AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Gjerne fortell din erfaring med dette. Har hørt en del om at hierarki i sykehus er helt ekstremt. Vurderer å utdanne meg til enten sykepleier eller bioingeniør, men dersom det er et usunt og dårlig miljø slik mange beskriver det, orker jeg ikke å være en del av det. For meg er det utrolig viktig med et godt arbeidsplass om jeg skal holde ut i flere år. Anonymkode: 176ca...c28 1
Duff Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Hierarki er jo ikke bare en negativ ting. I utgangspunktet handler det jo om fordeling av ansvar etter utdannelse. 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjerne fortell din erfaring med dette. Har hørt en del om at hierarki i sykehus er helt ekstremt. Vurderer å utdanne meg til enten sykepleier eller bioingeniør, men dersom det er et usunt og dårlig miljø slik mange beskriver det, orker jeg ikke å være en del av det. For meg er det utrolig viktig med et godt arbeidsplass om jeg skal holde ut i flere år. Anonymkode: 176ca...c28 Det er hierarki, uten tvil. Spesielt i akutte situasjoner er det nyttig og viktig, den med mest erfaring må ta ledelsen. Hierarki betyr ikke det samme som dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: 775f5...528 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Duff skrev (1 minutt siden): Hierarki er jo ikke bare en negativ ting. I utgangspunktet handler det jo om fordeling av ansvar etter utdannelse. Utifra det jeg har fått hørt er det den typen hierarki veldig nedverdigende om man ikke er høyest opp. Anonymkode: 176ca...c28 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Utifra det jeg har fått hørt er det den typen hierarki veldig nedverdigende om man ikke er høyest opp. Anonymkode: 176ca...c28 Da er den du har snakket med trolig lite reflektert.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Duff skrev (11 minutter siden): Hierarki er jo ikke bare en negativ ting. I utgangspunktet handler det jo om fordeling av ansvar etter utdannelse. Det er sikkert veldig gøy å måtte forholde seg til noen som har pugget seg til en litt høyere utdannelse og som har problemer med å regulere egoet sitt. Anonymkode: fff51...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Utifra det jeg har fått hørt er det den typen hierarki veldig nedverdigende om man ikke er høyest opp. Anonymkode: 176ca...c28 Tenk deg at det er en akuttsituasjon, for eksempel en hjertestans. Da er det veldig viktig at en person tar ledelsen på en tydelig måte, og de andre gjør oppgaver de får beskjed om. Dette er hierarki, men det har ingen nedverdigende hensikt selv om tonen kan være krass. Det jeg synes er litt leit på sykehus, er at det mange steder er lagt opp til at yrkesgruppene spiser lunsj separat selv om de jobber på samme avdeling. Leger har et lunsjrom, sykepleiere/hjelpepleiere et annet. Anonymkode: 775f5...528 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 Uansett hvor man jobber finnes det noen mennesker som ser ned på andre, men det betyr ikke at det generelt er dårlig arbeidsmiljø selv om man vil måtte jobbe med noen man egentlig ikke liker så godt innimellom. På et sykehus er vi helt avhengig av alle yrkesgruppene, og det er nok de fleste klar over. Anonymkode: 41762...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenk deg at det er en akuttsituasjon, for eksempel en hjertestans. Da er det veldig viktig at en person tar ledelsen på en tydelig måte, og de andre gjør oppgaver de får beskjed om. Dette er hierarki, men det har ingen nedverdigende hensikt selv om tonen kan være krass. Det jeg synes er litt leit på sykehus, er at det mange steder er lagt opp til at yrkesgruppene spiser lunsj separat selv om de jobber på samme avdeling. Leger har et lunsjrom, sykepleiere/hjelpepleiere et annet. Anonymkode: 775f5...528 Hvorfor er det slik? At de har eget lunsjrom? Så sykt merkelig. Anonymkode: 176ca...c28 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 Problemet på sykehus er sykepleiere. De ser ofte ned på assistenter og helsefagarbeidere. Og de er ofte nebbete mot legene. Anonymkode: 6cd08...88f 15
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet på sykehus er sykepleiere. De ser ofte ned på assistenter og helsefagarbeidere. Og de er ofte nebbete mot legene. Anonymkode: 6cd08...88f Hvilket sykehus mener du har dette problemet? Det er i alle fall ikke slik der jeg jobber Anonymkode: 41762...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Problemet på sykehus er sykepleiere. De ser ofte ned på assistenter og helsefagarbeidere. Og de er ofte nebbete mot legene. Anonymkode: 6cd08...88f Der kom den, ja. 🙂 Regner med du bare er ute etter å provosere, men lurer uansett på hvilket grunnlag du har for å komme med en slik uttalelse. Slik er det overhode ikke i virkeligheten. Anonymkode: 32a45...65f 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 Jeg jobber som hjelpepleier på er sykehus. Her opplever jeg at jeg blir likestilt med sykepleier/vernepleier både av vernepleier/sykepleier selv, ledelsen på avd og legene. Jeg har jo forståelse for at de kan mer enn meg og det er jo helt naturlig og greit. Så jeg merker jo at de kan det. Men så lenge man tar ansvar for jobben sin så blir du behandlet deretter. Nå jobber ikke jeg i somatikken da, der er kanskje skillene litt tydeligere. Anonymkode: 50aa7...d27 4
Gjest Mumlehumle Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 Det er hierarki, men betyr ikke at det er ovenfra og ned holdning. Føler alle respekterer hverandre for vi er avhengig av hverandre for å gjøre en god jobb.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Jeg har vært pleieassistent på sykehus og kjente definitivt på hierarkiet. Leger hilser ikke på deg når du er pleieassistent. Noen sykepleiere gjør det. Men mest er man på hils med vaskepersonalet, portører og andre assistenter. Kjenner også på det å bli kommandert rundt av andre. Det tærer virkelig på i lengden når man ikke bestemmer noe særlig selv og bare er slaven til de andre. Jeg er mann da, men kvinner har kanskje mer toleranse for å bli herset med og sjefet over... Anonymkode: eb247...a9b 1
Duff Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er sikkert veldig gøy å måtte forholde seg til noen som har pugget seg til en litt høyere utdannelse og som har problemer med å regulere egoet sitt. Anonymkode: fff51...4b8 Hvis det er slik du tror det fungerer så er ikke helse noe du skal jobbe med. Jeg har vert ufaglært og jobbet på sykehus. Leger og sykepleiere var like hyggelige mot meg som hverandre. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 Hierarki som i at ulike yrkesgrupper har ulike roller, definitivt ja. Slik er det og slik må det være, ingenting galt i det. Når det gjelder hierarki i betydningen at ansatte oppfører seg dårlig mot kollegaer med lavere rang (enkelte liker også å sparke oppover) og dermed skaper råttent miljø, så forekommer det også på mange steder, men ikke alle. Jeg har opplevd ubehagelige ting selv, men da har det gjerne dreid seg om enkeltpersoner med et enormt ego. Sånne er dessuten ofte mulige å sette på plass hvis du viser at du ikke er redd dem. Anonymkode: 18f90...86f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 Jeg tror du vil merke lite av dette som bioingeniør, de holder seg mest for seg selv på laben og legene vet knapt de er der. De er sin egen spesialitet. Verre for sykepleierne som må samarbeide under legene hele tiden. Anonymkode: ac5ab...a0f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 Mange med sårt ego her! Selvfølgelig er det et slags hierarki, en lege må da kunne ta faglige avgjørelser uten at noen skal bli fornærma Anonymkode: 5be07...829 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange med sårt ego her! Selvfølgelig er det et slags hierarki, en lege må da kunne ta faglige avgjørelser uten at noen skal bli fornærma Anonymkode: 5be07...829 Man snakker ikke om at noen av yrkesgruppene ikke skal kunne ta faglige avgjørelser ovenfor andre medarbeidere som ikke har samme kompetanse eller beslutningsansvar, det er jo helt greit. Men man snakker om baksnakking, mobbing og dårlig miljø som følge av hierarkisk inndeling. Det er dessverre ikke så uvanlig i norsk arbeidsliv som mange tror. Anonymkode: 4d47d...d08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå