Gå til innhold

Noen norsklærere eller elever som har norsk på VGs her? Står sentrallyrikk som kompetansemål i VGs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det et vanlig begrep å bruke ifm lyrikk i dag? Eller er det er utdatert begrep man brukte før i tiden?  

Anonymkode: 9eb3c...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På udir.no kan du sjekke kompetansemålene for norsk på videregående. Tror ikke det står noe om sentrallyrikk, og jeg har heller ikke opplevd noe særlig fokus på det. 

AnonymBruker
Skrevet
starken skrev (Akkurat nå):

På udir.no kan du sjekke kompetansemålene for norsk på videregående. Tror ikke det står noe om sentrallyrikk, og jeg har heller ikke opplevd noe særlig fokus på det. 

Står ikke et ord om det på ndla og har heller ikke hørt begrepet blitt brukt i undervisning.... men jeg fikk det som oppgave på privatisteksamen... gjøre rede for sentrallyrikk. Aldri hørt begrepet før

AnonymBruker
Skrevet

Trokke det, nei

Anonymkode: eba5a...b61

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Står ikke et ord om det på ndla og har heller ikke hørt begrepet blitt brukt i undervisning.... men jeg fikk det som oppgave på privatisteksamen... gjøre rede for sentrallyrikk. Aldri hørt begrepet før

Hm, ikke sant ja. Begrepet er ukjent for meg, men etter et kjapt søk på google kom jeg fram til at sentrallyrikk er poesi som uttrykker forfatterens eget følelsesliv, tanker, personlig opplevelse av omverdenen osv. Liv, fødsel, død, kjærlighet, lengsel, sorg og død. Mye av dette vil du jo finne i lyrikk fra blant annet modernismen med Rolf Jacobsen og Sigbjørn Obstfelder. Arnulf Øverland også. Hvis en ser slik på det så er det jo relevant, likevel syns jeg det er merkelig at du får om dette på eksamen da du ikke har hørt begrepet. 

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det et vanlig begrep å bruke ifm lyrikk i dag? Eller er det er utdatert begrep man brukte før i tiden?  

Det brukes bla i panorama norsklærebok for VG3

Sitat

Sentrallyrikk og modernistisk lyrikk. Sentrallyrikken er opptatt av evige temaer, som for eksempel kjærligheten. I perioden 1900–1945

men jeg er enig i at det er en veldig snever oppgave om du kun ble spurt om det.

AnonymBruker
Skrevet

Har vgs (voksen) nå. Sentrallyrikken er sentral i det vi nylig har lært

Anonymkode: 3d0a7...ebd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vgs (voksen) nå. Sentrallyrikken er sentral i det vi nylig har lært

Anonymkode: 3d0a7...ebd

Ok, jeg har tatt undervisning på privatskole.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 timer siden):

Det brukes bla i panorama norsklærebok for VG3

men jeg er enig i at det er en veldig snever oppgave om du kun ble spurt om det.

Jeg hadde tre andre oppgaver i tillegg. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...