Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsmor og er veldig overveldet. De to første ukene var baby veldig enkel, spiste og sov. Nå er baby snart tre uker og jeg synes det er stor endring. Mye mer armer og bein, mye mer gråt. Er dette naturlig? Når begynte deres baby å kreve mer? 

Anonymkode: d1981...6bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi opplevde akkurat det samme. Baby bare sov og ammet de tre første ukene, mens etter det kunne vi mer se hva slags type han egentlig var (veldig aktiv og særdeles negativt innstilt til søvn 😅). Syns egentlig tiden fra 3 uker til ca 6 mnd var ganske pyton.. Ikke for å skremme eller noe, men jeg synes det var en krevende tid. 

Skrevet

Tror nok vi er mange med samme opplevelse som førstegangsforeldre. Men det jeg kan trøste deg med, er at det kommer til å være MANGE perioder som FØLES lange der og da, men når du ser tilbake i ettertid, vil det føles mye kortere.

Min baby hadde litt gulsott, og sov nesten hele tiden de første ukene. Måtte vekkes for måltid osv. Så for meg var det en trøst at babyen var mer våken og alert.

Og om et par uker er det en ny ting som er vanskelig, og et par uker senere er det glemt pga et nytt "problem". Helt vanlig, altså. Mitt råd til deg er, hvis du føler deg usikker på noe, ta kontakt med helsestasjonen. Og du får det bedre som forelder om du bare først som sist godtar at babyer er vesener som endrer seg RASKT. Jeg brukte litt tid på å finne ut av det der, og det ble mye unødvendige tårer, men så hadde jeg en prat med helsesykepleier som fortalte meg at det er helt normalt, og etter det skyldte jeg alltid på "jaja, han forandrer seg så fort, snart er det en ny periode" :)

Lykke til med den nye poden! Babytiden er definitivt slitsom, men prøv å husk å kos deg med den også, for vips, så er den borte og du sitter med en stor unge på fanget 😁

Ah, og en ting til. Prøv swaddling! Finnes masse videoer som forklarer hvordan du pakker inn baby på en trygg måte. Kan hende babyen din roer seg litt med det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er vanlig. Jeg har hatt det sånn med alle mine tre barn. Jeg synes den mest utfordrende tiden var fra 2-3 uker til 2-3 mnd. Etter det blir det mer forutsigbart. 

Anonymkode: 218ba...cd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine er født litt etter termin (4 dager, 6 dager og 10 dager) og de har hengt på puppen alle som en, er det ikke det babyer gjør uansett? 😅 Med amming så har de villet ha mat fra alt fra en time til tre timer senere, og mange ganger innimellom der bare for kosen. Amming er veldig intenst, syntes jeg. Jeg har aldri klart å fullamme så veldig lenge, men minste her er straks fire uker så vil ikke gi meg enda, selvom det er hektisk med to andre barn i huset. 
Men tilbake til poenget - babyer henger vel stort sett i puppen uansett 😅

Anonymkode: 783be...2dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er førstegangsmor og er veldig overveldet. De to første ukene var baby veldig enkel, spiste og sov. Nå er baby snart tre uker og jeg synes det er stor endring. Mye mer armer og bein, mye mer gråt. Er dette naturlig? Når begynte deres baby å kreve mer? 

Helt vanlig.  Ammer du? Etterhvert som babyen krever mer mat får man økedøgn og da er ofte baby urolig. Legg til oftere så blir brystene stimulert til å lage mer melk. 

Anonymkode: 7ee2b...7e0

AnonymBruker
Skrevet
jaromei skrev (4 timer siden):

Tror nok vi er mange med samme opplevelse som førstegangsforeldre. Men det jeg kan trøste deg med, er at det kommer til å være MANGE perioder som FØLES lange der og da, men når du ser tilbake i ettertid, vil det føles mye kortere.

Min baby hadde litt gulsott, og sov nesten hele tiden de første ukene. Måtte vekkes for måltid osv. Så for meg var det en trøst at babyen var mer våken og alert.

Og om et par uker er det en ny ting som er vanskelig, og et par uker senere er det glemt pga et nytt "problem". Helt vanlig, altså. Mitt råd til deg er, hvis du føler deg usikker på noe, ta kontakt med helsestasjonen. Og du får det bedre som forelder om du bare først som sist godtar at babyer er vesener som endrer seg RASKT. Jeg brukte litt tid på å finne ut av det der, og det ble mye unødvendige tårer, men så hadde jeg en prat med helsesykepleier som fortalte meg at det er helt normalt, og etter det skyldte jeg alltid på "jaja, han forandrer seg så fort, snart er det en ny periode" :)

Lykke til med den nye poden! Babytiden er definitivt slitsom, men prøv å husk å kos deg med den også, for vips, så er den borte og du sitter med en stor unge på fanget 😁

Ah, og en ting til. Prøv swaddling! Finnes masse videoer som forklarer hvordan du pakker inn baby på en trygg måte. Kan hende babyen din roer seg litt med det.

Vet du, det du sier der tenkte jeg på i stad! Tenkte at for et par dager siden var det noe annet jeg gikk og bekymret meg for, og noen dager før der igjen var det noe helt annet. Det er kanskje bare slik det er, og jo fortere man innser det jo lettere blir det kanskje.

Takk for fine tips, swaddling skal jeg sjekke ut. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle mine er født litt etter termin (4 dager, 6 dager og 10 dager) og de har hengt på puppen alle som en, er det ikke det babyer gjør uansett? 😅 Med amming så har de villet ha mat fra alt fra en time til tre timer senere, og mange ganger innimellom der bare for kosen. Amming er veldig intenst, syntes jeg. Jeg har aldri klart å fullamme så veldig lenge, men minste her er straks fire uker så vil ikke gi meg enda, selvom det er hektisk med to andre barn i huset. 
Men tilbake til poenget - babyer henger vel stort sett i puppen uansett 😅

Anonymkode: 783be...2dc

Jeg er sjokkert over hvor intenst det er. Tror det blir med denne ene gangen for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette er vanlig. Jeg har hatt det sånn med alle mine tre barn. Jeg synes den mest utfordrende tiden var fra 2-3 uker til 2-3 mnd. Etter det blir det mer forutsigbart. 

Anonymkode: 218ba...cd3

Føler jeg har fått en helt ny baby jeg nå på tredje uken. Kjenner han ikke igjen omtrent fra starten. 

AnonymBruker
Skrevet
Regnbuefisk skrev (13 timer siden):

Vi opplevde akkurat det samme. Baby bare sov og ammet de tre første ukene, mens etter det kunne vi mer se hva slags type han egentlig var (veldig aktiv og særdeles negativt innstilt til søvn 😅). Syns egentlig tiden fra 3 uker til ca 6 mnd var ganske pyton.. Ikke for å skremme eller noe, men jeg synes det var en krevende tid. 

Synes det er fint med mødre som bare er ærlige. Det kan jo ta knekken på ENHVER å gå gjennom spedbarnsfasen. Det er jo en viss trøst i å høre at andre også syntes det var ekstremt belastende. Da føler man seg ikke så mislykket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Ny uke - ny baby» var motto her i huset 😅 Lykke til ❤️

Anonymkode: ad2a5...06a

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste "våknet også til" etter et par uker, og det gikk fra at hun spiste og sov og bæsjet litt en gang i blant til mer uro. Som en annen bruker var inne på, var det som om hun hadde vært sliten og kommet seg igjen etter fødsel og alle inntrykk fram til det, og da så vi plutselig at det var en aktiv og intens krabat vi hadde fått i hus. Yngste barn fortsatte å sove mye de første månedene, hun var urolig og gråt en del på kveldstid, men var ellers mye roligere enn søsteren.

Så det er normalt at det er intenst. Men man kan også gjerne se andre i barselgruppen som sover rolig og gråter lite. (det gjorde i hvert fall jeg første gang), og det er også normalt, uten at det er noe feil med deg og ditt barn eller de gjør mer rett. 

Anonymkode: b821b...925

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...