AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Jeg bor i et slags leilighetskompleks med godt over 100 beboere. Nærmeste nabo er en singel mann i 20-årene. Før korona hadde han vors i helgene før bytur. Det siste halvåret har jeg opplevd at nabo har hatt en rekke hjemmefester. Musikken er ikke veldig høy, men høres godt for meg da mitt soverom er vegg i vegg med hans stue. I tillegg er det mye støy - høylytt snakking og klirring av glass. Jeg aner ikke hvor mange gjester han har, men ihvertfall et lite håndknippe. Den siste tiden har det vært festing hele natten med nach, de siste gjestene har gått hjem mellom 6 og 7. Dette har gjort meg sliten og lei, jeg jobber ofte i helgene og må sove med ørepropper i mitt eget hjem. For en uke siden sendte jeg en skriftlig klage til styret, begeret tippet rett og slett over. Jeg angrer en del på dette da jeg ikke vil skape en konflikt med nabo, samtidig som jeg presiserte i klagen at jeg vil være anonym. Jeg har ikke konfrontert nabo med dette på forhånd, rett og slett fordi jeg kanskje er litt feig og pysete. Jeg tør heller ikke å ringe på når nabo har fest fordi jeg ikke vet hva som møter meg - sinne, forståelse eller ignoranse. Jeg valgte derfor å gå den harde veien via styret. Har jeg gjort noe dumt? Anonymkode: 9b040...d6c 1
GammelKaktus Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Jeg tenker jo at han kanskje ikke vet hvor lytt det er siden du har aldri har sagt noe før... Men gjort er gjort. Selv ville jeg nok heller banket på døra å bedt de dempe seg for så å sende klage hvis festingen fortsatte. 2
Gjest laPistola Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Nei, du har ikke gjort noe dumt. Jeg antar at han har brutt reglene der du bor , og det har du gjort styret oppmerksom på. Det er litt forskjell på om det hadde vært et unntak i forbindelse med feks bursdagen hans og han hadde gitt ut nabovarsel , men det kan ikke være sånn hele tiden. Det beste er vel og ta det opp direkte med personen , men om du er redd for hva du møter var det greit og skrive til styret.
Katten.2.0 Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Det er jo bare å ringe politiet først. Støy etter kl 23/00 er jo noe de håndterer og som ikke vil sette deg i klammeri med naboen. Om dét ikke hjelper er det bare å peise på med (dokumenterte) klager. 2
anonymLala Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor i et slags leilighetskompleks med godt over 100 beboere. Nærmeste nabo er en singel mann i 20-årene. Før korona hadde han vors i helgene før bytur. Det siste halvåret har jeg opplevd at nabo har hatt en rekke hjemmefester. Musikken er ikke veldig høy, men høres godt for meg da mitt soverom er vegg i vegg med hans stue. I tillegg er det mye støy - høylytt snakking og klirring av glass. Jeg aner ikke hvor mange gjester han har, men ihvertfall et lite håndknippe. Den siste tiden har det vært festing hele natten med nach, de siste gjestene har gått hjem mellom 6 og 7. Dette har gjort meg sliten og lei, jeg jobber ofte i helgene og må sove med ørepropper i mitt eget hjem. For en uke siden sendte jeg en skriftlig klage til styret, begeret tippet rett og slett over. Jeg angrer en del på dette da jeg ikke vil skape en konflikt med nabo, samtidig som jeg presiserte i klagen at jeg vil være anonym. Jeg har ikke konfrontert nabo med dette på forhånd, rett og slett fordi jeg kanskje er litt feig og pysete. Jeg tør heller ikke å ringe på når nabo har fest fordi jeg ikke vet hva som møter meg - sinne, forståelse eller ignoranse. Jeg valgte derfor å gå den harde veien via styret. Har jeg gjort noe dumt? Anonymkode: 9b040...d6c Men hvorfor nevner du det ikke for naboen din før du sender klage? Du trenger jo ikke gjør det der og da, men kanskje om du møter han i trappa på dagtid en gang, eller sender en melding. Å få en klage fra styret uten å visst at en plager andre, er nok ganske kjipt. Han vil skjønne hvor det kom fra uansett, og lure på hvorfor du ikke tok det opp med han først så han kunne ha mulighet til å korrigere det. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 anonymLala skrev (8 timer siden): Men hvorfor nevner du det ikke for naboen din før du sender klage? Du trenger jo ikke gjør det der og da, men kanskje om du møter han i trappa på dagtid en gang, eller sender en melding. Å få en klage fra styret uten å visst at en plager andre, er nok ganske kjipt. Han vil skjønne hvor det kom fra uansett, og lure på hvorfor du ikke tok det opp med han først så han kunne ha mulighet til å korrigere det. Fordi mange mennesker er konfliktskye...? Anonymkode: 6e947...0f3 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Katten.2.0 skrev (8 timer siden): Det er jo bare å ringe politiet først. Støy etter kl 23/00 er jo noe de håndterer og som ikke vil sette deg i klammeri med naboen. Om dét ikke hjelper er det bare å peise på med (dokumenterte) klager. Man bør alltid tenke på naboens eventuelle reaksjon... Anonymkode: 6e947...0f3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Ts her. Vurderer å sende Mail til styret igjen og trekke klagen. Samtidig tenker jeg at det for tiden ikke er lov med hjemmefester, og å holde på til morgenkvisten er ikke greit. Kan også nevne at borettslaget har en felles Facebook-side hvor jeg flere ganger har postet innlegg om de som har fest kan dempe seg når det har pågått, som jeg vet han har lest. Har dog slettet innleggene dagen etterpå. Anonymkode: 9b040...d6c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 8 hours ago, Katten.2.0 said: Det er jo bare å ringe politiet først. Støy etter kl 23/00 er jo noe de håndterer og som ikke vil sette deg i klammeri med naboen. Om dét ikke hjelper er det bare å peise på med (dokumenterte) klager. Politiet vil sannsynligvis spørre om du har banket på selv og bedt de om å dempe seg. Det er ikke gitt at politiet kan komme på døra hver gang noen føler at naboen bråker for mye etter klokken 23, de har tross alt gjerne andre ting som må prioriteres. Bedre å bli voksen og ta opp problemer med naboen på en ordentlig måte. "Konfliktsky" er ikke en unnskyldning når man er over 18. Anonymkode: 9d5e5...b19 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Like greit å få styret til å ta det opp. En 20 år gammel egoist må nok ha det inn på kraftigere vis, enten via politi eller styret. Kjempebra du sendte brev til styret. De får rydde opp i egne rekker når folk ikke overholder reglene. Anonymkode: a5cc7...2a7
anonymLala Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Fordi mange mennesker er konfliktskye...? Anonymkode: 6e947...0f3 Joda, men en kan da ikke være så konfliktsky at en ikke en gang kan komme med en forsiktig forespørsel tilsyn egen nabo vel? Styret har vel nok å gjøre om de ikke skal være budbringere for beboerne (Merk: fortsetter naboen etter å ha blitt fortalt én gang er jeg selvfølgelig for å gå til styret, men skjerper han seg er det vel all good?). Ser for meg at å IKKE banke på hos naboen først, vil legge opp til en større konflikt. Det blir litt som å gå bak ryggen og ’’baksnakke’’ han til styret om du skjønner. De fleste vil korrigere oppførselen din når de blir gjort bevisst på at de gjør galt som plager andre. TS: heng opp en lapp i oppgangen, om du absolutt ikke tør ta det direkte. Da får han en sjanse til å rette på ting før det eskalerer til en sak for styret, og det vil være like anonymt (i den grad det kan). Om du er plaget er nok flere av naboene det også, men dere må ha såpass bein i nesa altså. RED: ser du har klaget på en felles facebookside som han har sett. Trekker tilbake det jeg har skrevet (men sånn på generelt grunnlag synes jeg det er best å holde det innenfor oppgangen i første omgang). Ikke trekk klagen om han har fått gjentatte beskjeder. Her må noen ta fra styret ta det opp med han! Endret 5. mai 2021 av anonymLala
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Jeg syns du bør ringe på og snakke med naboen før du sender klage, hvis du ikke vil gjøre det når leiligheten er full av folk kan du ringe på på dagtid eller tidlig ettermiddag. Det er ikke sikkert naboen er klar over at det bråker for deg, eller har bodd i blokk før og vet hvor godt lyden bærer. Syns det er mye mer konfliktskapende å gå rett til styre med en klage enn å ta det opp på lavere nivå først. Blir jo mye mer ukomfortabelt for deg om naboen konfronterer deg og spør hvorfor du ikke sa fra direkte fremfor å løpe rett til styret. Anonymkode: f06fb...b07
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 anonymLala skrev (33 minutter siden): Joda, men en kan da ikke være så konfliktsky at en ikke en gang kan komme med en forsiktig forespørsel tilsyn egen nabo vel? Styret har vel nok å gjøre om de ikke skal være budbringere for beboerne (Merk: fortsetter naboen etter å ha blitt fortalt én gang er jeg selvfølgelig for å gå til styret, men skjerper han seg er det vel all good?). Ser for meg at å IKKE banke på hos naboen først, vil legge opp til en større konflikt. Det blir litt som å gå bak ryggen og ’’baksnakke’’ han til styret om du skjønner. De fleste vil korrigere oppførselen din når de blir gjort bevisst på at de gjør galt som plager andre. TS: heng opp en lapp i oppgangen, om du absolutt ikke tør ta det direkte. Da får han en sjanse til å rette på ting før det eskalerer til en sak for styret, og det vil være like anonymt (i den grad det kan). Om du er plaget er nok flere av naboene det også, men dere må ha såpass bein i nesa altså. RED: ser du har klaget på en felles facebookside som han har sett. Trekker tilbake det jeg har skrevet (men sånn på generelt grunnlag synes jeg det er best å holde det innenfor oppgangen i første omgang). Ikke trekk klagen om han har fått gjentatte beskjeder. Her må noen ta fra styret ta det opp med han! Du, jeg er helt enig med deg! Man MÅ si fra, snakke med naboen først i stedet for å gå bak ryggen. Anonymkode: 6e947...0f3 2
GammelKaktus Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Jeg må jo og si at det virker litt useriøst at du klager på facebook for så å fjerne de, hvorfor gjør du det? Da virker det som om det er litt ustabilt. Jeg hadde latt klagene stå, da hadde det kanskje blitt tatt mer seriøst og. Men før jeg hadde gjort noe av dette så hadde det blitt en prat med naboen aller først, før jeg hengte han ut på facebook og før en klage til styret. Men som jeg sa gjort er gjort, du kan jo ikke trekke tilbake denne klagen og for da virker det jo helt fjernt. Skjønner du er konfliktsky men man er jo ikke ute etter en konflikt når man tar opp slike ting, da prøver man å unngå konflikter. Og det er jo det som er målet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 FrøkenMånestråle skrev (22 minutter siden): Jeg må jo og si at det virker litt useriøst at du klager på facebook for så å fjerne de, hvorfor gjør du det? Da virker det som om det er litt ustabilt. Jeg hadde latt klagene stå, da hadde det kanskje blitt tatt mer seriøst og. Men før jeg hadde gjort noe av dette så hadde det blitt en prat med naboen aller først, før jeg hengte han ut på facebook og før en klage til styret. Men som jeg sa gjort er gjort, du kan jo ikke trekke tilbake denne klagen og for da virker det jo helt fjernt. Skjønner du er konfliktsky men man er jo ikke ute etter en konflikt når man tar opp slike ting, da prøver man å unngå konflikter. Og det er jo det som er målet. Det stemmer, men det har dessverre blitt sånn at de, som tar opp ting/sier fra, oppleves som "vanskelige" og "kverulanter". Anonymkode: 6e947...0f3
GammelKaktus Skrevet 5. mai 2021 #16 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer, men det har dessverre blitt sånn at de, som tar opp ting/sier fra, oppleves som "vanskelige" og "kverulanter". Anonymkode: 6e947...0f3 Hm, jeg ville nå foretrukket å få beskjed om det var noe enn at det skulle blitt kringkastet til gud og hver mann før jeg fikk vite at det var et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Vurderer å sende Mail til styret igjen og trekke klagen. Samtidig tenker jeg at det for tiden ikke er lov med hjemmefester, og å holde på til morgenkvisten er ikke greit. Kan også nevne at borettslaget har en felles Facebook-side hvor jeg flere ganger har postet innlegg om de som har fest kan dempe seg når det har pågått, som jeg vet han har lest. Har dog slettet innleggene dagen etterpå. Anonymkode: 9b040...d6c Nei, stå nå i det ubehaget med å ha sendt eposten. Du er voksen, du takler det. Om du trekker den nå, vil du aldri kunne bli tatt seriøst igjen når/om du klager en annen gang. Det er det ikke verdt, eller? Anonymkode: d2b52...a70
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Politiet vil sannsynligvis spørre om du har banket på selv og bedt de om å dempe seg. Det er ikke gitt at politiet kan komme på døra hver gang noen føler at naboen bråker for mye etter klokken 23, de har tross alt gjerne andre ting som må prioriteres. Bedre å bli voksen og ta opp problemer med naboen på en ordentlig måte. "Konfliktsky" er ikke en unnskyldning når man er over 18. Anonymkode: 9d5e5...b19 Sikkert forskjell på folk, også politifolk, men da jeg ringte om nabostøy så ble jeg ikke spurt om jeg hadde sagt i fra til dem selv. Jeg sa at jeg er pysete og ikke tør å gå selv, og han i andre enden var forståelsesfull og sa at de skulle sende noen. Anonymkode: df8ee...95e
Gjest laPistola Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 Du kunne evt ha lagt et brev i postkassen hans først om du ikke tørr og prate med han , men når du først har sendt klagen kan du jo ikke trekke den? Hva om dette eskalerer og hvordan skal du bli tatt seriøst da?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 Man har faktisk ikke et særskilt ansvar for å snakke med de som bryter reglene ansikt til ansikt. Hvem er det som har bestemt det? Står det i husordensreglene? Ts går ikke "bak ryggen" på naboen. Han har brutt reglene hele sameiet/borettslaget har vedtatt, og det er styrets business å få vite dette. En klage til styret er på sin plass her, personlig synes jeg ts burde sendt klagen for lenge siden. Om jeg selv ringer på eller skriver på Facebook/sender melding til styret er avhengig av om jeg er hjemme alene eller ikke. Jeg går kun og banker på om samboer er hjemme og vet hvor jeg går. Ikke trekk klagen, ts. Du klaget med god grunn og bør ikke ha noen problemer med å stå for klagen din. Anonymkode: d672b...942 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå