Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en traumatisk førstegangsfødsel, det tok meg over ett år før jeg turde å ha sex igjen (med ppiller+kondom) pga frykt for nytt svangerskap. Bruker ennå dobbel prevensjon, 5 år senere. Å føde vaginalt igjen er helt 100% uaktuelt. ALDRI skjer det. Men vi ønsker oss gjerne et barn til. Er det noen som har fått innvilget ks før svangerskapet, pga fødselsangst? Tenkte jeg skulle bestille time hos lege og diskutere det, men vil høre her først om det faktisk er mulig. Å bli gravid og deretter spør om KS tar jeg ikke sjansen på. Jeg fikser ikke tanken en gang på å evt bli nektet dette og stå der gravid og tvunget til å føde igjen. Jeg er så fast bestemt på å aldri føde igjen at jeg garanterer med absolutt sikkerhet at et svangerskap uten avtale om ks - vil ende i abort på tross av barneønsket vårt. Så å vente og se, prøve og se, gå til samtaler osv er ikke vits å foreslå - jeg er helt låst på dette. Aldri igjen. 

Så, har noen her fått innvilget ks/lovet ks før svangerskapet? Er dette i det hele tatt en mulighet?

Anonymkode: bb262...9e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde en traumatisk førstegangsfødsel, det tok meg over ett år før jeg turde å ha sex igjen (med ppiller+kondom) pga frykt for nytt svangerskap. Bruker ennå dobbel prevensjon, 5 år senere. Å føde vaginalt igjen er helt 100% uaktuelt. ALDRI skjer det. Men vi ønsker oss gjerne et barn til. Er det noen som har fått innvilget ks før svangerskapet, pga fødselsangst? Tenkte jeg skulle bestille time hos lege og diskutere det, men vil høre her først om det faktisk er mulig. Å bli gravid og deretter spør om KS tar jeg ikke sjansen på. Jeg fikser ikke tanken en gang på å evt bli nektet dette og stå der gravid og tvunget til å føde igjen. Jeg er så fast bestemt på å aldri føde igjen at jeg garanterer med absolutt sikkerhet at et svangerskap uten avtale om ks - vil ende i abort på tross av barneønsket vårt. Så å vente og se, prøve og se, gå til samtaler osv er ikke vits å foreslå - jeg er helt låst på dette. Aldri igjen. 

Så, har noen her fått innvilget ks/lovet ks før svangerskapet? Er dette i det hele tatt en mulighet?

Man kan bli lovet ks før graviditet av en gynekolog, så møter man en annen under svangerskapet som har en annen mening. Så det er sjansen du tar. 

Anonymkode: 82e66...ae7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har mulighet / lyst til et utenlandsopphold kan dere jo søke dere til et land der KS er mer utbredt. Norge er vel ganske restriktive på det. Ganske omfattende idé dog.

Anonymkode: 8fb51...386

AnonymBruker
Skrevet

Nei. At du hadde en traumatisk første fødsel, betyr jo ikke at den neste blir likedan. KS er en stor operasjon som ikke er til det beste for barnet. 

Anonymkode: 6e8fc...be9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Dra heller til utlandet og fød hvis du må ha keisersnitt.

Anonymkode: a1cec...d85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det finnes kvinner som har opplevd traumatisk fødsel som har fått det på papir at neste gang får de keisersnitt om de ønsker. Det ville jeg tatt opp med sykehuset der du fødte og bedt om en gjennomgang av opplevelsen din. I tillegg ville jeg faktisk rådet deg til å be om hjelp rundt dette, for det høres ut som det påvirker livet ditt en hel del.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 0c0f5...730

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da blir det ikke flere barn her :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at det finnes kvinner som har opplevd traumatisk fødsel som har fått det på papir at neste gang får de keisersnitt om de ønsker. Det ville jeg tatt opp med sykehuset der du fødte og bedt om en gjennomgang av opplevelsen din. I tillegg ville jeg faktisk rådet deg til å be om hjelp rundt dette, for det høres ut som det påvirker livet ditt en hel del.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 0c0f5...730

Ja det gjør det men jeg makter ikke å snakke om det.. jeg orker ikke å gå i regelmessige samtaler med helsepersonell så mener «alt gikk jo bra» og rippe opp i dette her

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det gjør det men jeg makter ikke å snakke om det.. jeg orker ikke å gå i regelmessige samtaler med helsepersonell så mener «alt gikk jo bra» og rippe opp i dette her

Vet ikke hvordan økonomien din er, men du kan ta selvvalgt ks ved privatsykehus som Portland Hospital og St.Marys hospital (Ludo Wing) i London. 

Sist jeg sjekket kostet det litt i underkant av 100 000 NOK ved Portland Hospital. 

Ellers ville jeg startet med å finne en god privatpraktiserende gynekolog å diskutere dette med. Det er fritt sykehusvalg i Norge, så du får det nok innvilget et eller annet sted.

Lykke til!

Anonymkode: 4d7d8...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ganske likt som deg, og spurte legen. Han kunne ikke hjelpe meg, men skrev i journalen at fødsel nr. 1 var traumatisk og at jeg ønsket planlagt keisersnitt ved evt. ny graviditet. Det skal sies at det til slutt endte i akutt keisersnitt med første.... Verste jeg har opplevd. Så jeg har lovet meg selv at lignende opplevelse aldri skjer igjen. Legens notat hjelper nok lite hvis jeg først tør... Kommer an på hvem man møter.

Anonymkode: 1c2da...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Har lest om flere så har fått det. Få henvisning til sykehuset å ta det derifra. Ikke hør på alle de negative.

Får du det inn i journalen så skal det gå fint. 

Anonymkode: d2c9a...78a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har lest om flere så har fått det. Få henvisning til sykehuset å ta det derifra. Ikke hør på alle de negative.

Tror kanskje du er litt vel optimistisk her. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet om veldig mange som har hatt en traumatisk førstegangsfødsel og som har fått innvilget keisersnitt i andre svangerskap. Ingen ble lovet det på forhånd, men av alle de jeg vet om var det null stress å få det innvilget ved fødsel nummer 2 ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror kanskje du er litt vel optimistisk her. 

Tror du er litt vel pessimistisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Body Lotion skrev (2 minutter siden):

null stress å få det innvilget ved fødsel

Samme her, var ikke stress i det hele tatt og jeg er førstegangsfødende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg fikk samtale på sykehuset om forrige fødsel når jeg var gravid gang nr 2. Nettopp for å bearbeide det at jeg hadde "traumer" fra første fødsel, og gruet meg veldig til hva som møtte med ved en ny fødsel. 

Møtte en veldig forståelsesfull og lyttende jordmor, i EN samtale, som både hjalp meg å bearbeide det som hadde skjedd første gang, og å finne løsninger som trygget meg rundt ny fødsel. (Jeg er livredd KS, så for meg var det ikke et alternativ.) 

Tror at hvis jeg hadde bedt om det, så kunne jeg fått samtale med denne jordmoren på sykehuset som var spesialist på sånne som meg, med angst og dårlige opplevelser, til å bearbeide dette FØR jeg ble gravid. 
Det er bare ingen som opplyser om at sånne muligheter finnes. 

Kontakt fastlegen din og be om at denne kontakter sykehuset der du fødte/skal føde, og ber om at du får en time der forrige fødselsopplevelse gjennomgås, og mulige løsninger for ny fødsel finnes. 

Jeg følte at jeg ble veldig godt lyttet til, hørt, tatt alvorlig og at det jeg ba om ble tatt til følge. Til tross for at jeg selv tenkte at mine tanker og krav i stor grad kunne fremstå som "krisemaksimerende", og at "det gikk jo bra sist". 

De holdt det de lovet når jeg kontaktet sykehuset under fødsel også, så det var ikke bare at de "jattet med" i samtalen. Mine behov ble notert og tatt hensyn til. 

Vet om flere som har fått innvilget KS på grunn av traumatiske opplevelser ved første fødsel. (Mener noen også har fått det bekreftet før de ble gravide.) 

Anonymkode: 0df71...d69

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar, da blir det ikke flere barn her :) 

Jeg fikk min første med snitt og ble lovet snitt med andre også, så jo det er mulig og det skal mye til at de bryter den avtale.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så enkelt er det ikke nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så enkelt er det ikke nei.

Det vil variere! Skjønner ikke de som mener det er sååå vanskelig.

fikk selv KS lett nå i år.

AnonymBruker
Skrevet

Fint om dere som skriver «det er ikke så enkelt» kan skrive hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...