Gå til innhold

Hva lager du til middagsgjester?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da lager jeg Peking and, eller «Krispy duck» som det nå er så poppulært å kalle det. Det er enkelt og folk blir overraskende imponert😅

Anonymkode: 0f36d...817

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 12.39):

Budsjett?  Enten har man råd til å ha gjester til middag eller så har man det ikke.  Har aldri telt på kronene når jeg ber til middag. 

Anonymkode: 16cdb...ae7

Så hvis du har råd til å invitere folk på sommerkoteletter til 49,90 per kilo, så har du automatisk råd til å invitere på wagyu-biff, altså? 

• Liker 6
Skrevet

Forrett: kamskjell / suppe / «noe med laks»

Hovedrett: biff bourgone / kalkun bryst + risotto / «noe langtidsstekt kjøtt» med en rødvinssaus som det var være jobba på siden kvelden før

Hvilerett: div oster med fancy syltetøy, nøtter, honning og en liten kjeks el rista brødbit

Dessert: Daimiskake med coulis / sitronterte / creme brule

Om det ikke skal jobbes så mye så er pizza på grill eller reker enkelt og digg!

Gjest O.G.
Skrevet

For folk som er som meg, elsker mat og god drikke kjører jeg hovedrett + dessert eller suppe, noen ganger både forrett, hovedrett og dessert. For de som egentlig ikke bryr seg om maten og som har uttrykt at de føler det ekkelt at jeg slår på stortrommen med maten og drikken lager jeg bare en gryterett og potetstappe og Bare Øl.

Sistnevnte får bra mat når de er her de også, det er ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

Har en god biffgryte og en god lammegryte jeg pleier å lage. 
Ellers kan vi ha lasagne, lammelår, fårikål, sodd, spekemat..som jeg kommer på i farta.

Nå på sommeren blir det stort sett grilling eller reker/sjømat.

Anonymkode: cb049...af5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 13.39):

Langtidskokt koteletter 😍

Anonymkode: 4701c...1c0

Nam😍Har du en oppskrift du vil dele?

Anonymkode: 81e03...fd0

Skrevet

Det kommer an på anledningen.
Hjemmelaget pizza eller lasagne, taco, gryterett, biff med fløtepoteter, biff med urtebakte poteter, lammelår, lammestek, finnbiff, fiskeboller i hvitsaus, kjøttkaker, pasta i tomatsaus, pasta i fløtesaus, tapas, pinnekjøtt, suppe... valgene er uendelig!

Men som sagt kommer det an på anledningen!
Om middagen er formålet med besøket, så blir det ofte mer "avansert", men om det er gjester som kommer for å se film/ta noen glass vin/øl, så serverer jeg noe enklere. 
Og så kommer det an på tradisjonene i gjengen! I min vennegjeng inviterer vi ofte på enklere middager, som fiskeboller eller pasta i tomatsaus, fordi vi har lyst å møtes og tilbringe litt tid sammen, mens vi inviterer til fancy middager ved spesielle anlendinger som påske, jul, bursdager, eller annen feiring/høytid.
Er det sommer og fint vær så griller vi ofte, noen ganger superenkelt med ulike kjøttstykker og en skål potetsalat, andre ganger blir det disket opp med langbord med stort utvalg tilbehør.

AnonymBruker
Skrevet

Kyllingsuppe 

Anonymkode: c8342...f17

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på anledningen og hvem det er. Men lager gjerne enten indisk (to-tre retter, pluss ris, raita, chutney, nanbrød eller chapati), eller pai/lasagne/moussaka som gjerne kan lages ferdig kvelden før, pluss en god salat og kanskje godt brød til. 

Bruker ikke kjøre forrett, men har gjerne noe snacks/plukkemat stående framme før middagen kommer på bordet. Og alltid dessert, oftest smuldrepai (kan enkelt slenges sammen av frukt/bær fra fryseren) og vaniljeis av god kvalitet. 

Anonymkode: 07a28...262

Skrevet

Breserte oksehaler

Reker med godt tilbehør

Lasagne

Lammelår

Meze

Tapas

Gjest Føsleguri
Skrevet

Det varierer, men sist jeg hadde besøk serverte jeg bacalao. Kjempegodt og veldig enkelt å lage. Siden den skal stå og trekke/småputre i en time har man god tid til andre gjøremål fram til gjestene kommer.

Skrevet

Lasagne

Pastasalat

Gryterett

Stekt Ris

Suppe

Sjokoladekake

Eplekake 

AnonymBruker
Skrevet

Koteletter? 😚

Anonymkode: 46aef...517

AnonymBruker
Skrevet

Brødskiver med leverpostei.

Har ofte besøk av kresne barn...

Anonymkode: 06113...d16

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (På 7.5.2021 den 10.06):

For folk som er som meg, elsker mat og god drikke kjører jeg hovedrett + dessert eller suppe, noen ganger både forrett, hovedrett og dessert. For de som egentlig ikke bryr seg om maten og som har uttrykt at de føler det ekkelt at jeg slår på stortrommen med maten og drikken lager jeg bare en gryterett og potetstappe og Bare Øl.

Sistnevnte får bra mat når de er her de også, det er ikke det.

Like greit! Synes det er kjedelig hvis jeg har lagt mye tid og penger i skikkelig mat, også er noen av gjestene skeptisk og liker ikke smaken av ordentlig råvarer. Noen er bare vandt med farsemat, potet og gulrot som eneste grønnsak.

Anonymkode: f89ad...d14

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Like greit! Synes det er kjedelig hvis jeg har lagt mye tid og penger i skikkelig mat, også er noen av gjestene skeptisk og liker ikke smaken av ordentlig råvarer. Noen er bare vandt med farsemat, potet og gulrot som eneste grønnsak.

Anonymkode: f89ad...d14

Godt poeng. 

Slike får spaghetti med ostesaus og bacon pga alle elsker bacon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...