Gå til innhold

Barnet på 13 måneder peker ikke, autisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser overalt at barn skal peke fra 9 mnd, men jeg kan ikke si at jeg har sett barnet mitt peke på ting? Kom tilfeldigvis over dette temaet i Babyverden sin app, så blir jo litt nysgjerrig. Aldri hatt noe fokus på det heller.. 

Hvordan er det med ditt barn ? 

Anonymkode: f7705...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser overalt at barn skal peke fra 9 mnd, men jeg kan ikke si at jeg har sett barnet mitt peke på ting? Kom tilfeldigvis over dette temaet i Babyverden sin app, så blir jo litt nysgjerrig. Aldri hatt noe fokus på det heller.. 

Hvordan er det med ditt barn ? 

Nei. Barnet ditt er mest sannsynlig ikke autist selvom det ikke peker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det KUN det «avviket» du har lagt merke til eller er det flere ting som gjør at du tror at det er autisme?

Anonymkode: 20f5e...41a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det flere ting du stusser på foruten pekingen? For det i seg selv trenger ikke å ha noe å si. Mitt barn pekte i den alderen men fikk likevel autismediagnose ett år senere.

Anonymkode: 5ce27...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Barnet rister hodet fra den ene siden til den andre når det hører på musikk. Når jeg googler barn som rister på hodet, kommer forslag om autisme opp med en gang. Det kan også være litt tregt på å reagere på navnet sitt under lek, utforsking av nye ting. 

Utover det klarer barnet å si mamma, Gaga, (sier det til far) og nei. Barnet forstår også ordet nei. Holder øyekontakt som normalt, smiler, løfter armene for å bli plukket opp. Er veldig glad i kos, liker å være rundt andre barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet rister hodet fra den ene siden til den andre når det hører på musikk. Når jeg googler barn som rister på hodet, kommer forslag om autisme opp med en gang. Det kan også være litt tregt på å reagere på navnet sitt under lek, utforsking av nye ting. 

Utover det klarer barnet å si mamma, Gaga, (sier det til far) og nei. Barnet forstår også ordet nei. Holder øyekontakt som normalt, smiler, løfter armene for å bli plukket opp. Er veldig glad i kos, liker å være rundt andre barn. 

Du får bare følge magefølelsen og observere videre. Føler du at det er noe som ikke stemmer så er det bedre å få barnet utredet så tidlig som mulig :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også riste på hodet fra den ene siden til den andre når barnet sitter og ser på vaskemaskinen og støvsugeren. (Når det er på lyd). 

AnonymBruker
Skrevet

Er barnet gutt? Er barnet terminfødt? Hadde barnet normal vekt for gestasjonsalder? Utvikler barnet seg ellers normalt?

Anonymkode: 23655...096

AnonymBruker
Skrevet

Har dere sjekket barnets syn? Har erfaring med ett barn som ikke peket, barnet hadde nedsatt syn.

Anonymkode: 8b169...019

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan også riste på hodet fra den ene siden til den andre når barnet sitter og ser på vaskemaskinen og støvsugeren. (Når det er på lyd). 

Det er et symptom på autismenes vanskelig å si om det faktisk er autisme eller ikke. Har du snakket med fastlegen din om det, eller hørt med barnehagen om hva de tenker? Stimmer barnet ditt? Dvs at det rister med beina eller vifter armene?

AnonymBruker
Skrevet

Barnet begynner ikke i bhg før i august, det ble født til termin, hatt normal utvikling ellers. Det er en gutt, har ikke autisme i familien. 

Barnet rister/ vifter ikke med armer /bein, er kun dette med hodet til musikk eller lyd fra vaskemaskin, støvsuger. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke sjekket barnets syn.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ikke sjekket barnets syn.. 

Se om du kan få sjekket syn og hørsel på helsestasjonen :) Luft gjerne din bekymring med helsesykepleieren, de er ofte flinke til å merke om det er noe annerledes med barn. Et annet råd er å følge med til sønnen din er rundt 15-18 mnd da barn med autisme kan ha regresjon - DERSOM tilfellet faktisk er autisme. 

Masse lykke til❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er også 13 måneder og gutt, han peker, men kan ikke si noen ord enda. Hverken mamma, pappa eller nei. Han babler mye, og vet betydningen av "nei", kan si nei ved å riste på hodet. Han er veldig nysgjerrig og var tidlig ute med å gå/krabbe, men dette med prating henger igjen. Vi snakket med helsesøster og hun sa at det var helt normalt. Noen barn begynner ikke å prate før de er 15-16 måneder gamle. 

Din prater til og med, så jeg hadde nok ikke vært bekymret.  Ta det med ro :)

Anonymkode: aee0f...5cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis det å riste på hodet når man hører musikk er tegn på autisme, så vet ikke jeg altså.... da er jeg autist også.

Mamma fortalte at jeg pleide å synge meg selv i søvn mens jeg rullet hodet fra side til side når jeg var på den alderen der. 
Ta det heller som et tegn på musikalitet!

Blir litt trist av trådene som så ofte dukker opp her, med mødre som er redd for autisme og tar nærmest alt mulig som et tegn på tilstanden...

Anonymkode: 0135c...0d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste også at de skulle begynne å peke rundt 9 mnd., og mine har ikke gjort det. Den eldste husker jeg sa "se der/den!" uten å peke da hun var 12 mnd., og at vi måtte spørre oss fram til hva hun tenkte på, og hun ble et eneste stort smil når vi skjønte hva det var (det var gjerne et dyr, en bil eller en lampe). Jeg husker ikke når hun begynte å peke. At jeg husker at hun ikke gjorde det, tror jeg er pga. at jeg leste at hun skulle kunne det og gikk og ventet. Hun har ellers vært tidlig ute med språkutvikling.

Den yngste begynte å peke på ting hun ville vi skulle se på rundt 12 mnd. Hun hadde ingen ord enda på ettårsdagen, kanskje mamma om man la godviljen til. 

Anonymkode: e82a6...f56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis det å riste på hodet når man hører musikk er tegn på autisme, så vet ikke jeg altså.... da er jeg autist også.

Mamma fortalte at jeg pleide å synge meg selv i søvn mens jeg rullet hodet fra side til side når jeg var på den alderen der. 
Ta det heller som et tegn på musikalitet!

Blir litt trist av trådene som så ofte dukker opp her, med mødre som er redd for autisme og tar nærmest alt mulig som et tegn på tilstanden...

Anonymkode: 0135c...0d6

Jeg tenker at det bare er sunt at foreldre lufter sine bekymringer her på forumet. Jeg gjorde også det når jeg var bekymret for mitt barn og takket være gode svar jeg fikk her inne så ble barnet mitt utredet tidlig og fikk den hjelpen hn trengte for hn hadde faktisk autisme viste det seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at det bare er sunt at foreldre lufter sine bekymringer her på forumet. Jeg gjorde også det når jeg var bekymret for mitt barn og takket være gode svar jeg fikk her inne så ble barnet mitt utredet tidlig og fikk den hjelpen hn trengte for hn hadde faktisk autisme viste det seg.

Dette her☝🏼
Blir for dumt at folks bekymringer skal hysjes ned på et forum. 

Anonymkode: 20f5e...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Peker du da? 🙂 Vi går rundt og peker for ungen hele tiden, og sier "se". Og så sier vi hva det er. Hvis ungen skal lære å peke må den lære det av noen🙂 verd et forsøk 

Anonymkode: 47f1a...dfe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Peker du da? 🙂 Vi går rundt og peker for ungen hele tiden, og sier "se". Og så sier vi hva det er. Hvis ungen skal lære å peke må den lære det av noen🙂 verd et forsøk 

Anonymkode: 47f1a...dfe

Nei vi har aldri gjort det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...