AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Har det mye å si? Har selv jobbet ved siden av skolen siden jeg var fjorten. Men jeg var også skolelei og droppet ut av videregående for å jobbe i stedet. Siden da har jeg slitt med å fullføre utdannelsen. Mangler fortsatt fag for å få fullført bachelor studiet. Har en grei jobb i dag med at jeg har jobbet meg opp. Men mange unge jobber ikke noe særlig før dem nesten er ferdig meg bachelor studiet. Jeg har ungdommer selv i huset og vi har ikke pushet på dem at dem få seg jobb ved siden skolen eller sommerjobb. Dem får ikke drive dank heller. Vi har begynt å snakke litt om det at det er kanskje greit å begynne å se seg etter noe, men vi er veldig opptatt av dem ikke skal brenne seg ut i arbeidslivet og heller fokusere på skolen, trening, fritid og venner. Dem gjør det også veldig bra på skolen, og vi er veldig opptatt av at dem skal klare å ta seg en utdannelse med engang og ikke gjøre slik jeg gjorde 🙈 Lang og tung vei som jeg har gått unner jeg ikke dem. Blir alltid en lønnstaper osv Noen av dere som ikke har jobbet så mye ved siden av skolen/studier som har endt opp i en veldig godt betalt jobb? Anonymkode: b61e9...668
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Tviler på at det har noe særlig å si så samt det ikke er "bortskjemte" barn som får absolutt alt. Hadde ikke jobb før sommeren jeg gikk ut av videregående. Etter det jobbet jeg bare ferier i studietiden + et kort vikariat ved siden av studiene en periode. Er blant dem som startet senere med jobb i kretsen. Har klart meg veldig fint, men det handler nok mest om personlighet og interesser ellers. Flyttet ut som 16åring og måtte styre økonomien selv derfra, så lærte mye på en gang og relativt tidlig. Søsken var på samme nivå av ansvar og selvstendighet en del år etter meg. Anonymkode: 65363...d74 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Jeg jobbet i ca 2 mnd på vgs, men sluttet pga angst. Jeg klarte rett og slett ikke. Har hatt gode karakterer og klart meg bra på skolen. Gikk allmenn påbygg og studerte etter det. Tok et årsstudium før jeg begynte på bachelorgraden jeg har nå. Jobbet ikke ved siden av studiet, men klarte meg på det jeg fikk av lånekassen. Startet i relevant jobb samme dag som jeg leverte bacheloroppgaven. Dette var min første ordentlige jobb. Vikar først, fast stilling senere. Har jobbet på samme sted i 5 år nå. Tjener nesten 600.000 i året. Anonymkode: ca1d4...a55 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 En mellomting er vel greit. Jeg jobbet litt som barnevakt fra da jeg var 14-15, så jobbet jeg litt som vikar hos Adecco etter at jeg fylte 18. Men det var mest i ferier. Som student jobbet jeg bare i ferier, ikke helger og ukedager. Da fikk jeg nok tid til skole også. Kunne tjent mer om jeg jobbet mer, men sååå viktig var det ikke med masse penger. Anonymkode: 228f3...971 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Det har ikke gjort meg noen tjenester. Begynte å jobbe da jeg var 12. Endte opp med å jobbe såpass mye ved siden av skole og senere studier at jeg ble helt utslitt. Foreldrene mine var vant til at jeg tjente egne penger, så jeg fikk langt mindre økonomisk hjelp enn søsknene mine, og dette har på mange måter ødelagt mitt forhold til resten av familien, selv om det også ligger mer bak. Anonymkode: 6497e...2d2 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har jobbet mange steder siden jeg var 15. Jeg opplevde det ikke som gunstig, fordi det er forventet med utdanning. Det hjelper altså