at "pasienten burde få hjelp til å redusere sin kroppsstørrelse". Da ble fastlegen veldig lite happy, for det første så vet "vi" at jeg er feit, for det andre det jeg var hos spesialisten hadde ingenting med vekt å gjøre, ingenting med min vekt som påvirket det jeg var hos han med. Men ja, fastlegen ble mer irritert enn meg, hun bare tålte ikke den kommentaren, "leste han ikke at du hadde PCOS heller"... 😄 Det som er litt morsomt er jo at jeg har truffet kona i sosiale settinger og hun er ganske så stor, Jeg hadde ingenting i mot kommentaren sånn egentlig, første og siste gang som jeg kan huske iallfall der det er blitt kommentert. Og den kommentaren den skriver han til alle som har BMI over 25 bare så det er sagt. Så om du har BMI 29 er 39 så er det samme greia for han. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, hun behøvde ikke kommentere dette, og spesielt ikke før du hadde kledd på deg igjen. Dessuten forstår jeg ikke helt poenget med å kommentere det om hun allerede visste at du ble fulgt opp vedrørende dette. Da må man jo anta at du er bevisst problemet. Anonymkode: 8f055...aaa Kan jo hende hun kommenterte det for at TS skal forstå alvoret av fedmen hennes. Er veldig mange overvektige som trenger å få det inn med tskje. Er jo fornektelse over ens egen vekt og faren som følger med det som har ført til fedmen hos de fleste. Hun kunne ha ventet til hun hadde kledd seg, helt enig i det. Men kommentaren er jo veldig relevant for TS. Fedmen og følgene av den er brutal, den duller ikke med en og det bør heller ikke legen gjøre. Anonymkode: 2b1ba...6b3 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Jeg synes du skal sende dette innlegget som en erfaring til det aktuelle sykehuset. Fetmenfattet på Instagram skriver om akkurat dette i en post - og det tas også opp i gårsdagens VG (?) ang fertilitet og overvekt ifbm TVprogrammet «Eit fett liv». Essensen er: man møtes som overvektig, og får dårligere behandling pga det. Vekten din var jo relevant for kirurgi, men hun formulerte seg veldig ydmykende. Hun møtte ikke deg som person, men vekten din. Anonymkode: 19bf8...8ee 4
Jadzia Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Velkommen til livet... Høres kanskje brutalt ut, men det er fakta. Jeg er langt fra blant de største, men klart overvektig. Det er ikke EN ting jeg har kommet til leger/spesialister med, uten at vekta er nevnt. Gravid - risiko pga vekt, magevondt - vekt, vondt i ryggen/nakken - vekt, astma - vekt osv. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 man må slutte og stikke hodet i sanden og forstå at overvekt er noe leger er opptatt av. hvor høy er din bmi? vurdert operasjon? Anonymkode: 1eaa9...db5 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 Ikke sikkert hun tenkte over hva hun sa og at det kunne tolkes sårt. En fagperson er først og fremst opptatt av faget, Ikke alle er like oppmerksom på at mange har såre punkt, f.eks. unge kvinner som tar seg nær av vekt kommentarer. Anonymkode: e5394...997 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 Og dette er en stor grunn til at mange overvektige nødig drar til legen om det ikke står om livet eller smertene er så sterke at man ikke klarer å stå oppreist. Man vet hva som kommer, uansett årsaken til plagene. Og det er så unødvendig. Det er helt greit at overvekt tas opp, men da må det gjøres skikkelig og respektfullt. Ikke som en hastetime hos gynekolog. Og å slenge sånne kommentarer som hun gjorde, hjelper ikke. Det må tas opp på en ordentlig måte. Jeg kvidde meg for å gå til gynekolog pga overvekten og utsatte det i nesten 10 år. Til slutt så måtte jeg, da smertene ble for store. Men jeg lette nøye etter en gynekolog og fant en helt nydelig dame. Dit går jeg gladelig igjen. Anonymkode: 94c5a...abc 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 Å aldri dra til gynekolog igjen er ikke noe alternativ, du kan få kreft og annet som blir avdekket ved undersøkelse. Velg en mannlig gynekolog, de er ofte mye mer ålreit. Anonymkode: c3ff1...677 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå