lano123 Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 (endret) Jeg har fått innvilget planlagt keisersnitt av medisinske grunner (tidligere operasjon) og mener legen sa at jeg skulle få en time for gjennomgang av gangen før, under og etter inngrepet. Nå har jeg fått dato for keisersnitt og time dagen før der jeg mener det ble sagt at det var å ta blodprøver etc. og på innkallingen står det at det er satt av 30 min til denne timen (dagen før). Men jeg har altså ikke fått denne timen jeg mener å huske at ble nevnt skulle vært innen 3-4 uker. Dere som har hatt planlagt keisersnitt, er det vanlig at det kun er denne timen dagen før snittet man har i forkant? Jeg har hatt en time med legen på sus for å klarere om det ble snitt eller fødsel, hun ringte så opp og bekreftet at det ble snitt. Jeg tok i dag kontakt med fødepol for å høre ang. denne gjennomgangstimen i forkant, men det virker ikke som det er satt opp i planen i det hele tatt. Derav sitter jeg igjen med mye usikkerhet i forhold til hva som skjer om feks fødsel starter før snittdato er satt. Datoen er satt en uke før termin. Forrige barn kom 22 dager før. Hvilke erfaringer har dere? (Ekstra pluss om dere har erfaring fra pks på sus) Endret 4. mai 2021 av lano123
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Skal også ha PKS og har kun time dagen før Anonymkode: f9b6b...da4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Dagen før tar du blodprøver, snakker med gynekolog og anestesi. Trenger vel ikke flere gjennomganger enn det. Får man rier, reiser man til føden. Anonymkode: 6beb0...4b4
lano123 Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dagen før tar du blodprøver, snakker med gynekolog og anestesi. Trenger vel ikke flere gjennomganger enn det. Får man rier, reiser man til føden. Anonymkode: 6beb0...4b4 Forrige fødsel varte 3 timer, og jeg skulle vært på jobb dagen etter. Så for min egendel hadde det vært greit å hatt en gjennomgang av «do’s og dont’s». Men om det ikke er vanlig må jeg nok bare ta det som det er. Mener også og huske at vi skulle gå gjennom hva en ikke skal gjøre osv. etter snittet. Jeg har forsåvitt vært gjennom liknende før grunnet operasjonen så det er ikke store bekymringen, men alt før hadde det vært greit og fått en liten innføring i.. Hadde også vært greit å vite om en feks. Må være alene under oppvåkning eller om man får ha barnet og barnefar med seg (spesielt nå med spesielle corona restriksjoner i tillegg) Jeg har ikke fått noe informasjon, utenom at det anbefales pks. TS
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 lano123 skrev (1 minutt siden): Forrige fødsel varte 3 timer, og jeg skulle vært på jobb dagen etter. Så for min egendel hadde det vært greit å hatt en gjennomgang av «do’s og dont’s». Men om det ikke er vanlig må jeg nok bare ta det som det er. Mener også og huske at vi skulle gå gjennom hva en ikke skal gjøre osv. etter snittet. Jeg har forsåvitt vært gjennom liknende før grunnet operasjonen så det er ikke store bekymringen, men alt før hadde det vært greit og fått en liten innføring i.. Hadde også vært greit å vite om en feks. Må være alene under oppvåkning eller om man får ha barnet og barnefar med seg (spesielt nå med spesielle corona restriksjoner i tillegg) Jeg har ikke fått noe informasjon, utenom at det anbefales pks. TS Mangen av svarene ligger på nett https://helse-stavanger.no/behandlinger/keisersnitt Anonymkode: f9b6b...da4
lano123 Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mangen av svarene ligger på nett https://helse-stavanger.no/behandlinger/keisersnitt Anonymkode: f9b6b...da4 Har leste det mange ganger. Og har fortsatt spørsmål, feks til timene på oppvåkning. Fra siden: «Når datoen for keisersnitt er bestemt, får du informasjon om når du skal møte på sykehuset, forberedelser du må gjøre i forkant av operasjonen og leveregler i tiden etter operasjonen.» Denne informasjonen er det jeg trodde jeg skulle få i forkant, før ammetåke, smerter etc. slår inn slik at jeg er forberedt i forkant... TS