ikke på CV'n med med jobb som søppeltømmer eller assistent. Både fordi det er kamp om plassene, men også fordi man får ikke bedre lønn. Utdanner man seg har man i hvertfall er løfte om høyere lønn. Jeg opplevde det som et krav fra familien at jeg skulle jobbe, mer enn at det var godt for noe annet. De syns jeg skulle lære noe viktig om ansvar osv. Det jeg faktisk lærte var at familien hadde liten innsikt i hva det vil si å jobbe og studere på en gang. Jeg sitter også fast slik som TS, i den samme ungdoms og vgsdritten. Og jeg lurer på om det er verd å gjøre det ferdig. Men noe skal jeg da drive med. Så får jeg håpe det er noe som venter i enden på meg. Anonymkode: a8732...b40 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Jobber de før de flytter ut er det litt større sjanse for å få en jobb som student i ferier og sånt, med stor konkurranse. Anonymkode: 3959b...ca8 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Jeg jobbet så masse ved siden av vgs at det til slutt gikk ut over skoleresultater. Det gikk fint med meg likevel, men drømmen om medisinstudier ble aldri oppfylt. Når mine blir ungdommer tenker jeg de får jobbe en dag i uken hvis de ikke er bundet opp av fritidsaktiviteter. Har de en hobby/idrett som tar tid, syns jeg de skal vente med jobb. Viktig å ha tid til venner og familie også. Anonymkode: 9e87e...122 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Bodde på landet der jeg ikke hadde kommet meg til jobb før jeg kunne kjøre selv. Tok jobb som 18-åring i matbutikk, men sluttet fordi miljøet var elendig. Spilte ingen stor rolle, ble kronisk syk som 20-åring og klarte ikke jobbe lenger. Anonymkode: 1cad5...067 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har ikke gjort meg noen tjenester. Begynte å jobbe da jeg var 12. Endte opp med å jobbe såpass mye ved siden av skole og senere studier at jeg ble helt utslitt. Foreldrene mine var vant til at jeg tjente egne penger, så jeg fikk langt mindre økonomisk hjelp enn søsknene mine, og dette har på mange måter ødelagt mitt forhold til resten av familien, selv om det også ligger mer bak. Anonymkode: 6497e...2d2 Meg som ts. Enig i det. Har nesten brent meg ut i begge ender selv. Med at jeg ikke fikk så mye hjemme, flyttet tidlig ut. Jobbet i mange år med dårlig betalt jobber. Dette er mye av grunnen jeg ikke ønsker at mine barn sliter seg ut i jobb allerede i ung alder. Vil at dem skal fokusere på studie, venner, fritid, trening osv. Vi har i dag god råd, og stresset ikke rundt vår økonomi, og ungdommen sier selv de ikke har behov for å bruke mye penger. Dem får en grei mnsd lønn av oss, men da forventer vi jo litt av dem og. Ellers så har dem nærmest null i fravær på skolen, og sjeldent dem skulker treningen og. Så vi vet dem har gode holdninger og arbeidsmoral (tilbakemeldinger i fra skolen, trenere osv ) Anonymkode: b61e9...668
Majott Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Datteren min fikk seg jobb som 14-åring på eget initiativ, Det var ikke forventet av henne. Men hun og en venninne fikk seg jobb på et gatekjøkken, der de begge jobbet i flere år. Husker datteren min fikk en fin konfirmasjonsgave av damen som eide gatekjøkkenet. Etter det hadde hun flere jobber samtidig som hun tok utdanning. Hun jobbet i klesbutikk, og hun var også securitasvakt på flyplass. Dette mye fordi hun kunne vise til en god cv, og fått gode tilbakemeldinger på tidligere jobber. Så tok hun utdannelse på høyskolenivå, og hun klarer seg veldig godt. Hun har også tatt utdannelse utover det i flere fag. Nå er hun tobarnsmor med full jobb innen sin utdannelse, og tjener godt. 5
