Gå til innhold

Hva slags boliger finner man på Tåsen? Og er det dyrt der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste tiden vurdert å flytte til Oslo og jeg har konkludert med å finne en bolig på vestkanten i Oslo, og hørt mye bra om Tåsen. Så jeg lurte på om Tåsen er et fint sted å bo? Er boligprisene der høye? Hva slags boliger finnes der? Er det hus, villaer eller leiligheter? Er området et veldig "vestkantstrøk" og sossete som feks Slemdal, Vinderen, Holmenkollen eller Bygdøy? Jeg har helst ikke lyst til å flytte der det er veldig sossete, og ønsker ikke at barna mine skal ha moncler jakker osv når de blir ungdommer. Er Tåsen skole en skole å satse på eller ikke? Setter pris på omtalelser på området. Takk på forhånd. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig dyrt og sossete ja. Villastrøk, med noen få blokker her og der. 

Anonymkode: 0d918...0ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tåsen er dyrt, du kan sikkert kjøpe- eller leie en leilighet i en blokk der, men det blir vanskelig å ta en hopp videre til større bolig. Så jeg ville kanskje anbefalt et annet område. Tåsen skole er egentlig ikke noe å satse på.. Det er en av de hviteste skoler i Oslo, noe som er sikkert positivt for mange, men det er stor merkepress, og skolen er overfylt av elever. 

Hva med Korsvoll? Kjelsås/Grefsen? Korsvoll synes jeg er veldig bra pga nærheten til skogen, det tror jeg er perfekt til barnefamilier. Men ja, blir jo litt usentralt i forhold til Oslo sentrum. 

Evt, fra Nordstrand, både sørover og mot e6, tror jeg også er områder som er mer "demokratiske", eller folkelige da. Uten å være altfor innvander-preget.  Selve Nordstrand er igjen veldig dyrt (en smule billigere enn Tåsen bare).

tenker da her, sånn på finn.no kartet:

image.png.b10b7b2fe67b0ead77af883d5b058ad3.png

Anonymkode: 095a9...6cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar forbehold om at jeg ikke vet noe om din økonomi. Men ettersom du spør om prisnivå, tenker jeg at du ikke har et ubegrenset budsjett. Det kan være lurt å begynne med å orientere deg om priser på Finn.no, og gjøre research på områdene i etterkant. Og husk at mye går godt over takst, så prisene i boligannonsene er ikke nødvendigvis representative.

Dette er ikke ment på en nedlatende måte, men jeg har hatt flere venner som skal bosette seg i Oslo og har veldig bastante oppfatninger om at de skal bo på «vestkanten». Og så er de ikke forberedt på prisnivået i det hele tatt. 

Tåsen har både eneboliger og blokkleiligheter, men er relativt dyrt. I villaområdene bor det mange kjente skuespillere og andre offentlige personer. En kollega kjøpte villa i nærheten av Tåsen, og jeg tror at han fortalte at han hadde betalt 15 millioner. Men det er noen år siden nå, samme bolig ville nok ha vært vesentlig dyrere i dag.

Oslofolk har tradisjonelt vært veldig opptatt av «gode» og «dårlige» områder, og det gjenspeiles i hva man leser på nettforum etc. om områder i Oslo. Men i realiteten er prisnivået blitt så høyt at de «dårlige» områdene gentrifiseres i høyt tempo. Om noen år er det ikke «dårlige områder» igjen.

Anonymkode: 0f22a...ebe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan skrive under på at så kalte "dårlige områder" slettes ikke trenger å være dårlige i det hele tatt, det er mest fordommer. 

Anonymkode: a41b5...9e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Martnas skrev (12 timer siden):

Jeg har den siste tiden vurdert å flytte til Oslo og jeg har konkludert med å finne en bolig på vestkanten i Oslo, og hørt mye bra om Tåsen. Så jeg lurte på om Tåsen er et fint sted å bo? Er boligprisene der høye? Hva slags boliger finnes der? Er det hus, villaer eller leiligheter? Er området et veldig "vestkantstrøk" og sossete som feks Slemdal, Vinderen, Holmenkollen eller Bygdøy? Jeg har helst ikke lyst til å flytte der det er veldig sossete, og ønsker ikke at barna mine skal ha moncler jakker osv når de blir ungdommer. Er Tåsen skole en skole å satse på eller ikke? Setter pris på omtalelser på området. Takk på forhånd. 

Hva med Nesodden? 

Anonymkode: b02cf...8aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tåsen er dyrt, du kan sikkert kjøpe- eller leie en leilighet i en blokk der, men det blir vanskelig å ta en hopp videre til større bolig. Så jeg ville kanskje anbefalt et annet område. Tåsen skole er egentlig ikke noe å satse på.. Det er en av de hviteste skoler i Oslo, noe som er sikkert positivt for mange, men det er stor merkepress, og skolen er overfylt av elever. 

Hva med Korsvoll? Kjelsås/Grefsen? Korsvoll synes jeg er veldig bra pga nærheten til skogen, det tror jeg er perfekt til barnefamilier. Men ja, blir jo litt usentralt i forhold til Oslo sentrum. 

Evt, fra Nordstrand, både sørover og mot e6, tror jeg også er områder som er mer "demokratiske", eller folkelige da. Uten å være altfor innvander-preget.  Selve Nordstrand er igjen veldig dyrt (en smule billigere enn Tåsen bare).

tenker da her, sånn på finn.no kartet:

image.png.b10b7b2fe67b0ead77af883d5b058ad3.png

Anonymkode: 095a9...6cb

Tåsen er dyrt, ja. Men rolig og hyggelig område, bodde der som student. Gode kollektivforbindelser også. Kan ellers anbefale Årvoll/Tonsenhagen som er billigere, men fortsatt dyrt (rekkehuset vårt ble nylig taksert til 11 mill). Ligger nært marka, kort vei til byen og utrolig hyggelig og fint sted å bo.

Anonymkode: ee23d...27b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan skrive under på at så kalte "dårlige områder" slettes ikke trenger å være dårlige i det hele tatt, det er mest fordommer. 

Anonymkode: a41b5...9e7

Ja, jeg som skrev innlegget bor i et såkalt «dårlig område».

Bruker kort tid til sentrum og marka, og flere av mine venner har bosatt seg i det samme området etter å ha vært på besøk.

I likhet med meg er de innflyttere, og orienterer seg ved å snakke med folk som er født og oppvokst i Oslo. Og mange av dem har er anstrengt forhold til områder som var sosialt belastet for 10-15 år siden.

Men nå går hybelleiligheter på 16-20 kvadrat ca. 2,3-2,5 millioner i disse områdene. Dersom man skal oppfylle kravene i boliglånsforskriften i Oslo bør man ha relativt solid egenkapital og/ eller lønn for å klare det. Så de minste leilighetene i de «dårlige» områdene fylles nå opp av sykepleiere, lærere og andre offentlig ansatte med 3-5 års høyere utdannelse. De som er dårligst stilt havner på leiemarkedet eller presses ut av Oslo. Jeg synes ikke sistnevnte er udelt positivt, men det er realiteten.

Så «dårlige områder» i Oslo er et relativt begrep. En enebolig i et «dårlig område» koster fort 10-12 millioner, om ikke mer.

Anonymkode: 0f22a...ebe

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 11.51):

Hva med Nesodden? 

Det er utenfor Oslo da, hun/han ville flytte innenfor Oslo 

• Liker 1
Skrevet
On 5/5/2021 at 11:51 AM, AnonymBruker said:

Hva med Nesodden? 

Hvordan I all verden er Nesodden et alternativ til Tåsen? 

TS må sjekke prisnivå på finn, eneste måte å finne ut om man har råd til Tåsen eller ikke. 

Ellers er det som andre sier, de dårlige områdene har blitt dramatisk bedre. 

• Liker 3
Skrevet

Du finner fort prisnivået på Finn.no. Tåsen er, som de fleste villaområdene på Oslo vest, snobbete. Du kan sjekke ut Tonsenhagen, der er det mindre snobbete og ganske sentralt. 

Anonymkode: 19d2c...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...