lano123 Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Skal også ha PKS og har kun time dagen før Anonymkode: f9b6b...da4 Hvor mye informasjon fikk du under samtale med legen? Har du fått svar på alt du lurer på?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 lano123 skrev (1 minutt siden): Hvor mye informasjon fikk du under samtale med legen? Har du fått svar på alt du lurer på? Nei ikke så mye , men har forhørt meg om litt rundt av noen som jobber der og andres erfaring. Fikk også nettopp brev med noe info. men av det jeg har forstått så får man barnet litt på brystet med en gang, før det bæres bort og veies etc. å så skal man innen 90 minuttter få barnet på seg igjen (så altså mens man er på overvåkning). Far skal også få være med her. Dette så fremt det ikke skjer noe under PKS. Starter fødselen før PKS så får man fortsatt KS Anonymkode: f9b6b...da4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei ikke så mye , men har forhørt meg om litt rundt av noen som jobber der og andres erfaring. Fikk også nettopp brev med noe info. men av det jeg har forstått så får man barnet litt på brystet med en gang, før det bæres bort og veies etc. å så skal man innen 90 minuttter få barnet på seg igjen (så altså mens man er på overvåkning). Far skal også få være med her. Dette så fremt det ikke skjer noe under PKS. Starter fødselen før PKS så får man fortsatt KS Anonymkode: f9b6b...da4 Her jeg jobber er barnet med mor hele tiden. Blir altså aldri tatt bort fra brystet til mor på vei fra Opr stua til oppvåkning og så til føden etter noen timer. Dette selvsagt hvis alt går bra. Mange ammer også før Opr er slutt eller på vei til postop. De legger også inn en klut i vagina som gnis over ansiktet inn i munnen på barnet før det blir gitt til mor. Det er litt forskjellig om far får vare med på oppvåkning, avhengig av hvor god plass de har. Er det fullt på po ( 4 pas på hvert rom) så må de vente på føden. Så det er ikke sikkert de greier å svare deg helt sikkert før dagen er der. Anonymkode: 6beb0...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her jeg jobber er barnet med mor hele tiden. Blir altså aldri tatt bort fra brystet til mor på vei fra Opr stua til oppvåkning og så til føden etter noen timer. Dette selvsagt hvis alt går bra. Mange ammer også før Opr er slutt eller på vei til postop. De legger også inn en klut i vagina som gnis over ansiktet inn i munnen på barnet før det blir gitt til mor. Det er litt forskjellig om far får vare med på oppvåkning, avhengig av hvor god plass de har. Er det fullt på po ( 4 pas på hvert rom) så må de vente på føden. Så det er ikke sikkert de greier å svare deg helt sikkert før dagen er der. Anonymkode: 6beb0...4b4 Så flott at de gjør det slik der♥️ Kan jeg få spørre hvor? Anonymkode: 2e30f...74f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så flott at de gjør det slik der♥️ Kan jeg få spørre hvor? Anonymkode: 2e30f...74f Vi er et morbarn vennlig sykehus i innlandet. Tror de gjør det samme på alle sykehusene rundt Mjøsa. Ble innført på slutten av 2020. Noen mødre er slitne ( spesielt hvis de har ligget mange timer i fødsel først) og ønsker at barnet blir med far så hun kan få noe å sove/slappe av på. Det er selvfølgelig også helt greit. Så kommer barnet inn på po etterpå. Anonymkode: 6beb0...4b4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er et morbarn vennlig sykehus i innlandet. Tror de gjør det samme på alle sykehusene rundt Mjøsa. Ble innført på slutten av 2020. Noen mødre er slitne ( spesielt hvis de har ligget mange timer i fødsel først) og ønsker at barnet blir med far så hun kan få noe å sove/slappe av på. Det er selvfølgelig også helt greit. Så kommer barnet inn på po etterpå. Anonymkode: 6beb0...4b4 Takk for svar♥️ Slik skulle det vært på alle sykehus! Anonymkode: 2e30f...74f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi er et morbarn vennlig sykehus i innlandet. Tror de gjør det samme på alle sykehusene rundt Mjøsa. Ble innført på slutten av 2020. Noen mødre er slitne ( spesielt hvis de har ligget mange timer i fødsel først) og ønsker at barnet blir med far så hun kan få noe å sove/slappe av på. Det er selvfølgelig også helt greit. Så kommer barnet inn på po etterpå. Anonymkode: 6beb0...4b4 Er slik I Tromsø og. Jeg fødte med KS I 2018 Anonymkode: b8aa5...026
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 Har hatt 2 pks på SUS, senest for 6 måneder siden. Hadde kun samtale med jordmor dagen før, varte 10 minutt. Deretter blodprøve på blodprøvelaben. All informasjon de har lovet deg er gitt i brevet du har fått. Så sant alt går bra under operasjonen, og med baby, så får du hen på brystet med en gang og du bestemmer selv om du vil ha hen der mens du blir trillet til post.op., da tar de veiing osv senere. Jeg startet amming allerede på operasjonsstua. Far får være med på post.op. Hvor lenge du er der kommer an på dine smerter og plager. Men uansett noen timer, til du har følelse i beina og klarer deg på smertelindring i pilleform. Dersom fødsel starter før denne dagen, ring inn å si at du kommer med en gang. Krev å få noe for å stoppe riene om de ikke kan ta deg inn til ks med en gang. Anonymkode: 98a06...cf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå