Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk servert kokt biffkjøtt i en annen type gryte, synes det var kjempe godt. 

Anonymkode: 36d0e...5ec

• Liker 1
Gjest Kaiminator
Skrevet

Vært med om verre. 

Te ifra varmtvannskrana.

Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når hun f. eks. skal lage biff stroganoff, så hiver hun kjøttet rett i gryta. UTEN Å STEKE DET FØRST! 😱

Er det ikke allmennkunnskap at man skal STEKE kjøttet først, før man hiver det i en gryterett?!?

Anonymkode: 5ebf0...9e1

Det er ikke nødvendig nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk servert kokt biffkjøtt i en annen type gryte, synes det var kjempe godt. 

Anonymkode: 36d0e...5ec

Det var sikkert brunet først. Jeg er enig med ts - dette burde alle vite, men alle er ikke så interesser i å lage god mat. Lær henne det!

Anonymkode: 7bcb7...12d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å koke kjøttet er nå en ting, alt kjøtt blir godt når det kokes lenge, selv om bruning kan gi ekstra god smak.

Det som er verre er alle som koker kjøttdeigen. Du har sikkert fått det til taco, det er bare et tørt, grått, knudrete pulver. Folk slenger hele pakken i panna, gjerne rett fra frysen, og hakker løs på kjøttdeigen som blir liggende og koke i sitt eget vann. Resultatet er en grå fyllmasse som ikke smaker noe som helst.

Anonymkode: 0bc71...ae7

Må si meg nokså enig, folk vet heller ikke at kjøttdeig også skal ha stekeskorpe

Anonymkode: 04541...7ff

Skrevet

Noen gryter skal ha brunet kjøtt, noen (frikassé, lys lapskaus, fårikål f.eks.) kokt. Verre å ukritisk bruke biffkjøtt istedenfor grytekjøtt som bog eller høyrygg. 

En av de store norske kokkene (husker ikke hvilken i farta) har forresten en fantastisk oppskrift på "kokt" biff. Den varmes da så vidt jeg husker i flere omganger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lager jeg gryte, så steker jeg ikke kjøttet først. Men jeg bruker gryte kjøtt, og etter at gryta har kokt litt, så havner den i ovnen på 100 grader, og der står den i minst 6 timer. Så kjøttet blir veldig mørt og godt.

Anonymkode: 04b30...ece

AnonymBruker
Skrevet
spinner skrev (9 timer siden):

Noen gryter skal ha brunet kjøtt, noen (frikassé, lys lapskaus, fårikål f.eks.) kokt. Verre å ukritisk bruke biffkjøtt istedenfor grytekjøtt som bog eller høyrygg. 

En av de store norske kokkene (husker ikke hvilken i farta) har forresten en fantastisk oppskrift på "kokt" biff. Den varmes da så vidt jeg husker i flere omganger.

Man bruner ikke fårikålkjøtt. Annet er jeg enig i. 

Anonymkode: 2f672...bf4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man bruner ikke fårikålkjøtt. Annet er jeg enig i. 

Ups.  Leste for fort. Sorry.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv synes jeg det er verre med en bekjent som hiver rå kylling i kyllingsuppen.

Anonymkode: 6dbc1...78f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv synes jeg det er verre med en bekjent som hiver rå kylling i kyllingsuppen.

Hvorfor det? Er jo slik man lager kraft, er jo også mange oppskrifter der rå kylling skal trekke i sausen/suppen/vann

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Er jo slik man lager kraft, er jo også mange oppskrifter der rå kylling skal trekke i sausen/suppen/vann

Skulle presisert det gjerne, men dette er ikke snakk om mat fra bunnen, men snarere Toro supper hvor oppskriften følges bortsett fra delen om at kjøttet stekes først. Dermed ligger det råe kjøttet og putrer i 10 minutt eller hva enn de posene sier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skulle presisert det gjerne, men dette er ikke snakk om mat fra bunnen, men snarere Toro supper hvor oppskriften følges bortsett fra delen om at kjøttet stekes først. Dermed ligger det råe kjøttet og putrer i 10 minutt eller hva enn de posene sier.

Forsatt er det ikke et problem helsemessig.

Anonymkode: 4f6e8...9c1

• Liker 4
Skrevet

Jeg pleier å brune kjøttet raskt når jeg lager Stroganoff eller lignende typer gryte, men jeg bruker sjelden biff. Til gryter som kan (og skal) koke lenge velger jeg høyrygg og gjerne litt bibringe, jeg syns det gir så uendelig mye mer smak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 21.12):

Forsatt er det ikke et problem helsemessig.

Anonymkode: 4f6e8...9c1

Kommer jo helt an på hvor lenge der blir kokt det. Om kyllingbitene bare ligger og trekker i 10 minutter er ikke det nok. Campylobacter tar liv (husk Askøy).

Anonymkode: 1cbcd...64d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kommer jo helt an på hvor lenge der blir kokt det. Om kyllingbitene bare ligger og trekker i 10 minutter er ikke det nok. Campylobacter tar liv (husk Askøy).

Anonymkode: 1cbcd...64d

Det avhenger jo av størrelsen på kyllingbitene, og i en suppe er de neppe veldig store! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Man bruker ikke biff i stroganoff.  Man kan hive det rett i gryta men blir mye mer smak om det stekes først.  Det gjelder alt kjøtt. 

Anonymkode: cf406...50a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 15.23):

Det går helt fint.  Men blir mindre smak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 22.09):

Når hun f. eks. skal lage biff stroganoff, så hiver hun kjøttet rett i gryta. UTEN Å STEKE DET FØRST! 😱

Er det ikke allmennkunnskap at man skal STEKE kjøttet først, før man hiver det i en gryterett?!?

Anonymkode: 5ebf0...9e1

Å steke kjøttet først har jo null poeng om man «steker» det slik folk flest steker kjøtt: til,fargen utenpå er gustengrå. Det eneste formålet med å steke kjøtt er smaken av stekeskorpen. Da må man altså steke kjøtt til det får den gyllenbrune karamell-fargen. Nesten ingen gjør det, ergo kunne nesten alle spart seg bryet med å pre-steke kjøtt.

Anonymkode: f19d9...75e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man bruker ikke biff i stroganoff.  Man kan hive det rett i gryta men blir mye mer smak om det stekes først.  Det gjelder alt kjøtt. 

Klart man kan. Møre, store biffbiter, brunet utenpå og medium/rå (etter ønske) inni, puttet i gryta rett før servering - det er snadder, det. :) 

Men ellers helt enig i at det bør stekes for smakens skyld, uansett hvilken type kjøtt og metode man går for ellers. :) 

Anonymkode: ea814...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...