Gå til innhold

Venninnen til min datter snakker stygt om sin stemor.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datters venninner, som også er naboene våre er stesøstere, der mor til den ene og far til den andre er kjærester/samboere. 

Disse stesøstrene har med tiden gått fra å være veldig gode venninner til omtrent å "hate" hverandre. Når de begge er hjemme hos oss oppfører de seg, men både mor og far ( som da også er den enes stefar og stemor) har vært åpen på at de ikke tåler hverandre spesielt godt. 

Problemet nå er at den ene av de virkelig ser ut til å mislike stemoren sin. Hun sier stygge ting, og ganske kjipe ting jeg ikke kan se for meg at stemmer. ( men hva vet vel jeg hva som foregår bak andres lukkede dører) 

Det er ingenting å tilkalle bv for, men virker som det er dårlig stemning der. 

Burde jeg si i fra om hva den ene av jentene sier, eller burde jeg bare ikke blande meg?  

Jeg hadde selv satt pris på å få vite dersom jeg hadde hatt et stebarn som baksnakket meg, slik at vi kunne fått ordnet opp, men ikke sikkert andre tenker likt. 

Jentene er 9 år forresten. 

Anonymkode: 17568...52c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg syns IKKE du skal si i fra, så fremt det ikke handler om noe som grenser mot omsorgssvikt! Hvorfor? Fordi at dette barnet sier noe i «fortrolighet» hos dere og har åpenbart behov for å snakke om noe som plager henne, hvis det er sånn at hun har fått en stemor og en stesøster er det i seg selv vanskelig, masse vanskelige følelser rundt dette. Barn må få ventilere uten at noen skal springe tilbake til foreldrene å si i fra. Leste en gang en artikkel om et fosterbarn og hennes fosterforeldre: der ungdommen hadde sittet på et samlingssted med flere å snakket stygt om fosterforeldrene, en venninne av fostermoren hadde hørt dette og  tok affære å fortalte dette til fostermor. Responsen hennes var fantastisk syns jeg, for da hadde hun svart: det er bra, da er alt sånn som det skal være med ungdom i hus! Egne barn, stebarn, fosterbarn osv er BARN og de kommer til å snakke stygt om foreldrene av mange grunner, oftes fordi de ikke får det som de vil eller møter motstand, da henvender de seg til andre for å søke bekreftelse for sin opplevelse av at mamma, pappa, stemor, stefar osv er dumme, slemme, idioter... Steforeldre er gjerne ekstra dumme fordi barnet har ikke valgt de inn i livet sitt selv og er gjerne en konkurrent om tid og oppmerksomhet...

Anonymkode: 1c22c...0dc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg er både enig og uenig. Tenker om stemor vet noe så kan ting bedres på den ene siden, på den andre siden helt enig i det du skriver. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller henvendt meg til jentungen. Sagt i fra at man ikke snakker sånn om andre og hadde forsvart stemoren. Ikke er det nor særlig at stesøsteren hører så mye stygt om sin egen mor heller. 

Anonymkode: 52621...d98

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hva hun sier. Er det at hun er frekk og baksnakker, eller at hun fremstiller stemor som fæl? 

Anonymkode: 8500a...38f

Skrevet

Kunne du eventuelt tatt en prat med de voksne, så de kunne tatt samtalen med barna sine?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på at stemoren ikke er klar over at jenta ikke liker henne 

Anonymkode: 68f73...acc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det hun sier ikke er skadelig (vold, rus, overgrep) syns jeg du skal holde det for deg selv, men heller være en samtalepartner for barnet. Snakke med henne og være der. Hjelp henne til å reflektere og tenke over hva som skjer. 

Det vil du få igjen for senere når hun og din datter er tenåringer og vet at de kan komme til deg med problemer. 

Eskalerer det, så er det jo mulig å si noe til far eller stemor. 

Anonymkode: 6ee75...834

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det dreide seg om tenåringer . 
Hører du sånt prat når de er hos deg , så kan  du ta henne tilside og ta en prat . 
En negativ oppførsel avslører et undertrykt problem , og da kan det være godt å ha en voksen som har tid til å lytte og som kanskje stiller de riktige spørsmålene ..
Sjalusi kanskje ? Den ene  får mere enn den andre ? 

Anonymkode: 5db17...861

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! Ts her. 

Så vidt jeg vet er det ingen rus eller vold. Jeg vet jo ikke hva som foregår bak lukkede dører, men utad er stemor en veldig flott dame og hun har et godt forhold til sin datter. Om det er sjalusi det dreier seg om er mye mulig, kommentarene går på at hun ikke liker stemor og bare snakker nedsettende om henne. Da også gjerne foran stesøster. Leit at hun hører mye drittsnakk om sin egen mor. 

På nyttårsaften var vi ute i gaten og sendte opp raketter og da spurte stemor om å ta bilde, det fikk hun ikke lov til, men i neste øyeblikk spør hun sin far om han kan ta bilde. Det virker noe utspekulert og kalkulert i den grad det er mulig i en alder av 9 år. Denne jenta er forøvrig "langt mer voksen" i oppførsel en min datter og stesøster. Så man skulle gjerne tro hun var tenåring.  

Jeg tenker jeg skal spørre neste gang, hvordan har du det hjemme hos pappa og stemor? Er det noe du syns er leit siden jeg hører du sier ting som ikke er så hyggelig om xx f.eks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si ifra at du godt kan snakke med henne, men at det da er for å finne løsninger. Kanskje hun er inne i en litt vanskeligere periode...noen er f.eks tidlig ute med puberteten. I familier uten stesøsken er det også vanlig med perioder der søsken og foreldre ikke går så godt overens....

Anonymkode: f4650...076

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her burde de jo endret på samværet til ungene sånn at de hadde annenhver uke med hvert av barna. Høres virkelig ikke ut som en god situasjon for noen av barna. Spesielt den som må høre så mye dritt om sin egen mor.

Anonymkode: f6cf5...f77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her burde de jo endret på samværet til ungene sånn at de hadde annenhver uke med hvert av barna. Høres virkelig ikke ut som en god situasjon for noen av barna. Spesielt den som må høre så mye dritt om sin egen mor.

Anonymkode: f6cf5...f77

ja, der er jeg enig. Jentene ses jo hver dag på skolen uansett, de kunne Evnt hatt den ene helgen sammen. Men det er ikke noe jeg kan bestemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...