Nuith Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Jeg så iallefall begge deler i min vennegjeng da jeg vokste opp: de som begynte å jobbe ved siden av videregående, fant jobben mer spennende enn skolen, droppet ut og fikk fulltidsjobb isteden - og de som jobbet ingenting eller bare litt (helg, sommerferie) og fullførte videregående uten problemer og studerte videre etterpå. Nå som vi er rundt 40 er det ikke noe synlig forskjell på de to gruppene - alle har greie jobber (de som begynte å jobbe seg tidlig jobbet seg jo oppover de også). Den mye mindre gruppen "droppet ut av videregående uten jobb å gå til (eventuelt en bitteliten deltidsstilling)" gikk det naturlig nok veldig dårlig med (på generelt nivå, jeg vet om en enkeltperson som klarte seg utrolig bra der også). Det var ingen i min gjeng som jobbet MYE ved siden av videregående, da definerer jeg "mye" som mer enn 16 timer i uka. Men det var mange på høyere studie som jobbet omtrent fulltid ved siden av forelesningene, og de fleste taklet det godt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Min er at de som jobbet litt ved siden av studiene hadde litt lettere for å få jobb rett etterpå. Ellers ser det ikke ut til at det betyr veldig mye sånn for muligheten til å få arbeid etter studier eller ikke. (Men nå var det jo flere av de som ikke hadde "jobb", som hadde mye ansvar hjemme.) De som slet mest med å jobbe seg oppover, var de som tok et "friår" for å jobbe etter videregående. De endte med å bruke mange flere år på å komme seg videre i studier og karriereutvikling, og ender med korte, "enkle" utdannelser, og dermed jobber uten veldig store muligheter for høy lønn og videreutvikling. Vil uansett oppfordre egne barn til å finne seg en ekstrajobb ved siden av skole/studier. Da tjener de litt penger de kan styre mer selv, og får opplevelsen av å ta ansvar og få betalt for det. Men jeg vil nok presse på at de tar skole mens de er i gang med skole. Det er viktigere. Anonymkode: f0f81...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Jeg tenker at ungdommer som går på VGs bør heller konsentrere seg på skolearbeid istedenfor å jobbe. Mange av mine venner som jobbet på VGs endte opp med å droppe ut eller fullføre med lavt snitt, og de måtte bruke mange år(og penger!) på å ta opp fag. Mange av dem var utslitte, fordi de aldri hadde fritid og heller ikke tid til å jobbe med skole. Jeg har også venner som hadde en liten ekstrajobb som trenere i fotball osv., og de klarte fint å kombinere det med skolearbeid. Tror det handler litt om hvor motivert de er, hva ungdommen jobber med og om de synes det er en meningsfull jobb. Selv jobbet jeg ikke ved siden av VGS og fullførte med høyt snitt. Begynte å jobbe ved siden av studier og det fungerte helt fint. Man har litt mer fleksibel timeplan som student og færre innleveringer. Begynte først på en irrelevant jobb, også fikk jeg senere en kjemperelevant jobb. Ble veldig motivert av å jobbe på en arbeidsplass som var relevant med det jeg studerte, og fikk mange gode råd og tips fra ansatte som tidligere studerte det samme som meg. Anonymkode: 6c1a9...fe3 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Jeg tror det er lurt at ungdommer har deltidsjobb i helger og ferier (i alle fall sommerjobb) fra de går på vgs. Fin erfaring og mange synes det er stas å tjene egne penger. Jeg hadde selv jobb fra jeg var 15-16. Gikk ikke utover skole på noen måte. SÅ vanskelig er ikke vgs, akkurat...
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 Det gjør ingenting å lære seg å jobbe tidlig, da har du også gode referanser til jobbene som 18-åring er aktuelt Jeg hadde min første sommerjobb som 15-åring, og har jobbet minst hver sommer siden, og alltid hatt jobb frem til jeg ble syk i fjor (er på AAP nå). Lærte hvor penger kommer fra, og at det bare er bra å utvide horisonten litt. Var bare positivt på alle jobbsøknader at jeg startet tidlig. Kjekt å tjene egne penger også, spesielt når jeg flyttet ut som 17-åring. Anonymkode: a0339...d4e 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Har det mye å si? Har selv jobbet ved siden av skolen siden jeg var fjorten. Men jeg var også skolelei og droppet ut av videregående for å jobbe i stedet. Siden da har jeg slitt med å fullføre utdannelsen. Mangler fortsatt fag for å få fullført bachelor studiet. Har en grei jobb i dag med at jeg har jobbet meg opp. Men mange unge jobber ikke noe særlig før dem nesten er ferdig meg bachelor studiet. Jeg har ungdommer selv i huset og vi har ikke pushet på dem at dem få seg jobb ved siden skolen eller sommerjobb. Dem får ikke drive dank heller. Vi har begynt å snakke litt om det at det er kanskje greit å begynne å se seg etter noe, men vi er veldig opptatt av dem ikke skal brenne seg ut i arbeidslivet og heller fokusere på skolen, trening, fritid og venner. Dem gjør det også veldig bra på skolen, og vi er veldig opptatt av at dem skal klare å ta seg en utdannelse med engang og ikke gjøre slik jeg gjorde 🙈 Lang og tung vei som jeg har gått unner jeg ikke dem. Blir alltid en lønnstaper osv Noen av dere som ikke har jobbet så mye ved siden av skolen/studier som har endt opp i en veldig godt betalt jobb? Anonymkode: b61e9...668 Jeg jobbet omtrent aldri som ungdom, og har fått utrolig mange ganger i fleisen at "jeg mangler erfaring" for å kunne få fast jobb som voksen. Jeg har høyere utdannelse. Her skal barnet i sommerjobb så snart det blir gammel nok, nettopp for å få arbeidserfaring! Begge oss foreldrene er for øvrig høyt utdannet. Jeg synes fagbrev er helt ok for øvrig, hvis barnet vil ta det som ung voksen. Det må ikke være høyskole. Men det må være noe annet utover vgs. Anonymkode: 89efd...6fa 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har mer troa på plikter og rutiner i hjemmet, samt læring av nødvendige voksen-onder. Skatt og pensjon, for å nevne noe. Kanskje også forklare enkelte rettigheter alle i arbeid har, f.eks ferieloven og egenmelding. Jeg synes det er viktig å kunne være tenåring også, noe jeg følte jeg gikk litt glipp av fordi jeg begynte å jobbe da jeg var 13. Jeg lærte ingenting sånt hjemme, og jeg som slet såpass med angst, har strevd utrolig mye å forstå meg på arbeidslivet fordi jeg ikke tørte å spørre. Det var flaut å ikke vite, skummelt også. Det var mi feil som ikke tørte, men det hadde vært fint å bli bedre rustet ila barndomsårene. Som skrevet over så begynte jeg å jobbe da jeg var 13, så det sto ikke på det at jeg aldri før hadde jobba da jeg først fikk en mer "ordentlig" jobb. Anonymkode: b2ff5...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 Jeg jobbet ikke som ungdom og har aldri hatt sommerjobb, men jobbet som servitør i helgene en periode mens jeg studerte. Er siv.ing indøk og har en årslønn på cirka 2 millioner. Anonymkode: bd244...8df 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har jobbet siden jeg var 15 år. Hadde 2 jobber når jeg gikk på videregående. Jeg tok en yrkesrettet utdanning, tok fagbrev og jobbet noen år. Så tok jeg studier på nett vedsiden av jobb. Har nå en bachelor 😊 Tjente egne penger, sparte til bolig og bil selv. Foreldrene mine maste aldri på meg om jobb, jeg ønsket det selv 😊 glad jeg fikk et god start slik på voksenlivet. De venninnene mine som gikk videregående og begynte på høyskole jobbet aldri. De droppet ut eller fikk seg ikke jobb innen feltet sitt etter endt utdanning. Nå jobber de fleste med noe helt annet og har høy studie gjeld. Jeg har ikke hatt noe studiegjeld 👍😊 Anonymkode: 3efee...2eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå